Στην… επίθεση ο Φουρλής με νέες επενδύσεις ύψους 10 εκ. και χαμηλή τιμολογιακή πολιτική
«Χρυσάφι» αποτελούν τα ΙΚΕΑ για τον όμιλο Φουρλή. Οι Έλληνες τζιράρουν 22,2 εκατ. ευρώ το μήνα στην κορυφαία αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού και επίπλων, αφού οι ετήσιες πωλήσεις για το 2013, εν μέσω συνεχούς και εξαντλητικής ύφεσης, έφθασαν τα 266,4 εκατ. ευρώ.
Αυτή η εμπιστοσύνη του Έλληνα καταναλωτή στα ΙΚΕΑ, έφερε και την επιστροφή στα κέρδη για τον όμιλο Φουρλή στον τομέα της λιανικής οικιακού εξοπλισμού και επίπλων, τα οποία έφθασαν στο 1,1 εκατ. ευρώ από ζημιές 2 εκατ. ευρώ που είχε το 2012.
Tα δεδομένα αναδεικνύουν τα ΙΚΕΑ σε «ναυαρχίδα» του ομίλου, που όχι μόνο άντεξε σε μια μακρά περίοδο βαθιάς ύφεσης στην κατανάλωση, αλλά επέστρεψε στην κερδοφορία και εκτός από την εμπιστοσύνη των Ελλήνων καταναλωτών, ο Βασίλης Φουρλής κέρδισε ακόμα περισσότερο την εκτίμηση της σουηδικής μητρικής, που έδωσε το «πράσινο» φως για την δημιουργία σημείων παραγγελιοληψίας στην Ελλάδα.
Σήμερα λειτουργούν τέσσερα pick-up points προϊόντων ΙΚΕΑ σε Ρόδο, Πάτρα, Χανιά και Ηράκλειο, με τον Βασίλη Φουρλή να προγραμματίζει το άνοιγμα ακόμα δύο, δεδομένου πως η συγκεκριμένη επένδυση είναι χαμηλή. Η συμβολή των σημείων παραγγελιοληψίας δεν είναι καθόλου όμως αμελητέα, αφού από 4 εκατ. ευρώ το 2013 υπολογίζεται ότι το 2014 θα φτάσει τα 10 εκατ. ευρώ.
Τα σχέδια για το 2014
Το μεγάλο στοίχημα για τον Βασίλη Φουρλή είναι να διατηρήσει την κερδοφορία, παρά τις προβλέψεις ότι η ζήτηση στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού και των επίπλων στο πρώτο εξάμηνο του 2014 θα μειωθεί περαιτέρω. Άλλωστε, ο πρόεδρος του ομίλου, είναι άνθρωπος από τη φύση του αισιόδοξος, που του αρέσει όπως λέει ο ίδιος, να βλέπει «το ποτήρι μισογεμάτο», να ξεπερνά τα εμπόδια και να βάζει τον πήχη ακόμη πιο ψηλά. Έτσι, σχεδιάζει να προχωρήσει σε σημαντικές κινήσεις το 2014, με επενδύσεις περίπου 10 εκατ. ευρώ.
Πέρα από την δημιουργία δύο νέων κέντρων παραγγελιοληψίας ΙΚΕΑ εκ των οποίων ένα στην Κομοτηνή, επεξεργάζεται μία ακόμα επένδυση της τάξεως των 5 εκατ. ευρώ η οποία θα στοχεύει στην αυτοματοποίηση του κέντρου logistics στο Σχηματάρι. Παράλληλα, σε συνεννόηση με τα κεντρικά της Σουηδίας, αποφάσισε να μειώσει το κατάστημα των Ιωαννίνων και να διαθέσει από τον ερχόμενο Μάιο 2.000 τ.μ. εμπορικών χώρων στη σουηδική αλυσίδα ένδυσης Η&Μ, προκειμένου το εμπορικό πάρκο να γίνει πιο ελκυστικό στο κοινό, αλλά και να προστεθούν στα έσοδα της Φουρλής τα ενοίκια που θα εισπράττει από την Η&Μ.
Ένα ακόμη μεγάλο στοίχημα στη νέα πρωτοποριακή στρατηγική του Βασίλη Φουρλή αποτελεί και το λανσάρισμα των ΙΚΕΑ από τον Σεπτέμβριο του 2014 στο internet. Η μητρική εταιρία δεν προωθεί ιδιαίτερα το e-shopping, όμως στην Ελλάδα οι αγοραπωλησίες μέσω internet παρουσιάζουν σημαντική αύξηση. Και αυτό θέλει να εκμεταλλευτεί η διοίκηση της Φουρλής, παραμένοντας προσηλωμένη στη λογική των ΙΚΕΑ.
Αυτό σημαίνει ότι ο Βασ. Φουρλής κλείνει τα αυτιά του στις «σειρήνες» που προτείνουν να εμπλουτιστούν τα ΙΚΕΑ και με προϊόντα που δεν ανήκουν αμιγώς στο χώρο του οικιακού εξοπλισμού, στα πρότυπα των Jumbo. Μπορεί μία τέτοια κίνηση, όπως υποστηρίζει η διοίκηση, να συνεισέφερε στην κερδοφορία των καταστημάτων ΙΚΕΑ, όμως θα άλλαζε εντελώς ο χαρακτήρας της αλυσίδας κάτι που αποκλείει ο Βασίλης Φουρλής.
Όσον αφορά στο θέμα της τιμολογιακής πολιτικής, ο επικεφαλής του ομίλου ξεκαθαρίζει πως θα συνεχιστεί η παραδοσιακή πολιτική των ΙΚΕΑ να εμπορεύονται κατά μέσο όρο 20%-30% φθηνότερα τα προϊόντα τους σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Στις επικρίσεις ότι τα ΙΚΕΑ στην Ελλάδα έχουν υψηλότερες τιμές από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη, ο Βασ. Φουρλής επιμένει ότι είναι λάθος να απομονώνονται οι τιμές σε μεμονωμένα προϊόντα και να συγκρίνονται με χώρες, οι οποίες διαφέρουν ως προς τον εσωτερικό ανταγωνισμό, τα επιμέρους στοιχεία κόστους, όπως είναι τα μεταφορικά, η φορολογία κ.ά.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση τα ΙΚΕΑ στην Ελλάδα είναι αισθητά φθηνότερα από όλα τα υπόλοιπα εμπορικά καταστήματα του εγχώριου ανταγωνισμού. Έτσι έχουν καταφέρει να αποτελούν τον leader της αγοράς στη λιανική οικιακού εξοπλισμού και επίπλων.Η κυριαρχία των ΙΚΕΑ στην ελληνική αγορά, η σταθερά χαμηλή τιμολογιακή πολιτική, αλλά και ο σχεδιασμός του Βασίλη Φουρλή για το 2014 έχουν κερδίσει όχι μόνο την εμπιστοσύνη των καταναλωτών αλλά και των μετόχων του ομίλου και των χρηματιστηριακών αναλυτών.
Η Eurobank Equities αυξάνει την τιμή – στόχο για την Φουρλής στα 5,70 ευρώ ανά μετοχή από 3,40 ευρώ προηγουμένως. Η Eurobank σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της εταιρίας για το 2013, τονίζει πως εκτός από τις αξιοσημείωτες προσπάθειες της διοίκησης για εξορθολογισμό του κόστους, το μεγαλύτερο μέρος της ανθεκτικότητας της κερδοφορίας της εταιρίας, οφείλεται στη στήριξη των ΙΚΕΑ.
«Φουλάρει» και στη Βουλγαρία
Στο εμπορικό κέντρο στη Σόφια της Βουλγαρίας, η λειτουργία του οποίου θα ξεκινήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, ποντάρει επίσης πολλά ο Βασίλης Φουρλής για την βελτίωση των εσόδων και την συνολική κερδοφορία του ομίλου.
Το mall της Σόφιας, που αποτελεί συνολική επένδυση 110 εκατ. ευρώ, η οποία καλύφθηκε κατά 50% από τον όμιλο Φουρλή και κατά 50% από το Group Danaos του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα, βρίσκεται κοντά στο πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ του ελληνικού ομίλου στη Βουλγαρία.
Το νέο εμπορικό κέντρο θα έχει στεγασμένη επιφάνεια 100.000 τ.μ. και θα στεγαστούν 200 καταστήματα λιανεμπορίου, ενώ οι θέσεις στάθμευσης θα ξεπερνούν τις 3.000.
Πάντως ο Βασίλης Φουρλής σχεδιάζει να κατασκευάσει και δεύτερο κατάστημα ΙΚΕΑ στη Βουλγαρία, όχι όμως στη Σόφια. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η πόλη που θα αναπτυχθεί το δεύτερο ΙΚΕΑ του ελληνικού ομίλου στη Βουλγαρία, θα είναι η Βάρνα, στην οποία θα λειτουργήσει και κέντρο παραγγελιοληψίας. Βέβαια τίποτα δεν είναι ακόμη οριστικό, καθώς οι έρευνες αγοράς στην γείτονα συνεχίζονται.