Οριακή είναι εκ νέου η κατάσταση στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το βράδυ της Πέμπτης η κατασκευάστρια κοινοπραξία (ΑΕΓΕΚ – Impregilo – Ansaldo – Seli – Ansaldobreda) έστειλε με δικαστικό επιμελητή στην Αττικό Μετρό «Ειδική δήλωση διακοπής έργων», με την οποία γνωστοποίησε ότι δεν μπορεί να συνεχίσει τις εργασίες, υπό τις υφιστάμενες συνθήκες.
Η εν λόγω απόφαση ήρθε περίπου στην …ώρα της, αφού εξέπνευσε η εξάμηνη διορία που είχε δώσει στο τέλος του Αυγούστου του 2013 ο υπουργός Υποδομών, κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης για την απεμπλοκή του μεγαλύτερου δημοσίου έργου της χώρας από τις μόνιμες παθογένειες που αντιμετωπίζει.
Την Παρασκευή η Αττικό Μετρό επιχείρησε να προλάβει σε επίπεδο δημοσιότητας τις εξελίξεις, καθώς ανακοίνωσε, «με αφορμή την “Ειδική δήλωση διακοπής έργων” της αναδόχου κοινοπραξίας του Μετρό Θεσσαλονίκης» ότι:
«Tο έργο επιβάλλεται να συνεχίσει απρόσκοπτα, χωρίς να χαθεί ούτε μια μέρα, τις κατασκευαστικές εργασίες του σε όλους τους σταθμούς που είναι διαθέσιμοι (Ν. Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, Πατρίκιος, Ν. Ελβετία), στη διακλάδωση Δημοκρατίας και στο Αμαξοστάσιο, όπως προβλέπει η Σύμβαση».
«Ισχύουν απαρέγκλιτα τα όσα έχει δηλώσει ο Υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης για την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η σύμβαση κατασκευής του δεν αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Τα χρονικά περιθώρια εξαντλούνται. Είναι η ώρα των υπεύθυνων αποφάσεων για όλους».
Οι συνήθεις «ύποπτοι»
Σύμφωνα με πληροφορίες της ηλεκτρονικής έκδοσης του «Βήματος», στην επιστολή της η κοινοπραξία επικαλείται τα γνωστά προβλήματα του έργου, δηλαδή την εμπλοκή του σταθμού «Βενιζέλου» στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, όπως στην περίπτωση του σταθμού «Βούλγαρη», την έλλειψη κατασκευαστικών μετώπων και την καθυστέρηση στην επίλυση του ζητήματος της μεταφοράς του Μετροπόντικα.
Πηγές της Αττικό Μετρό σημειώνουν ότι οι αιτιάσεις της κοινοπραξίας αποτελούν μύθο, καθώς το έργο μπορεί να συνεχιστεί και να παρουσιάσει απορροφήσεις πόρων ύψους 10 εκατ. ευρώ κάθε μήνα, ακόμη και με την υφιστάμενη διάταξη των κατασκευαστικών μετώπων.
Όπως μεταδίδουν, η κοινοπραξία μπορεί να δουλέψει σε τουλάχιστον 10 σημεία, απασχολώντας περί τους 2.000 εργάτες, τονίζουν ότι η κίνηση της κοινοπραξίας δεν θα γίνει αποδεκτή και η Αττικό Μετρό θα ζητήσει από τον ανάδοχο να συνεχίσει το έργο, όπως προβλέπεται από την σύμβαση. Σύμφωνα με τον νόμο, η εταιρία πρέπει να απαντήσει σε 10 ημέρες.
Ένα κομμάτι του «δράματος», πάντως, αναμένεται να ξεκαθαριστεί στις 2 Απριλίου 2013, όταν και θα ανοίξει ο φάκελος της υπόθεσης του σταθμού Βενιζέλου στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Όπως επισημαίνουν στελέχη της Αττικό Μετρό, η εταιρία δεν θα πάει σε διαπραγμάτευση για υποθέσεις παρελθόντος, αφού αυτές βρίσκονται πλέον είτε στη διαιτησία είτε στα δικαστήρια.
Το ΣτΕ «κόλλησε», αναμένεται τροπολογία
Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών επιβεβαιώνουν αυτή την άποψη, όμως, αναγνωρίζουν ότι υπάρχει πρόβλημα με την διαιτησία, καθώς το ΣτΕ δήλωσε φόρτο εργασίας και αδυναμία ενασχόλησης με τις διατητικές διαδικασίες του Μετρό. Έτσι, το υπουργείο Υποδομών θα φέρει τροπολογία στη Βουλή, που θα δίνει διέξοδο σε αυτή την εμπλοκή, ίσως και μέσα από την λύση της επιστράτευσης ανώτατων δικαστικών.
Όπως σημειώνουν στελέχη του υπουργείου, αυτό είναι και το βασικό πρόβλημα της τρέχουσας συγκυρίας, σημειώνοντας ότι το έργο έχει χρήματα και, μάλιστα, πρόσφατα εγκρίθηκε κονδύλιο 42 εκατ. ευρώ για την συνέχιση των αρχαιολογικών εργασιών.
«Το θέμα δεν μας τρομάζει ούτε μας πανικοβάλει» λένε, σημειώνουν ότι οι εκκρεμότητες του Μετρό θα επιλυθούν και υπογραμμίζουν ότι οποιαδήποτε αλλαγή, θα προχωρήσει με το έργο εν λειτουργία.
«Παγωμάρα» στα εργοτάξια
Πηγές κοντά στο έργο υπογραμμίζουν ότι υπάρχει «παγωμάρα» στα εργοτάξια αναφορικά με το μέλλον του έργου και επισημαίνουν ότι οι αρχαιολογικές εργασίες είναι σταματημένες, σημειώνοντας ότι πρέπει να επιλυθεί τόσο το θέμα της μεταφοράς του ΤΒΜ όσο και των απαλλοτριώσεων στον σταθμό «Βούλγαρη».
Πάντως, στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου παρακολουθούν τις εξέλιξεις με αγωνία, καθώς αναγνωρίζουν ότι η υλοποίηση του έργου, ακόμη και υπό τις βέλτιστες συνθήκες, θα φέρει νέες παρατάσεις στο χρονοδιάγραμμα του έργου.
Και αυτό διότι, όπως λένε, η πολυπλοκότητα και η δυσκολία του υπόγειου έργου δεν επιτρέπει τροποποιήσεις. Εάν για παράδειγμα, συνεχίζουν, καταργηθεί κάποιος σταθμός, θα πρέπει να αλλάξει μία σειρά μελετών και να ανασχεδιαστεί το έργο από την αρχή.
Επίσης, υπογραμμίζουν ότι αποτέλεσε μεγάλο λάθος το γεγονός ότι δεν έχει δοθεί ακόμη λύση στο ζήτημα της μεταφοράς του μετροπόντικα, παρόλο που αυτό θα γινόταν εξωσυμβατικά και θα είχε κόστος για το δήμοσιο, αφού δημιουργεί μεγάλη καθυστέρηση στο έργο.
Ακριβότερο εάν δημοπρατηθεί εκ νέου
Παράλληλα, υπογραμμίζουν ότι στο ακραίο σενάριο διάλυσης της σύμβασης, η επαναδημοπράτηση των υπολειπόμενων εργασιών θα είναι αισθητά πιο ακριβή σε σχέση με την χαμηλή προσφορά που είχε κάνει η κοινοπραξία, όταν είχε διαγωνιστεί για το έργο, αφού με τα νέα τιμολόγια και τις καινούριες τιμές, το κόστος ενδέχεται να διπλασιαστεί.
Σύμφωνα με τον νόμο, εάν το έργο σταματήσει, τότε το υπουργείο Υποδομών υποχρεούται να προχωρήσει στην λεγόμενη «ειδική προ εκπτώσεως πρόσκληση», στην οποία, εάν ο ανάδοχος δεν ανταποκριθεί, τότε θα ξεκινήσουν διαδικασίες έκπτωσης από το έργο.