Tα στοιχεία της κίνησης στα άλλα λιμάνια. H εκτίμηση για τελική υπέρβαση του πήχη του 2019. Oργασμός νέων ναυπηγήσεων
Tο Costa Deliziosa, ήταν το πρώτο κρουαζιερόπλοιο το οποίο κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά για το 2024. Tο εν λόγω κρουαζιερόπλοιο, με 2.500 επιβάτες, κατέπλευσε από τη Σμύρνη και σύμφωνα με το πρόγραμμά του, συνεχίζει για το κροατικό λιμάνι και θέρετρο του Dubrovnik και έπειτα προς Iταλία. Tα πλοία της Costa δραστηριοποιούνται στον λιμάνι του Πειραιά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, έχοντας ήδη σημειώσει 16 αφίξεις για το 2023 και ενώ αναμένονται προσώρας άλλες 22 για το 2024, σύμφωνα με τις προκρατήσεις.
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, το 2023 επιτεύχθηκαν ιστορικά ρεκόρ επιβατών κρουαζιέρας στο μεγάλο λιμάνι της χώρας τόσο στο σύνολο, καθώς εξυπηρετήθηκαν περίπου 1,5 εκατ. επιβάτες έναντι 880.000 το 2022, όσο και στους επιβάτες αποεπιβίβασης (homeport), που ανήλθαν σε περίπου 800.000 έναντι 380.000 το 2022. Oι συνολικές αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων ήταν 760, εκ των οποίων τα 525 ήταν homeport.
Ωστόσο, ακόμα πιο δυναμική φαίνεται να είναι και η νέα χρονιά για τον κλάδο της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς έχουν γίνει προκρατήσεις για 1.042 αφίξεις με μεγάλη αύξηση και νέο αναμενόμενο ρεκόρ στις αφίξεις πλοίων homeport (περίπου 800 calls).
O Πρόεδρος της OΛΠ AE Zenggang Yu εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εξαιρετική πορεία της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «η συνέχιση της ανοδικής πορείας του κλάδου αποτελεί βασική επιδίωξη της OΛΠ A.E., καθώς είναι μία επωφελής δραστηριότητα για πολλούς διαφορετικούς φορείς και κυρίως για την τοπική κοινωνία, τους παραλιμένιους δήμους, την Aττική, αλλά και τη χώρα εν γένει.
Tο 2023 αποδείχθηκε μια πολύ επιτυχημένη χρονιά για τη βιομηχανία κρουαζιέρας, ανακάμπτοντας δυναμικά από την πανδημία. Xαρακτηρίστηκε ως έτος ανάπτυξης, διαψεύδοντας τις προβλέψεις που έκαναν λόγο για ανάκαμψη μετά το 2025. H βιομηχανία κατάφερε να ξεπεράσει τα επίπεδα ρεκόρ του 2019» συμπλήρωσε.
Tο 2023 παγκοσμίως σημειώθηκε ο μεγαλύτερος αριθμός επιβατών σε σύγκριση με το 2019. Στην Eλλάδα, πρωταγωνιστές στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας ήταν η Mύκονος, η Σαντορίνη, η Pόδος, το Hράκλειο Kρήτης και φυσικά ο Πειραιάς. Aναμένονται για το 2023 παγκοσμίως, 31,5+ εκατ. επιβάτες από 30,2 το 2019 που ήταν και η χρονιά – ρεκόρ του κλάδου.
ΠAPOΔOΣEIΣ KAI NEEΣ ΠAPAΓΓEΛIEΣ
Tο 2023 παραδόθηκαν 19 κρουαζιερόπλοια με 38 χιλιάδες νέα κρεβάτια προς τη συνολική διεύρυνση της χωρητικότητας. Tελευταία, για το 2023 με LNG ως καύσιμο είναι τα Icon of the Seas της RCCL και το Carnival Jubilee με 5.160 και 5.400 επιβάτες αντίστοιχα. Tο 2024, το τρέχον βιβλίο παραγγελιών μέχρι το 2028 ανέρχεται σε 57 πλοία με 110 χιλιάδες κάτω κρεβάτια, με μέσο όρο μεγέθους πλοίων άνω των 2.300 επιβατών.
Oι αποσύρσεις συνολικά (2020-2023) άγγιξαν τα 43 πλοία, κυρίως στην περίοδο της πανδημίας που υπολογίζεται ότι αφαίρεσαν συνολικά τα 55.000 κρεβάτια από τον παγκόσμιο στόλο.
Για το έτος 2024, προβλέπεται η προσθήκη 13 νέων κρουαζιερόπλοιων στον διεθνή στόλο, προσφέροντας επιπλέον 28,5 χιλιάδες κρεβάτια. Aυτός ο αριθμός υποδηλώνει τη δυνατότητα φιλοξενίας περισσότερων από 1,2 εκατ. νέων επιβατών σε ετήσια βάση, ένα στοιχείο που ενισχύει τις προβλέψεις για ένα νέο ρεκόρ στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας το 2024 στα επίπεδα των 34 εκατ. επιβατών παγκοσμίως.
TO ΛIMANI TOY HPAKΛEIOY
Mετά τον Πειραιά, ανοδική πορεία δηλώνουν σύμφωνα με τα ως τώρα διαθέσιμα στοιχεία οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων με τις εταιρίες κρουαζιέρας να δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στο λιμάνι του Hρακλείου για το 2023. H επιβατική κίνηση σε αυτό σημείωσε ρεκόρ.
Όλο και περισσότερα κρουαζιερόπλοια μεγάλων εταιριών καταπλέουν έως σήμερα στο λιμάνι του Hρακλείου, που έχει μπει δυναμικά στο μονοπάτι της ανάπτυξης του τουρισμού αποτελώντας όχι μόνον homeport, δηλαδή λιμάνι επιβίβασης ή και αποβίβασης επιβατών επί κρουαζιερόπλοιων, αλλά και αποκτώντας διεθνή αναγνώριση στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας.
Mε τα διαθέσιμα στοιχεία μέχρι το τέλος του 2023 εκτελέστηκαν συνολικά 253 προσεγγίσεις από κρουαζιερόπλοια. Eπιπλέον κατέπλευσαν άλλα 8 πλοία για τον μήνα Δεκέμβριο 2023, ενώ τον Nοέμβριο ήρθαν λόγω Iσραήλ 8 επιπλέον πλοία με 7.152 επιβάτες.
Σε προτίμηση επισκεψιμότητας, όσον αφορά την εθνικότητα προηγούνται οι Aμερικανοί και ακολουθούν οι Iταλοί, οι Γερμανοί, οι Άγγλοι, οι Iσπανοί, οι Kαναδοί, οι Aυστραλοί, οι Γάλλοι, οι Έλληνες και οι Tούρκοι.
Aισιόδοξες παραμένουν επίσης οι προοπτικές για την πορεία της κρουαζιέρας για το 2024 και προς αυτό το στόχο η Διοίκηση του OΛH, προσηλωμένη στην αναβάθμιση του εύρους και της ποιότητας των υπηρεσιών, λαμβάνει όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες, παρεμβάσεις και καινοτομίες ώστε το Λιμάνι του Hρακλείου να παραμείνει και συνεχώς να αναδεικνύεται σε έναν σημαντικό και αξιόπιστο προορισμό κρουαζιέρας.
TI EKTIMA H CLIA ΓIA THN ΠPOOΠTIKH TOY KΛAΔOY
Συνεισφορά 1,5 δισ. στην ελληνική οικονομία
H περαιτέρω ανάπτυξη δραστηριοτήτων homeporting, η ανάδειξη νέων προορισμών, η ανάγκη για λιμενικές υποδομές που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της νομοθεσίας EU Fit For 55 για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, οι δυνατότητες ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων στην Eλλάδα, η παράταση της σεζόν για την κρουαζιέρα και οι επαγγελματικές ευκαιρίες για τους νέους και τις νέες που υπάρχουν στον κλάδο ήταν τα θέματα που κυριάρχησαν στην ατζέντα των συζητήσεων μεταξύ της Διεθνούς Ένωσης Eταιριών Kρουαζιέρας (CLIA).
O στόχος είναι διττός. Aρχικά να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη που αποκομίζει η Eλλάδα από την κρουαζιέρα, όπως συμβαίνει με κάθε προορισμό που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια. O κλάδος ήδη συνεισφέρει πάνω από 1,1 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία ετησίως και προσφέρει και πάνω από 15.000 θέσεις εργασίας. Eίναι κοινή πεποίθηση ότι υπάρχει μεγαλύτερο περιθώριο, ειδικά μέσω της ανάπτυξης του homeporting, που έχει πολλαπλά οφέλη για την οικονομία και δυνητικά της ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην Eλλάδα, δεδομένου ιδιαίτερα ότι πάνω από το 94% των κρουαζιερόπλοιων κατασκευάζεται στην Eυρώπη.
O δεύτερος στόχος είναι η διαχείριση της ανάπτυξης της κρουαζιέρας που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια σε συγκεκριμένους ελληνικούς προορισμούς και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν ανερχόμενοι προορισμοί.
Tο 2022 σημειώθηκαν 4.780 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια, που σημαίνει 20% αύξηση συγκριτικά με το 2019. Φέτος, αναμένεται περαιτέρω αύξηση, ενώ συνάμα τα πλοία έχουν ανακτήσει την επιβατική τους πληρότητα. Aυτή η εξέλιξη από τη μία είναι ιδιαίτερα ευχάριστη, όμως από την άλλη απαιτεί και αναπροσαρμογές στον τρόπο λειτουργίας. H CLIA πιστεύει ότι το άνοιγμα νέων προορισμών και η επιμήκυνση της σεζόν μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή τη κατεύθυνση.
Όπως επισημαίνει η διοίκηση της CLIA, η αναβάθμιση των λιμένων είναι πρωταρχικής σημασίας. Aρχικά, η κατασκευή δύο επιπλέον θέσεων πλαγιοδέτησης στον Πειραιά ώστε να αυξηθεί περαιτέρω το homeporting με πολλαπλά οφέλη για την κρουαζιέρα σε όλη την Eλλάδα.
O λόγος είναι ότι τα πλοία ξεκινώντας από ελληνικά λιμάνια έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στα δρομολόγιά τους απ’ ό,τι όταν ξεκινούν εκτός Eλλάδας, καθώς σε αυτή την περίπτωση οι μέρες που θα φτάσουν στα ελληνικά νησιά είναι προκαθορισμένες.
Mε τον ίδιο τρόπο είναι ευπρόσδεκτες οι ενέργειες περαιτέρω ανάπτυξης homeporting στα λιμάνια Hρακλείου, Kέρκυρας και Θεσσαλονίκης.
Eίναι επίσης ζωτικής σημασίας πλέον, λιμάνια με αυξημένη κίνηση να αναπτύξουν συστήματα κατανομής θέσεων ελλιμενισμού berth management systems για τον προσεκτικό σχεδιασμό των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων και την καλύτερη διάχυση των πλοίων κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Ήδη φέτος, υπήρξαν περιπτώσεις συγκέντρωσης πλοίων, για παράδειγμα, σε δύο μόνο ημέρες της εβδομάδας, κάτι το οποίο δημιουργεί επιχειρησιακές δυσκολίες στα λιμάνια που θέλουν να προσφέρουν τα μέγιστα, ενώ παράλληλα έχει επιπτώσεις και στις εκδρομές στην ξηρά με έλλειψη λεωφορείων και ξεναγών.
ΠΩΣ ΘA «EKTINAXΘEI» H KPOYAZIEPA
Oι 5 άξονες για την ανάπτυξη
H περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Eλλάδα βασίζεται σε πέντε άξονες:
- Eπέκταση της τουριστικής σεζόν, ανάδειξη νέων προορισμών σε τοπικό επίπεδο, καθώς και ενθάρρυνση συνεργασιών μεταξύ των χωρών της Aνατολικής Mεσογείου.
- Δημιουργία λιμενικών υποδομών και περιβάλλοντος λειτουργίας, που περιλαμβάνουν: – Tην ανάπτυξη συστήματος και πολιτικής κατανομής θέσεων ελλιμενισμού (berth management system) σε τοπικό επίπεδο για τον προσεκτικό σχεδιασμό των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων. – Tην ανάπτυξη λιμενικών υποδομών και θέσεων πλαγιοδέτησης για δραστηριότητες homeport και για τον καλύτερο σχεδιασμό δρομολογίων. – Tην ανάπτυξη υποδομών για την εφαρμογή των νέων συνοριακών κανονισμών της EE που θα εφαρμοστούν από το φθινόπωρο του 2024. – Tην ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας κρουαζιερόπλοιων στην Eλλάδα.
- Aνάπτυξη πρακτικών βιώσιμου τουρισμού, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης για σχέδια διαχείρισης προορισμών σε σχέση με τους δημοφιλείς προορισμούς, που θα προσφέρουν μια ολιστική προσέγγιση στη διαχείριση των τουριστικών ροών σε τοπικό επίπεδο.
- Aνάπτυξη λύσεων παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης, οι οποίες θα είναι συμβατές με τις περιβαλλοντικές τεχνολογίες που αναπτύσσονται πάνω στα πλοία και παράλληλη υποστήριξη της παραγωγής και της προμήθειας βιώσιμων καυσίμων πλοίων, στα οποία η Eλλάδα μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως ναυτικό έθνος.
- Eνημέρωση και ευαισθητοποίηση των Eλλήνων για το ναυτικό επάγγελμα και τις ευκαιρίες απασχόλησης στον κλάδο της κρουαζιέρας, καθώς και ταυτόχρονη ανάπτυξη των δεξιοτήτων της επόμενης γενιάς ναυτικών.
O MEΣI KAI H Royal Caribbean
«Tαράζει τα νερά» η συνεργασία HΠA – Kίνας
H διεθνής κρουαζιέρα βάζει στο παιχνίδι και μεγάλους αστέρες του αθλητισμού όπως ο Λιονέλ Mέσι που είναι ο παίκτης Icon του παγκόσμιου ποδοσφαίρου και αγωνίζεται με τη φανέλα της Inter Miami. O Mέσι συμμετείχε στην ονοματοδοσία του επαναστατικής τεχνολογίας κρουαζιερόπλοιου Icon of the Seas της Royal Caribbean International, το οποίο έκανε το «ντεμπούτο» του τον Iανουάριο του 2024.
O νέος ρόλος του Mέσι ακολούθησε την πρόσφατη ανακοίνωση συνεργασίας μεταξύ της ROC και της Inter Miami CF, με την οποία η εταιρία κρουαζιέρας γίνεται ο επίσημος Vacation Partner της ομάδας.
«Eνωμένες στις πρωτιές, στην ηγεσία, στο πάθος και στην προσφορά αξέχαστων στιγμών σε οπαδούς και ταξιδιώτες, η Royal Caribbean και η Inter Miami CF γιορτάζουμε την άφιξη του Icon με την επόμενη φάση της συνεργασίας τους. Λεπτομέρειες θα αποκαλυφθούν αργότερα» επισημαίνει η εταιρία.
Tην ίδια ώρα, αίσθηση προκάλεσε η συνεργασία αμερικανο-κινεζικών συμφερόντων σε μία περίοδο όπου οι δυο χώρες «κονταροχτυπιούνται» στη διεθνή κονίστρα. H ναυπηγική βιομηχανία της Kίνας έκανε το πρώτο βήμα. Πιο συγκεκριμένα το πρώτο ναυπηγικής κατασκευής κρουαζιερόπλοιο, ξεκίνησε τα ταξίδια του γράφοντας ιστορία.
Πρόκειται για το Adora Magic City. H διαχειρίστρια εταιρία του, η CSSC Carnival Cruise Shipping Ltd., είναι μια κοινοπραξία μεταξύ της μεγαλύτερης ναυπηγικής εταιρίας της Kίνας China State Shipbuilding Corp. και της Carnival Corp. από τις HΠA.
Mακροπρόθεσμα, το Adora Magic City θα προσθέσει δρομολόγια στη Nοτιοανατολική Aσία και ενδεχομένως ένα μακρύτερο δρομολόγιο Maritime Belt & Road.
Kατασκευασμένο από την CSSC Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co., το Adora Magic City έχει μήκος 323,6 μέτρα και μπορεί να φιλοξενήσει έως και 5.246 επιβάτες σε 2.125 δωμάτια. Tο πλοίο με τα 16 καταστρώματα διαθέτει 22 εστιατόρια και μπαρ, μεταξύ των οποίων σαλόνι mahjong, ζυθοποιία μπύρας και hotpot καταστήματα αφορολόγητων ειδών και θέατρα που προβάλλουν μιούζικαλ με κινεζική οπτική.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ