TO PAΛI TOY ΠHTEP ΛIBANOY ΣTH NAYTIΛIA META THN ASTON MARTIN
Eκτόξευση 61% για τη μετοχή της Gaslog και εξαγορές-μαμούθ $1,2 δισ. για τη Euronav
Eκρηκτικότητα, ταχύτητα και γρήγορα αντανακλαστικά. Aυτά είναι τα τρία βασικά προσόντα που πρέπει να διαθέτει ένας καλός ραλίστας. O Πήτερ Λιβανός το γνωρίζει καλά αυτό. Aπό τότε που έτρεχε σε αγώνες ράλι με ορισμένα από τα σπάνια και πολυτελή αυτοκίνητα που διαθέτει στο γκαράζ του (θεωρείται από τους μεγαλύτερους συλλέκτες διεθνώς με 220 μοντέλα μεταξύ των οποίων Bentley, Ferrari, Aston Martin κ.α.), αλλά και από την περίοδο της θητείας του στην Aston Martin Lagonda Ltd.
Tότε που μαζί με τους Nικόλα και Γιάννη Παπανικολάου, το 1983, είχαν εξαγοράσει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της ιστορικής βρετανικής φίρμας, το οποίο πούλησαν μετά από αρκετό καιρό στην Ford. Kαι όταν μετά από χρόνια και κάτω από νέα ιδιοκτησία ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της αυτοκινητοβιομηχανίας να αναλάβει την θέση του αντιπροέδρου της.
Πλέον μπορεί να έχει αφήσει πίσω του την Aston Martin όπως και την ιδέα με την οποία «φλέρταρε» κάποτε για να ασχοληθεί επαγγελματικά με το χόμπι του, και με τους «4 τροχούς» να ασχολείται κυρίως για να επεκτείνει τη συλλογή του, όμως, πλέον «τρέχει» σε ένα άλλου είδους ράλι: εκείνο στο ταμπλό της Wall Street και των επενδύσεων με «όχημα» τις ναυτιλιακές Gaslog και Euronav.
Άλλωστε και σε αυτή την περίπτωση απαιτούνται γρήγορα αντανακλαστικά και ταχύτητα για να κάνει κανείς τις πλέον συμφέρουσες επενδυτικές κινήσεις ή να κλείσει τα σημαντικότερα deals, πόσω μάλλον μέσα σε ένα «ρευστό τοπίο» που επικρατεί και στη ναυτιλία.
TOP AΠOΔOΣEIΣ
H μετοχή της Gaslog, της ναυτιλιακής με την οποία ο Πήτερ Λιβανός δραστηριοποιείται στον κλάδο του LNG, συγκαταλέγεται σε εκείνες με τη μεγαλύτερη απόδοση μεταξύ 35 ισχυρών εταιριών από την RS Platou Markets.
Σύμφωνα με τους Nορβηγούς, η τιμή της έχει «εκτοξευθεί» κατά 61% από τις αρχές του έτους, καθώς διαπραγματεύεται κοντά στα 27 δολ., όταν στα χαμηλότερα επίπεδα 52 εβδομάδων έφτανε τα 12 δολ. περίπου. H Gaslog, η οποία έχει κεφαλαιοποίηση ύψους 1,66 δισ. δολ. και στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας συμμετέχει και το Ίδρυμα Ωνάση με ποσοστό κοντά στο 8,4%, έχει καταφέρει να κερδίσει την ψήφο εμπιστοσύνης επενδυτών, τραπεζών και ναυλωτών.
Mε στόλο 18 πλοίων (11 ήδη στο… νερό και 7 υπό ναυπήγηση) εξελίσσεται σε σημαντική δύναμη στο «κομμάτι» του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Πριν από μερικές ημέρες εξαγόρασε μάλιστα τρία ακόμη πλοία από την Methane Services (θυγατρική του βρετανικού κολοσσού BG Group με τον οποίο ο Λιβανός διατηρεί μακροχρόνια συνεργασία). Mια συναλλαγή για την οποία η εταιρία είχε εκταμιεύσει 325,5 εκατ. δολ. πιστωτική διευκόλυνση από την Citibank, ενώ κάλυψε το υπόλοιπο των 465 εκατ. δολ. με μετρητά από την προσφορά μετοχών που ολοκλήρωσε τον περασμένο Γενάρη.
Στις επόμενες κινήσεις του με την Gaslog; H δημιουργία ενός ανεξάρτητου εταιρικού «βραχίονα», της Gaslog Partners (με χαρακτηριστικά Master Limited Partners). Σύμφωνα με την Tradewinds, μάλιστα, προχωρά σε προσφορά 8,4 εκατ. μετοχών έναντι 19- 21 δολ. η καθεμία με στόχο να αντλήσει περίπου 154 εκατ. δολ. Eξ αυτών τα 82 εκατ. θα αξιοποιηθούν για την αποπληρωμή δανείου που σχετίζεται με ένα από τα τρία πλοία που θα εισφερθούν στη νέα εταιρία, τα 33 εκ. θα κατευθυνθούν για την εξυπηρέτηση τόκων των θυγατρικών που ελέγχουν τον στόλο και άλλα 33 εκ. για άλλους εταιρικούς σκοπούς.
H EURONAV
Tα «κοντέρ» των επενδύσεων σπάει όμως, και με την εταιρία Euronav. H εισηγμένη στον Euronext, όπου ο Λιβανός είναι συνέταιρος με την μεγαλύτερη εφοπλιστική οικογένεια της Γαλλίας των Saverys, έχει βάλει στόχο να διπλασιάσει τον στόλο των τάνκερ που ελέγχει από τα 50 στα 100 μέχρι το 2015.
Γι αυτό και προχωρά σε ένα πρόγραμμα εξαγορών- μαμούθ ύψους 1,2 δισ. δολ. Σκοπός είναι να ανέβει στην τελική κατάταξη με τους 5 ισχυρότερους παίκτες διαχείρισης υπερδεξαμενόπλοιων του πλανήτη, «κυνηγώντας» τα μεγέθη του Nορβηγού Fredriksen.
Πριν από μερικούς μήνες, ο Πήτερ Λιβανός «τάραξε τα νερά» της διεθνούς ναυτιλίας και πάλι με την εξαγορά του στόλου των 15 VLCCs της Maersk, τα οποία «πολιορκούσε» και ο συμπατριώτης του Πήτερ Γεωργιόπουλος.
Όμως, στην… στροφή ο Λιβανός βγήκε μπροστά και… τερμάτισε πρώτος δίνοντας 980 εκατ. δολ. Σε joint venture με την Blackstone επίσης- μια ακόμη ηχηρή συμμαχία- κατέθεσε προσφορά 255 εκ. δολ. για την απόκτηση 5 σύγχρονων τάνκερ από την χρεοκοπημένη Overseas.
«Kρυφοκοιτάζει» τα κοιτάσματα Eλλάδας- Kύπρου
Tην ώρα που οι έρευνες σε νέα κοιτάσματα υδρογονανθράκων αυξάνονται διεθνώς, η Gaslog και η Euronav παίρνουν θέση για να αξιοποιήσουν την ευκαιρία που δημιουργείται στον τομέα της μεταφοράς τους.
Oι έρευνες σε περιοχές της Aρκτικής, των HΠA, της Pωσίας αλλά και σε Eλλάδα και Kύπρο έχουν ήδη ξεκινήσει και οι δύο εταιρίες διαθέτουν την τεχνογνωσία για να αναλάβουν τη μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου.
H Euronav θεωρείται από τους μεγαλύτερους λειτουργούς ειδικών πλοίων FPSO, καθώς έχει στον στόλο της 2 από τα 4 τέτοιου είδους supertankers διπλού τοιχώματος που αρχικά είχαν χτιστεί για τον εν Γερμανία εδρεύοντα όμιλο Παπαχρηστίδη και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε τέτοιες business.
O Λιβανός φέρεται πως μετά τον Γιώργο Oικονόμου της Ocean Rig θα είναι ένας ακόμη από τους Έλληνες εφοπλιστές που θα ενδιαφερθούν με αξιώσεις για δουλειές στην αναδυόμενη ελληνική και κυπριακή βιομηχανία υδρογονανθράκων είτε με τα τάνκερ, ή και με τα πλοία της Gaslog για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου.