Δυνατό ανεκτέλεστο διατηρούν οι Άκτωρ και J&P Άβαξ στο Κατάρ
Μετά την υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του Μετρό της Ντόχας, στο Κατάρ, ο όμιλος Ελλάκτωρ υπολογίζει το ανεκτέλεστο των ανειλημμένων συμβάσεων στα 4 δισ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι η Μέση Ανατολή αποτελεί μια πραγματική «όαση» για τις κατασκευαστικές.
Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο συμβόλαιο στο Αραβικό Εμιράτο, μετά την συμφωνία που σύναψε πριν τέσσερις μήνες η J&P Άβαξ, αναλαμβάνοντας την κατασκευή τμήματος του αυτοκινητοδρόμου New Orbital Highway της Ντόχα, συνολικού προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ, αλλά και έργο αξίας 120 εκατ. ευρώ για την επέκταση του διεθνούς αεροδρομίου Queen Alia, στο Αμάν της Ιορδανίας σε συνεργασία με την J&P Overseas.
Η νέα σύμβαση στο Κατάρ, την οποία ανακοίνωσε χθες η θυγατρική τού ομίλου Άκτωρ, δικαιολογεί την αμέριστη εμπιστοσύνη που ο κατασκευαστικός κόσμος της χώρας μας τρέφει προς την Μέση Ανατολή της ελληνικής κατασκευαστικής καθώς αντίστοιχου μεγέθους έργο είχε να υπογράψει χρόνια.
Το άλλο μεγάλο συμβόλαιο για το “Blue City” στο Ομάν ύψους 2 δισ. Ευρώ που είχε αναλάβει προ εξαετίας με την Τουρκική ΕΝΚΑ δεν υλοποιήθηκε ποτέ και έχει καταγραφεί σε μία από τις πιο αρνητικές εμπειρίες στην περιοχή του μεγάλου κατασκευαστικού ομίλου.
Από τη νέα συμφωνία στο Κατάρ συνολικού ύψους 3,2 δισ. ευρώ, το μερίδιο της Ελλάκτωρ υπολογίζεται στο 1 δισ. ευρώ, καθώς συμμετέχει στην νικηφόρα κοινοπραξία που θα κατασκευάσει την Golden Line όπως ονομάζεται η νέα γραμμή του μετρό της Ντόχας με τους 13 σταθμούς, με 32%.
Με το νέο συμβόλαιο τα έργα από τις διεθνείς δραστηριότητες των κατασκευών μαζί με εκείνα που είναι προς υπογραφή ανεβάζουν το ποσοστό των έργων εξωτερικού περίπου στο 50%.
Στελέχη της Αγοράς εκτιμούν ότι σήμερα οι χώρες της Μέσης Ανατολής είναι μονόδρομος για τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου καθώς η περιοχή βρίσκεται σε ένα διαρκή κατασκευαστικό οργασμό προκηρύσσοντας πολύ μεγάλα έργα υποδομών που οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες θα ήταν αδύνατο με τις παρούσες συνθήκες να δουν στην ελληνική αγορά ή στις κοντινές αγορές της Βαλκανικής και της Κεντρικής Ευρώπης.
Στις χώρες αυτές υπάρχει σοβαρό εργολαβικό αντικείμενο όπως π.χ στην Αλβανία όπου κατασκευάζει σημαντικά έργα η Άκτωρ και πρόσφατα σε συνεργασία με την Vinci και τη Strabag ανέλαβε τον αυτοκινητόδρομο Cormanic – Brasov στη Ρουμανία, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα όμως ενέχουν και υψηλό ρίσκο, με χαρακτηριστική περίπτωση την Πολωνία όπου η προ ετών διείσδυση της J&P Άβαξ υπήρξε περιπετειώδης με αποτέλεσμα να θεωρείται ζημιογόνος η παρουσία της.
Ενισχυμένη, σαφώς σε μικρότερη κλίμακα εμφανίζεται η παρουσία στην Μέση Ανατολή και του ομίλου της ΓΕΚ-Τέρνα. Πέρα από τους δεσμούς και τις προοπτικές που δημιουργεί η προ μηνών συμφωνία με την Qatar Petroleum στον ενεργειακό τομέα, η τεχνική εταιρεία έχει αυγατίσει τα συμβόλαιά της και στις κατασκευές.
Στην Αγορά της Σαουδικής Αραβίας ο όμιλος ανέλαβε πέρυσι την κατασκευή της νοσοκομειακής μονάδας «Aldara Hospital and Medical Center», συνολικού προϋπολογισμού 84,1 εκατ. ευρώ στο Ριάντ, σε κοινοπραξία με την Arabtec.
Η Τέρνα συμμετέχει στην κοινοπραξία με ποσοστό 40%, μέσω της θυγατρικής της στη Σαουδική Αραβία, TERNA Saudi Arabia LLC. Ο όμιλος έχει εισχωρήσει και και στο Ιράκ, αναλαμβάνοντας την κατασκευή του έργου της κρατικής νοσοκομειακής μονάδας στη Βασόρα, συνολικού προϋπολογισμού 36,8 εκατ. δολαρίων.
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων της εταιρείας ανέρχεται πλέον σε 3,9 δισ. ευρώ.