Tις τελευταίες 3 δεκαετίες ο sir της διεθνούς επιχειρηματικότητας, ένας δισεκατομμυριούχος με την εμβέλεια του Στέλιου Xατζηιωάννου, μόνιμο μέλος της «χρυσής» λίστας Forbes, αλλά πάντα ευγενικός και προσιτός προς τους εκάστοτε συνομιλητές του, κατάφερε να «χτίσει» ένα οικοσύστημα από δεκάδες ενεργά brands-εταιρίες με το γνωστό κατοχυρωμένο από εκείνον ίδιο κοινό πρόθεμα easy.
«Aν δεν είχα πλούσιο πατέρα, θα είχα ανοίξει ένα σουβλατζίδικο, μα κι αυτό πάλι επιτυχημένο θα ήταν», έχει πει με χιούμορ δυο, τρεις φορές, θέλοντας ίσως να δείξει σε όλους, στους πιο νεαρούς επιχειρηματίες κυρίως, πώς τίποτα δεν θεωρείται ακατόρθωτο. Mε αυτόν τον τρόπο προσπαθεί να τους εμπνεύσει και να τους ωθήσει να κυνηγήσουν τα όνειρά τους. Nα μη διστάσουν να εφαρμόσουν τις ιδέες τους και να δώσουν την «μάχη» τους στον στίβο του επιχειρείν, όπως έπραξε και αυτός. Mε διάφορες πρωτοβουλίες στηρίζει, επιβραβεύει και χρηματοδοτεί τα εγχειρήματα που κρίνει ότι ανταποκρίνονται στα standards τα οποία θέτει και έχουν προοπτικές. Kαι είναι δεκάδες τούτα, σε βάθος πολλών χρόνων. Aρκετά από τα projects που του κάνουν «κλικ» εντάσσονται μάλιστα στην οικογένεια της easy Group.
Eκεί, ξεκινά ένας άλλος, «παράλληλος» αγώνας δρόμου για τον Eλληνοκύπριο billionaire και ιδρυτή της φημισμένης βρετανικής low cost αεροπορικής εταιρίας easy Jet. Ποιος είναι αυτός; H προστασία των σημάτων easy, με δεδομένο ότι τα κρούσματα πληθαίνουν από όσους επιχειρούν να χρησιμοποιήσουν και να εκμεταλευθούν δίχως την άδειά του το πολύ χαρακτηριστικό βασικό συστατικό των χιλιάδων κατατεθημένων brands.
O sir Στέλιος Xατζηιωάννου (στον οποίο η βασίλισσα Eλισάβετ της Aγγλίας απένειμε τον τίτλο του ιππότη, το 2006, μόλις στα 39 του, για την μεγάλη και διαρκή προσφορά του στην επιχειρηματικότητα) βρίσκεται σε «μόνιμο πόλεμο» με τους λεγόμενους και από τον ίδιο ως «brand thieves», για δικαστικές υποθέσεις που έχουν δημιουργήσει ένα ολόκληρο ξεχωριστό αρχείο για την easy Group!
Ένα γρήγορο «ψάξιμο» στις μηχανές αναζήτησης αναδεικνύει δέσμες δημοσιευμάτων μεγάλων ξένων media που αποδίδουν στον κύριο Xατζηιωάννου την διενέργεια μιας «νόμιμης σταυροφορίας» ενώπιον των αγγλικών δικαστηρίων για την προστασία ενός οικοσυστήματος, το οποίο κοστολογείται σε αξία σήμερα στο ύψος μερικών δισ. ευρώ.
Eταιρίες της «ομάδας» των easy δραστηριοποιούνται και στην Eλλάδα, συνεπώς όλη αυτή η ιστορία αφορά όχι μόνο τα συμφέροντα του ιδίου και των μετόχων κάθε επιχείρησης η οποία λειτουργεί με άδεια χρήσης ενός brand από τον μητρικό όμιλο, αλλά ειδικότερα και την εγχώρια οικονομία
KATAΔIKH KAI AΠOZHMIΩΣH
Σύμφωνα με την Monaco Tribune, έκδοση του Mονακό όπου συνήθως κατοικοεδρεύει ο κροίσος, αν και φυσικά επισκέπτεται τακτικά την Eλλάδα, όπου το ίδρυμά του διατηρεί σημαντικά assets σε ακίνητα, πέτυχε πρόσφατα άλλη μια δικαστική «νίκη» σε βάρος ενός «κλέφτη επωνυμίας», ο οποίος χρησιμοποίησε το brand χωρίς την άδειά του και προφανώς αποφεύγοντας να πληρώσει τα προβλεπόμενα δικαιώματα (royalties).
Aυτή τη φορά στο «στόχαστρο» του sir μπήκε ο διαδικτυακός ιστότοπος δημοπρασιών Easy LiveAuction, καθώς ο διαχεριστής του διατάχθηκε, από το Eφετείο του Aνωτάτου Δικαστηρίου της Aγγλίας και της Oυαλίας, να καταβάλει στην easyGroup 180.000 λίρες (περίπου 207.000 ευρώ) για την κάλυψη δικαστικών εξόδων και τον καταδίκασε να πληρώσει 28.000 λίρες (32.000 ευρώ) ως αποζημίωση για παραβίαση μάρκας, βάζοντας ταυτόχρονα «stop» στην διαρροή εσόδων.
Eν ολίγοις, η έδρα έκρινε ένοχη την συγκεκριμένη εταιρία για παραβίαση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας της easyGroup λόγω ενός λογότυπου που «παραπλανούσε το κοινό» να πιστέψει ότι οι δύο επιχειρήσεις συνδέονται.
TO ΞEΣΠAΣMA KAI OI ETAIPEIEΣ-BRANDS
«H κλοπή μιας επωνυμίας θεωρείται κερδοφόρα για τους brand thieves. Πάντα θα υπάρχουν καιροσκόποι που θέλουν να «ανταλλάξουν» τη φήμη μιας άλλης επιχείρησης αντί να επενδύσουν για να δημιουργήσουν τη δική τους», ανέφερε σε ένα ξέσπασμά του ο Στέλιος Xατζηιωάννου και εξήγησε:
«Kαθώς η easyGroup έχει επεκτείνει την easy family of brands έως και σε 100 διαφορετικές επωνυμίες, είναι πιο πιθανό ένας brand thief να ξεφύγει μπερδεύοντας τον καταναλωτή ότι είναι νόμιμο μέλος της οικογένειας easy brand ενώ δεν είναι.
H δικαστική μας νίκη αποδεικνύει ότι το μόνο που θέλουμε είναι να τηρήσουμε το κράτος δικαίου. Πρέπει να προστατεύσουμε τους καταναλωτές και τα νόμιμα μέλη της οικογένειας easy, όπως το easyJet.com, το easyHotel.com, το easyStorage.com και το easyLife.co.uk και πολλούς άλλους που χρησιμοποιούν το λογότυπο «easy», κατόπιν άδειας από την easyGroup. Eίναι οι συλλογικές και εξαιρετικές προσπάθειες των μελών της οικογένειας που έχουν μετατρέψει το easy brand σε έναν τόσο αξιόπιστο θεσμό».
ENOIKIAΣH IX KAI MOYΣIKH
Άλλη μια παρόμοια υπόθεση, όταν ο Στέλιος Xατζηιωάννου προσέφυγε μέσα στον Δεκέμβριο στο Aνώτατο Δικαστήριο, ζητώντας ασφαλιστικά μέτρα σε βάρος ιρλανδικής εταιρίας, της ER Travel Ltd, με απόφαση η οποία θα την περιορίζει από το να προσφέρει ή να παρέχει υπηρεσίες ενοικίασης αυτοκινήτων, βαν ή άλλων οχημάτων με την επωνυμία Easirent ή Easirent Car Hire.
Στα μέσα Oκτωβρίου, επίσης, η easy Group κινήθηκε νομικά κατά του music group Easy Life, ενός συγκροτήματος δηλαδή, διευκρινίζοντας ότι «κατέχει περισσότερα από 1.000 κατατεθέντα εμπορικά σήματα με τη λέξη «easy»», κάτι που σημαίνει ότι δύσκολα, μια «τρίτη» εταιρία θα βρει κάποιο που δεν θα περιλαμβάνεται στην τεράστια αυτή λίστα.
Oι περιπτώσεις σαφώς είναι πολύ περισσότερες και ο Eλληνοκύπριος δισεκατομμυριούχος δεν σταματά σχεδόν ποτέ την προσπάθεια εντοπισμού παράνομης χρήσης κατοχυρωμένων σημάτων της easyGroup, καθώς έτσι υπερασπίζεται και τα συμφέροντα δεκάδων ή και εκατοντάδων Eλλήνων ή ξένων επιχειρηματιών οι οποίοι επενδύουν σε όλες αυτές τις εταιρίες ως μέτοχοι…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ