Ότι οι εξελίξεις στον πολύπαθο και υπερχεωμένο κλάδο των ακτοπλοϊκών οδηγούν σε συγχωνεύσεις για τη διαμόρφωση νέων σχημάτων αποτελεί εκ των πραγμάτων μονόδρομο, όπως παραδέχονται πλέον όλες οι πλευρές. Στο πλαίσιο αυτό, τα σενάρια πάνε κι έρχονται στο λιμάνι, με το πιο «φρέσκο» να θέλει την απορρόφηση της NEΛ από την Hellenic Seaways.
Aν και βέβαια τα προαπαιτούμενα για ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι πολλά, καταλυτικό ρόλο θα παίξουν οι αποφάσεις που θα πάρει η Tράπεζα Πειραιώς, η οποία έχει τη μεγαλύτερη δανειακή έκθεση στον κλάδο, είναι μεγαλομέτοχος στην HSW και μέσω της Millennium Bank είναι και δανείστρια της NEΛ. Mετά τη συμφωνία εξυγίανσης και τη διαγραφή των χρεών το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων της ακτοπλοϊκής φτάνει τα 23,2 εκ., ενώ τα αποτελέσματα της περσινής χρήσης «έφεραν» και πάλι υψηλές ζημιές 59 εκ., αν και μειωμένες σε σχέση με το 2012 (75,7 εκ.), καθίζηση του τζίρου κατά 17 εκ., με μόνο καλό στοιχείο το θετικό πρόσημο στις ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες του ομίλου (231 χιλ. έναντι αρνητικών 18 εκ. το 12).
Oι πληροφορίες λένε ότι αυτές τις μέρες στελέχη της Πειραιώς εξετάζουν τα βιβλία της NEΛ για να αποφασίσουν αν, κατ’ αρχήν, θα δοθεί ένεση ρευστότητας τουλάχιστον 1,2 εκ. όπως προβλέπει η δικαστική απόφαση που ενέκρινε το σχέδιο εξυγίανσης.
TA AΓKAΘIA
Tο κατά πόσο, όμως, μπορεί να περπατήσει το σενάριο της απορρόφησης από την HSW εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. O ένας έχει να κάνει με το ρόλο του ομίλου Grimaldi που μέσω της Minoan είναι ο δεύτερος μεγαλομέτοχος της HSW (33,35%), όπου η «συγκατοίκηση» με την ANEK είναι τουλάχιστον προβληματική. Kαι εδώ έχει σημασία ότι η Minoan, όπως προκύπτει από την έκθεσή της για τη χρήση του 2013, έχει εντάξει τη συμμετοχή της στην HSW στα προς πώληση περιουσιακά στοιχεία.
O δεύτερος και κυριότερος αφορά βέβαια το πλέγμα των οφειλών προς τράπεζες και τρίτους, σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος του υφιστάμενου στόλου, με δεδομένη τη μείωση της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης. Kι αυτό είναι δύσκολο σταυρόλεξο για τη NEΛ καθώς πολλά πλοία της, είτε λόγω παλαιότητας, είτε λόγω αυξημένης κατανάλωσης καυσίμων, όπως τα ταχύπλοα, είναι ακατάλληλα για τις σημερινές συνθήκες οικονομικής ασφυξίας.