Ευνοημένες εμφανίζονται οι μεγάλες αλυσίδες super market παρά την φθίνουσα κατανάλωση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat Α.Ε., στην οποία εξετάζεται η εγχώρια αγορά των super market.
Σύμφωνα με τον Νικολαΐδη Αλέξη, Economic Research & Sectoral Studies Analyst, η κατανάλωση στα super market τα τελευταία χρόνια υποχωρεί, όντας άμεσα συνυφασμένη με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, την αύξηση της ανεργίας και ανασφάλειας στους καταναλωτές, αλλά και την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ σε πολλά είδη πρώτης ανάγκης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, τα περισσότερα super market το 2012 υπέστησαν πτώση πωλήσεων λόγω της προαναφερόμενης μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, αλλά και της κάμψης των τιμών σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων.
Ωστόσο, ο συνολικός κύκλος εργασιών της αγοράς αυξήθηκε οριακά από το προηγούμενο έτος (+0,4%), γεγονός που οφείλεται στην ανάπτυξη των δικτύων των μεγάλων αλυσίδων, οι οποίες αποκτώντας τα καταστήματα των εταιρειών που αποχώρησαν (ή μέσω οργανικής ανάπτυξης) αναδεικνύονται πιο ανθεκτικές στην ύφεση έναντι των μικρότερων επιχειρήσεων. Η τάση αυτή προέρχεται και από τις οικονομίες κλίμακας που εκμεταλλεύονται, καθώς και την τοποθέτησή τους στην αγορά προκειμένου να αντιμετωπίσουν την ύφεση.
Τα μεγαλύτερα super market, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη φθίνουσα ζήτηση έχουν υιοθετήσει επιθετική στρατηγική εκπτώσεων και προσφορών. Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται από έκθεση του ΙΕΛΚΑ, σύμφωνα με την οποία ο γενικός δείκτης τιμών του οργανωμένου λιανεμπορίου το 2012 υποχώρησε κατά 1,4%, ενώ το 2013 προέκυψε μικρότερη πτώση κατά 0,6%.
Βασικό τομέα δράσης αποτελεί και η ανάπτυξη προϊόντων PL, τα οποία συνήθως ενέχουν μεγαλύτερα περιθώρια κερδοφορίας, ενώ τα περισσότερα είναι ελληνικής παραγωγής. Η διείσδυσή τους στην ελληνική αγορά αυξάνεται διαρκώς, καθώς σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το μερίδιό τους το 2012 διαμορφώθηκε στο 16% σε όρους αξίας (από 8% το 2007), με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να σχηματίζεται σε 37%.
Παρά τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις το 2012 εξακολούθησαν να επενδύουν σε επέκταση δικτύων, εκμεταλλευόμενες και την αποχώρηση σημαντικών ανταγωνιστών (οι αλυσίδες με περισσότερα από 20 καταστήματα το 2012 αύξησαν το δίκτυό τους κατά 3%). Αντιθέτως, η επενδυτική δραστηριότητα στα χαμηλότερα τμήματα της αγοράς ήταν αρκετά πιο περιορισμένη. Η συγκέντρωση αναμένεται να ενισχυθεί από κινήσεις συγχωνεύσεων και εξαγορών, όπως η πρόσφατη συγχώνευση των Αφοί Βερόπουλοι και Τροφίνο.
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της Infobank Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 131 επιχειρήσεων.
Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
– Ο Κύκλος Εργασιών του δείγματος το 2012 διαμορφώθηκε σε €7,75 δισ. (εξαιρούνται οι ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ και LIDL), σημειώνοντας μικρή άνοδο από το προηγούμενο έτος, με το 57% των εταιρειών να εμφανίζουν υποχώρηση.
– Τα ΚΠΤΦΑ αυξήθηκαν κατά 7,8%, στα €340,69 εκ., ενώ το δείγμα εμφάνισε ΚΠΦ €124 εκ. (+9,4% από το 2011).
– Το περιθώριο ΚΠΤΦΑ διαμορφώθηκε σε 3,8%, από 3,5% το 2011, ενώ το περιθώριο ΚΠΦ παρέμεινε στο 0,8%.
– Η κεφαλαιακή μόχλευση το 2012 βελτιώθηκε περαιτέρω σε 2,3 προς 1.
– Ο δείκτης μέσης αποδοτικότητας Ιδίων Κεφαλαίων το 2012 σημείωσε άνοδο 2 μονάδων στο 8,1%.