Οι κινεζικές καταναλωτικές δαπάνες δεν θα επιστρέψουν σύντομα στα επίπεδα πριν από την πανδημία του Covid, πράγμα που αποτελεί πρόβλημα για τα διεθνή brands όπως τα Starbucks, δηλώνει η Morgan Stanley, σε έκθεσή της την Κυριακή, όπως αναφέρει το δίκτυο CNBC.
Όχι μόνον οι άνθρωποι είναι πλέον πιο συγκρατημένοι, αλλά έχουν πλέον και περισσότερες επιλογές.
Από την πλευρά των δαπανών, τρεις παράγοντες επηρεάζουν τους καταναλωτές στην Κίνας φέτος, ανέφεραν οι αναλυτές της Morgan Stanley.
Πρώτον, η Κίνα δεν προχώρησε σε χορήγηση ρευστού στους καταναλωτές ως μέτρο τόνωσης της οικονομίας, όπως έκαναν οι ΗΠΑ και άλλες χώρες ανά τον κόσμο προκειμένου να αντιμετωπίσουν το οικονομικό πλήγμα του Covid.
Δεύτερον, οι πανδημικοί περιορισμοί και οι αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο έχουν εξαλείψει 30 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον τομέα των υπηρεσιών που αναμενόταν να έχουν δημιουργηθεί εάν δεν είχε υπάρξει ο Covid, εκτιμούν οι αναλυτές.
Περίπου 20 εκατομμύρια από αυτές τις θέσεις εργασίας είναι πιθανό να επιστρέψουν αργότερα φέτος και το επόμενο έτος, σύμφωνα με την έκθεση. Ωστόσο, οι αναλυτές αναμένουν ότι τα υπόλοιπα 10 εκατομμύρια θέσεις θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να αποκατασταθούν, καθώς επηρεάστηκαν από την καταστολή στους κλάδους της εκπαίδευσης, της τεχνολογίας του Διαδικτύου και των ακινήτων από πλευράς του Πεκίνου.
Τρίτον, η αγορά κατοικίας έχει παραμείνει επίμονα ήπια στον απόηχο των κυβερνητικών προσπαθειών να περιοριστεί η κερδοσκοπία.
Την προηγούμενη περίοδο, ακόμη και κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, οι πωλήσεις ακινήτων ηγούνταν της ανάκαμψης, επισημαίνουν οι αναλυτές της Morgan Stanley.
Η Covid-19 και τα μέτρα για τον περιορισμό της από το 2020 έως το 2022 παρέσυραν καθοδικά την οικονομία της Κίνας. Από την απότομη λήξη των συγκεκριμένων περιορισμών τον Δεκέμβριο, η ανάπτυξη έχει ανακάμψει μόνο μετρίως.
Μετά από μια αναμενόμενη ανάκαμψη 9% στις δαπάνες των Κινέζων καταναλωτών φέτος, οι αναλυτές της Morgan Stanley προβλέπουν αύξηση 4,8% το επόμενο έτος – 0,5% χαμηλότερα απ’ ό,τι πριν από την πανδημία.
Όσον αφορά τα Starbucks, οι αναλυτές αναμένουν ότι οι πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα της αλυσίδας στην Κίνα θα αυξηθούν κατά περίπου 7% φέτος. Αυτό εξακολουθεί να είναι ένα επίπεδο άνω του 10% χαμηλότερο σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019.
Τα πράγματα για τα διεθνή brands δυσκολεύει και ο αυξανόμενος τοπικός ανταγωνισμός.
Στην πραγματικότητα, ο κολοσσός του καφέ με έδρα τις ΗΠΑ “είναι σε λιγότερο ευνοϊκή θέση ως προς το πόσο θα επηρεαστεί από την ανάκαμψη της Κίνας”, μεταξύ των επιλογών αμερικανικών μετοχών των αναλυτών της Morgan Stanley για τον κλάδο των “εστιατορίων”.
Τον Απρίλιο, η Κίνα είδε αύξηση 16% σε ετήσια βάση στον αριθμό των καταστημάτων καφέ – αυτή όμως αφορά κυρίως τοπικά εμπορικά σήματα, σημειώνει η Morgan Stanley.
“Ως αποτέλεσμα πολυεθνικές εταιρείες όπως η SBUX έχουν χάσει μερίδιο αγοράς (αν και εξακολουθούν να αυξάνουν τον αριθμό των καταστημάτων τους με έντονο ρυθμό). Το brand έχει περισσότερο ανταγωνισμό από σχετικά νεοσύστατες αλλά ταχέως αναπτυσσόμενες αλυσίδες όπως οι Luckin, Cotti και Tim Hortons”.
Η Luckin Coffee με έδρα την Κίνα έχει πλέον περισσότερα από 9.000 καταστήματα, ενώ η Tim Hortons έχει περισσότερες από 600 τοποθεσίες μετά την είσοδό της στη χώρα το 2019, σύμφωνα με τις ίδιες τις εταιρείες.
Τα Starbucks άνοιξαν το 6.000ό κατάστημά τους στην ηπειρωτική Κίνα τον Σεπτέμβριο του 2022.