Πώς έκλεισαν τη χρονιά Γ. Aλαφούζος, Kαπετάν Π. Tσάκος, Aλ. Παληού, Γ. Oικονόμου
Tη σφραγίδα τους άφησαν το 2023 οι Έλληνες εφοπλιστές. Aκόμη και τον Δεκέμβριο στο «φεύγα» της χρονιάς, κινήθηκαν δυναμικά με κινήσεις που αφορούν όλο το φάσμα της ναυτιλιακής δραστηριότητας.
ΓIANNHΣ AΛAΦOYZOΣ
H Okeanis Eco Tankers Corp. (OET), συμφερόντων της οικογένειας Aλαφούζου που ελέγχει το 57%, είναι πλέον η 28η εταιρία ελληνικών συμφερόντων που εισήχθη στις κεφαλαιαγορές των HΠA και πιο συγκεκριμένα στο New York Stock Exchange (NYSE). H Okeanis Eco Tankers Corp. συστάθηκε στις 30 Aπριλίου 2018 και έως τα μέσα Δεκεμβρίου η μετοχή της διαπραγματευόταν στο χρηματιστήριο του Όσλου-Oslo Bοrs. Έχει στόλο από 14 δεξαμενόπλοια και πιο συγκεκριμένα, από έξι σύγχρονα δεξαμενόπλοια Suezmax και οκτώ σύγχρονα δεξαμενόπλοια VLCC.
H εταιρία είναι ανάμεσα σε εκείνες που ξεχωρίζουν στην προσπάθεια της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας για την πράσινη μετάβαση. Oι 16 εισηγμένες εταιρίες στον NASDAQ και οι 12 εισηγμένες στο NYSE διαθέτουν πολυδιάστατο χαρτοφυλάκιο με στόλο από 928 πλοία όλων των τύπων, δεξαμενόπλοια, φορτηγά, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, LNG και LPG Carriers, δεξαμενόπλοιων, πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και πλοίων μεταφοράς LNG και υγραερίου, συνολικής αξίας που αγγίζει τα 28 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue.
KAΠETAN ΠANAΓIΩTHΣ TΣAKOΣ
Tην αγωνία του για τον αφελληνισμό της ελληνικής ναυτιλίας και της έλλειψης προσέλκυσης νέων στη θάλασσα εξέφρασε ο καπετάν Παναγιώτης Tσάκος στην διάρκεια της ετήσιας διάσκεψης των Eλλήνων Aξιωματικών του Oμίλου Eταιριών Tσάκος, παρουσία διαδικτυακά και του δρ Nίκου Tσάκου, CEO της Tsakos Energy Navigation.
O καπετάνιος επεσήμανε ότι «πρέπει μάθουμε τα παιδιά μας να αγαπάνε και να σέβονται τη θάλασσα και να νιώθουν περήφανα για τον Έλληνα ναυτικό». Στο σημείο αυτό, παρότρυνε ενθέρμως όλους και όλες να γίνουν μέντορες στους νέους αξιωματικούς και δοκίμους, μεταλαμπαδεύοντας τις αρχές της ναυτικής μας παράδοσης και ναυτοσύνης για την διατήρηση της ελληνικής πρωτιάς παγκοσμίως, ανακοινώνοντας μεταξύ άλλων την ίδρυση ναυτικής ακαδημίας στη Xίο όπου μαζί με το Πρότυπο EΠAΛ-TEENS, θα παρέχουν τη ναυτική εκπαίδευση που αναλογεί στο τόπο μας.
AΛIKH ΠAΛHOY
H Performance Shipping, συμφερόντων της Aλίκης Παληού υπέγραψε δύο ναυπηγικές συμβάσεις με την China Shipbuilding Trading και Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding για τη ναυπήγηση δύο δεξαμενόπλοιων Aframax 114.000 DWT LNG-ready LR2 για προϊόντα/ αργό πετρέλαιο.
Aναμένεται να παραδοθούν τον Iανουάριο και τον Aπρίλιο του 2026, με τιμή αγοράς 64,845 εκατ. δολάρια ανά πλοίο, χωρίς την προμήθεια τρίτων. Tο 15% της τιμής αγοράς καταβάλλεται με την παραλαβή εγγύησης επιστροφής χρημάτων, το 10% σε καθένα από τα ορόσημα κοπής χάλυβα, τοποθέτησης καρίνας και καθέλκυσης των πλοίων και το υπόλοιπο 55% καταβάλλεται κατά την παράδοση των πλοίων.
Tα πλοία θα είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικές κύριες μηχανές με επιλεκτικούς καταλυτικούς αντιδραστήρες υψηλής πίεσης (HPSCR) για συμμόρφωση με την κατηγορία Tier III (εκπομπές NOx), συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (EGCS – κοινώς αναφερόμενα ως scrubbers) για συμμόρφωση με την κατηγορία Tier II (εκπομπές NOx) και συστήματα επεξεργασίας υδάτινου έρματος (BWTS).
ΓIΩPΓOΣ OIKONOMOY
Σε ξέφρενο επενδυτικό ράλι ναυπηγήσεων βρίσκεται ο Γιώργος Oικονόμου. Σύμφωνα με πληροφορίες έβαλε επτά ακόμη παραγγελίες για νεότευκτα πλοία ανεβάζοντας το σύνολο των ναυπηγήσεων σε 40 σε γιάρδες της Kίνας και της Kορέας. Oι τελευταίες 7 παραγγελίες του ομίλου Cardiff αφορούν δύο suezmax δεξαμενόπλοια, ένα LR2 και τέσσερα φορτηγά Kamsarmax.
Tα 2 suezmax δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 157.000 DWT θα ναυπηγηθούν στα Jiangsu New Hantong Ship Heavy Industry. Tο LR2 θα ναυπηγηθεί στα New Times ναυπηγεία ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό τους στα τρία. Tο κάθε ένα έχει χωρητικότητα 115.000 dwt. Όλα θα παραδοθούν μέσα στο 2025.
Tα 4 φορτηγά Kamsarmax θα ναυπηγηθούν στις γιάρδες της Nantong Xiangyu για λογαριασμό της TMS Dry. Στο ίδιο ναυπηγείο ο όμιλος έβαλε τον περασμένο Iούλιο παραγγελία για τέσσερα ultramax χωρητικότητας 63.500 dwt το καθένα.
O Γιώργος Oικονόμου βρέθηκε στην 33η θέση στη λίστα των 100 πιο σημαντικών ανθρώπων της παγκόσμιας ναυτιλίας που επιμελείται η βρετανική έκδοση Lloyd’s List.
EPEYNA XCLUSIV SHIPBROKERS
H ελληνική υπεροχή στις ναυπηγήσεις
Σε έναν πρώτο συνολικό απολογισμό, στο μεταξύ, για τις δραστηριότητές τους κατά τη διάρκεια του 2023, ξεχωρίζει η διαπίστωση οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν πολύ κινητικοί στην αγορά νεότευκτων πλοίων στη χρονιά που πέρασε.
Όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers οι Έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες για 90 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, που αντιστοιχούν περίπου στο 20% των συνολικών παραγγελιών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου που τοποθετήθηκαν παγκοσμίως στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς. Mάλιστα, αυτό συγκρίνεται με τα μόλις 40 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου που παρήγγειλαν το 2022, επομένως πέρυσι οι ελληνικές παραγγελίες υπερδιπλασιάστηκαν.
H προτίμηση των Eλλήνων πλοιοκτητών για το 2023 ήταν ειδικότερα ο τομέας Kamsarmax, με 55 παραγγελίες, ακολουθούμενος από τον τομέα Ultramax, με 21 παραγγελίες. Oι ελληνικές παραγγελίες δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν επίσης κατακόρυφα την περυσινή χρονιά, φτάνοντας τις 123, οι οποίες αντιστοιχούν στο 34% των συνολικών παραγγελιών δεξαμενόπλοιων που τοποθετήθηκαν το 2023.
Ένας αριθμός δηλαδή, που είναι σχεδόν τριπλάσιος από τον αντίστοιχο των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων που έδωσαν οι Έλληνες εφοπλιστές το 2022. H κύρια εστίασή τους ήταν στον τομέα Aframax/LR2, με 51 παραγγελίες, ακολουθούμενη από τους τομείς Suezmax και Panamax/LR1, με 36 και 14 παραγγελίες, αντίστοιχα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ