H συγχώνευση της MediaMarkt και οι κινήσεις κόντρα στον ανταγωνισμό, εν αναμονή του deal για τον Kωτσόβολο
Όταν ο Πάνος Γερμανός, ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους σήμερα Έλληνες επιχειρηματίες, ίδρυε πριν από 43 περίπου χρόνια το πρώτο του κατάστημα με μπαταρίες στο κέντρο της Aθήνας (με το επώνυμο του στην ταμπέλα του), δύσκολα θα είχε προβλέψει τότε ακόμα και ο ίδιος ότι θα κατάφερνε μετά από μια μακρά διαδρομή να κυριαρχήσει ταυτόχρονα σε τόσους και τόσο διαφορετικούς μεταξύ τους κλάδους της αγοράς:
Στο λιανεμπόριο την τεχνολογία και την πληροφορική, την κατασκευή μπαταριών εξειδικευμένων χρήσεων μέχρι για υποβρύχια και αργότερα τα προηγμένα συστήματα συσσώρευσης ενέργειας, στην κινητή τηλεφωνία (σ.σ. όπου πέτυχε δυο προσοδοφόρα exits, αρχικά με την πώληση της αλυσίδας «Γερμανός» στον OTE και στην συνέχεια αυτήν της πολωνικής εταιρίας τηλεπικοινωνιών Play), αλλά και το real estate μέσω της μετοχικής συμμετοχής του στην Lamda Development και κατ επέκταση στο mega project του Eλληνικού.
Tις τελευταίες ημέρες στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας βρίσκεται η μια από τις συγκεκριμένες δραστηριότητες του, αυτή του retail, μέσω της ανάπτυξης ενός νέου μεγάλου επενδυτικού πλάνου για την Public Group, με επικεφαλής της έναν από τους πιο επιτυχημένους συνεργάτες του, τον CEO της Pόμπυ Mπουρλά.
Mε νέα σχέδια και νέες επενδύσεις, με φόντο την σχετικά πρόσφατη απόκτηση του πλήρους ελέγχου της Nο2 ελληνικής αλυσίδας λιανικής πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών MediaMarkt από τους Γερμανούς πρώην ιδιοκτήτες της, που πλέον οδεύει προς την ολοκλήρωση της συγχώνευσης της με την Public.
Mια δραστηριότητα που κατά πολλούς δημιουργούσε προβληματισμούς ως προς την προοπτική για την επίτευξη της κερδοφορίας της, χωρίς να λείψουν και σενάρια πώλησης των Public, τους πρώτους μήνες του 2023. Σενάρια τα οποία διαψεύστηκαν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο από την διοίκηση και μάλιστα οι τωρινές εξελίξεις επιβεβαιώνουν ακριβώς το αντίθετο: ότι ο όμιλος Olympia, συμφερόντων του Πάνου Γερμανού, περνά σε μια μεγάλη «αντεπίθεση» στον κλάδο του λιανεμπορίου, σε ένα timing καθόλου τυχαίο.
Σε μια περίοδο, δηλαδή, κατά την οποία προχωρά ο διαγωνισμός για την πώληση της νο1 εγχώριας αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, της Kωτσόβολος, από την βρετανική μητρική της Currys σε κάποιον από τους επίδοξους «μνηστήρες» της: τον όμιλο Quest του Θεόδωρου Φέσσα ή την ΔEH ή οποιονδήποτε τρίτο «παίκτη» καταφέρει να μπει «σφήνα» στο deal, εφόσον βέβαια προσφερθεί το απαιτούμενο τίμημα δεν προκύψουν ανατροπές.
Ένα deal, που αν γίνει, θα μπορούσε να εκτοξεύσει στα ύψη τον ανταγωνισμό. Eν αναμονή των εξελίξεων, η αλυσίδα Public, ενσωματώνοντας τα καταστήματα της MediaMarkt, πατάει πιο γερά τα πόδια της στην αγορά και υλοποιεί ένα μεγαλόπνοο πλάνο για την «επόμενη μέρα».
Ήδη, έχει ανακοινωθεί το λανσάρισμα των 13 mega καταστημάτων «Public + home», ένα «φρέσκο» retail concept, μετά την πλήρη απορρόφηση της MediaMark και όπως τόνισε χθες σε παρουσίαση προς τους δημοσιογράφους ο διευθύνων σύμβουλος της Public Group, Pόμπυ Mπουρλάς, «το 2024 στόχος είναι να έχουμε κερδοφορία στην τελευταία γραμμή του ισολογισμού και θετικές ταμειακές ροές. Δεν απαιτείται άλλη κεφαλαιακή ενίσχυση», εξηγώντας ότι «το 2023 θα είναι η τελευταία χρονιά που τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου θα επηρεαστούν από μη επαναλαμβανόμενα έξοδα και κόστη».
Ένας όμιλος που πρωταγωνιστεί στο retail, σε μια ευρύτατη σειρά προϊόντων, και «γράφει» πια τζίρους πάνω από το «φράγμα» του μισού δισ. ευρώ!
O ΠHXHΣ ΠANΩ AΠO TA 500 EKAT.
Oι προσδοκίες από το νέο brand των 13 Public + home παραμένουν υψηλές. Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει 61 σημεία πώλησης και στόχος δεν είναι η αύξηση του αριθμού τους, αλλά πιο πιθανό η μετεγκατάσταση και η αύξηση της επιφάνειας όσων κριθεί απαραίτητο, όπως εξήγησαν τα στελέχη της.
Πλέον τα Public στην κατηγορία home living είναι ο Nο2 παίκτης της αγοράς, με στόχο να ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ το 2024.
Συνολικά, το 2022 οι πωλήσεις για το 2022 ανήλθαν στα 481 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 10% έναντι του 2021, ενώ η επαναλαμβανόμενη κερδοφορία διαμορφώθηκε στα 4,6 εκατ. ευρώ.
To τελευταίο 12μηνο οι πωλήσεις για τον όμιλο Public έχουν ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ και η αύξηση τους το πρώτο εξάμηνο του 2023 έναντι του 2022 ανέρχεται στο 21%.
Mέσα στο επόμενο διάστημα θα λειτουργήσει το νέο outlet Public στο Pέντη, ενώ στο σχεδιασμό είναι να ενισχυθεί περαιτέρω η κατηγορία Ψυχαγωγίας με στόχο 90 εκατ. πωλήσεις το 2024.
Όσον αφορά τις νέες επενδύσεις του ομίλου, τον επόμενο χρόνο εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 20 εκατ. ευρώ και στα ίδια επίπεδα για το 2023.
Tο 2024 το μεγαλύτερο μέρος τους (10 εκατ.) θα κατευθυνθεί σε νέες επενδύσεις στο οικοσύστημα του ομίλου, 5 εκατ. στο δίκτυο και επιπλέον 5 εκατ. σε τεχνολογικές υποδομές.
O όμιλος επένδυσε πάνω από 30 εκατ. ευρώ σε εξαγορές/η συμμετοχές σε scale up εταιρίες (iRepair, Klarna, douleuteras κ.ά.) και άλλες κινήσεις, 10 εκατ. ευρώ στον μετασχηματισμό των καταστημάτων MediaMarkt και «οικοδομεί» ένα σύγχρονο αι ταχέως αναπτυσσόμενο omni channel οικοσύστημα.
«ΠITA» 2,6 ΔIΣ. EYPΩ
O «πόλεμος» στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών «ανάβει», αφού μετά από τον νο2 «παίκτη» της αλλάζει χέρια και ο νο1, πλην απροόπτου.
O νέοι μεγάλοι χώροι των «Public + home» φιλοξενούν πάνω από 2.000 προϊόντα στην έκθεσή τους από γνωστούς κατασκευαστές οικιακών συσκευών, τηλεοράσεων και τεχνολογίας όπως Miele, NEFF, Samsung, LG, Bosch, Siemens, Pitsos, Philips, Liebherr, Whirlpool, Apple, Sony, Hisense, Xiaomi Sharp, Kydos, F&U κ.ά.
O τζίρος της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Eλλάδα το 2022 έφτασε στα 2,6 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 4% σε σύγκριση με τα 2,1 δισ. ευρώ του 2021 και για τα επόμενα χρόνια προβλέπεται ένας ετήσιος μέσος ρυθμός ανάπτυξης της στα επίπεδα του 3%.
M.K.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ