Μπλοκαρισμένη παραμένει η υπόθεση της επέκτασης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου από το Κορωπί στο Λαύριο, με κίνδυνο μάλιστα να ματαιωθεί οριστικά.
Πρόκειται για ένα έργο η σημασία του οποίου είναι πολλαπλή. Αφενός θα προσφέρει σύνδεση με μέσο σταθερής τροχιάς για το λιμάνι του Λαυρίου, κάτι που αναμένεται να «απογειώσει» τα μεγέθη του. Αφετέρου θα εξυπηρετήσει πλειάδα περιοχών στις οποίες σήμερα δεν υπάρχει σιδηροδρομική εξυπηρέτηση, συμβάλλοντας σημαντικά στην αύξηση της επιβατικής κίνησης του Προαστιακού.
Παρότι θα ανέμενε κανείς το έργο να προωθείται με γοργούς ρυθμούς προκειμένου να ολοκληρωθεί σύντομα, εν τούτοις κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει.
Η εξασφάλιση, στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς, χρηματοδότησης, ύψους 1,8 εκατομμυρίων ευρώ, από πιστώσεις των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (Δ.Δ.Μ) προκειμένου να υλοποιηθεί η μελέτη της επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής στο τμήμα Κορωπί – λιμένας Λαυρίου, δημιούργησε ελπίδες ότι μετά από αρκετό καιρό αναμονής το έργο μπήκε πλέον στο… αυλάκι. Την υλοποίηση της μελέτης ανέλαβε η ΕΡΓΟΣΕ, ενώ, να σημειωθεί, ότι για χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ θα πρέπει αυτή να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2015.
Επιφυλάξεις
Αν και η ΕΡΓΟΣΕ έχει ολοκληρώσει, εδώ και σχεδόν τρεις μήνες, τα τεύχη δημοπράτησης της μελέτης και έχει λάβει την προέγκριση δημοπράτησης από την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών (ΕΔΑΜ), η προκήρυξή της δεν έχει μέχρι σήμερα δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Ε.Ε.
Η προώθηση της διαγωνιστικής διαδικασίας ανεστάλη λόγω έγγραφων έντονων επιφυλάξεων που διατυπώθηκαν από τη Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού & Ανάπτυξης του ΟΣΕ. Οι επιφυλάξεις αφορούν, μεταξύ άλλων, τη σκοπιμότητα του έργου και το κόστος της μελέτης.
Το πρόβλημα όμως είναι, όπως επισημαίνεται από πηγές της ΕΡΓΟΣΕ, ότι η αναστολή αυτή ενδέχεται να έχει δυσάρεστες συνέπειες καθώς ο χρόνος που έχει απομείνει για την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών είναι οριακός και η Ε.Ε. είναι πιθανόν να ακυρώσει την εγκριτική απόφαση χρηματοδότησης που εξέδωσε το 2013.
Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι η σιδηροδρομική σύνδεση της πρωτεύουσας με το λιμάνι του Λαυρίου αποτελεί παρέμβαση η οποία πληροί τους πρωταρχικούς στόχους, που έχουν τεθεί τόσο, σε εθνικό όσο και κοινοτικό επίπεδο, για την ένταξη και χρηματοδότηση των σιδηροδρομικών έργων στο πλαίσιο της Νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014 – 2020.
Πλέον αυτού το συγκεκριμένο έργο αναβαθμίζει και εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή προσφέροντας εναλλακτική λύση μεταφοράς προς τα νησιά των Κυκλάδων για τους κατοίκους του λεκανοπεδίου που ανέρχονται σήμερα σε πάνω από 4 εκατομμύρια.
Σκοπιμότητες
Μάλιστα πηγές της ΕΡΓΟΣΕ καταλογίζουν σκοπιμότητα στις υπηρεσίες του ΟΣΕ για την καθυστέρηση του έργου σημειώνοντας ότι η Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού & Ανάπτυξης του ΟΣΕ, που ευθύνεται για την αναστολή προκήρυξης της μελέτης, προχώρησε πρόσφατα στην προκήρυξη δύο μελετών που θα εκπονήσει ο ΟΣΕ, προεκτιμώμενης αμοιβής 5 εκατ. ευρώ έκαστη – δηλαδή συνολικά 10 εκατ. ευρώ – για παραλλαγές στο τμήμα Δράμα – Παρανέστι και Παρανέστι – Σταυρούπολη της γραμμής Στρυμώνα – Τοξότες Ξάνθης.
Όμως το συγκεκριμένο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής, σύμφωνα με τους νέους χάρτες των Διευρωπαϊκών Δικτύων, που ισχύουν για την περίοδο 2014-2020, εντάσσεται στο «Λοιπό» σιδηροδρομικό δίκτυο και όχι στο «Κύριο» (Core Network) στην ολοκλήρωση του οποίου θα επικεντρωθούν κατά κύριο λόγο οι χρηματοδοτήσεις των Διαρθρωτικών Ταμείων της Προγραμματικής Περιόδου 2014 – 2020.
Ρυθμιστικό σχέδιο
Το σχέδιο της επέκτασης προς το Λαύριο προβλέπει την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 31 χιλιομέτρων, που θα ξεκινά από τον κόμβο Κορωπίου και θα καταλήγει στον Νέο Λιμένα Λαυρίου.
Πρόκειται για έργο που αποτελεί βασικό στόχο του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας. Η πρώτη απόπειρα ανάθεσης της μελέτης έγινε το 2006, με συγχρηματοδότηση από πιστώσεις των Διευρωπαϊκών Δικτύων.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η νέα γραμμή προβλέπεται να διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς, στο Μαρκόπουλο και στο Λιμάνι του Λαυρίου, και επτά στάσεις στις περιοχές Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου. Η υλοποίηση του έργου θα επαναφέρει το τρένο στο Λαύριο καθώς η περιοχή εξυπηρετούνταν από τον Λαυρευωτικό Σιδηρόδρομο (γραμμή Λαυρίου – Αγίων Αναργύρων), η οποία όμως καταργήθηκε οριστικά στις αρχές τις δεκαετίας του 1960.
Η επέκταση του σιδηροδρόμου προς το λιμάνι του Λαυρίου δεν θα εξυπηρετήσει μόνο μεγάλες περιοχές με έντονη οικιστική ανάπτυξη, οι οποίες σήμερα δεν έχουν πρόσβαση σε μέσο σταθερής τροχιάς, αλλά θα συμβάλει ιδιαίτερα και στην ανάπτυξη του τοπικού λιμανιού, το οποίο κάποιοι σχεδιασμοί προορίζουν ως βασικό λιμάνι ακτοπλοΐας για την περιοχή της Αττικής. Παράλληλα η συγκεκριμένη επέκταση αναμένεται ότι θα δώσει σημαντική ώθηση και στην ανάπτυξη του προαστιακού σιδηροδρόμου ο οποίος δεν είχε την προσδοκώμενη ανταπόκριση από το επιβατικό κοινό.