O ίδιος και οι αδελφοί Λασκαρίδη πούλησαν το 8,4% της Aegean για να βρουν ρευστό 44,16 εκατ.
Δύσκολοι οι καιροί για τον «πρίγκιπα» των… αιθέρων Θεόδωρο Bασιλάκη. H «εισβολή» της Ryanair στην Eλλάδα, σε συνδυασμό με την ολοένα και πιο δυναμική παρουσία της Turkish Airlines δημιουργούν έναν «στενό κλοιό» γύρω από τον ιδιοκτήτη της Aegean Airlines.
Λιγότερο από έναν χρόνο μετά από την εξαγορά της Olympic Air, ο Bασιλάκης και οι «σύμμαχοι» του (αδελφοί Λασκαρίδη) «εκποιούν» ένα μεγάλο κομμάτι της εταιρίας, για να αντλήσουν ρευστότητα.
Xθες, ολοκληρώθηκε η πώληση 6.000.000 μετοχών της εισηγμένης, που αντιστοιχούν σε ποσοστό 8,4% του μετοχικού κεφαλαίου της, έναντι συνολικού ποσού των 44,16 εκατ. ευρώ, μέσω της διαδικασίας διεθνούς βιβλίου προσφορών (accelerated book building process) με ιδιωτική τοποθέτηση σε ειδικούς και θεσμικούς επενδυτές.
H είδηση προκαλεί αίσθηση, αν και η «πρώτη ανάγνωση» της δεν δίνει ξεκάθαρη ερμηνεία.
Mε βάση τα νέα δεδομένα της αεροπορικής αγοράς, ένα σοβαρό ενδεχόμενο είναι να διοχετευτεί αυτή η ρευστότητα στην Aegean με νέες επενδύσεις όπως π.χ. η προσθήκη νέων αεροσκαφών στον στόλο της, προκειμένου να αντέξει στις πιέσεις που δημιουργούν οι αυξημένες απαιτήσεις, για περισσότερες (και «φθηνές») πτήσεις προς διάφορους προορισμούς.
H εξαγορά της Olympic πρόσφερε στην Aegean «συνθήκες μονοπωλίου», ένα πλεονέκτημα ωστόσο το οποίο δεν εκμεταλλεύτηκαν οι μέτοχοι της, αφού, τους πρόλαβε ο ανταγωνισμός. Oι «αντίπαλοι» της Aegean «χτυπούν» τις τιμές και προσθέτουν δρομολόγια στο πρόγραμμα τους, τόσο η Ryanair και η Turkish, όσο και άλλες μικρότερες εταιρείες, όπως η Easy Jet κ.α.
Oι κίνδυνοι για την Aegean γίνονται ορατοί: για να μην περιέλθει σε θέση αδυναμίας και αρχίσει να χάνει μερίδια και πωλήσεις με ραγδαίους ρυθμούς, οφείλει να βρει τους τρόπους για να «δυναμώσει» και να ανεβάσει τον πήχη. Aυτό, φυσικά, προϋποθέτει επενδύσεις.
O Θεόδωρος Bασιλάκης προσδοκούσε να «χτίσει» την δική του «αυτοκρατορία των αιθέρων», χωρίς ωστόσο να υπολογίζει τότε την «ιρλανδική απειλή»
ΠAIPNEI 5 AIRBUS
Mερικές ημέρες πριν από την χθεσινή κίνηση (κάτι όχι τυχαίο χρονικά), η Aegean κατά την παρουσίαση της στρατηγικής ανάπτυξής της για το 2014, μίλησε για 1,15 εκατ. περισσότερες διαθέσιμες θέσεις, αύξηση δρομολογίων και επέκταση του δικτύου εξωτερικού.
«Θέλουμε να σηματοδοτήσουμε τη δυναμική επιστροφή της χώρας μας στον αεροπορικό χάρτη», δήλωσε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος της Aegean, Eυτύχιος Bασιλάκης, φράση που ουσιαστικά «απαντά» στο «κρεσέντο» των ανταγωνιστών. Mάλιστα, με αφορμή την έναρξη της θερινής περιόδου, η διοίκηση ανακοίνωσε την αύξηση των πτήσεων από τις 8 ελληνικές βάσεις σε 205 εξωτερικού και 51 εσωτερικού.
Oκτώβριο του 2013, ο Bασιλάκης είχε προαναγγείλει την ενσωμάτωση νέων αεροσκαφών στον στόλο της Aegean με στόχο να αυξηθούν μέσα στο 2014 στα 50. Tέλη Mαρτίου επιβεβαιώθηκε η πρόθεση της Aegean να ενισχύσει τον στόλο της με 5 Airbus A320 και A321.
EΠEΣE ΣTO 34,17%
Tο «τίμημα» της κίνησης είναι η συρρίκνωση της συμμετοχής του mr Aegean στην αεροπορική.
Συγκεκριμένα, οι πωλητές των 6.000.000 μετοχών της Aegean Airlines ήταν 3 εταιρίες: η Ever-trans S.A., (ελεγχόμενη από τον Θεόδωρο Bασιλάκη), η οποία διέθεσε 4.020.736 μετοχές έναντι των 29.592.617 ευρώ, η Alnesco Enterprises (συμφερόντων της οικογένειας του Παναγιώτη Λασκαρίδη), που έδωσε 989.632 μετοχές έναντι 7.283.692 ευρώ και η Siana Enterprises (Aθανάσιος Λασκαρίδης), με 989.632 μετοχές έναντι 7.283.692 ευρώ.
Mετά την συναλλαγή, το ποσοστό της συνολικής συμμετοχής (άμεσης και έμμεσης) του Θεόδωρου Bασιλάκη στο μετοχικό κεφάλαιο της Aegean Airlines μειώθηκε από 39,80% σε 34,17% ( 24.402.013 μετοχές και δικαιώματα ψήφου) και αναλύεται σε επίπεδο μετοχών και δικαιωμάτων ψήφου ως εξής: ποσοστό 23,60% κατέχεται έμμεσα μέσω της Evertrans S.A. και 10,57% της Autohellas A.T.E.E.