Οι έμποροι προσδοκούν αύξηση επισκεπτών, αλλά όχι και θεαματικές επιδόσεις στους τζίρους
«Μικρό καλάθι» κρατούν οι έμποροι για τα οφέλη από τη λειτουργία των open malls.
Το θέμα των ανοικτών εμπορικών κέντρων έχει τεθεί εδώ και δύο χρόνια περίπου, αλλά μέχρι σήμερα δεν είχε μπει σε τροχιά υλοποίησης.
Πριν από μερικές μέρες δημοσιοποιήθηκε η πρόσκληση υποβολής αιτήσεων των επενδυτικών σχεδίων για την κατασκευή των open malls, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν με κοινοτικά κονδύλια ύψους 1,2 εκατ. ευρώ και θα ανοίξουν τις πύλες τους πιλοτικά αρχικά στις γειτονιές έξι πόλεων, μεταξύ των οποίων η Αθήνα, ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Λάρισα, η Αλεξανδρούπολη και η Πάτρα.
Οι εκπρόσωποι των εμπορικών συλλόγων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία πιστεύουν πως τα ανοικτά εμπορικά κέντρα είναι η «απάντηση» στα παραδοσιακά κλειστά malls και ότι μπορούν να διεκδικήσουν ένα σημαντικό μερίδιο από την «πίτα» των 700 και πλέον εκατ. ευρώ των εμπορικών κέντρων, όμως, όλα αυτά υπό προϋποθέσεις.
Οι επιφυλάξεις τους προέρχονται καταρχήν από το γεγονός ότι δεν έχουν λάβει ακόμη στα χέρια τους τις λεπτομέρειες του σχεδίου από τα αρμόδια υπουργεία προκειμένου να δουν τις δυνατότητες που παρέχει και τα κίνητρα, με αποτέλεσμα να μην έχουν μπει ακόμη στην διαδικασία των συζητήσεων με πιθανούς ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες που θα ήθελαν να ενταχθούν στην «κοινή ομπρέλα» των open malls.
Θεωρούν πως είναι σημαντικό να δημιουργηθούν στις γειτονιές τέτοιου είδους κέντρα, τα οποία θα λειτουργήσουν ως σημεία αναφοράς των μεγάλων πόλεων, θα φέρουν ακόμη πιο κοντά τους καταστηματάρχες και τους καταναλωτές κάνοντάς τους να αισθανθούν ένα «ενιαίο σύνολο» και οι κοινές πολιτικές οργάνωσης και μάρκετινγκ θα αυξήσουν την επισκεψιμότητα.
Από την άλλη, όμως, πολλοί μικρομεσαίοι υποστηρίζουν πως δεν θα γίνουν «θαύματα» ως προς την αύξηση των τζίρων της αγοράς συνολικά, καθώς εκείνοι που στην ουσία θα βοηθηθούν είναι οι 50- 60 επιχειρηματίες που θα βρεθούν στην «κοινή βιτρίνα» ενός open mall και όχι οι υπόλοιποι.
Με δεδομένο δε ότι η δημόσια χρηματοδότηση δεν θα ξεπερνά τα 171.429 ευρώ ανά ενισχυόμενο σχέδιο, πιστεύουν ότι οι δυνατότητες που έχουν δεν είναι και απεριόριστες.
Τονίζουν επίσης, πως στην περίπτωση που κάποιο από τα ανοιχτά κέντρα επιλεγεί να δημιουργηθεί σε υποβαθμισμένες περιοχές, τότε θα πρέπει να δοθούν επιπλέον κίνητρα από το υπουργείο, καθώς απαιτούνται και άλλες υποδομές (π.χ. εύκολη προσβασιμότητα, θέσεις parking, σήμανσης), ενώ αν μια γειτονιά δεν έχει εμπορικό ενδιαφέρον, τότε και το εγχείρημα κινδυνεύει να αποτύχει.
Στο παρασκήνιο ακούγεται πάντως, πως το θέμα των open malls άνοιξε και πάλι την δεδομένη χρονική στιγμή μετά από έντονες πιέσεις του προέδρου της ΕΣΕΕ, Βασίλη Κορκίδη, ενόψει και της καθόδου του στις Ευρωεκλογές, καθώς είχε υποσχεθεί στους τοπικούς συλλόγους που το ζητούσαν ότι θα το πράξει άμεσα.
ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ
Απαραίτητη προϋπόθεση για τα open malls είναι το ποσοστό των συμβεβλημένων επιχειρήσεων (έως 50) και η χιλιομετρική απόσταση της οριοθετημένης περιοχής, η οποία δεν πρέπει να ξεπερνά το 1 τετραγωνικό χιλιόμετρο.
Στην ουσία πρόκειται για ήδη υπάρχοντα καταστήματα που, όσο διαφορετικά και αν είναι μεταξύ τους, θα βρίσκονται υπό κοινή βιτρίνα. Θα δημιουργηθεί και ενιαία κάρτα αγορών καταναλωτή θα διαθέτουν και ψυχαγωγικές και πολιτιστικές χρήσεις. Τα έργα για την κατασκευή τους θα πρέπει να ολοκληρωθούν εντός ενός έτους, ως τον Οκτώβριο του 2015.
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΘΗΝΩΝ: «Θετικό βήμα με προϋποθέσεις»
«Έχουμε αγκαλιάσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα για ανοιχτά εμπορικά κέντρα, καθώς οι γειτονιές θα αισθανθούν ως ενιαίο σύνολο, ενώ οι επιχειρηματίες θα έχουν πολύ περισσότερες δυνατότητες λόγω της κοινής τους οργάνωσης και της κοινής πολιτικής marketing. Προτεραιότητά μας είναι η λειτουργία ενός mall ανοικτού τύπου σε κάποια υποβαθμισμένη περιοχή της Αθήνας για να της δώσουμε εμπορική «πνοή», όμως, για να γίνει αυτό απαιτούνται και άλλες παράπλευρες ενέργειες (υποδομές κλπ). Σκοπός μας είναι, σε συνεννόηση με όλους τους φορείς (Περιφέρεια, τουρισμού κ.α.), να υπάρχουν μέχρι και weekend destinations που θα αυξήσουν την επισκεψιμότητα όχι μόνο στα open malls, αλλά και στην Αθήνα γενικότερα».
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ: «Θα δώσουν εμπορική πνοή»
«Τα open malls αποτελούν την καλύτερη απάντηση στα κλειστά εμπορικά κέντρα, καθώς υπερτερούν από άποψη παράδοσης και ποικιλότητας. Για τον Πειραιά δε, ο οποίος διαθέτει αρχαιολογικά μουσεία, μια μεγάλη γκάμα καφέ και εστιατορίων και υποδέχεται κάθε χρόνο τουρίστες κρουαζιέρας και όχι μόνο, τα ανοικτά εμπορικά κέντρα θα τον αναβαθμίσουν περαιτέρω. Και αυτό γιατί οι ξένοι τουρίστες προτιμούν να επισκεφτούν μια παραδοσιακή αγορά, να βλέπουν ουρανό και να ψωνίζουν, παρά να κλείνονται σε έναν χώρο. Το open mall θα σχεδιαστεί σε κεντρική εμπορική αρτηρία και πιστεύω πως θα υπάρξει επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Μένει όμως, να δούμε το τελικό σχέδιο του ΥΠΑΝ και τα κίνητρα που παρέχει».
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: «Μην περιμένουμε και θαύματα»
«Ναι μεν τα ανοικτά εμπορικά κέντρα αποτελούν θετικό βήμα για να αναβαθμιστούν οι τοπικές αγορές, αλλά μην περιμένουμε και… θαύματα ως προς τον τζίρο της αγοράς συνολικά. Και αυτό επειδή στην ουσία θα βοηθηθούν οι 50- 60 επιχειρηματίες που θα συμμετάσχουν στο εγχείρημα και όχι όλος ο εμπορικός κόσμος. Σίγουρα αποτελεί ένα ξεκίνημα ώστε να υπάρξει οργάνωση των εμπόρων και κοινές διεργασίες, όμως, πιστεύουμε πως το πρόγραμμα έχει βγει… κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των ΕΣΕΕ και ΓΣΒΕΕ. Και αυτό επειδή ο εμπορικός σύλλογος Θεσσαλονίκης διαθέτει ήδη κάρτα καταναλωτή, αλλά δεν επιτρέπει το πρόγραμμα να την χρησιμοποιήσουμε, καθώς πρέπει να ακολουθεί το λογισμικό των ΕΣΕΕ- ΓΣΒΕΕ».
Της Εύης Κατσώλη