Πώς βρέθηκε από το ζενίθ στο ναδίρ και τώρα το restart, σε μια πορεία 22 ετών. Tο σχέδιο εξυγίανσης και η συμβολή του Σάμι Φάις
Ένα από τα σημαντικότερα turnaround stories των τελευταίων ετών για την ελληνική αγορά θεωρείται αυτό της Notos Com, με την υλοποίηση ενός business plan το οποίο φαίνεται να αποφέρει τους επιθυμητούς «καρπούς» και να πιστοποιεί τις εύστοχες επιλογές των εμπνευστών του.
H αλυσίδα των αδελφών Παπαέλληνα βρέθηκε στα «πέτρινα χρόνια» της μακράς οικονομικής κρίσης για τη χώρα από το ζενίθ στο ναδίρ και τώρα πάλι «ορθοποδεί» και βάζει πλώρη για καλύτερες μέρες.
H Notos Com αφήνει πλέον τις περιπέτειες του πρόσφατου παρελθόντος της πίσω και κοιτάζει με περισσότερη αισιοδοξία το μέλλον της, μια αίσθηση η οποία επιβεβαιώνεται και από τους αριθμούς:
Oι διψήφιοι ρυθμοί ανάπτυξης του ομίλου φέρνουν μια νέα, μεγάλη αύξηση του ετήσιου τζίρου που εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 125 εκατ. ευρώ για το 2023, όταν στην περασμένη χρήση ανήλθε στα 110 εκατ. ευρώ (+ 17,4%).
Oι δε επιδόσεις του σε επίπεδο EBITDA, ένα κρίσιμο νούμερο για κάθε επιχείρηση, αναμένονται στα 16 εκατ. ευρώ για το 23 (από 11,3 εκατ. ευρώ το 22, μειωμένα κατά 13% σε σύγκριση με το 2021), με στόχο την επιστροφή στην καθαρή κερδοφορία. Ήδη, το 2022 οι ζημιές περιορίσθηκαν σε ποσοστό 50% (6 εκατ. ευρώ) έναντι του 21.
Παρά το γεγονός μάλιστα ότι τα αυξημένα κόστη για την ενέργεια, τις μεταφορές και τη μισθοδοσία, σε συνδυασμό με τα χρηματοοικονομικά, επηρέασαν τα μικτά κέρδη, αυτά εμφανίσθηκαν βελτιωμένα κατά 20%.
Για τη Notos Com όλα ξεκίνησαν την «χρυσή εποχή» της μεγάλης σύμπραξης του 2001, όταν συγχωνεύθηκαν οι εταιρίες Aδελφοί Λαμπρόπουλοι, Σπόρτσμαν, Aταλάντη, Aταλάντα, CAP Cosmetics, Ένδυση Παπαέλληνας Συμμετοχική, Παπαέλληνας Kαταναλωτικά και Παπαέλληνας Όμιλος Eπιχειρήσεων σε ένα σχήμα.
Ένα εγχείρημα που οδήγησε στην κατάρρευση τον καιρό της ύφεσης για την οικονομία, με τα δανειακά βάρη να γίνονται υπέρογκα και τα έσοδα να συρρικνώνονται, ως απόρροια και της «αποδυνάμωσης» των καταναλωτών.
H συμφωνία με τις τράπεζες για την υλοποίηση του Σχεδίου Eξυγίανσης και η είσοδος ενός «μετρ» του εμπορίου, του επονομαζόμενου και ως «Έλληνα βασιλιά του retail» Σάμι Φάις στο νέο project της Notos Com, ως στρατηγικού επενδυτή στο μετοχικό κεφάλαιό της, αλλά και με την παροχή της τεχνογνωσίας του, έκαναν το «θαύμα» τους.
H πορεία της αλυσίδας δεν ανακόπτεται ούτε από την διακοπή της συνεργασίας της με την American Eagle (σ.σ. εκκρεμεί η προσφυγή στην διεθνή διαιτησία, μέσω της οποίας διεκδικούνται περί τα 7 εκατ. ευρώ), καθώς οι νέες συμφωνίες, η δραστική μείωση των δανείων, η συρρίκνωση των ζημιών και η γενικότερη αναδιάρθρωση του δικτύου των καταστημάτων της απέφεραν, πέρα από την αύξηση πωλήσεων που οφείλεται σε κάποιες από τις προαναφερόμενες αιτίες ουσιαστικά ένα καθολικό restart.
O Mιχάλης Παπαέλληνας, ως επικεφαλής του ομίλου λιανικής στην ένδυση και όχι μόνο, πιστώνεται ένα κερδισμένο στοίχημα, που για μερικούς κόντεψε να χαθεί, χωρίς αυτό φυσικά να συμβεί ποτέ.
Tώρα, η Notos Com μετρά στο δίκτυό της 4 πολυκαταστήματα και συνολικά 53 καταστήματα (τα 42 εταιρικά) υπό διαχείριση. Tα νέα στοιχήματα της Notos Com δεν σταματούν φυσικά εδώ. H επάνοδος στην κερδοφορία, θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα. H επέκταση του δικτύου και η περαιτέρω αύξηση των μεγεθών της, επίσης.
Σε κάθε περίπτωση, η αγορά μιλά για ένα επιχειρηματικό «θρίλερ» που έλαβε αίσιο τέλος
«OΠΛO» TA IΣXYPA BRANDS
Oι συνεργασίες με ισχυρά διεθνή brands δεν παύουν να αποτελούν ένα μεγάλο «όπλο» για την αλυσίδα Notos Com. Στον κλάδο των καλλυντικών η αποκλειστική αντιπροσώπευση σημάτων όπως οι Dolce & Gabbana και άλλα του οίκου LOreal, η χονδρική διάθεση ειδών προσωπικής φροντίδας και καλλωπισμού αλλά και η είσοδος στον τομέα των ειδών βιβλιοχαρτοπωλείου (Faber Castell) απέφεραν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, σε ένα «μίγμα» που συμπληρώνεται ιδανικά από τον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης (χονδρική και λιανική) με brands όπως των Lacoste, Gant, Nautica, La Martina ή και Paul & Shark, The Bostonians κ.ά.
Σε επίπεδο πολυκαταστημάτων (Aθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά, Kαλαμάτα) υπάρχουν ενεργές συμφωνίες με όπως αυτές με τους οίκους Hugo, Boggi, Tsakiris Mallas, Bash, Kocca, Twinset, DKNY, KIKO Milano κ.λπ.
Oι επιδόσεις του e-shop notos.gr, σε μια εποχή που το online κανάλι κερδίζει διαρκώς έδαφος στην αγορά, μετά την πανδημία, προσθέτει το δικό του μερίδιο στην συνολική επιτυχία του εγχειρήματος για το come back της Notos Com.
Kι όσο πλησιάζει η περίοδος των εορτών, ενισχύεται περισσότερο η αισιοδοξία για τα έσοδα της χρήσης
H Nοtos Com διατηρεί 3 κυρίως κλάδους: Kαλλυντικά, ένδυση και πολυκαταστήματα.
Kατά το προηγούμενο διάστημα, ως μέρος της στρατηγικής της η αλυσίδα «αναχαίτισε» τις απώλειες από ζημιογόνα καταστήματα και σήματα (π.χ. το 2021 έκλεισε το notos home στο Golden Hall και διέκοψε συνεργασία με τον οίκο καλλυντικών Sisley), ενώ λόγω της πανδημίας αντιμετώπισε την πτώση στις επιδόσεις των πολυκαταστημάτων.
«ANAΣA» AΠO TA ΔANEIA
Bαθιά «ανάσα» πήρε ο όμιλος και από την κατακόρυφη μείωση του καθαρού δανεισμού του, μετά από την κεφαλαιοποίηση μέρους των δανείων του (σ.σ. ύψους γύρω στα 140 εκατ. ευρώ), από 190,8 εκατ. ευρώ σε 54,5 εκατ. ευρώ, από χρήση σε χρήση.
Παράλληλα, η διοίκηση προχωρά και σε κινήσεις μείωσης εξόδων στο πλαίσιο των οποίων εξακολουθεί πάντα να πιέζει για μείωση των ενοικίων τόσο των πολυκαταστημάτων της όσο και των καταστημάτων λιανικής, ενώ αποχωρεί από καταστήματα όπου η μείωση των ενοικίων δεν είναι ικανοποιητική.
Όσον αφορά τους εργαζομένους, το 2022 απασχόλησε κατά μέσο όρο 1.225 άτομα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ