«Αερομαχίες» Aegean-Turkish

Για τις «χρυσές» πτήσεις της Κων/λης. Τα «αλληλοκαρφώματα» των 2 εταιριών

- Διαφήμιση -

 

Το «μέτωπο» Τουρκία εξακολουθεί να παραμένει, έστω και κάτω από διαφορετικές συνθήκες και πρίσμα, ανοικτό για τον Θεόδωρο Βασιλάκη. Πριν από πέντε χρόνια η Aegean Airlines είχε βρεθεί στο στόχαστρο της Olympic Air και του Ανδρέα Βγενόπουλου για την έγκριση της αδειοδότησης της εταιρίας του Βασιλάκη προκειμένου να πραγματοποιεί πτήσεις προς την γείτονα παρά την αρχική διακρατική συμφωνία εκείνης της εποχής.

 

Οι «αναταράξεις» δε, που προκλήθηκαν από τις καταγγελίες κατά Βασιλάκη έφτασαν μέχρι και την τότε υπουργό Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη, με το επιχείρημα ότι διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο για να διευκολύνει τα σχέδιά του. Μια υπόθεση που έφτασε μέχρι και σε αντιδικία ανάμεσα στον Ανδρέα Βγενόπουλο και την κα Μπακογιάννη.

 

Τότε οι μεγάλοι «αντίπαλοι» για την επικράτηση στην εγχώρια και την ξένη αγορά των αιθέρων ήταν οι Aegean Airlines και Olympic Air. Πλέον, εν έτει 2014, το «σκηνικό» έχει αλλάξει. Οι δύο αερομεταφορείς έχουν γίνει «ένα», μετά την συγχώνευσή τους και η Aegean Airlines είναι ο μόνος ελληνικός αερομεταφορέας. Έχει να αντιμετωπίσει όμως, τον ανταγωνισμό των ξένων που έχουν εισβάλλει στην ελληνική αγορά.

 

Ένα «μέτωπο» είναι και εκείνο των «χρυσοφόρων» δρομολογίων από και προς την Τουρκία, όπου οι… αερομαχίες με την Turkish Airlines είναι κάτι παραπάνω από «σκληρές». Την ίδια ώρα και η low cost τούρκικη εταιρία Pegasus Airlines αποτελεί τον τρίτο «παίκτη» που διεκδικεί με αξιώσεις μερίδιο από την «πίτα» των δρομολογίων μεταξύ Αθήνας- Κωνσταντινούπολης – Σμύρνης.

 

Το «λάφυρο» της αύξησης της επιβατικής κίνησης ακόμη και πάνω από 30% στα αεροδρόμια από και προς την Τουρκία τους δύο πρώτους μήνες του έτους (ούτε καν δηλ. σε «καθαρή» τουριστική σεζόν) είναι πολύτιμο. Γι’ αυτό οι επιχειρηματικές συγκρούσεις αναμένεται να γίνονται όλο και πιο σφοδρές τόσο στο προσκήνιο, όσο και στο παρασκήνιο.

 

Η «πτήση» πάντως, της Aegean Airlines δεν προμηνύεται… χωρίς αναταράξεις σε σχέση με τους δύο Τούρκους αντιπάλους της και ιδίως με την Turkish Airlines. Πόσω μάλλον όταν η τελευταία κατέχει τη μερίδα του λέοντος, περίπου το 60,4% της επιβατικής κίνησης στην γραμμή Αθήνα- Κωνσταντινούπολη, ενώ η αεροπορική του Θεόδωρου Βασιλάκη ελέγχει το 22,9% και η Pegasus Airlines, η οποία ανήκει στην Esas Holdings και τον όμιλο Silkar, το 16,7%.

 

Με «όπλα» τους τις χαμηλές τιμές που προσφέρουν οι δύο τούρκικοι όμιλοι προσπαθούν να «αναχαιτίσουν» τον ανταγωνισμό. Με τιμές εισιτηρίων που ανάλογα με την εποχή και τις ημέρες, ξεκινούν ακόμη και από 81 ευρώ για την Pegasus Airlines, αλλά και από 188,06 για την Turkish Airlines στην γραμμή Αθήνα- Κωνσταντινούπολη θέλουν να προσελκύσουν ακόμη περισσότερους επιβάτες. Κοντά στα 200 ευρώ είναι το κόστος της Aegean Airlines για την ίδια γραμμή. Με τον «πόλεμο» τιμών όμως, συμπιέζονται και τα περιθώρια κέρδους, κάτι που θέλει να αποφύγει η ελληνική εταιρία, της οποίας πουλήθηκε πριν από λίγο καιρό πακέτο μετοχών 8,4% από τους Θ. Βασιλάκη και αδελφούς Λασκαρίδη για την περαιτέρω ενίσχυση της ρευστότητάς της.

 

«ΚΑΡΦΙΑ»

 

Εκτός από τον εμπορικό «πόλεμο», τα… αλληλοκαρφώματα μεταξύ Aegean Airlines και Turkish Airlines δίνουν και παίρνουν. Ο αντιπρόεδρος της ελληνικής εταιρίας, Ευτύχης Βασιλάκης, πριν από μερικούς μήνες είχε πετάξει το… γάντι στους Τούρκους, υποστηρίζοντας πως δεν παραχωρούν χρονοθυρίδες στις ελληνικές εταιρίες ώστε να πετάξουν στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης. Κατηγόρησε δε, ευθέως την Turkish Airlines πως βρίσκεται πίσω από τις αρνήσεις αυτές. Από το 2009 η Aegean υποβάλλει στις τουρκικές αρχές το συγκεκριμένο αίτημα και όλο απορρίπτεται, ενώ την ίδια περίοδο η Turkish Airlines έχει τριπλασιάσει την δραστηριότητά της στην χώρα μας.

 

Η Aegean μάλιστα στο παρελθόν είχε ζητήσει να πάρει και χρονοθυρίδες για να εκτελεί γραμμή από το Ηράκλειο που έχει μόνο εκείνη δικαίωμα, όπως οι Τούρκοι έχουν δικαίωμα να πετούν μόνο εκείνοι στην Άγκυρα. Μετά από πιέσεις δόθηκαν slots, όμως junk slots, με «αντιεμπορικές» ώρες άφιξης στην Κωνσταντινούπολη, στις 4- 5 το πρωί.

 

Στο μεταξύ και από την πλευρά της Turkish Airlines υπάρχουν αιχμές πως πίσω από την άρνηση της ΥΠΑ να δοθεί άδεια στην εταιρία προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των πτήσεων προς την χώρα μας ίσως και να «κρύβονται» ενστάσεις από πλευράς Aegean.

 

150 δρομολόγια την εβδομάδα από τις εταιρίες

 

Τα… μαχαίρια αναμένεται να βγουν όσο η τουριστική σεζόν προχωρά προς το peak της την θερινή περίοδο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, το τρίπτυχο Αθήνα- Κωνσταντινούπολη- Σμύρνη παρουσιάζει ήδη αυξανόμενη ζήτηση με τις αεροπορικές εταιρίες να προσφέρουν την περίοδο Απριλίου- Οκτωβρίου συνολικά 150 πτήσεις την εβδομάδα.

 

Εξ αυτών τα 132 δρομολόγια είναι προγραμματισμένα από τους δύο μεγάλους του κλάδου, την Aegean Airlines και την Turkish Airlines, ενώ 18 δρομολόγια έχει προγραμματίσει η low cost Pegasus Airlines.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου διμήνου του έτους, οι επιβάτες είναι 17.000 περισσότεροι σε σχέση με πέρυσι, πριν ακόμη δηλ. ξεκινήσει η τουριστική περίοδος, οπότε και αναμένονται αυξημένες αφίξεις Τούρκων προς την χώρα μας, οι οποίες εκτιμάται πως θα φτάσουν στο +20% τουλάχιστον. Στο «Ελ. Βεν.» το 2013 στην γραμμή Αθήνα- Κωνσταντινούπολη οι επιβάτες κατέγραψαν αύξηση 24,6% φτάνοντας τους 534.501 χιλιάδες.

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ