«Αιμορραγία» εφήβων προς ανταγωνιστικά social media λόγω και της στοχευμένης διαφήμισης
Σε έναν κόσμο όπου θεωρείται πια παράξενο εάν κάποιος δεν είναι στο Facebook, η απόλυτη ισχύς του site κοινωνικής δικτύωσης είναι ξεκάθαρη.
Όμως, ενώ το Facebook εμφάνιζε αλματώδη ανάπτυξη από τη δημιουργία του (το 2004 και τώρα μετρά 1,23 δισεκατομμύρια χρήστες), πλέον κινδυνεύει με αυτό που αποτελεί το μεγαλύτερο φόβο του Mark Zuckerberg: Να μην είναι πια cool.
Πολλοί έφηβοι βαριούνται το Facebook και φτάνουν στο σημείο να το εγκαταλείψουν, για νεότερους και πιο «μοδάτους» ανταγωνιστές του. Και η στροφή του site προς τη στοχευμένη διαφήμιση κάνει πολλούς χρήστες τους να εκνευρίζονται και να νιώθουν ότι τους εκμεταλλεύονται.
«Για τους έφηβους, το Facebook αρχίζει να μοιάζει σαν να πηγαίνουν σε ένα πάρτι με τους γονείς τους», εξηγεί ο Gavin Hammar, διευθύνων σύμβουλος της πλατφόρμας marketink για social media, Sendible.
«Καθώς το νεότερο κοινό αναζητά πιο ιδιωτικά κοινωνικά δίκτυα, όπου μπορούν να επικοινωνήσουν με τους φίλους τους χωρίς να τους παρακολουθούν οι γονείς τους, θα συνεχίσουμε να βλέπουμε έξοδο εφήβων από το Facebook», λέει.
Αναλυτές εκτιμούν ότι αυτή η τάση θα είναι ισχυρότερη φέτος, απειλώντας την κυριαρχία του γίγαντα του ίντερνετ. Βέβαια, όσοι ασχολούνται με τον κλάδο δυσκολεύονται να φανταστούν ένα κόσμο όπου το Facebook θα έχει χάσει εντελώς το στέμμα του.
«Ο κίνδυνος της κόπωσης με τα social media είναι πραγματικός, όπως δείχνει η πτώση στη συνολική χρήση sites κοινωνικής δικτύωσης -όπως είναι το Facebook και το Twitter- από το μέσο άνθρωπο. Και αυτός είναι ο λόγος που οι κορυφαίες εταιρίες του χώρου, όπως η Facebook, πρέπει να κοιτάζουν πάντα προς το μέλλον, για να μην ξεπερνιούνται», σημειώνει ο Sanjeev Kumar, της εταιρίας διοίκησης επιχειρήσεων Delamore Consulting.
Στα τέλη του 2013, η εταιρία GlobalWebIndex, που παρέχει στατιστικά στοιχεία για την ψηφιακή συμπεριφορά των καταναλωτών, διαπίστωσε ότι οι Αμερικανοί έφηβοι που είναι ενεργοί χρήστες του Facebook μειώθηκαν στο 56% το τρίτο τρίμηνο του 2013, από 76% που ήταν το πρώτο τρίμηνο. Ως ενεργούς χρήστες, η εταιρία ορίζει εκείνους που έχουν χρησιμοποιήσει το Facebook έστω μία φορά τον τελευταίο μήνα.
Σύμφωνα με την GlobalWebIndex, αυτοί οι έφηβοι που βαρέθηκαν το Facebook στράφηκαν στα apps μηνυμάτων, με τη μεγαλύτερη αύξηση της δημοτικότητάς τους να πετυχαίνουν τα WeChat, Vine και Flickr. Όσοι γνωρίζουν προειδοποιούν πως μόλις οι έφηβοι εγκαταλείψουν το Facebook, το site θα γίνει πια λιγότερο δημοφιλές και για τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες των χρηστών του.
Για να απαντήσει σε αυτό τον κίνδυνο, η εταιρία του Zuckerberg εξαγόρασε το site photo blogging, Instagram, το 2012, και το app μηνυμάτων WhatsApp στις αρχές του έτους, ενώ προσπάθησε να αγοράσει και το app μηνυμάτων με φωτογραφίες Snapchat στα τέλη του περασμένου έτους. Πώς θα έρθει, λοιπόν, ένας κόσμος χωρίς το Facebook;
Με δεδομένη την απόλυτη κυριαρχία του, σίγουρα όχι εύκολα.
Όμως, σταδιακά, οι χρήστες θα περνούν λιγότερο χρόνο στο site.
Ήδη, το γεγονός ότι οι πολλές διαφημίσεις τούς δυσκολεύουν στην προσπάθειά τους να δουν αυτό που πραγματικά τους ενδιαφέρει, έχει συμβάλλει καθοριστικά προς αυτή την κατεύθυνση.
Το Facebook ίσως είναι ένας από τους χαμένους της φετινής χρονιάς, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα εξαφανιστεί τόσο εύκολα. Και το μπαράζ των εξαγορών στις οποίες έχει προχωρήσει το τελευταίο διάστημα, αποδεικνύει ότι ο Mark Zuckerberg δεν θα παραδώσει τα όπλα χωρίς μάχη.