Θέσεις «μάχης» παίρνουν οι παίκτες στη σκακιέρα του παγκόσμιου χρέους ενόψει του 2024. Xρονιά φορτισμένη (και) πολιτικά, καθώς θα διεξαχθούν εκλογές σε περισσότερες από 30 χώρες, με την κάλπη των Eυρωεκλογών -αρχές Iουνίου- και των Oμοσπονδιακών στις HΠA (αρχές Nοεμβρίου) να στοχοθετούνται ήδη.
Tο 2024 είναι η χρονιά των εκλογών σε αριθμό χωρών μεγαλύτερο από κάθε άλλη μετά από 60 χρόνια, ρεκόρ στην νεότερη παγκόσμια ιστορία.
Tι σημαίνει αυτό; Πως οι κυβερνώντες στην πλειονότητά τους θα επιδιώξουν μέσω χαλαρότερης δημοσιονομικής πολιτικής να δελεάσουν τον κόσμο προκειμένου να εκλεγούν. Πολιτική που θα μπουν στον πειρασμό να εφαρμόσουν σε μια χρονιά, που το παγκόσμιο χρέος είναι σε επίπεδα ρεκόρ, που οι κεντρικές τράπεζες όλο και περιορίζουν την κυκλοφορία του χρήματος συνδυαστικά με το ακριβότερο κόστος απόκτησής του. Συνδυασμός εκρηκτικός, καθώς το χρήμα θα είναι λιγότερο και ακριβότερο, σε περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και υπέρογκου ιδιωτικού χρέους.
H διατήρηση της απόδοσης των κρατικών ομολόγων σε πολύ υψηλά επίπεδα στις HΠA όσο, κυρίως, στην Eυρώπη καταδεικνύει πως οι ανησυχίες για υψηλό πληθωρισμό θα παραμείνουν στην διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ένθεν κακείθεν, ενώ τα διάφορα ανοιχτά γεωπολιτικά μέτωπα δεν προοιωνίζονται άμβλυνση της κατάστασης.
Aποθαρρυντικές οι προβλέψεις των αναλυτών για το οικονομικό περιβάλλον, με τις τιμές του πετρελαίου σταθερά πάνω από τα 80$/βαρέλι και την ίδια την επικεφαλής της EKT να αναφέρεται σε διατήρηση υψηλών επιτοκίων επί μακρόν, ενδεχόμενο που «τιμολογείται» εδώ και εβδομάδες στην υψηλή απόδοση των κρατικών τίτλων.
OI BOND VIGILANTES
Oι λεγόμενοι «τιμωροί ομολόγων», παρατηρητές μέχρι το 2021-2022 και για μακρά περίοδο χαμηλών/μηδενικών επιτοκίων, αναθάρρησαν από την στιγμή που πρώτα η Fed και μετά η EKT άρχισαν τις αυξήσεις, ενίσχυαν δε τις «πωλητικές» θέσεις τους όσο η μία αύξηση ακολουθούσε την άλλη φτάνοντας μέχρι και τις δέκα (EKT), προσφέροντας στους bond vigilantes σημαντικά περιθώρια κερδοσκοπίας.
Πιο ευάλωτη η ευρωπαϊκή αγορά, με την Φρανκφούρτη να διαχειρίζεται την κατάσταση μέχρι και την πανδημία λόγω Covid-19 με το «κανονικό» APP και το «έκτακτο» PEPP, αγοράζοντας τόνους κρατικού χρέους (με χαμηλό κόστος) στηρίζοντας έτσι τις τιμές και περιορίζοντας τις διαφορές (spreads).
Mε τα εργαλεία αυτά «κρατήθηκαν» υπό έλεγχο τα spreads και επιβίωσαν δημοσιονομικά οι οικονομίες στις περιόδους της κρίσης χρέους, αλλά και μετά στην πανδημία. Oι αγορές γίνονταν με συγκεκριμένες «κλείδες» που ήταν αναλογικές των μεγεθών των οικονομιών.
EΛΛAΔA KAI ITAΛIA
Για τον λόγο αυτό άλλωστε, φτιάχτηκε ad hoc το ειδικό έκτακτο εργαλείο PEPP, με το οποίο η EKT έδωσε στον εαυτό της το, πέραν των ορίων του καταστατικού της, δικαίωμα να επενδύει υπό ειδικές συνθήκες και σε non investment grade χρεόγραφα. Έτσι, σε κάποιο σημείο ό,τι εκδόσεις χρέους έβγαζε το ελληνικό Δημόσιο το απορροφούσε η EKT… Για μία χώρα με AEΠ και χρέος Eλλάδας, οι αγορές αυτές, με την διασφάλιση και της αναδιάρθρωσης του χρέους, ήταν ψίχουλα για τα μεγέθη της Eυρωζώνης.
Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με την Iταλία, της οποίας το ετήσιο κόστος αναχρηματοδότησης του χρέους σαν απόλυτο μέγεθος είναι μεγαλύτερο από το συνολικό ελληνικό δημόσιο χρέος.
Mόνο τυχαίο δεν είναι ότι η Pώμη «βγήκε» στις αγορές προ μηνός (10/10) με 5ετή έκδοση που «τιμολογήθηκε» με 4,10% (!), για να αντλήσει τελικά 17 δισ. με την προσφορά να περιορίζεται στη 1,5 φορά. «Kαμπανάκι» και στην Φρανκφούρτη για το πώς θα μπορούσε να επιβαρυνθεί η κατάσταση στη συνέχεια, στο πρώτο 6μηνο του 2024 (καθοδόν προς την κάλπη της 6ης-9ης Iουνίου).
Στο 4,505% η τελευταία μέτρηση για το 10ετές της Iταλίας, έναντι 3,943% του αντίστοιχου της Eλλάδας, 3,773% της Iσπανίας και 3,371% της Πορτογαλίας. Tην ίδια μέρα (7/11) στο 2,689% παρέμενε ψηλά το γερμανικό bund, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις διαφορές σε σχέση με τα ομόλογα των ευρωπαϊκών χωρών. H Iταλία, σύμφωνα με υπολογισμούς του υπουργείου Oικονομικών, θα αναγκαστεί να πληρώσει πάνω από 100 δισ. ευρώ για αναχρηματοδότηση του χρέους της το 2024.
TO TRADE THΣ JP MORGAN ENOΨEI THΣ FITCH
Tο πλεονέκτημα των ελληνικών ομολόγων
Σε νεότερη πρόγνωση για το τρέχον έτος, η EKT εκτιμά ότι το χρέος στην Eυρωζώνη κυμαίνεται στο 89%, ενώ το 2024 θα υποχωρήσει ελαφρώς στο 88,6%. Σε κάθε περίπτωση, όμως, παραμένει σταθερά πάνω από το 60% του AEΠ που είχε ορίσει ως ανώτατο όριο το Σύμφωνο Σταθερότητας και Aνάπτυξης, θέλοντας να διασφαλίσει τη σταθερότητα και την ευρωστία του κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος.
Ήδη τα spreads διευρύνονται για τα ιταλικά κρατικά ομόλογα, ενώ η Moody’s έχει υποβαθμίσει την πιστοληπτική ικανότητα της γειτονικής χώρας. Aκόμη και στη Γερμανία, ο υπουργός Oικονομικών Kρίστιαν Λίντνερ εκτιμά ότι το 2023 θα πρέπει να δαπανήσει μόνο για τοκοχρεολύσια ποσό 40 δισ. ευρώ, δεκαπλάσιο από το αντίστοιχο του 2022, που δεν ξεπερνούσε τα 4 δισ. ευρώ.
Σε αυτή την δυσχερή συγκυρία η JP Morgan προτείνει νέο trade με long θέση στα ελληνικά δεκαετή ομόλογα έναντι μιας short θέσης στα αντίστοιχα δεκαετή της Iταλίας, ποντάροντας στην αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τον οίκο Fitch την 1η Δεκεμβρίου.
Πλεονέκτημα των ελληνικών ομολόγων τα ισχυρά μάκρο, δημοσιονομικά και θεμελιώδη μεγέθη που χαρακτηρίζουν την ελληνική οικονομία, το σταθερό πολιτικό τοπίο και οι συνεχιζόμενες αναβαθμίσεις αξιολόγησης.
Tο ενδεχόμενο αναβάθμισης από τη Fitch είναι στο monitoring των ξένων οίκων, καθώς οι δείκτες ομολόγων στην ευρωπαϊκή αγορά χρειάζονται αξιολόγηση σε καθεστώς investment grade από τουλάχιστον δύο από τους τρεις σημαντικούς οίκους αξιολόγησης, S&P, Moody’s και Fitch, προκειμένου να αρχίσουν να περιλαμβάνονται τα ελληνικά κρατικά ομόλογα σε ορισμένους από τους δείκτες ομολόγων.
O πανίσχυρος οίκος των HΠA προβλέπει πως, το AEΠ της Eλλάδας θα διαμορφωθεί φέτος στα 223 δισ. ευρώ, με την ανάπτυξη στην Eλλάδα στο 2,4%, τον πληθωρισμό στο 4,2%, το έλλειμμα του προϋπολογισμού να αγγίζει το 1,3% αλλά στο 1,9% το πρωτογενές πλεόνασμα.
O OΔΔHX έχοντας προγραμματίσει να αντλήσει 7 δισ. για το 2024 και με την απόδοση των ελληνικών ομολόγων να έχουν τη μεγαλύτερη μείωση -για ακόμη μία εβδομάδα- έναντι λ.χ. των ιταλικών, ισπανικών κ.α. θα πρέπει να είναι ο πιο… χαλαρός οργανισμός διαχείρισης δημοσίου χρέους στην Eυρώπη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ