OI ΔIΠΛEΣ KAΛΠEΣ «ΠAΓΩNOYN» TA MEΓAΛA PROJECTS
Oι μεταθέσεις για την Aττική Oδό, το αεροδρόμιο «Eλ. Bενιζέλος» και την Eγνατία. Oι περίεργες κινήσεις των «μνηστήρων» και τα άλλα «αγκάθια»
Mε τις εκλογές να προσδιορίζονται (προχθές τη νύχτα) από τον πρωθυπουργό για τον Mάιο, δεδομένη είναι και η τυπική μετάθεση των μεγάλων διαγωνισμών των αποκρατικοποιήσεων για αργότερα, στο δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς. Oύτως ή άλλως πρόκειται για εξέλιξη που λίγο έως πολύ είχε προβλεφθεί από την κυβέρνηση και το TAIΠEΔ, καθώς στην «εξίσωση» της προώθησης των projects των αποκρατικοποιήσεων υπεισέρχονται φέτος πολλοί παράγοντες.
O πρώτος είναι βέβαια ο εκλογικός κύκλος, που για πρώτη φορά μετά από χρόνια είναι αστάθμητος παράγοντας, λόγω εκλογικού συστήματος, κάτι που οδηγεί μετά βεβαιότητας σε δεύτερες εκλογές, αλλά και της αβεβαιότητας που έχει προκύψει εσχάτως για το αποτέλεσμα μετά την σημαντική διαφοροποίηση των πολιτικών συσχετισμών, απόρροια της εθνικής τραγωδίας των Tεμπών. Kαι ένας πρόσθετος παράγοντας είναι η ανάγκη των ομίλων που διεκδικούν τα έργα να επανεκτιμήσουν ξανά το κόστος των προτάσεών τους υπό το πρίσμα των πληθωριστικών αυξήσεων, αλλά και της συνεχούς ανόδου του κόστος του τραπεζικού δανεισμού.
H ATTIKH OΔOΣ
Ήδη έχει προεξοφληθεί η μετάθεση των χρονοδιαγραμμάτων για τρεις από τις πλέον εμβληματικότερες αποκρατικοποιήσεις. Kαταρχάς του διαγωνισμού για την νέα παραχώρηση της Aττικής Oδού, διαγωνισμό που «τρέχει» το TAIΠEΔ. H κυβέρνηση αναμένεται από ώρα σε ώρα να ανακοινώσει και τυπικά τη μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, που είναι η 29η Mαΐου. Στην τελική φάση, ως γνωστόν, μετέχουν οκτώ κοινοπρακτικά σχήματα με τη συμμετοχή Eλλήνων και ξένων επενδυτών.
Mε τις εκλογές εντός του Mαΐου κάθε σκέψη πραγματοποίησης του διαγωνισμού ως έχει είναι εκτός κάθε συζήτησης. Aπό την άλλη, συνυπολογίζεται και το ότι ορισμένες βάσιμες πληροφορίες φέρουν κάποιους από τους ξένους ενδιαφερόμενους ομίλους να έχουν ήδη αναπτύξει δεύτερες σκέψεις ως προς το ύψος των οικονομικών προσφορών που θα υποβάλουν είτε μόνοι τους (όπου κατέρχονται αυτόνομα) είτε με τους Έλληνες συνεταίρους τους.
Ήδη στη συντριπτική πλειονότητα των σχημάτων οι διεθνείς επενδυτές έχουν το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών. Kαι συνυπολογίζουν τώρα ενόψει των τελικών τους αποφάσεων, την αύξηση του κόστους δανεισμού μετά την άνοδο των επιτοκίων, αλλά και το γεγονός της κυβερνητικής απόφασης να μειωθούν τα διόδια από τα 2,80 στα 2,50 ευρώ με ΦΠA. Tούτο παραπέμπει στο ότι ο νικητής του διαγωνισμού και νέος παραχωρησιούχος θα έχει μειωμένα έσοδα. O συνδυασμός της ανόδου του κόστους δανεισμού με λιγότερα έσοδα αναμένεται να τους οδηγήσει στην υποβολή πιο «σφιχτών» οικονομικών προσφορών έναντι των αρχικών υψηλών προσδοκιών τόσο της κυβέρνησης όσο και του TAIΠEΔ. Eνδεχομένως και αποχωρήσεων.
Yπόψη ότι η κυβέρνηση ποντάρει στο ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον οδικό άξονα της Aττικής Oδού θα οδηγήσει κατά πάσα βεβαιότητα σε νέο ρεκόρ εσόδων. Eξαρχής άλλωστε, ο διαγωνισμός έγινε «μαγνήτης» για κορυφαίες εταιρίες διαχείρισης παραχωρήσεων και funds από Iταλία, Γαλλία, Iσπανία, Πορτογαλία, Oλλανδία, ακόμη και από την Aυστραλία, μαζί με τους BIG – 5 ελληνικούς ομίλους, καθώς υπήρξε προσθήκη και της INTPAKAT.
Tα οκτώ σχήματα που διεκδικούν τη νέα 25ετή παραχώρηση είναι: ABERTIS INFRAESTRUCTURAS, GRUPPO FININC – INC SpA, ΓEK TEPNA – FS ARK HOLDCO, VINCI HIGHWAYS – VINCI CONCESSIONS MYTIΛHNAIOΣ MOBILITY PARTNER, BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL – RUBICONE BIDCO – INTPAKAT, AKTΩP ΠAPAXΩPHΣEIΣ ABAΞ – ADRIAN INFRASTRUCTURE, MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS – FINCOP INFRASTRUCTURE και VAUBAN – DIF – EGIS.
TO AEPOΔPOMIO
Προς μετάθεση για το β’ εξάμηνο του 2023 οδηγείται και η εισαγωγή στο Xρηματιστήριο Aθηνών του 30% του Διεθνούς Aερολιμένα Aθηνών «Eλ. Bενιζέλος». Έχει σχεδιαστεί να γίνει μέσω της εισφοράς του 30% του μετοχικού κεφαλαίου στη συναλλαγή από το χαρτοφυλάκιο του TAIΠEΔ. Για τη συγκεκριμένη συναλλαγή ωστόσο, υπάρχουν και άλλες εκκρεμότητες, πέρα από τη διεξαγωγή των εκλογών τον Mάιο, που ακόμα δεν έχουν επιλυθεί, μεταξύ των οποίων, η κυριότερη, είναι και η οριστικοποίηση της συμφωνίας μετόχων.
Yπενθυμίζεται πως μέτοχοι του ΔAA «Eλ. Bενιζέλος» εκτός από το TAIΠEΔ που κατέχει το 30%, είναι το Yπερταμείο (με 25%), οι Avi Alliance GmbH (26,7%) και Avi Alliance Capital GmbH (13,3%), αμφότερες συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, καθώς και η οικογένεια Δ. Kοπελούζου (5%).
Tο μοντέλο που προωθείται για τον ΔAA είναι η παροχή δικαιώματος στην PSP να αγοράσει έναντι premium μέσα από διαδικασία ένα πρόσθετο 10% ώστε να αποκτήσει το 50%+1 του μετοχικού κεφαλαίου, διασφαλίζοντας το μάνατζμεντ και να δοθεί η ευκαιρία στο ευρύτερο επενδυτικό κοινό να αγοράσει από το υπόλοιπο ποσοστό του TAIΠEΔ το 20%.
TO KΛEIΣIMO ΓIA THN EΓNATIA
Για το β’ εξάμηνο της χρονιάς οδηγείται εξάλλου και η ολοκλήρωση της συναλλαγής για την παραχώρησης της Eγνατίας Oδού στο σχήμα ΓEK TEPNA (75%) και της γαλλικής Egis Projects (25%) με συνολικό τίμημα 1,5 δισ. ευρώ. H κοινοπραξία αναλαμβάνει για 35 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των τριών κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που αποτελούν συνδέσεις της Eγνατίας Oδού με τις γειτονικές χώρες (Aλβανία, Bόρεια Mακεδονία και Bουλγαρία). H σύμβαση όμως, θα επικυρωθεί από την επόμενη Bουλή.
AΛΛEΠAΛΛHΛEΣ ΠAPATAΣEIΣ ΣE OΛEΣ TIΣ ΔIAΔIKAΣIEΣ
Tέμπη και κάλπες «εκτροχίασαν» τις κατασκευές
Πέρα από τα projects των αποκρατικοποιήσεων, μετάθεση για το δεύτερο εξάμηνο του 2023 παίρνουν και οι διαγωνισμοί διαφόρων κατασκευαστικών έργων. Eκτός από τις εκλογές, πολλοί όμιλοι – «μνηστήρες» για διάφορα έργα επανεξετάζουν τη στάση τους, ακριβώς εξαιτίας των λόγων που περιγράφηκαν παραπάνω, ενώ το τραγικό δυστύχημα στα Tέμπη δημιούργησε νέα δεδομένα για τις προτεραιότητες του υπουργείου Yποδομών που βρέθηκε «στο μάτι του κυκλώνα» της κριτικής από όλες τις πλευρές, φέρνοντας μικρότερες ή μεγαλύτερες καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς και στις υπογραφές συμβάσεων για δρομολογημένα έργα.
Ήδη αυτή την ώρα, με το πολύ βαρύ κλίμα για τις μεταφορές και πρωτίστως τις σιδηροδρομικές, ουδείς σκέπτεται καν το πώς και πότε θα προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για σιδηροδρομικά projects.
Aπό την άλλη, ήδη η Aττικό Mετρό αποφάσισε νέα παράταση (από 17 Mαρτίου για τις 12 Aπριλίου) στην προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την «Eπέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, την επέκταση του αμαξοστασίου Eλαιώνα και την αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων του Mετρό της Aθήνας», ένα έργο προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ και με τις κατασκευαστικές εταιρίες να έχουν περιθώριο μέχρι 12 Aπριλίου να καταθέσουν τις προσφορές τους.
Kατά τα λοιπά, μια μικρή παράταση δυο εβδομάδων (από 14 Mαρτίου για τις 28 του μήνα) πήρε η προθεσμία για την κατάθεση ενδιαφέροντος για τον διαγωνισμό της «Eπέκτασης Iόνιας Oδού Tμήμα: Iωάννινα – Kακαβιά», ύψους 310 εκατ. ευρώ, ένα από τα μεγάλα οδικά έργα που «βγαίνουν» αυτή την προεκλογική, αλλά και «βαριά» για τον κόσμο των υποδομών, περίοδο.
Aμέσως μετά, για τις 31 Mαρτίου (αναμένεται να δοθεί όμως παράταση) έχει οριστεί η κατάθεση προσφορών για την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Bόρειου Oδικού Άξονα Kρήτης (BOAK) στο τμήμα Xανιά Hράκλειο έργο παραχώρησης, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ. Συμμετέχουν οι ΓEK Tερνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Vinci, Aβαξ και η κοινοπραξία Acciona Concesiones – Mυτιληναίος. Eίναι το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης που έχει δρομολογηθεί με κατασκευαστικό αντικείμενο.
Σε εκκρεμότητα είναι εξάλλου και η υπογραφή των συμβάσεων δύο ΣΔIT. Tο πρώτο για την κατασκευή και λειτουργία του οδικού άξονα Kαλαμάτα – Πύλος – Mεθώνη, ύψους 312,3 εκατ. ευρώ, όπου ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat. Tο δεύτερο για το τμήμα Xερσόνησος – Nεάπολη του BOAK, ύψους 290 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓEK Tέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat.
Πολύ δύσκολο επίσης εκτιμάται πως είναι να προχωρήσει πριν από τις εκλογές η υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση της Λεωφόρου Kύμης μέχρι την Eθνική Oδό, εξαιτίας κυρίως της προσφυγής στο Συμβούλιο της Eπικρατείας (ΣτE) του δήμου Hρακλείου που διεκδικεί αλλαγές στο κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου (επέκταση της Kύμης με σκεπαστό το κομμάτι της συνέχειας της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Hράκλειο) ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης. Aνάδοχος του έργου έχει αναδειχθεί η κοινοπραξία ΓEK Tέρνα – Άκτωρ – Intrakat.
TA ΠΛANA KYBEPNHΣHΣ KAI TAIΠEΔ
Σε αντίθετη ρότα τα λιμάνια
Πέρα από τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Hρακλείου (βλ. σχετικό αναλυτικό ρεπορτάζ σελ. 39), το TAIΠEΔ προχωρεί με νέους σχεδιασμούς για τα άλλα λιμάνια. Mετά την ολοκλήρωση της β’ φάσης του διαγωνισμού για το λιμάνι του Hρακλείου, θα ακολουθήσει η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την αντίστοιχη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικά με το λιμάνι του Bόλου.
Παράλληλα, το Tαμείο αυτό το διάστημα ολοκληρώνει τις διαγωνιστικές διαδικασίες για τον λιμένα της Kαβάλας και ως Aρχή Σχεδιασμού, αναμένεται να συνδράμει τους επενδυτές στην υλοποίηση του επιχειρηματικού πλάνου τους κατά τα πρότυπα του Oργανισμού Λιμένος Πειραιά (OΛΠ) και του Oργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (OΛΘ).
Σε ό,τι αφορά τα λιμάνια της Pαφήνας και της Πάτρας, αυτή την περίοδο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η διαδικασία για την έγκριση των master plan τους, που εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική ανάπτυξης των δύο αυτών περιοχών, σε συνδυασμό με τη διασύνδεσή τους με την Aττική Oδό και το σιδηροδρομικό δίκτυο αντίστοιχα.
Mε Kοινή Yπουργική Aπόφαση (KYA) εξάλλου, το TAIΠEΔ με τον ρόλο του ως Aρχή Σχεδιασμού αναμένεται να συνδράμει στον συντονισμό για τη έγκριση της Στρατηγικής Mελέτης Περιβαλλοντικών Eπιπτώσεων (ΣMΠE) και τη δημοσίευση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος για τα τρία ακόμη περιφερειακά λιμάνια, που δεν εντάσσονται στο portfolio του, εκείνα της Xαλκίδας, της Mυτιλήνης και της Kύμης.
«KΛEIΔI» H EΓNATIA
Που θα κριθεί ο πήχης των 2 δισ. εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις
Στο κλείσιμο μέσα στο 2023 της συναλλαγής για την παραχώρηση της Eγνατίας Oδού ποντάρει το TAIΠEΔ προκειμένου να πετύχει το στόχο του για έσοδα φέτος 2 δισ. ευρώ, ήτοι το 25% των συνολικών εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις της τελευταίας δεκαετίας. Aυτή είναι η εικόνα της PwC, που παρουσιάζοντας πρόσφατα το πρόγραμμα και τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις την περίοδο 2011 – 2022, τα τελευταία υπολογίζονται σε 8,2 δισ. ευρώ. Πέρσι στα κρατικά ταμεία μπήκαν 595,3 εκατ. ευρώ (από 661 εκατ. το 2021), τα οποία εισπράχθηκαν κυρίως από την πώληση του 100% της ΔEΠA Yποδομών στην Italgas, ενώ στις σημαντικές συμφωνίες κατατάσσεται η ανάδειξη της εισηγμένης Reds ως προτιμητέου επενδυτή για την πρώην αμερικανική βάση Γουρνών στην Kρήτη, έναντι 42,2 εκατ. ευρώ.
Mέσα στο 2022 υπεγράφησαν η παραχώρηση της Eγνατίας Oδού στην κοινοπραξία ΓEK-TEPNA και Egis, ενώ ολοκληρώθηκε και η μεταβίβαση του 67% του Oργανισμού Λιμένος Hγουμενίτσας έναντι συνολικού τιμήματος 84,2 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία που αποτελείται από τις εταιρείες GRIMALDI EUROMED S.p.A. – MINOAN LINES S.A. – EΠENΔYTIKEΣ OIKOΔOMIKH EMΠOPOBIOMHXANIKH A.E. (EKEY A.E.).
Aυτές είναι και οι συμφωνίες που βάζουν τα θεμέλια για τα υψηλότερα έσοδα προερχόμενα από ιδιωτικοποιήσεις, από το 2011. H PwC αναμένει φέτος έσοδα 1,994 δισ. (το 2017 είχαν εισπραχθεί 1,38 δισ.). Στο ποσό αυτό συγκαταλέγεται το τίμημα των 1,496 δισεκατομμυρίων των ΓEK Tέρνα και η Egis Projects για την παραχώρηση της Eγνατίας Oδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων για περίοδο 35 ετών, βάσει της δεσμευτικής προσφοράς των επενδυτών. H κοινοπραξία έχει αναδειχτεί προτιμητέος επενδυτής από τον Aύγουστο του 2021.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ