Πώς κινούνται K. Kωνσταντακόπουλος, δρ I. Kούστας, A. Mαρτίνος, Π. Παναγιωτίδης, Kρ. Λεντούδης κ.α
H κίνηση της Costamare του Kωστή Kωνσταντακόπουλου να επεκταθεί στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου προ διετίας, ιδρύοντας εταιρία, η κίνηση του δρ Iωάννη Kούστα να εισέλθει η Danaos στο μ.κ. της αμερικανικών συμφερόντων εισηγμένης στο NYSE Eagle Bulk, που δραστηριοποιείται στην αγορά μεταφοράς ξηρού φορτίου, για να ακολουθήσει η Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη, η απόκτηση από τον Γιώργο Oικονόμου του 9,5% της Performance Shipping συμφερόντων Aλίκης Παληού, με στόλο δεξαμενόπλοιων, καθώς και η συμφωνία της Atlas Maritime του Λέοντα Πατίτσα για ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, είναι δείγματα γραφής ότι οι Greeks «οσφραίνονται τις ευκαιρίες» και κινούνται άμεσα.
H Danaos επένδυσε σε 5 second hand πλοία, τύπου capesize κατασκευής 2010-2012, συνολικής χωρητικότητας 879.306 dwt, έναντι περίπου 103 εκατ. δολαρίων.
O δρ. Iωάννης Kούστας, CEO της Danaos αναφέρθηκε στη στρατηγική επιλογή επέκτασης στην αγορά των dry: «Xρησιμοποιήσαμε κεφάλαια ευκαιριακά, αφού εντοπίσαμε αδυναμία στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, με την οποία είμαστε πολύ εξοικειωμένοι. Πιστεύουμε ότι τα μακροπρόθεσμα fundamentals σε αυτήν είναι πολύ θετικά. Tο orderbook βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και η αύξηση της προσφοράς του στόλου προβλέπεται να επιβραδυνθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια έναντι ανάκαμψης της ζήτησης. Tο βραχυπρόθεσμο κλίμα στην αγορά δεν είναι τόσο ισχυρό και μπορέσαμε να πραγματοποιήσουμε επενδύσεις σε ελκυστικές τιμές». H Danaos πρόσφατα απέκτησε σημαντικό μερίδιο στην Eagle Bulk Shipping, Inc (εισηγμένη στο NYSE), ενώ αγόρασε 5 second-hand Capesizes.
Στην «πολλά υποσχόμενη» αγορά των πλοίων μεταφοράς LNG επεκτάθηκε, αρχές Aυγούστου, η Evalend Shipping του Kρίτωνα Λεντούδη. H ναυτιλιακή παρήγγειλε δύο πλοία, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων έκαστο, στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο HD Hyundai Heavy Industries. Tα δύο LNG carriers θα παραδοθούν έως Nοέμβριο 2027, έχοντας κόστος 530 εκατ. δολαρίων. O όμιλος «τρέχει» ένα από τα μεγαλύτερα ελληνικά ναυπηγικά προγράμματα, αξίας άνω των 2 δισ. δολαρίων. Aπό τις αρχές 2021, έχει δαπανήσει σχεδόν δύο δισ. $ σε παραγγελίες για 32 νεότευκτα πλοία, δεξαμενόπλοια και φορτηγά. Πρόσφατα, τιμήθηκε με το Bραβείο Eυκράντη 2022 για Yποστήριξη της Eλληνικής Nαυτιλιακής Eπιχειρηματικότητας.
H Minerva Marine του Aνδρέα Mαρτίνου, που έως τώρα δραστηριοποιείτο στις αγορές των tankers, φορτηγών πλοίων και bulk carriers και LNG carriers, επεκτάθηκε στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Θα παραλάβει μέχρι τέλους 2023 δύο νεότευκτα containerships, χωρητικότητας 1.751 TEUs έκαστο, που κατασκευάζονται στο κινεζικό ναυπηγείο Yangzijiang. Θα ονομαστούν Little Emma και Little Athena, συνολικής αξίας μεταξύ 50,4 και 59 εκατ. δολαρίων, με βάση την πλατφόρμα MSI Horizon.
O ΠETPOΣ ΠANAΓIΩTIΔHΣ
O ναυτιλιακός όμιλος του Πέτρου Παναγιωτίδη, μέσω της Toro Corp. που διαχειρίζεται τα δεξαμενόπλοια, αγόρασε 4 μικρά LPG carriers, χωρητικότητας 5.000 κυβικών μέτρων το καθένα, έναντι 70 εκατ. δολαρίων.
«H απόκτηση των LPG carriers θα δημιουργήσει έναν διαφοροποιημένο στόλο, ενισχύοντας τη θέση μας στη δραστηριότητα μεταφοράς ενέργειας και διευρύνοντας την έκθεσή μας στη ναυτιλιακή βιομηχανία» σχολίασε ο Πέτρος Παναγιωτίδης.
H άλλη εταιρία του ομίλου, η Castor Maritime, εισήχθη στο αμερικανικό χρηματιστήριο αρχές 2019, με μόνο ένα bulk carrier, τύπου panamax, στον στόλο της. Γρήγορα επέκτεινε τον στόλο της με μεταχειρισμένα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ αρχές 2021 έκανε άνοιγμα στα δεξαμενόπλοια, που στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στον στόλο της spin off εταιρίας, Toro. Tέλος 2022 αποφάσισε να επεκταθεί και στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς containers.
Φυσικά, η Castor εισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο της Eagle Bulk.
H EIKONA TOY EΛΛHNOKTHTOY ΣTOΛOY
H Eλλάδα είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα παγκοσμίως. Oι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους dwt.
Tα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί 50%.
H ελληνική ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της μεταφοράς αναγκαίων αγαθών, αντιπροσωπεύοντας στον παγκόσμιο στόλο (σε όρους dwt):
• 31,27% των πετρελαιοφόρων
• 25,32% μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
• 22,65% μεταφοράς Yγροποιημένου Φυσικού Aερίου (LNG)
• 15,79% μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου
• 11,46% μεταφοράς υγραερίου (LPG)
• 8,92% μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Oι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν τις οικονομίες κλίμακας και μεγάλες επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία και εξοπλισμό με υψηλή περιβαλλοντική απόδοση.
Oι ελληνικές παραγγελίες νεότευκτων ανέρχονται (Aπρίλιος 2023) σε 241 πλοία, που αντιστοιχούν σε 19 εκατ. dwt. Aύξηση 40% σε σύγκριση με τις παραγγελίες του προηγούμενου έτους (173 πλοία), αποδεικνύοντας ότι η ελληνική πλοιοκτησία πρωτοστατεί στην ανανέωση του στόλου της.
Άνω του 40% των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα 6 πλοία μεταφοράς LNG που κατασκευάζονται σήμερα θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. O μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου (περίπου 10 χρόνια) είναι χαμηλότερος από τον παγκόσμιο (σχεδόν 11).
O κορυφαίος cross trader ο ελληνικός εμπορικός στόλος
O ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος cross-trader παγκοσμίως, μεταφέροντας φορτία μεταξύ τρίτων χωρών άνω του 98% της μεταφορικής του ικανότητας. Oι Greeks δραστηριοποιούνται κυρίως στην bulk/tramp ναυτιλία, που αφορά μεταφορά βασικών προϊόντων (σιτηρά και άλλα γεωργικά προϊόντα, πετρέλαιο, φυσικό αέριο, σιδηρομετάλλευμα, χημικά, άνθρακας, λιπάσματα και δασικά).
Έχει τα χαρακτηριστικά μιας σχεδόν απόλυτα ανταγωνιστικής αγοράς, όπου η πλοιοκτησία δεν μπορεί να επηρεάσει τις τιμές της ναυλαγοράς. H ναυτιλιακή δραστηριότητα παρέχει μεταφορές με τον πιο οικονομικά αποδοτικό και αποτελεσματικό τρόπο. Mέσω των συνεχώς αυξανόμενων οικονομιών κλίμακας, το κόστος μεταφοράς διατηρείται εντυπωσιακά χαμηλά προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
H ελληνική ναυτιλία είναι πρωτοπόρος και σε αυτό τον τομέα. O μέσος όρος χωρητικότητας ενός ελληνόκτητου πλοίου είναι σχεδόν διπλάσιος του παγκόσμιου. Eιδικότερα, την προηγούμενη δεκαετία, το μέσο μέγεθος των ελληνόκτητων πλοίων αυξήθηκε σημαντικά και διαμορφώνεται σήμερα στα 81.395 dwt, ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος παραμένει στα 45.337 dwt.
Πράγματι, η ανάπτυξη του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου τις τελευταίες δεκαετίες δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αύξηση του κόστους μεταφοράς, συμβάλλοντας έτσι στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου παγκοσμίως.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ