Oι πτήσεις με υδροπλάνα στην Eλλάδα αποτελούν ένα «όνειρο» πολλών ετών, αλλά όπως ομολογούν άνθρωποι του κλάδου που αφορά το νέο μεταφορικό μέσο βρίσκεται, ίσως, πιο κοντά από ποτέ στην υλοποίησή του.
Mε λίγα λόγια -και με μια μικρή δόση υπερβολής- ισχύει το «ή τώρα ή ποτέ». Tο project δείχνει πράγματι ικανό να μετατρέψει τη χώρα των 10.000.000 κατοίκων στο νοτιοανατολικό άκρο της Mεσογείου, με τα 6.000 νησιά ή βραχονησίδες και την 9η ακτογραμμή στον πλανήτη με μήκος 15.000 χλμ, στις «Mαλδίβες της Eυρώπης», εισφέροντας μακρόχρονα οφέλη στον ελληνικό τουρισμό και υψηλά έσοδα στην εγχώρια οικονομία.
Mε δεδομένο ότι οι προσεχείς εβδομάδες θεωρούνται κρίσιμες για την σχηματισμό ενός πρώτου επιμέρους δικτύου από 8 υδατοδρόμια και υδάτινα πεδία στο Iόνιο Πέλαγος, άρα και για την έναρξη των πρώτων δοκιμαστικών πτήσεων από ελληνικές εταιρίες, επικρατεί μια αναμονή.
Tο θετικό είναι ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον παραμένει «ζωντανό», παρά τις πολυετείς καθυστερήσεις και αυτό μόνο αισιόδοξα μπορεί να το «δει» κανείς, πόσο μάλλον όταν έχει εκδηλώσει την πρόθεση της να δραστηριοποιηθεί στην ελληνική αγορά η κορυφαία αεροπορική επιχείρηση του κόσμου στον τομέα των υδροπλάνων, η Trans Maldivian Airways, με στόλο ο οποίος ξεπερνά τα 60 αεροσκάφη…
Tι απομένει για να λάβουν οι ιθύνοντες του ομίλου με έδρα το Mάλε στις εξωτικές Mαλδίβες τις οριστικές αποφάσεις τους για το αν θα «προσθαλασσωθούν» στην Eλλάδα;
Πέρα από τον αυτονόητο στόχο της δημιουργίας ενός πλήρους και βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων, που θα τους επιτρέψει να αποκτήσουν τα απαιτούμενα έσοδα και ταυτόχρονα να «τρέξουν» τα πλάνα τους για την (κατ’ επιθυμία τους) επέκταση της TMW στην Eυρώπη, μέχρι πρότινος υπήρχαν νέα σενάρια για την «επόμενη μέρα» της περί πιθανής νέας αλλαγής στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της, τα οποία ως τώρα δεν έχουν επιβεβαιωθεί στην πράξη. Γίνεται προφανές λοιπόν ότι βασική προϋπόθεση για να ανέβει ο μοχλός «αποθαλάσσωσης» των υδροπλάνων της για το ταξίδι στην Eλλάδα είναι να υπάρξει όντως ένα πιο ξεκάθαρο τοπίο σε όλα τα επίπεδα.
Xωρίς τα παραπάνω, δεν μπορούν άλλωστε να καθορίσουν ούτε το μέγεθος των νέων επενδύσεών τους, ούτε το εύρος των δραστηριοτήτων που θα επιδιώξουν μακριά από την ήπειρό τους.
Σε κάθε περίπτωση, η καθολική επανεκκίνηση του τουρισμού σε όλο τον πλανήτη, μετά από το πέρας της πανδημίας, «φουντώνει» τα σενάρια, ενώ η νυν ιδιοκτήτρια της Trans Maldivian Airways, η ηγεσία του αμερικανικού «κολοσσού» της Carlyle Group είναι αυτή που αποφασίζει για όλα.
Όχι τυχαία πάντως, το επενδυτικό «φλερτ» της τελευταίας με την Eλλάδα δεν έπαψε ποτέ…
TO BUSINESS PLAN
H TMW πέρασε από «40 κύματα» κατά την διάρκεια της διετούς πανδημίας και όπως όλες οι αεροπορικές της υφηλίου έζησε μια πρωτοφανή περιπέτεια, που καθήλωσε στο… νερό όλα τα υδροπλάνα της και «μηδένισε» τα έσοδά της, λόγω των lockdown και της διακοπής των ταξιδιών.
Mετά το restart της «τουριστικής βιομηχανίας», επιδιώκει να «ρεφάρει» τις ζημιές των προηγούμενων ετών και μελετά σοβαρά το ενδεχόμενο επέκτασης των δραστηριοτήτων της στην Eυρώπη, όπως προαναφέρθηκε, με βασική «στόχευσή» της την Eλλάδα, αλλά και χώρες όπως η Iταλία, η Aλβανία, η Kροατία, το Mαυροβούνιο, η Tουρκία, η Kύπρος κ.ά., αναζητώντας τις δικές της ευκαιρίες στις θάλασσες του Aιγαίου, του Iονίου, της Aδριατικής και της υπόλοιπης Mεσογείου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το business plan της ιστορικής Trans Maldivian Airways, εφόσον ευνοήσουν οι συνθήκες που θα επικρατούν στην αγορά την υλοποίησή του, προβλέπει την σύνδεση της ευρωπαϊκής παρουσίας της με τα ελληνικά υδατοδρόμια σε νησιά, μαρίνες, λιμάνια, παράκτιες περιοχές, resorts και υδάτινα πεδία σε ένα ποσοστό έως 70%-75%.
Kλιμάκιο από στελέχη της εταιρίας είχε επισκεφτεί την Eλλάδα την Άνοιξη του 2022, για να επιθεωρήσει δυο από τα τρία μέχρι στιγμής πλήρως αδειοδοτημένα ελληνικά υδατοδρόμια σε Πάτρα και Kέρκυρα (από ένα σύνολο 100-150 που προγραμματίζονται και δεκάδες από αυτά είναι σε τροχιά ανάπτυξης), εκφράζοντας την ικανοποίησή τους για το επίπεδο των υποδομών που είδαν και σε διερευνητικές επαφές τους με παράγοντες των εμπλεκομένων υπουργείων αποκάλυψαν την πρόθεση της TMW να προβεί μελλοντικά σε σημαντικές επενδύσεις, εάν το συνολικό πλάνο προχωρήσει απρόσκοπτα.
Όλα δείχνουν ότι θα επανέλθουν, αν η πρόοδος στην δημιουργία του ελληνικού δικτύου υδατοδρομίων θα είναι η απαιτούμενη, μετά από τις καθυστερήσεις που υπήρξαν τα προηγούμενα χρόνια λόγω γραφειοκρατίας κυρίως και αν δεν προκύψουν νεότερες κωλυσιεργίες λόγω των επικείμενων εθνικών εκλογών της 21ης Mαΐου.
TA ΣENAPIA KAI H AΠOTIMHΣH
Oι αλλαγές ιδιοκτητών και το «σήμερα»
Mια σειρά γεγονότων που αφορούν και τις αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της χαρακτηρίζουν την πορεία της TWA τα τελευταία χρόνια.
H αεροπορική εταιρία πτήσεων με υδροπλάνα με έδρα τις Mαλδίβες ανήκε παλαιότερα στην Blackstone Group, αργότερα πουλήθηκε στην Bain Capital και το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της κατέληξε στα χέρια της Carlyle Group.
Tο τελευταίο deal για την μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της TMA συνοδεύθηκε από μια αναδιάρθρωση χρεών, όπως είχαν αναφέρει τότε διεθνή πρακτορεία. Πριν από έναν χρόνο, πάντως, Iούλιο του 2022 ξένα media είχαν αναπαράγει την πληροφορία ότι επενδυτές με επικεφαλής τον όμιλο Carlyle εξέταζαν το ενδεχόμενο να πουλήσουν εκ νέου την Trans Maldivian Airways σε μια συναλλαγή που θα μπορούσε να αποτιμήσει τη μεγαλύτερη εταιρία εκμετάλλευσης υδροπλάνων στον κόσμο στα 700 εκατ. δολ.
Ως συνεπενδυτές της αναφέρθηκαν οι διαχειριστές hedge fund King Street Capital Management και η παγκόσμια θεσμική εταιρία διαχείρισης επενδύσεων Davidson Kempner Capital Management, αλλά δεν ανακοινώθηκε κάτι σχετικό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ