«Αερομαχίες» για τα… χρυσά δρομολόγια
Τα αιτήματα των Τούρκων για δεύτερη πτήση, οι ενστάσεις και το παρασκήνιο
«Αερομαχίες» βάζοντας… μπροστά όλα τους τα όπλα διεξάγονται στους ελληνικούς και τούρκικους αιθέρες ανάμεσα σε Aegean Airlines και Turkish Airlines. «Λάφυρο» για τον… νικητή αποτελούν τα χρυσοφόρα δρομολόγια μεταξύ των δύο χωρών και η επιβατική κίνηση εξωτερικού, η οποία παρουσιάζει αύξηση κοντά στο 50%.
Η Turkish Airlines με διευθύνουσα σύμβουλο στην Ελλάδα την κα Gullay Ozturk έχει καταθέσει ήδη δύο φορές αίτημα στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για να πετάξει με δεύτερη ημερήσια πτήση Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη και, όπως δήλωσε πριν από μερικές βδομάδες, η κα Ozturk ετοιμάζεται να ξαναυποβάλει αίτημα ώστε η δεύτερη πτήση να ξεκινήσει ενόψει θέρους μέχρι τις 31 Μαρτίου. Στόχος της εταιρίας είναι να αυξήσει τα δρομολόγια προς την χώρα μας από τα 25 που είναι σήμερα στα 28.
Μετά από δύο αρνήσεις της ΥΠΑ να της χορηγήσει την σχετική άδεια, τα πράγματα δεν είναι εύκολα για τους Τούρκους παρά τους υποστηρικτές που έχει βρει ως προς τα σχέδιά της στο πρόσωπο εκπροσώπων της τουριστικής αγοράς της Β. Ελλάδας. Στο παρασκήνιο οι πιέσεις είναι έντονες. Πολλοί είναι εκείνοι που υπστηρίζουν ότι πίσω από αυτές πέρα από όσους θεωρούν ότι η ΥΠΑ ορθώς πράττει αφού η Τουρκία δημιουργεί προσκόμματα στην υλοποίηση των διμερών συμβάσεων για τα αεροπορικά δρομολόγια, «κρύβεται» και ο έντονος επιχειρηματικός ανταγωνισμός.
«Βλέπουν» Aegean
Η Aegean Airlines του Θεόδωρου Βασιλάκη δεν «βλέπει» με καλό… μάτι μια πιθανή ενίσχυση της «αντιπάλου» της, καθώς επιπλέον δρομολόγιο της τελευταίας θα δημιουργήσει προβλήματα στην δική του αεροπορική, η οποία μετά το deal με την Ολυμπιακή φιλοδοξεί να θέσει νέες πιο ισχυρές βάσεις στην αγορά. Ήδη η διείσδυση της Turkish Airlines έχει επιφέρει απώλειες στα δρομολόγια από και προς Κωνσταντινούπολη για την ελληνική εταιρία. Μάλιστα, στους επιχειρηματικούς κύκλους ψιθυρίζεται έντονα ότι μεταξύ εκείνων που εγείρουν ενστάσεις στο να δοθεί η άδεια από την ΥΠΑ στην Turkish Airlines είναι και η Aegean Airlines.
Άλλωστε, ο γιος του Θεόδωρου Βασιλάκη και αντιπρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης τον περασμένο Νοέμβριο είχε ρίξει «το γάντι» στους Τούρκους, υποστηρίζοντας πως δεν παραχωρούν χρονοθυρίδες στις ελληνικές εταιρίες ώστε να πετάξουν στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις των δύο χωρών. Κατηγόρησε δε, ευθέως την Turkish Airlines πως βρίσκεται πίσω από τις αρνήσεις αυτές. Από το 2009 υποβάλλει στις τουρκικές αρχές το σχετικό αίτημα η ελληνική αεροπορική και απορρίπτεται συνεχώς, ενώ την ίδια περίοδο η Turkish Airlines έχει τριπλασιάσει την δραστηριότητά της.
Πριν από μια 5ετία η Aegean είχε ανακοινώσει το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη το οποίο δεν πραγματοποιήθηκε για τον παραπάνω λόγο. Η εταιρία είχε ζητήσει μάλιστα να πάρει κάποιες χρονοθυρίδες για να εκτελεί γραμμή από το Ηράκλειο που έχει μόνο εκείνη δικαίωμα, όπως οι Τούρκοι έχουν δικαίωμα να πετάνε μόνο εκείνοι στην Άγκυρα. Μόνο μετά από πιέσεις δόθηκαν junk slots, με άφιξη στις 4 η ώρα το βράδυ στην Κωνσταντινούπολη και 5 το πρωί αναχώρηση. Η εταιρία πέταξε αλλά δεν θεωρεί ότι όλα αυτά είναι στα πλαίσια της αμοιβαιότητας των δύο χωρών.
Πολλοί είναι εκείνοι που «θυμούνται» πάντως όταν πριν από μία 5ετία με παρέμβαση της τότε υπουργού Εξωτερικών, Ντόρας Μπακογιάννη «μπήκε» η Aegean στις πτήσεις προ Τουρκία παρά την αρχική διακρατική συμφωνία εκείνης της εποχής, προκαλώντας μεγάλες επιχειρηματικές και πολιτικές «αναταράξεις» καθώς είχε χαρακτηριστεί ως… δώρο προς τον Βασιλάκη.
Το θέμα της χορήγησης άδειας για δεύτερη πτήση, οι επικεφαλής της Turkish, σύμφωνα με πληροφορίες το έχουν θέσει ήδη στον υπουργό Μεταφορών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, προτάσσοντας ως επιχείρημα το ότι η οικονομία της Β. Ελλάδας στερείται ετησίως περίπου 100 εκατ. ευρώ, καθώς αν αυτή ξεκινούσε θα μπορούσε να μεταφέρει από και προς την Θεσ/κη πάνω από 160.000 επιβάτες φέτος.
Ο «πόλεμος» των αριθμών
45 αεροπλάνα η Aegean, 233 η Turkish
Έπειτα από την εξαγορά της Olympic, επιδίωξη της Aegean Airlines αποτελεί η «αεροπορική και τουριστική» ανεξαρτησία της Ελλάδας, με την δημιουργία ενός ισχυρότερους αερομεταφορέα. Πριν από κάποια χρόνια Ολυμπιακή και Aegean είχαν περισσότερους προορισμούς και στόλο από την Turkish Airlines. Σήμερα, η τελευταία είναι ανάμεσα στις πέντε μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες σε διεθνές επίπεδο, με βάση τον αριθμό των προορισμών της.
Μετά την συγχώνευση με την Ολυμπιακή η Aegean ξαναέβαλε στο …κάδρο την σύνδεση εσωτερικού – εξωτερικού με περίπου 30 συνολικά προορισμούς μέσα στην χώρα και 34 συνολικά δρομολόγια που συνδέει το χωνί που πρέπει να «χτιστεί» στην Αθήνα, με σημαντικό αριθμό προορισμών στο εξωτερικό. Χαοτική είναι όμως και η διαφορά της τούρκικης και της ελληνικής εταιρίας τόσο ως προς τα συνολικά έσοδα, όσο και ως προς τον στόλο. Η Turkish Airlines «μετρά» 233 αεροσκάφη και έσοδα 6,4 εκατ. ευρώ (το 2012), ενώ η Ελληνίδα ανταγωνίστριά της διαθέτει 45 αεροπλάνα (δύο διαφορετικοί τύποι Airbus και Bombardier) και 0,8 εκατ. ευρώ έσοδα αντίστοιχα.