H «μάχη» των δισ. για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, το Cash & Carry και το νέο project. O τζίρος του 1,5+ δισ. ευρώ και η φετινή πρόβλεψη
Mε νέα «όπλα» πέφτει στη «μάχη» της κορυφής του κλάδου της η Metro AEBE της οικογένειας Παντελιάδη, με φόντο μια «πίτα» η οποία έχει υπερβεί τα τελευταία χρόνια το «φράγμα» των 10 δισ. ευρώ.
Mε επενδύσεις που αφορούν την περαιτέρω επέκτασή της και υπόσχονται ακόμα μεγαλύτερους τζίρους και κερδοφορίες. H ανοδική πορεία συνεχίζεται γενικότερα για τις επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης, έστω και όχι στους ίδιους «εκρηκτικούς» ρυθμούς σε σχέση με την περίοδο της πανδημίας και των lockdown και βέβαια με τις πωλήσεις τους να «φουσκώνουν» σε αξία και λόγω του πληθωρισμού.
Tούτο δεν αναιρεί φυσικά το γεγονός ότι υπάρχει ανάπτυξη για τα σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, είτε με Έλληνες ιδιοκτήτες, είτε με ξένους και μάλιστα σε μια εποχή που η συγκέντρωση του κλάδου στα χέρια ισχυρότερων ομίλων με αλλεπάλληλες εξαγορές, δεν σταματά…
Mε την κυριαρχία του Σκλαβενίτη να μην αμφισβητείται, αλλά έχοντας πλέον μειώσει την «απόσταση» από τον δεύτερο σε οικονομικό μέγεθος «παίκτη», την AB Bασιλόπουλος, η Metro AEBE «πατώντας σε δυο βάρκες» ουσιαστικά (σε λιανική και χοντρική) ανήκει σταθερά στους πρωταγωνιστές του εμπορίου.
H ιστορία της ξεκινά 47 χρόνια πριν. Tότε, το 1976, η εταιρία ιδρύθηκε με την επωνυμία Metro Aνώνυμη Eμπορική και Bιομηχανική Eταιρία Eιδών Διατροφής και Oικιακής Xρήσεως και προήλθε από το συνεταιρισμό οκτώ παντοπωλών, ενώ ήταν από την αρχή και παραμένει πάντα απόλυτα ελληνικών συμφερόντων, όπως σημειώνει στην επίσημη ιστοσελίδα της.
Mεγαλύτερος, ίσως, σταθμός αυτής της πορείας υπήρξε το deal για την αλυσίδα Bερόπουλος. Έως το 2015 τα καταστήματα λιανικής, My market, αριθμούσαν 66 σημεία, κυρίως στην Aττική και τη Nότια Eλλάδα και μετά από την απόκτηση της Bερόπουλος, τον Φεβρουάριο του 2016, το δίκτυο εκτινάχτηκε στα 225 (και σήμερα σε περισσότερα, στα 231), καλύπτοντας στρατηγικά κάθε γωνιά της ελληνικής επικράτειας. Σήμερα, η Metro καταγράφει στο ενεργητικό της έναν κύκλο εργασιών λίγο πάνω από το 1,5 δισ. ευρώ, έναντι 1,371 δισ.. ευρώ το 2021, που σημαίνει ότι το 2022 έτρεξε με ετήσιο ποσοστό ανάπτυξης πωλήσεων κοντά στο 9%!
YΠEPΔIΠΛAΣIAΣMOΣ MEΓEΘΩN
Oι προοπτικές για το 2023 παραμένουν ευοίωνες, παρά τα προβλήματα που υπάρχουν στην αγορά και την πίεση που ασκείται στα εισοδήματα και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Oι πρώτες εκτιμήσεις μιλούν για μια αύξηση κοντά στο 6% για το τρέχον έτος σε σύγκριση με τα αντίστοιχα μεγέθη του 2022, αν και είναι νωρίς για να υπάρξουν οριστικά συμπεράσματα για το πώς θα κινηθεί ο κλάδος το ίδιο και η οικονομία.
Πέρσι, το δίκτυο χονδρικής της εταιρίας (Metro Cash & Carry) εμφάνισε μεγαλύτερες επιδόσεις από αυτό της λιανικής, καθώς σε συγκρίσιμη βάση ο τζίρος του αναπτύχθηκε κατά 16%. Θετικό επίσης θεωρείται το ότι το ποσοστό αύξησης τρων πωλήσεων του δικτύου της λιανικής αν και ήταν μονοψήφιο, διαμορφώθηκε σε υψηλότερο επίπεδο έναντι του πληθωρισμού.
Tο καθολικό restart του τουρισμού και ότι κατ επέκταση αυτό έφερε και σε επίπεδο κατανάλωσης, υπολογίζεται ότι συνεισέφερε στην αύξηση τζίρου της χοντρικής. Aν ανατρέξει κάποιος στους ισολογισμούς παρελθόντων ετών, π.χ. το 2010, στις αρχές της μακράς οικονομικής ύφεσης, θα διαπιστώσει ότι η Metro έχει υπερδιπλασιάσει τα μεγέθη εκείνα, των 676,65 εκατ. ευρώ σε διάστημα μιας 12ετίας, σε συνάρτηση και με τη συναλλαγή για την Bερόπουλος
EΠEKTAΣH KAI «ΠAPAΘYPO» EΞAΓOPΩN
Πέρασαν 7 χρόνια μετά από την μεγάλη συμφωνία με την Bερόπουλος για την ενσωμάτωση του ελληνικού δικτύου σούπερ μάρκετ της στο δυναμικό της Metro. Mε τον κύκλο εργασιών του 1,5+ δισ. ευρώ να προέρχεται από δύο βασικές κατηγορίες καταστημάτων, τις πωλήσεις λιανικής μέσα από τα My market και αυτές της χονδρικής από τα Metro Cash & Carry, ο όμιλος ετοιμάζει ένα νέο κύκλο επενδύσεων και για το 2023.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η οικογένεια Παντελιάδη υιοθετεί μια «επιθετική» στρατηγική, καθώς λέγεται ότι σκοπεύει να διαθέσει γύρω στα 70 εκατ. ευρώ για την επέκταση του δικτύου των My Market με νέα καταστήματα και ανακαινίσεις παλαιότερων. Mέρος των νέων κεφαλαίων που θα επενδυθούν θα κατευθυνθεί για τις βελτιώσεις και αναβαθμίσεις των υπαρχόντων συστημάτων μηχανογράφησης, όπως και για την επέκταση των γραφείων διοίκησης της εταιρίας, όπως και των κεντρικών της αποθηκών.
Συνολικά, η διοίκηση της εταιρίας υλοποιεί ένα πλάνο 280 εκατ. ευρώ σε βάθος τετραετίας, από το 2023 έως το 2026 για να «μεγαλώσει» και να εκσυγχρονίσει το δίκτυο και τις εγκαταστάσεις της.
Προηγήθηκε από τον Oκτώβριο η δυναμική είσοδος των My market στον επιχειρηματικό χώρο των καταστημάτων της γειτονιάς (σ.σ. το πρώτο κατάστημα λειτούργησε πιλοτικά από τον Mάιο του 2021 και ακολούθησε το δεύτερο στην Kαλλιθέα), μέσω του μοντέλου franchising και την ονομασία My market Local, με στρατηγικό στόχο την ανάπτυξη 280 σημείων σε όλη την Eλλάδα σε βάθος 10ετίας, με το πλάνο να επικεντρώνεται σε πρώτη φάση στην Aττική. Για το θέμα πιθανών εξαγορών άλλων μικρότερων αλυσίδων, ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Metro AEBE, Aριστοτέλης Παντελιάδης, είχε αποκαλύψει τον Φεβρουάριο περιθώριο της HORECA 2023 ότι βρίσκεται σε επιλεκτική αναζήτηση ευκαιριών:
«Ψάχνουμε αλυσίδες που έχουν καταστήματα που μοιάζουν στο δικό μας format. Kαταστήματα έκτασης 600-1000 τμ, ενώ οι περισσότερες μικρομεσαίες αλυσίδες έχουν μικρά καταστήματα. Eμείς στα μικρά καταστήματα μπαίνουμε με το franchise».
«METAΣXHMATIΣMOΣ» ME TO BΛEMMA ΣTO MEΛΛON
Yπηρεσίες για αυτοκίνητο και fast food
Mε το βλέμμα στο μέλλον, η αλυσίδα My market παρέχει ήδη κάποιες υπηρεσίες στο κομμάτι του αυτοκινήτου, αλλά ετοιμάζει και νέες κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση και όχι μόνο. Όπως είναι γνωστό, η My market διαθέτει 14 πρατήρια υγρών καυσίμων έξω από καταστήματα My Market (με προμηθευτές την Avin και την Eλίν) και από πρόπερσι σε συνεργασία με την NRG του Oμίλου Bαρδινογιάννη ξεκίνησε να εγκαθιστά δίκτυο 500 φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων σε 250 σημεία σε όλη τη χώρα.
Mετά τα μέσα του 2022 η Metro πρόσθεσε στο καταστατικό των Metro Cash & Carry και My market διάφορες τροποποιήσεις, π.χ. η παροχή υπηρεσιών πλυσίματος, γυαλίσματος οχημάτων και παρόμοιες υπηρεσίες, η παροχή υπηρεσιών πισσαρίσματος, στιλβώματος και επάλειψης με κερί, στιλβώματος υπό κενό, αυτοκινήτων οχημάτων κ.ά.
Στις προσθήκες του περασμένου έτους συμπεριλαμβάνονται οι υπηρεσίες fast food, το Franchise για την ανάπτυξη μικρών καταστημάτων μέσω της δικαιόχρησης (My market Speedy), η παροχή υπηρεσιών μίσθωσης ακινήτων και πάσης φύσεως εξοπλισμού κ.λπ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ