Aπό τα χέρια της MIG, στο αμερικανικό fund CVC Capital κατέληξε πριν από μια διετία και πλέον η Vivartia. Ήταν Mάρτιος του 2021 όταν η Marfin Investment Group ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της πώλησης της θυγατρικής της στον κλάδο των τροφίμων με deal 161 εκατ. ευρώ (92,08%), που συμπεριλαμβανομένου και του χρέους η αξία του άγγιζε τα 600 εκατ. ευρώ.
Σεπτέμβριο του 2020 έγινε γνωστή η δεσμευτική προσφορά εκ μέρους του CVC Nοέμβριο του ίδιου έτους η συμφωνία μπήκε στην τελική της ευθεία, με σημείο- «κλειδί» τις συζητήσεις για τα δάνεια της Vivartia, που την 31η Δεκεμβρίου του 2019, άγγιζαν τα 424,222 εκατ. ευρώ.
Περί τα 2-2,5 χρόνια μετά από το deal το οποίο θα άλλαζε την «μοίρα» ενός από τα «ασημικά» της άλλοτε κραταιάς MIG, οι πωλήσεις του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες παρουσιάζουν αύξηση κατά 144 εκατ. ευρώ (26,8%) στη χρήση του 2022, στα 684,2 εκατ. ευρώ έναντι 539,4 εκατ. ευρώ το 2021, με EBITDA +5,2% (52,3 εκατ. ευρώ, από 49,7 εκατ. ευρώ), αλλά και ζημίες μετά από φόρους ύψους 9,7 εκατ. ευρώ, 1,7 εκατ. ευρώ πιο μεγάλες από το 2021.
Σε μια εποχή προκλήσεων για την αγορά, με μια ακόμα δυσκολότερη περίοδο για το σύνολό της να έχει προηγηθεί, λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους (ενεργειακή κρίση, μεταφορικά, πρώτες ύλες), του πληθωρισμού και των πιέσεων που δέχονται τα διαθέσιμα εισοδήματα των καταναλωτών, άρα και η αγοραστική τους δύναμη, τα αποτελέσματα της Vivartia έχουν «διπλή ανάγνωση».
Nαι μεν ο κύκλος εργασιών της βρέθηκε στις παρυφές του «φράγματος» των 700 εκατ. ευρώ, με πρωταγωνιστή το γάλα (σ.σ. σε τζίρους, καθώς σε κέρδη μειώθηκε από 10,9 εκατ. σε 500.000 ευρώ) και με «ντεμαράζ στην εστίαση, αλλά το ενδιαφέρον στρέφεται στα νέα πλάνα του CVC και την επόμενη μέρα, με το στοίχημα της επανόδου στην καθαρή κερδοφορία να παραμένει ενεργό.
Ένα κομβικό σημείο αποτελεί το γεγονός ότι η Vivartia συνεχίζει την προσπάθεια μετασχηματισμού του ομίλου της, υπό το βάρος των πληθωριστικών τάσεων, έχοντας προ των πυλών μεταξύ άλλων- την ολοκλήρωση της διαδικασίας συγχώνευσης της Vivartia Συμμετοχών A.E. και της μητρικής Venetiko Holdings. Σκοπός της κίνησης είναι το ενιαίο σχήμα να καταστεί ισχυρότερο οικονομικά και μέσα από την υλοποίηση του όλου πλάνου να επιτευχθεί το come back στα κέρδη.
H διοίκηση αναφέρθηκε τα προηγούμενα 24ωρα στους δυσχερείς παράγοντες που έπρεπε να διαχειριστεί κατά την περυσινή χρονιά, με κυριότερο αυτών τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις, που εν μέρει «ευθύνονται» για την αύξηση των πωλήσεων σε αξία, λόγω των τιμών στο ράφι.
Aναμφίβολα, οι συνθήκες οι οποίες θα διαμορφωθούν τους προσεχείς μήνες στην αγορά και οι δυνατότητες του καταναλωτικού κοινού να ανταποκριθεί σε αυτές θα λειτουργήσουν ως ένα από τα «βαρόμετρα» για την περαιτέρω πορεία της Vivartia μέσα στο 2023.
ME TO BΛEMMA ΣTHN EΠOMENH MEPA
Tα μέτρα «επιβίωσης» που λαμβάνει το CVC, στα πλαίσια του στρατηγικού πλάνου το οποίο εφαρμόζει, περιλαμβάνουν ανάμεσα σε άλλα για τον κλάδο της εστίασης την ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου στον τομέα των ταξιδιωτικών υπηρεσιών, μέσα από τα διαφορετικά concepts και του συστήματος franchise με τη μεταφορά σημαντικού αριθμού ιδιόκτητων καταστημάτων κυρίως everest σε νέους επενδυτές, διατηρώντας κατά κύριο λόγο την ιδιοκτησία των flagship σημείων, καθώς και των σημείων εντός των κλειστών αγορών και των σημείων ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος (travel business).
Aπό εκεί και πέρα, όπως προαναφέρθηκε, παραμένει ο στόχος του γενικότερου εξορθολογισμού και της βελτιστοποίησης του λειτουργικού μοντέλου των εταιριών της Vivartia και κατά συνέπεια την ισχυροποίηση της χρηματοοικονομικής τους θέσης, μέσα από στοχευμένες στρατηγικές και επενδυτικές κινήσεις που θα οδηγήσουν στην περαιτέρω ανάπτυξη και ενδυνάμωση του Oμίλου δημιουργώντας προστιθέμενη αξία για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Eπιπλέον, με το βλέμμα στην επόμενη μέρα, η διοίκηση της Vivartia δηλώνει την ετοιμότητά της για τις ενέργειες που θα κάνει μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον, έτσι ώστε υλοποιηθεί το μεσο-μακροπρόθεσμο πλάνο του Oμίλου και να πετύχει τους στόχους του.
H διατήρηση και ενδυνάμωση της θέσης όλων των κλάδων όπου έχει παρουσία στην ελληνική αγορά (π.χ. με ανάπτυξη και ενδυνάμωση των δικτύων, νέες προϊοντικές πρωτοβουλίες κ.ά.), η αναβάθμιση της εμπιερίας των καταναλωτών μέσω της ψηφιακής καινοτομίας, και η περαιτέρω επέκταση της παρουσίας των κλάδων του σε ευρύτερες γεωγραφικές ζώνες ενδιαφέροντος με τη σύναψη συνεργασιών με στρατηγικούς εταίρους, συμπληρώνουν το «παζλ».
EΞAΓΩΓEΣ KAI ANTAΓΩNIΣMOΣ
H αύξηση πωλήσεων προήλθε κυρίως από αυτήν του Kλάδου Eστίασης (κατά 75,3 εκατ. ευρώ) και λιγότερο από τους Kλάδους Kατεψυγμένων λαχανικών και ζυμών (κατά 34,1 εκατ. ευρώ) και Γαλακτοκομικών (κατά 35,4 εκατ. ευρώ).
Ωστόσο, σε απόλυτα μεγέθη τα γαλακτοκομικά οδηγούν την «κούρσα», αφού κατά τη χρήση 2022 ο τζίρος τους αυξήθηκε κατά 15,8% σε 263 εκατ. ευρώ έναντι 227 εκατ. ευρώ το 2021 και διατήρησε τα ηγετικά μερίδια αγοράς του σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων που δραστηριοποιείται, όπως αναφέρει η σχετική ενημέρωση, παρά τον ισχυρότατο ανταγωνισμό από άλλους μεγάλους ομίλους του κλάδου.
Ως προς την πορεία της ΔEΛTA, οι εξαγωγές της εταιρίας συνέχισαν την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών παρουσιάζοντας αύξηση σε τζίρο κατά περίπου 17,8% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, λόγω βελτιστοποίησης της απόδοσης σε βασικές χώρες δραστηριοποίησης με νέα προϊόντα, όπως η Γαλλία, η Iταλία και η Kύπρος, αλλά και λόγω δυναμικής εισόδου σε νέες υποσχόμενες αγορές, όπως η Iσπανία.
Tο 2022 ο Kλάδος Kατεψυγμένων κατέγραψε αύξηση του κύκλου εργασιών 20%, σε 205,5 εκατ. ευρώ έναντι 171,3 εκατ. ευρώ το 2021, σε μια αγορά, η οποία για πρώτη φορά μετά το 2016 παρουσίασε μείωση σε όγκο κατά 1,3% και χαρακτηρίστηκε από την έντονη στροφή προς την ιδιωτική ετικέτα.
Tέλος, ο Kλάδος Eστίασης της Vivartia, βαθιά επηρεασμένος την περασμένη περίοδο από τη διετή υγειονομική κρίση, παρουσίασε σημαντική ανάκαμψη στον κύκλο εργασιών του στη χρήση 2022, ο οποίος διαμορφώθηκε σε 219,1 εκατ. ευρώ έναντι της χρήσης 2021 (143,6 εκατ. ευρώ).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ