Με την προθεσμία εκδήλωσης να εκπνέει στις 28 τρέχοντος, όλα δείχνουν πως ο διαγωνισμός για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) θα «μονοπωληθεί» από τους Κινέζους (μέσω της Cosco Pacific), παρά την αγωνία κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ να εντάξουν στο συμμετοχικό σχήμα και τους ρωσικούς σιδηροδρόμους (RZD) αλλά και την Morrison & Co από τη Νέα Ζηλανδία.
Από την άλλη, όσον αφορά τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), ελάχιστοι πλέον πιστεύουν ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί εντός του αρχικού σχεδιαγράμματος, το οποίο προβλέπει κατάθεση δεσμευτικών προσφορών μέχρι τις 5 Ιουνίου 2014.
Στελέχη που παρακολουθούν την όλη διαδικασία κάνουν λόγο για «διαγωνισμό διαβούλευσης με τους τοπικούς παράγοντες, παρά για διαγωνισμό πώλησς κρατικής επιχείρησης». Επιπλέον, είναι βέβαιο πως η διεθνής συγκυρία δεν συμβάλλει στην δημιουργία θετικού κλίματος, καθώς οι δυσμενείς εξελίξεις στην Ουκρανία επιβαρύνουν το κλίμα έντασης που δημιουργήθηκε μεταξύ Ρωσίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Σπαζοκεφαλιά» το τίμημα της Cosco
Άγνωστο παραμένει, ακόμη και ως προσπάθεια προσέγγισης, το τίμημα που θα η Cosco είναι διατεθειμένη να προσφέρει στην περίπτωση που καταλήξει ως ο μοναδικός υποψήφιος. Όλα δείχνουν πως ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση θα γνωστοποιήσουν το «συνολικό πακέτο» της προσφοράς.
Δηλαδή, εκτός από το τίμημα για την αγορά του 67% του ΟΛΠ, στο «πακέτο» θα περιλαμβάνονται και οι επενδύσεις (για τον νέο προβλήτα, για την αναβάθμιση άλλων τμημάτων του λιμανιού κ.λπ.). Σύμφωνα με πληροφορίες, το «πακέτο» θα έχει αξία που θα προσεγγίζει το ένα δισ. ευρώ.
Οι άλλοι «μνηστήρες»
Εκτός από την Cosco, επίσημη επιστολή με την οποία εκδηλώνει ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ είχε στείλει στο Υπουργείο Ναυτιλίας ο επενδυτικός όμιλος Morrison & Co και ICM Limited από τη Νέα Ζηλανδία ο οποίος διαθέτει σημαντική παρουσία και στην ευρωπαϊκή αγορά.
Οι Νεοζηλανδοί που ενδιαφέρονται για τον ΟΛΠ ελέγχουν στη Γηραιά Ήπειρο το εισηγμένο στο χρηματιστήριο του Λονδίνου επενδυτικό όχημα (fund) Utilico Emerging Markets. Η Utilico, με κεφάλαια περί τα 675 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, έχει τοποθετημένο περί το 22% των διαθεσίμων της σε διαχειριστές λιμένων ανά τον κόσμο.
Μεταξύ άλλων είναι εκ των ισχυρών μετόχων (με 8,7%) της International Container Terminal Services (ISTS) από τις Φιλιππίνες, μιας εκ των μεγαλύτερων διαχειριστών εμπορευματικών λιμένων στον κόσμο με παρουσία και στη Μεσόγειο που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ.
Οι «σκόπελοι» της πολιτικής
Στην περίπτωση της πώλησης του ΟΛΠ οι εκκρεμότητες είναι αρκετές, και ξεκινούν από το εκλογικό αποτέλεσμα στις προσεχείς δημοτικές εκλογές Οι κυβερνητικές ισορροπίες, επίσης, θα παίξουν σημαντικό ρόλο. Πρόσφατη είναι η αντίδραση του ΠΑΣΟΚ στο διορισμό διοίκησης στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ). Η λειτουργία της ΡΑΛ είναι μία από τις προϋποθέσεις που έχει θέσει η Κομισιόν για να προχωρήσει ο διαγωνισμός.
Για να κατευναστούν οι Βρυξέλλες, η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί πως θα προχωρήσει σε σειρά αλλαγών π.χ. στην επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης με την Cosco για τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων.
Άμεσα καλείται, επίσης, να προχωρήσει στον προσδιορισμό κανόνων στη διαμόρφωση των τιμολογίων ακτοπλοΐας (των χρεώσεων που θα πληρώνουν επιβάτες και χρήστες, δηλαδή ακτοπλοϊκές εταιρείες) κ.λπ.
Η κυβέρνηση θα πρέπει, επίσης, να προσδιορίσει το ελάχιστο ύψος των επενδύσεων που πρέπει να πραγματοποιεί ο ιδιώτης επενδυτής ο οποίος θα αναλάβει τη διαχείριση του λιμανιού, ως νέος ιδιοκτήτης του ΟΛΠ.