Η πτώση του πολυτελούς brand που «στιγματίστηκε» από τις φήμες για μαϊμού προϊόντα και έχασε 9 εκ. σε 3 χρόνια
Οι πιο παλιοί κάτοικοι των Βορείων προαστίων και του Κολωνακίου θυμούνται ακόμη και σήμερα πως πριν από μερικά χρόνια κοσμικές κυρίες με εντυπωσιακές Porsche, Mercedes και άλλα πολυτελή αυτοκίνητα «συνωστίζονταν» στους γύρω δρόμους της Λεβίδου ή της Βουκουρεστίου. «Προορισμός» τους τα καταστήματα της Louis Vuitton.
Της «μητρόπολης» της χλιδής με… γαλλικό άρωμα στην Ελλάδα. Σκοπός τους να αποκτήσουν έστω και μία δερμάτινη τσάντα με το περίτεχνο χρυσό μονόγραμμα, αξίας 10.000 ευρώ και πάνω. Το απόλυτο σύμβολο του luxurus way of living.
Το ίδιο «σκηνικό» επαναλαμβανόταν και στα άλλα δύο καταστήματα του διάσημου brand σε Θεσσαλονίκη και Μύκονο. Όλα αυτά όμως, μέχρι να ξεσπάσει η «θύελλα» της οικονομικής κρίσης. Πλέον η εικόνα μοιάζει εντελώς διαφορετική. Η λάμψη ενός από τα πιο διάσημα μονογράμματα έχει «θαμπώσει». Οι δημοφιλείς τσάντες και τα άλλα είδη πολυτελείας μένουν άδειες πάνω στα ντιζαϊνάτα ράφια «ικετεύοντας» να τα αγοράσουν.
Η πτώση για την δημοφιλή γαλλική φίρμα στην Ελλάδα ειδικά από το 2010 και μετά αποτελεί γεγονός. Από τη μία η μείωση της ζήτησης, αφού ακόμη και τα «γερά πορτοφόλια» περιόρισαν τις αγορές τους. Από την άλλη, η φημολογία που ξέσπασε πριν από μια τριετία πως το κατάστημα της Κηφισιάς βρέθηκε να πουλά τσάντες – μαϊμού και πως το ΣΔΟΕ πραγματοποίησε έφοδο σε αυτό ήταν αρκετή για να δεχτεί ισχυρό πλήγμα η γαλλική θυγατρική στην χώρα μας.
Μπορεί η διευθύνουσα την εταιρία στην Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ, Μαρία Ζουμπέρ να διέψευσε από την πρώτη στιγμή την έντονη φημολογία και να έκανε λόγο για συκοφαντική δυσφήμηση, επισημαίνοντας τον διεθνή αγώνα της Louis Vuitton για την προστασία της αυθεντικότητας και της γνησιότητας της φίρμας, όμως, η ζημιά στο κύρος της εταιρίας είχε γίνει.
Μια ζημιά η οποία «μεταφράστηκε» σε λουκέτο για το κατάστημα της Λεβίδου στην Κηφισιά το 2013. Οι Αμερικανοί το ονομάζουν crisis management. Και σε αυτό ακριβώς το σημείο της άμεσης διαχείρισης της κρίσης βρέθηκε και η Μαρία Ζουμπέρ. Μια γυναίκα της υψηλής κοινωνίας, πειθαρχημένη στην δουλειά της και αυστηρή πολλές φορές με τους συνεργάτες της. Προσόντα που απαιτούνται να έχει κανείς για να αναλάβει την αντιπροσώπευση και την διεύθυνση μιας τέτοιας παγκοσμίου φήμης φίρμας.
Η ίδια έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη του 65χρονου Γάλλου ιδιοκτήτη της Louis Vuitton Μπερνάρντ Αρνό. Γι’ αυτό και για τη Μαρία Ζουμπέρ αποτελεί προσωπικό στοίχημα να βγάλει από την κρίση την φίρμα χωρίς άλλες απώλειες. Πόσω μάλλον, όταν η «εντολή» από τη μητρική εταιρία είναι η αποχώρηση ή η συρρίκνωση σε μη κερδοφόρες αγορές. Πριν από μερικούς μήνες ο γενικός διευθυντής της Louis Vuitton Κύπρου, Φρίξος Δημητριάδης είχε προαναγγείλει την «έξοδο» από τη Μεγαλόνησο.
Για πολλούς, ακόμη και το θέμα με τις τσάντες – μαϊμού να μην είχε «σκάσει», το «ψαλίδισμα» του δικτύου στην Ελλάδα για την κα Ζουμπέρ ήταν μονόδρομος και στοιχηματίζουν πως η αρχή θα γινόταν και πάλι από την Κηφισιά δεδομένου ότι η μετάβαση στο Κολωνάκι είναι ευκολότερη. Άλλοι πάλι μιλούσαν μέχρι και για φυγή από την Ελλάδα.
ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΗ ΣΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ
Η Μαρία Ζουμπέρ είναι μια επιχειρηματίας συνηθισμένη στις δύσκολες καταστάσεις. Κάτι το οποίο έγινε αντιληπτό ακόμη και από τους Γάλλους και Ιταλούς ειδικούς που είχαν αναλάβει να ανακαινίσουν το κατάστημα της οδού Βουκουρεστίου το 2008.
Μια χρονιά «ταραγμένη» από τα συνεχή επεισόδια και τις διαδηλώσεις με αφορμή τον θάνατο του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου που έπληξαν συνολικά την αγορά του κέντρου, αλλά και μια χρονιά όπου η κρίση άρχισε να δείχνει τα… δόντια της. Εκείνοι κατάλαβαν ότι κάτι είχε αρχίσει να μην πηγαίνει καλά στην Ελλάδα. Όμως, η Μαρία Ζουμπέρ έχοντας την στήριξη της μαμάς εταιρίας ήταν αποφασισμένη να συνεχίσει τις επενδύσεις με «όπλο» το ότι η Louis Vuitton είχε κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών από το 1990 που έχει παρουσία στην χώρα μας. Πλέον όμως, τα πράγματα ακόμη και στο Κολωνάκι δεν είναι ρόδινα. Τις πόρτες του καταστήματος περνούν κυρίως Ρώσοι και Κινέζοι τουρίστες με «τσέπες» που αντέχουν και επιλέγουν να μένουν στα ξενοδοχεία πέντε αστέρων του Συντάγματος. Αλλά από εκεί και πέρα, όσον αφορά στους Έλληνες πελάτες, το… χάος.
Η brands «κατηφόρα» της Louis Vuitton αποτυπώνεται και στα οικονομικά της αποτελέσματα. Μπορεί η γαλλική μητρική να έχει τζίρο πάνω από 3 δισ. ευρώ, όσο δηλ. το ΑΕΠ μιας μικρής χώρας και να παραμένει κερδοφόρος κυρίως λόγω άλλων brands που εκπροσωπεί όπως τα καλλυντικά Sephora κ.α., όμως, στην Ελλάδα από το 2010 έως το 2012 έχει απολέσει περίπου το 1/ 3 των πωλήσεών της, φτάνοντας μόλις στα 15 εκατ. ευρώ από 24,3 εκατ. ευρώ το 2010. «Καμπανάκι» ήταν και οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις που άγγιξαν το 2011 τα 5,8 εκατ. ευρώ σε μία σχέση 1 προς 3 με τους τζίρους.
Η εν Ελλάδι γενική διευθύντρια Ζουμπέρ έβλεπε από τότε πως η καθοδική αυτή τάση θα συνεχιστεί και στο επόμενο διάστημα, άρα το κλείσιμο ενός κομβικού σημείου πώλησης ήταν επιβεβλημένο. Το σίγουρο είναι πάντως, πως και η νέα σειρά δερμάτινων τσαντών που ετοιμάζουν οι σχεδιαστές και η τιμή τους φτάνει τον ετήσιο μισθό ενός Έλληνα εργαζόμενου (από 15.000- 30.000 ευρώ) δεν απευθύνεται στη μεσαία τάξη. Έτσι και πάλι μόνο λίγοι και εκλεκτοί θα τις… αποκτήσουν.
ΔΙΑΣΗΜΕΣ ΚΑΙ ME LV
H Louis Vuitton στην Ελλάδα έχει κερδίσεις τις καρδιές πολλών κυριών του πολιτικού, καλλιτεχνικού και επιχειρηματικού κόσμου. Δεν είναι λίγες οι φορές που «άθελά» της η φίρμα έχει πρωταγωνιστήσει και στα πηγαδάκια- ειδικά τα πολιτικά- για την επιλογή πολλών βουλευτών- εκπροσώπων του ωραίου φύλου- να κρατήσουν μια τσάντα με το χρυσό μονόγραμμα, «αδιαφορώντας» για την τιμή της και αν αυτή αποτελεί πρόκληση εν καιρώ κρίσης.
Η Εύα Καϊλλή, η Ραχήλ Μακρή, η Θεοδώρα Τζάκρη, αλλά και από τον χώρο της showbiz, η Ελένη Μενεγάκη, η Δέσποινα Βανδή κ.α. έχουν υποκύψει στον «πειρασμό» μιας LV.
ΥΨΗΛΕΣ ΓΝΩΡΙΜΙΕΣ, ΧΑΜΗΛΩΝ ΤΟΝΩΝ LIFESTYLE
Οι σχέσεις της ισχυρής κυρίας των δερμάτινων ειδών με Χριστόφια – Ολάντ
Αριστοκράτισσα από… κούνια η Μαρία Ζουμπέρ, η οποία φέρει το όνομα του ξένου συζύγου της, έχει κερδίσει με την δουλειά της, την προσωπικότητα και την θέση της, όχι μόνο την εκτίμηση του Μπερνάρντ Αρνό, αλλά έχει «χτίσει» φιλικές σχέσεις και με αρχηγούς κρατών, όπως ο Φρανσουά Ολάντ, αλλά και ο πρώην Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Δημήτρης Χριστόφιας.
Ειδικά με τον τελευταίο και την σύζυγό του Έλση είχαν κάνει στενή παρέα σε ένα ακριβό γκαλά στο Λούβρο. Ο κ. Χριστόφιας είχε τελέσει τότε σε ένα από τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου, τα εγκαίνια της έκθεσης «Chypre entre Byzance et l’ Occident Ive- XVIe siecle (Η Κύπρος μεταξύ Βυζαντίου και Δύσης, 4ος- 16ος αιώνας)» που πραγματοποιήθηκε με την οικονομική χορηγία της Louis Vuitton. Ήταν ίσως από τις ελάχιστες εξαιρέσεις που η Μαρία Ζουμπέρ έδωσε το «παρών» σε κοσμικό γκαλά, καθώς συνηθίζει να αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας.
Είναι τόσο διακριτική, που πολλοί θεωρούν πως κινείται στα όρια του «σνομπισμού». Από την άλλη, όμως, όσοι την γνωρίζουν καλά υποστηρίζουν πως παρόλο που εκπροσωπεί στην χώρα μας ένα από τα πιο διάσημα πολυτελή brands, εκείνη δεν θέλει να γίνεται «μαϊντανός» και να φωτογραφίζεται για τις κοσμικές στήλες. Τον χειμώνα ζει στα Βόρεια προάστια, όπου κινείται σχεδόν πάντα ινκόγκνιτο, ενώ το καλοκαίρι απολαμβάνει τις διακοπές της στην βίλα που διατηρεί στη Μύκονο για να παρακολουθεί και την πορεία του εκεί καταστήματος.
Η Μαρία Ζουμπέρ δεν είναι όμως, το μόνο μέλος της οικογένειας που έχει σχέση με τη Louis Vuitton. Η κόρη της επίσης, εργάζεται σε πολύ υψηλή θέση στη μητρική εταιρία στο Παρίσι, με μεγάλες επιτυχίες στο ενεργητικό της. Τα ταξίδια των δύο γυναικών μεταξύ Ελλάδας- Γαλλίας είναι συχνά προκειμένου να περνούν μαζί οικογενειακές στιγμές, αλλά και να «βλέπουν» την εξέλιξη της φίρμας σε δύο παράλληλες αγορές.
«ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ» ΚΑΙ ΣΕ ΓΑΛΛΙΚΟ ΕΔΑΦΟΣ
Οι αποκαλύψεις που έφεραν «θύελλα» για τον κροίσο Αρνό
Τα «σημάδια» της κρίσης για το διάσημο brand της LVMH δεν έχουν μόνο ελληνική… σφραγίδα. Φαίνεται πως η άλλοτε «φωτεινή» φίρμα παρουσιάζει κόπωση σε διεθνές επίπεδο.
Μπορεί ο Γάλλος πρόεδρος της εταιρίας Μπερνάρ Αρνό να μην καταλαβαίνει και τόσο από την παγκόσμια κρίση, καθώς η προσωπική του περιουσία υπολογίζεται πάνω από 26 δισ. ευρώ, όμως, η δραστηριότητα της Louis Vuitton στον τομέα της μόδας και των δερμάτινων ειδών παρουσίασε πέρυσι λειτουργικά κέρδη μειωμένα κατά 4% στα 3,1 δισ. ευρώ, ενώ και οι πωλήσεις ολίσθησαν έστω και οριακά κατά 0,4%. Στοιχείο το οποίο ερμηνεύει κατά πολλούς ως έναν βαθμό και την ανάγκη τόνωσης του brand και αναδιάρθρωσης των δραστηριοτήτων ανά τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα.
Δεν είναι τυχαίο πως το τελευταίο διάστημα οι άνθρωποι του γαλλικού ομίλου, ο οποίος έχει υπό την ομπρέλα του 60 διάσημες φίρμες, μεταξύ των οποίων τα κοσμήματα Bulgari, τη σαμπάνια Moet & Chandon κ.α., στρέφουν το επενδυτικό τους «βλέμμα» στις περισσότερο κερδοφόρες δραστηριότητες, όπως εκείνες των καλλυντικών, όπου η LVMH ελέγχει τα Sephora, τα οποία παρουσιάζουν ανοδική τροχιά πωλήσεων. Οι διεθνείς «περιπέτειες» ωστόσο για τον Αρνό και τη Louis Vuitton δεν περιορίζονται μόνο στα οικονομικά της στοιχεία.
Πρώτα απ’ όλα, ο γαλλικός κολοσσός τον περασμένο Μάιο βρέθηκε στο επίκεντρο, καθώς η ρυθμιστική αρχή του Χρηματιστηρίου της Γαλλίας κατήγγειλε πως η LVMH δεν αποκάλυψε το ότι εξέταζε να αγοράσει σημαντικό μερίδιο μετοχών στην εταιρία Hermes με αποτέλεσμα να «απειληθεί» με πρόστιμο 10 εκατ. ευρώ.
Ποσό αμελητέο δεδομένου ότι η εμπορική αξία του ομίλου ανέρχεται στα 70 εκατ. ευρώ, όμως, ικανό για να πλήξει το κύρος της εταιρίας και του ιδιοκτήτη της, ο οποίος μάλιστα υπήρξε και κουμπάρος του τέως Γάλλου Προέδρου, Νικολά Σαρκοζί. Σάλος είχε προκληθεί επίσης και από το γεγονός ότι η εταιρία «έψαχνε» την έξοδο της έδρας της από την Γαλλία, με «προορισμό» τον φορολογικό παράδεισο του Βελγίου προκειμένου να αποφύγει να πληρώνει υψηλούς φόρους, κάτι που την έφερε σε μια ανελέητη κόντρα με την εφημερίδα «Liberation» για την στάση που τήρησε ο Αρνό.
Δεν ήταν όμως, το τελευταίο περιστατικό που αποτέλεσε «χτύπημα» για την εταιρία. Είχαν προηγηθεί οι αποκαλύψεις της Γαλλίδας δημοσιογράφου Στεφανί Μπονβινσί στο βιβλίο της «Louis Vuitton, ένα γαλλικό έπος», για την συνεργασία που είχε η LVMH στην υπό γερμανική κατοχή Γαλλία, με το σκληρό καθεστώς Βισύ το οποίο ήταν υπεύθυνο για την απέλαση των Γάλλων Εβραίων σε γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Σύμφωνα λοιπόν με το βιβλίο, μέλη της οικογένειας Vuitton υποστήριξαν ενεργά τη φιλογερμανική κυβέρνηση του Γάλλου στρατάρχη Φιλίπ Πεταίν, προσκομίζοντας σημαντικά κέρδη από τη συνεργασία τους με τους Γερμανούς.