«Σφήνα» από τους «μικρούς» Δρακόπουλο, Pωμοσιό, Pούτση, Kουβαρά κ.ά. στη «μάχη» των «μεγάλων»
Μεγαλοκατασκευαστές, εφοπλιστές, ξενοδόχοι, τραπεζίτες και γενικά πολυπράγμονες επιχειρηματίες της χώρας, που δεν περιορίζονται σε ένα κλάδο, αλλά, συνδυάζουν τις δραστηριότητες τους σε περισσότερους, όπως επίσης είναι η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες, η πληροφορική, τα εξοπλιστικά κ.α. διεκδικούν «μερτικό» από την «πίττα» των 2,1 δισ. ευρώ για την διαχείριση των απορριμμάτων.
Η «μάχη» «ανάβει», πάλι. Στον 5ο (από τους 12) διαγωνισμό για τον «θησαυρό» των… σκουπιδιών υποβλήθηκαν 5 δεσμευτικές προσφορές από τις εταιρείες ή κοινοπραξίες, τις: ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΗΛΕΚΤΩΡ (όμιλος Μπόμπολα), ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (Γ.Περιστέρης), Archirodon – Intrakat (όμιλος Κόκκαλη) – Envitec (Χρ. Δρακόπουλος), Τοξότης (Χρ. Καλογρίτσας) και Ερετβο (Γ. Ρωμοσιός)– Δομοσπόρ (Κ. Ρούτσης) – Έγνων (Ν. Κουβαράς), που αφορούν το project της περιφέρειας της Ηπείρου.
Η μεγάλη συμμετοχή σε άλλο ένα έργο διαχείρισης απορριμμάτων (105.000 τόνων ετησίως) με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) προδικάζει μια απρόβλεπτη διαδικασία και έναν σκληρό ανταγωνισμό μεταξύ των «5».
Γνωστό είναι, ακόμα, εδώ και λίγες ήμερες, ότι την διαχείριση απορριμάτων στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη θα «συγκρουσθούν» 6 υποψήφιοι «μνηστήρες» (πολλοί εκ των οποίων θα «συναντηθούν» αρκετές φορές στους 12 διαγωνισμούς), μετά από την απόρριψη των προσφυγών στον ΣτΕ.
Δηλαδή, οι ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-ΗΛΕΚΤΩΡ, Τοξότης, ΜΕΤΚΑ (όμιλος Μυτιληναίου) – Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης, Archirodon group- Intrakat- Envitec και J&P ΑΒΑΞ – Mεσόγειος.
«ΑΓΚΑΘΙΑ» ΓΙΑ ΦΥΛΗ
Επτά από τα πιο ηχηρά ονόματα του ελληνικού επιχειρείν (Μπόμπολας, Κοπελούζος, Μυτιληναίος, Κόκκαλης, Περιστέρης, Ιωάννου, Λασκαρίδης, όπως και οι Δρακόπουλος, Κωνσταντινίδης, Ρωμοσιός, Ρούτσης, Κουβαράς, Καλογρίτσας κ.ά.) παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στους διαγωνισμούς –όπως αποδείχθηκε και στους 4 πρώτους.
Ωστόσο, η «μητέρα των μαχών» αναμένεται να διεξαχθεί για τα σκουπίδια της Αττικής, κυρίως για τα δύο μεγαλύτερα εργοστάσια που θα λειτουργήσουν σε Φυλή και Άνω Λιόσια, αλλά, και σε Γραμματικό, Κερατέα. Το συνολικό κόστος κατασκευής των τεσσάρων μονάδων προσεγγίζει τα 400-450 εκατ. ευρώ, με το 50% να χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ μέσω του ΠΕΠ Αττικής.
Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τις μονάδες του Γραμματικού και της Κερατέας έχουν περάσει οι κοινοπραξίες ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΗΛΕΚΤΩΡ, Achirodon group NV – Intrakat – Envitec, ΜΕΤΚΑ – Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης, NOVAERA ΕΛΛΑΣ (όμιλος Κοπελούζου), ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – ΔΕΗ και J&P ΑΒΑΞ – Μεσόγειος. Για την Φυλή απαιτείται, πάντως, ένα επιπλέον, διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, για τις απαλλοτριώσεις, αφού, εκκρεμούν αγωγές μέσω των οποίων πολίτες ζητούν αθροιστικά περισσότερα από 213 εκατομμύρια ευρώ!
Η ΝΕΑ «ΣΥΜΜΑΧΙΑ»
Τελευταίος νικητής στον πιο πρόσφατο διαγωνισμό που ολοκληρώθηκε, τον Φλεβάρη, ήταν η «συμμαχία» του Δάκη Ιωάννου με τον όμιλο των αδελφών Πάνου – Θανάση Λασκαρίδη και την Eurobank, που δημιούργησαν ένα ισχυρό «άρμα» στον μεγάλο επιχειρηματικό «πόλεμο» για την διεκδίκηση των έργων διαχείρισης απορριμμάτων.
Η «νίκη» για την κοινοπραξία των εταιρειών J&P Αβαξ (Δ.Ιωάννου), Μεσόγειος (όμιλος Λασκαρίδη) και ΑΑΓΗΣ ήρθε από το «μέτωπο» της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, για το 4ο έργο ΣΔΙΤ (συμβατικού προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 16 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ). Ένα project το οποίο ανατέθηκε μετά από εκείνα στην Πελοπόνησσο, την Δυτική και την Κεντρική Μακεδονία (Σέρρες).
Στους προηγούμενους 3 διαγωνισμούς επικράτησαν, αντίστοιχα, στον πρώτο η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή του Γ.Περιστέρη, στον δεύτερο οι Άκτωρ Παραχωρήσεις – Ηλέκτωρ του ομίλου Μπόμπολα και στον τρίτο οι Archirodon group – Intrakat – Εnvitec.
Όπως προκύπτει και «εκ του αποτελέσματος», πέρα από την πρώτη «νίκη» των J&P Αβαξ-Μεσόγειος-ΑΑΓΗΣ οι μεγάλοι επιχειρηματίες της χώρας «μοιράζονται», προς το παρόν, με ίσους όρους την «πίττα» των 2,1 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει συνολικά 12 έργα.
Ενδεικτικά για τον προϋπολογισμό και τα οφέλη ενός τέτοιου project, για το έργο της Δυτικής Μακεδονίας, η επένδυση για την κατασκευή του εργοστασίου -που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων- υπολογίζεται στα 40 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα για την 25ετή περίοδο εκμετάλλευσης θα ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ.