Στο 1,5 δισ. ευρώ από 850 εκ. η κατασκευή του νέου αεροδρομίου
Το… γεφύρι της Άρτας θυμίζει ο διαγωνισμός για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, το κόστος του οποίου θα φτάσει στο 1,5 δισ. ευρώ, την ώρα που στην προηγούμενη δημοπράτηση του έργου το 2009, οι αρμόδιοι έκαναν λόγο για 850 εκ. ευρώ.
Τότε πολλοί από τους κατασκευαστές που είχαν δείξει ενδιαφέρον, όπως οι Archirodon, Vinci, Ελλακτωρ, J&P Αβαξ και Bouygues Batiment International, δεν είχαν καταθέσει προσφορές, αφού ζητούσαν να μειωθεί το κόστος του έργου. Πλέον όμως, ο προϋπολογισμός αυξάνεται, καθώς συμπεριλαμβάνονται πέραν του αεροδρομίου και άλλες υποδομές, όπως χώροι στάθμευσης, ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων κ.α.
Σχεδόν έντεκα χρόνια, μετά από τις αρχικές εξαγγελίες, ο διαγωνισμός παραμένει στα χαρτιά και πολλοί αναρωτιούνται εάν ο νέος διαγωνισμός θα έχει θετικά αποτελέσματα ή θα κριθεί και αυτός άγονος… Μεγάλη εντύπωση προκάλεσε σε επιχειρηματικούς και πολιτικούς κύκλους, η έναρξη του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, αφού διεξήχθη τρεις μέρες πριν από τις εκλογές.
Όπως αναφέρουν διάφοροι επιχειρηματικοί κύκλοι, αυτό έγινε εξαιτίας των επικείμενων εκλογών και για ψηφοθηρικούς σκοπούς, ενώ δεν γνωρίζει κανείς εάν τελικά αυτός ο νέος διαγωνισμός θα… καρποφορήσει.
Πάντως, αν και ακόμα είναι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό από τη μεγαλύτερη κατασκευαστική παγκοσμίως, την κινεζική China State Construction Engineering Corporation (CSCEC), ενώ για το συγκεκριμένο έργο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από την, επίσης κινεζική, Fosun, η οποία στο παρελθόν έχει παρουσιάσει και επενδυτικό σχέδιο ύψους 1 δισ. δολαρίων. Μεταξύ αυτών που ενδιαφέρονται φέρονται να είναι σχεδόν όλες οι εταιρίες που συμμετείχαν στον προηγούμενο, άγονο, διαγωνισμό. Στο προηγούμενο εγχείρημα είχαν συμμετάσχει οι εταιρίες Archirodon, Vinci, Bouyges, Ελλάκτωρ,J&P ΑΒΑΞ, ενώ ενδιαφέρον είχε εκδηλωθεί επίσης από τις γερμανικές εταιρίες Hochtief και από το σχήμα Fraport με Κοπελούζο.
Οι εταιρίες που πήραν τα τεύχη δημοπράτησης, θα τα μελετήσουν και μέσα σε δύο μήνες θα πρέπει να καταθέσουν τις προτάσεις, ενώ το αργότερο σε εννέα μήνες η Βουλή αναμένεται να κυρώσει τις διαδικασίες και τον ανάδοχο. Έτσι, αναμένεται σε έξι με επτά μήνες να υπάρχει ανάδοχος ο οποίος θα αναλάβει την εκτέλεση του έργου.
Πρόκειται για ένα έργο στο οποίο κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του θα εργάζονται 1.000 άτομα, ενώ όταν ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου υπολογίζεται ότι θα απασχολεί 500 μόνιμους εργαζόμενους.
Παράλληλα, την περασμένη Πέμπτη, στάλθηκε στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης η διακήρυξη για τη διενέργεια του διαγωνισμού με βάση την οποία η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου δεν θα ξεπεράσει τα 220.000.000 ευρώ, ενώ από την πλευρά τους οι ιδιώτες ενδιαφερόμενοι, όσο περισσότερα χρήματα προσφέρουν, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες επικράτησης έχουν στο σχετικό διαγωνισμό, για την ολοκλήρωση του οποίου θα απαιτηθούν γύρω στα δύο χρόνια.
Το χρονικό-παρωδία…
Περισσότερα από δέκα χρόνια έχουν περάσει από την πρώτη αναφορά που έγινε ότι θα προκηρυχτεί διαγωνισμός αεροδρόμιο Καστελίου!
Οι αρχικές αναφορές για το θέμα αυτό ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2003, παραμονές των εκλογών, όταν ο τότε υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Βερελής, μαζί με τον Ηρακλειώτη υφυπουργό και πρώην βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Μανόλη Στρατάκη, κάλεσαν τους δημοσιογράφους και τους ανακοίνωσαν ενθουσιασμένοι ότι το πολύ σε πέντε χρόνια θα λειτουργούσε το νέο αεροδρόμιο και θα έκλεινε το παλιό αεροδρόμιο του Ηρακλείου. Όταν, όμως τότε ζητήθηκαν οι σχετικές μελέτες, οι υπουργοί αρνήθηκαν να τις δώσουν, για τον απλό λόγο ότι δεν υπήρχε καμιά σοβαρή μελέτη!!!
Στη συνέχεια, πάλι λίγους μήνες πριν τις εκλογές του 2004 ο τότε υπουργός Μεταφορών στην κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ Χρήστος Βερελής είχε εξαγγείλει τη δημιουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι. Είχε μάλιστα επισκεφτεί κι εκείνος την περιοχή στις 19.11.03 και είχε δηλώσει ότι οι εργασίες θα διαρκέσουν 4 χρόνια και το αεροδρόμιο θα είναι έτοιμο το 2009! Οι εκπρόσωποι της Νέας Δημοκρατίας αντέδρασαν αρνητικά στην εξαγγελία.
Από εκείνη την ημέρα, η εξαγγελία – παρωδία επαναλήφθηκε πολλές φορές, είτε από παράγοντες του ΠΑΣΟΚ, είτε από παράγοντες της ΝΔ… Αν και πέρασαν περίπου 11 χρόνια, το Νοέμβριο του 2013, ο υπουργός Μεταφορών, Μ. Χρυσοχοΐδης, ανακοίνωσε ότι το έργο θα δημοπρατηθεί σε 2 μήνες, δηλαδή μέχρι τον Ιανουάριο, αλλά πάλι δεν υπήρχε καν μελέτη κόστους – οφέλους, απαραίτητη για να διασφαλιστεί ένα μέρος της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η μελέτη ανατέθηκε μόλις τον Δεκέμβριο και φυσικά, το έργο δεν δημοπρατήθηκε σε δύο μήνες…
Ενστάσεις για τις περιβαλλοντικές μελέτες
Οι κάτοικοι της περιοχής και οι περιβαλλοντικές κινήσεις που αντιδρούν στο έργο έχουν πολλά επιχειρήματα. Οι ενστάσεις τοπικών παραγόντων και πολιτών για τις περιβαλλοντικές μελέτες είναι έντονες και υποστηρίζουν μεταξύ άλλων ότι για την κατασκευή του αεροδρομίου θα χρειαστεί να εκριζωθούν χιλιάδες ελαιόδεντρα και να ισοπεδωθούν βουνά τεράστιου όγκου, για τα μπάζα από τα οποία μάλιστα δεν υπάρχει πρόβλεψη πού θα μεταφερθούν.
Επίσης, υποστηρίζουν, ότι κατά τη λειτουργία του θα ρυπανθεί η γη και ο υδροφόρος ορίζοντας της πιο καθαρής πεδιάδας της Κρήτης. Παράλληλα, οι κάτοικοι που έχουν προσφύγει στα δικαστήρια, υποστηρίζουν ότι τελικά πάνω από 10 οικισμοί, μεταξύ αυτών και ο μεγαλύτερος του Καστελίου, θα πρέπει να εγκαταλειφθούν, δηλαδή θα δημιουργηθούν περιβαλλοντικοί πρόσφυγες.
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων προβλέπει 17-30 πτήσεις ανά ώρα, ενώ στο υφιστάμενο στρατιωτικό αεροδρόμιο πραγματοποιούνται κατά μέσο όρο 10 πτήσεις την εβδομάδα.
Όμως, για το αεροδρόμιο υπάρχει και μια άλλη αντίδραση που σχετίζεται με το κόστος κατασκευής και λειτουργίας του. Το υπουργείο έχει ανακοινώσει ότι το 80% του κόστους θα καλυφθεί από τα τέλη του αεροδρομίου, σε ένα διάστημα 5 ετών και το γεγονός προκαλεί τις αντιδράσεις των φορέων των αεροπορικών εταιρειών και του τουριστικού κλάδου της περιοχής που λένε ότι τα ταξίδια, με τα επιπλέον τέλη και τους φόρους, θα γίνουν πανάκριβα μέσω του αεροδρομίου Καστελίου.