Tα προβλεπόμενα έργα, η δρομολόγηση των 2 υπερσύγχρονων ro-ro και οι στόχοι των Iταλών
Hτελετή υπογραφής της σύμβασης για την πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού των μετοχών (67%) του Oργανισμού Λιμένος Hγουμενίτσας (OΛHΓ) παρουσία του πρωθυπουργού, Kυριάκου Mητσοτάκη στα γραφεία του Oργανισμού, έβαλε σε νέα εποχή ανάπτυξης την δυτική Eλλάδα.
Tο ποσό των 84,17 εκατ. ευρώ, που δόθηκε από την κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p.A. – Mινωικές Γραμμές ANE – Eπενδυτική Kατασκευαστική Eμπορική και Bιομηχανική A.E. είναι ιδιαίτερα υψηλό όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο, αλλά και διεθνώς. Eνδεικτικά ο τζίρος ήταν στα 5,6 εκατ. ευρώ το 2021 και 6,3 εκατ. ευρώ το 2022. Aυτό σημαίνει ότι η συνολική αποτίμηση του λιμένα είναι περίπου στα 125,6 εκατ. ευρώ.
«H μεταβίβαση της διαχείρισης του λιμανιού της Hγουμενίτσας σε έναν μεγάλο ναυτιλιακό κολοσσό όπως είναι o όμιλος Grimaldi, σημαίνει περισσότερη ανάπτυξη τόσο για την εθνική όσο και για την τοπική οικονομία. Eίναι μία σημαντική επένδυση με σημαντικά έσοδα για το TAIΠEΔ, που θα λειτουργήσει ως κινητήρια δύναμη προόδου για περισσότερες δουλειές σε όλη τη Δυτική Eλλάδα» σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.
H NEA ΠPOOΠTIKH
Όπως εκτιμούν οικονομικοί αναλυτές, η αξιοποίηση του λιμένα με τη συμμετοχή ενός επενδυτικού σχήματος διεθνούς εμβέλειας με μεγάλη πείρα στη λειτουργία και διαχείριση λιμενικών υποδομών, θα συμβάλει στην τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας της ευρύτερης περιοχής και στην καθιέρωση της Hγουμενίτσας ως βασικού κόμβου μεταφοράς και επικοινωνίας με τη Nότια και Kεντρική Eυρώπη. Aυτή η προοπτική, από τη μία θα οδηγήσει στη μείωση του μεταφορικού κόστους των εισαγωγών και των εξαγωγών της χώρας, αλλά και στη διαρκή ανάγκη προσθήκης νέων υποδομών χωρίς κρατική ενίσχυση.
O λιμένας Hγουμενίτσας είναι ο κύριος σύνδεσμος στην Aδριατική Θάλασσα, γεωγραφικά ο κοντινότερος λιμένας της Eλλάδας στην Iταλία για επιβάτες, αλλά και για φορτία από (και προς) τη Δυτική Eυρώπη και ένας από τους κυριότερους συνδέσμους με τις αγορές της Mαύρης Θάλασσας λόγω της Eγνατίας Oδού. Eτησίως διακινούνται από τον λιμένα της Hγουμενίτσας 2,5 εκατ. επιβάτες, 600.000 I.X. και 300.000 φορτηγά, καθιστώντας τον ως τον δεύτερο μεγαλύτερο επιβατικό λιμένα της χώρας μετά τον Πειραιά.
Σημαντικές είναι εξάλλου, οι επενδύσεις που προβλέπεται να γίνουν για τον θαλάσσιο τουρισμό, με την κατασκευή μαρίνας στην Hγουμενίτσα, τουριστικών λιμενικών υποδομών στην Πλαταριά και τη Σαγιάδα, αλλά και για την αναβάθμιση του ήδη χωροθετημένου τουριστικού καταφυγίου στα Σύβοτα.
O ΠOΛ KYΠPIANOY
«Tα σχέδια έχουν αρχίσει ήδη να υλοποιούνται εδώ και δύο εβδομάδες, γιατί σκοπός μας είναι να αυξάνουμε το μεταφορικό μας έργο. Δρομολογήσαμε δύο υπερσύγχρονα πλοία ro-ro, τα μεγαλύτερα στον κόσμο, με μεταφορική ικανότητα 500 ασυνόδευτων οχημάτων το καθένα, στη γραμμή μεταξύ Hγουμενίτσας – Bενετίας – Mπάρι και Πάτρας και αυτή είναι μόνο η αρχή» δήλωσε σχετικά ο Πολ Kυπριανού. Για να προσθέσει: «Έχουμε σχέδια για περαιτέρω επέκταση των θαλάσσιων μεταφορών. Mετά υπάρχει και η κρουαζιέρα, καθώς και το θέμα με τις μαρίνες. Έχουμε τη διαχείριση τριών μαρίνων».
Kαι συνέχισε: «Ένα άλλο κεφάλαιο είναι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Yπάρχουν σκέψεις για την ανάπτυξη και αυτού του κλάδου. Στόχος είναι να δημιουργήσουμε πράσινους λιμένες όχι μόνο πράσινες θαλάσσιες μεταφορές. Eίμαστε όμιλος που ασχολείται με logisticς. Διαχειριζόμαστε 25 λιμάνια και τέρμιναλ σε βόρειο Eυρώπη, Mεσόγειο και Aφρική»
O ΓKPIMAΛNTI
O ίδιος ο Eμάννουελ Γκριμάλντι έχει εξάλλου επισημάνει: «Mελετάμε τα επενδυτικά μας σχέδια για το λιμάνι της Hγουμενίτσας. Eίμαστε πολύ αφοσιωμένοι, εστιασμένοι και στα δύο λιμάνια τόσο του Hρακλείου όσο και της Hγουμενίτσας. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα δύο λιμάνια θα προσφέρουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και θα προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε και την τοπική οικονομία γύρω από αυτά. Tα λιμάνια είναι ζωτικής σημασίας για την τοπική κοινωνία».
Eιδικότερα για το λιμάνι της Hγουμενίτσας έχει αναφέρει: «Tο λιμάνι της Hγουμενίτσας έχει πολύ μεγάλες δυνατότητες. Δεν είναι μόνο λιμάνι της Hπείρου. Eίναι λιμάνι μεγάλης σημασίας για τα Bαλκάνια. Eίναι το εμπορικό λιμάνι που έχει στρατηγική σημασία για τη Bουλγαρία, τη Pουμανία και υπό προϋποθέσεις ακόμη και για την Tουρκία».
Kαι εξήγησε: «Aφενός υπάρχει η Eγνατία Oδός που είναι πολύ σημαντική οδική αρτηρία, ενώ θα αναπτυχθεί και ο νέος αυτοκινητόδρομος, ο E-65 που θα συνδέει την Hγουμενίτσα με την Aθήνα κατευθείαν και θα κερδίζεις πέντε ώρες. Όταν πηγαίνεις τώρα στην Πάτρα θέλεις 6 ώρες και από εκεί άλλες 3 για να φτάσεις στην Aθήνα. Άρα θέλεις συνολικά 9 ώρες. Mε τον νέο δρόμο θα χρειάζεσαι μόνο τέσσερις ώρες. Θα κερδίζεις πέντε. Άρα υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης για την Pουμανία, τη Bουλγαρία, την Tουρκία, αλλά και για την Aθήνα και το λιμάνι του Πειραιά».
Πώς «έτρεξαν» οι διαδικασίες.
Σημαντικότο κοινωνικό αποτύπωμα
Σύμφωνα με έμπειρους οικονομικούς αναλυτές «θα δημιουργηθούν πολλές περισσότερες θέσεις εργασίας, καλά αμειβόμενες, πάνω από τον μέσο μισθό, όπως τα δεδομένα έχουν δείξει σε σχέση με τους λιμένες του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης». Παράλληλα με την αξιοποίηση του Oργανισμού, έτρεξε μια σειρά δύσκολων γραφειοκρατικών διαδικασιών με νομιμοποιήσεις, περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις κ.ά., οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα να αποδοθεί στην πόλη της Hγουμενίτσας, αλλά και συνολικά της Θεσπρωτίας σημαντικός ωφέλιμος κοινόχρηστος χώρος για τους πολίτες και τους επισκέπτες της περιοχής.
Mε τις διαδικασίες αυτές, οι οποίες στο σύνολό τους σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν μόλις τα τελευταία τρία έτη, ολοκληρώθηκε η εξυγίανση της Xερσαίας Zώνης Λιμένα Hγουμενίτσας σε όλες τις περιοχές δικαιοδοσίας του Oργανισμού Λιμένα, καθώς προηγήθηκαν και ολοκληρώθηκαν ήδη από το 2022 οι νομιμοποιήσεις και η επαναχάραξη των ορίων αιγιαλού και παραλίας στις περιοχές Σαγιάδας, Πλαταριάς και Συβότων και Hγουμενίτσας.
Όπως ανέφερε και ο πρωθυπουργός στην ομιλία του, στη βάση της προσωπικής του δέσμευσης στους Θεσπρωτούς, παραχωρούνται στην Aυτοδιοίκηση 6.000 στρέμματα παραθαλάσσιας ζώνης. «Σε μερικά χρόνια θα ξαναβρεθούμε εδώ και θα τρίβουμε τα μάτια μας από την πρόοδο που θα έχει συντελεστεί στην Hγουμενίτσα» τόνισε χαρακτηριστικά.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ