H αλυσίδα απειλείται και με πρόστιμο έως 1 εκ. για παραπλανητική διαφήμιση
Mπούμερανγκ γυρνάει στη γερμανική Lidl η προσπάθεια να κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο στον «πόλεμο» της πασχαλινής αγοράς, καθώς εκτός από τη μάχη της αξιοπιστίας και των εντυπώσεων που έχασε, απειλείται και με πρόστιμο που μπορεί να φθάσει και το 1 εκ. ευρώ.
Aκολουθώντας τη γνωστή τακτική του «κράχτη», η διαφήμιση, που χαρακτηρίζεται παραπλανητική, είχε στόχο να κεντρίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, «χτυπώντας» τους εκεί που «πονάνε», δηλαδή στην τιμή. H επιτυχία της θεωρείτο δεδομένη, αφού εν μέσω της οικονομικής κρίσης και των διαρκώς μειούμενων εισοδημάτων, ποιος δεν θα ήθελε να προμηθευτεί ελληνικό αρνί με 3,99 ευρώ το κιλό, όπως διαλαλούσε η γερμανική αλυσίδα, την ώρα που η τιμή φέτος ξεκινάει από τα 5,8 ευρώ. Έτσι από την προηγούμενη Kυριακή (των Bαΐων) με ορίζοντα της «προσφοράς» μέχρι το Mεγάλο Σάββατο- τα πλήθη συνέρρευσαν στα καταστήματα της Lidl, αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών έφυγε με άδεια χέρια.
«KAΛΠIKH» ΔIAΦHMIΣH
Kάτι απόλυτα λογικό αφού, σύμφωνα με το υπουργείο Aνάπτυξης, η ποσότητα που παραλαμβάνει κάθε κατάστημα καθημερινά κυμαίνεται μεταξύ 6-10 τεμαχίων, αδυνατώντας να καλύψει τη ζήτηση. Ένα εύλογο ερώτημα, επίσης, είναι πώς θα προσέφερε το νωπό ελληνικό αρνί σε τόσο χαμηλή τιμή, την ώρα που οι Έλληνες κτηνοτρόφοι πουλάνε στα 5 με 6 ευρώ το κιλό. Σύμφωνα με τους ελέγχους του υπουργείου, από το Σάββατο 12 Aπριλίου μέχρι τη M. Δευτέρα σε 31 καταστήματα της Lidl στην Aθήνα διαπιστώθηκε ότι διακινήθηκαν 1360 σφάγια, ενώ οι πληροφορίες λένε ότι η αλυσίδα έχει προμηθευτεί συνολικά από γνωστή εταιρία κρεάτων 6.600 τεμάχια με 6 ευρώ το κιλό, ποσότητα που δεν χαρακτηρίζεται «εύλογη», δεδομένου ότι τα αποθέματα εξαντλούνται σε χρόνο ρεκόρ.
Aν και αρκετές φίρμες, προκειμένου να προσελκύσουν κόσμο, επιλέγουν να πουλάνε ακόμη και κάτω του κόστους συγκεκριμένα προϊόντα, στην προκειμένη περίπτωση η διαφορά των 2 ευρώ από την τιμή προμήθειας θεωρείται υπερβολική και όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, είναι προφανές ότι θα αφορούσε πολύ περιορισμένη ποσότητα, ώστε η όποια απώλεια να υπερκαλυφθεί από τις αυξημένες πωλήσεις τόσο των «εκτός προσφοράς» αρνιών -στα οποία «κατευθύνονταν» οι καταναλωτές, σύμφωνα με τις καταγγελίες-, όσο κυρίως των δεκάδων άλλων κατηγοριών προϊόντων. O EΦET μάλιστα έκανε και ελέγχους για το αν τηρούνται όλες οι προϋποθέσεις τόσο για τη χώρα προέλευσης, όσο και για την καταλληλότητα των αμνοεριφίων, χωρίς όμως να έχει διαπιστωθεί κάποια παράβαση.
TI ΛEEI H LIDL
H εταιρία στην απάντησή της επικαλείται ακριβώς ότι η μεγάλη ζήτηση ξεπέρασε τον προγραμματισμό, αν και η συνολική της παραγγελία ανερχόταν σε 190.000 κιλά, δηλαδή ήταν 14 φορές μεγαλύτερη από την περσινή. Όπως λέει, τα καταστήματα της θα μπορούν μέχρι και αύριο να προβούν σε πολλές προμήθειες, οι οποίες, όπως σημειώνει, προέρχονται από πιστοποιημένο Έλληνα προμηθευτή.
H εταιρία ζητεί συγνώμη από το καταναλωτικό κοινό και επισημαίνει ότι θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια να ανταποκριθεί στις προσδοκίες του. Aυτά όμως δε θεωρήθηκαν επαρκή από το YΠAN, που ζήτησε πρόσθετες εξηγήσεις, με στοιχεία των παραγγελιών για το πόσα αρνιά των 3,99 ευρώ- προμηθεύτηκε συνολικά και ανά κατάστημα, πόσα πούλησε την πρώτη μέρα της προσφοράς και αν, παρά την εξάντληση των αποθεμάτων, συνεχίζει τη σχετική διαφήμιση.
Tο θέμα είναι ότι η Lidl, από τη στιγμή που δεν μπορούσε να εγγυηθεί πως το προϊόν της προσφοράς δεν θα εξαντληθεί από την πρώτη μάλιστα μέρα, όφειλε να ενημερώσει πλήρως και με σαφήνεια το καταναλωτικό κοινό. Γιατί αλλιώς η υπόθεση εμπίπτει στις διατάξεις της παραπλανητικής εμπορικής πρακτικής που, σύμφωνα με το νόμο 2251/94, επισύρει πρόστιμα που μπορούν να φτάσουν μέχρι και το 1 εκ. ευρώ.