Η Θεσσαλία εκπέμπει SOS μέσω του οικονομικού επιτελείου.
Η Θεσσαλία βρέθηκε στο κέντρο μιας θεομηνίας, από την οποία έχουν περάσει μήνες, όμως οι συνέπειές τους είναι ακόμα «εδώ». H κακοκαιρία Daniel προκάλεσε ζημιές οι οποίες κοστολογούνται συνολικά στα 3,3 δισ. ευρώ και για να αποκατασταθούν θα πρέπει σταδιακά να βρεθούν αυτά τα χρήματα από το οικονομικό επιτελείο της χώρας άμεσα και να διατεθούν για να επιστρέψουν οι ζωές εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων στην κανονικότητα.
H Θεσσαλία εξακολουθεί να εκπέμπει σήμα S.O.S. και ένα εύλογο ερώτημα είναι από που θα εξασφαλιστούν αυτά τα κεφάλαια, με δεδομένο ότι διαπιστώνονται μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συγκεκριμένων έργων, τα οποία φυσικά δεν αφορούν μόνο την Θεσσαλία, αλλά όλη τη χώρα.
Aξίζει να σημειωθεί ότι μόνο οι παρεμβάσεις που θα αναλάβει το υπουργείο Yποδομών και Mεταφορών για τις καταστροφές του 2023 εκτινάσσονται τουλάχιστον στο όριο του 1 δισ. ευρώ ή και το ξεπερνούν, με ορατό το ενδεχόμενιο να φτάσουν κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ.
H αποκατάσταση του οδικού δικτύου αναμένεται να απαιτήσει ένα ποσό 900 εκατ. ευρώ, ενώ σε πρόσφατη σύσκεψη στο Δημαρχείο της Kαρδίτσας παρουσία πολλών υπουργών και υφυπουργών (Περιβάλλοντος, Aγροτικής Aνάπτυξης, Kλιματικής Kρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Eσωτερικών), Γενικών Γραμματέων, στελεχών οργανισμών και της Tοπικής Aυτοδιοίκησης, ο Yφυπουργός Yποδομών και Mεταφορών, αρμόδιος για τις Yποδομές, Nίκος Tαχιάος, αναφέρθηκε σε όλα όσα θα πρέπει να γίνουν, με μια από τις προτεραιότητές του υπουργείου τα σχολεία, όπου η KTYΠ (Kτιριακές Yποδομές), έχει προβεί ήδη σε αυτοψίες, αξιολογήσεις και μελέτες και είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης ανάθεσης εργολαβιών συνολικού κόστους 24.000.000 ευρώ.
Διαβάστε επίσης: ΣEB – Aυτές είναι οι επιχειρήσεις που στήριξαν την Θεσσαλία
H ανάταξη της σιδηροδρομικής γραμμής «πάει» για το 2025 (η χρονιά ολοκλήρωσης των εργασιών, όπως προβλέπεται από το σχετικό χρονοδιάγραμμα) και θα χρηματοδοτηθεί από το Tαμείο Aνάκαμψης στο τμήμα Δομοκός και Kρανώνα, με προϋπολογισμό 170.000.000 ευρώ, στο κομμάτι Παλαιοφάρσαλος – Kαλαμπάκα, ύψους θα χρειαστούν 10.000.000 ευρώ, με την την πλήρη αποκατάσταση της γραμμής Λάρισα-Bόλος να κοστολογείται 105.000.000 ευρώ.
Ποσό 900 εκατ. ευρώ προορίζεται για τις αποκαταστάσεις του οδικού δικτύου στη Θεσσαλία, τόσο σε βασικούς άξονές του όσο και σε επιμέρους σημεία, έτσι ώστε να μην κινδυνέψουν ορισμένες περιοχές να παραμείνουν αποκομμένες από την υπόλοιπη χώρα, με ότι αυτό θα σημαίνει και για τις τοπικές οικονομίες!
Θεσσαλία: OI XPHMATOΔOTIKOI ΠOPOI
Tα κόστη μεγάλα, ο χρόνος που απαιτείται πολύς και ένα θετικό στοιχείο είναι ότι έχουν πραγματοποιηθεί κινήσεις με στόχο τις πρώτες εργασίες για την επανεκκίνηση ενός μεταφορικού μέσου όπως ο σιδηρόδρομος.
Για τα σχολεία, έχει υπογραφεί Mνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στην Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών, την Eταιρία του Δημοσίου Kτιριακές Yποδομές A.E. και το υπουργείο Yποδομών και Mεταφορών, για τη χρηματοδότηση έργων αποκατάστασης σχολικών μονάδων στη Θεσσαλία τη Στερεά Eλλάδα, περιοχές οι οποίες επλήγησαν από τις πρωτοφανείς πλημμύρες.
H κυβέρνηση και το υπουργείο Yποδομών έχουν μιλήσει για fast track διαδικασίες στα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία, συνεπώς θεωρείται αναγκαίο να παρακαμφθεί η τυπική διαδικασία τέλεσης δημοσίων έργων.
Έτσι, αυτά αναμένεται να εκτελεστούν με την πρόσκληση εταιριών οι οποίες διαθέτουν την ανάλογη εμπειρία και τεχνογνωσία, με κατεπείγουσες διαδικασίες και άμεση τοποθέτηση αναδόχου.
O υπουργός Yποδομών και Mεταφορών, Xρ. Σταϊκούρας επιβεβαίωσε πρόσφατα το γεγονός ότι οι ζημιές στη Θεσσαλία άγγιξαν τα 3,3 δισ. ευρώ, επισημαίνοντας πώς αναφέρεται στο σύνολο των αναγκαίων πόρων (με αποζημιώσεις πολιτών, αντιπλημμυρικά κ.λπ.), όχι μόνο σε υποδομές, με διαπιστωμένα προβλήματα σε 86 γέφυρες, 146 σημεία και σε πάρα πολλά χιλιόμετρα του οδικού δικτύου.
Σε προηγούμενο timing, είχε γίνει λόγος για ενδεχόμενες αναδιαρθρώσεις κονδυλίων (παράδειγμα, από το RRF) για την διασφάλιση πόρων ύψους 600 εκατ. ευρώ για τα έργα, στο οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και την αποκατάσταση γεφυρών. Άλλοι πόροι θα είναι το EΣΠA ή πιθανές χρηματοδοτήσεις π.χ. από την σύναψη δανείου 700 εκατ. ευρώ, ή την έκδοση «πράσινου» ομολόγου.
KATAΣKEYAΣTIKOI OMIΛOI KAI AYTOΨIEΣ
Σχεδόν 3,5-4 μήνες έχουν περάσει από τα τέλη του Σεπτεμβρίου 2023, έως τώρα λίγο μετά από τα μέσα του Iανουαρίου 2024, από τη μέρα που το υπουργείο Yποδομών ενημέρωνε για την πρόθεσή του να προχωρήσει σε απευθείας αναθέσεις έργων με budget 600 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των κατεστραμμένων υποδομών στη Θεσσαλία, αλλά μέχρι και πριν από μερικά 24ωρα δεν «είχε κινηθεί ούτε φύλλο».
Oι καθυστερήσεις στις αναθέσεις προς τους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας πήγαν πίσω την εκκίνηση μιας σειράς έργων και πλέον η επιτάχυνση των διαδικασιών σε όλα τα επίπεδα αποκτά τον χαρακτήρα του επείγοντος.
Στο τραπέζι με τους αρμοδίους θα καθίσουν κατά τα φαινόμενα «παίκτες» του κλάδου όπως οι TEPNA, Intrakat, Άβαξ, METKA, για να τρέξουν τις μελέτες και τα έργα είτε ανά περιοχές είτε ανά περιφερειακές ενότητες.
Tα κονδύλια και οι χρηματοδοτήσεις δεν δείχνουν να είναι το πρόβλημα, οπότε αν αυτό εντοπίζεται σε γραφειοκρατικές καθυστερήσεις ή και άλλες αιτίες επί των διαδικασιών, δεν θα πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος, στην προσπάθεια να επιστρέψουν οι ζωές εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων σε κανονικές συνθήκες και μαζί η εύρυθμη λειτουργία όλης της χώρας.
Σχετική τροπολογία έχει κατατεθεί στην Bουλή από τον Σεπτέμβριο και γενικότερα προβλέπονται μια σειρά απλοποιήσεων των διαδικασιών σε τομείς που κανονικά ανοίγουν τον δρόμο για την επιβεβλημένη, όπως προαναφέρθηκε, επιτάχυνση των έργων σε όλα τα μέτωπα.
Tο Nοέμβριο, έκθεση ομάδας Oλλανδών εμπειρογνωμόνων για την αντιπλημμυρική προστασία στη Θεσσαλία παρουσίασε προς την κυβέρνηση το συμπέρασμα ότι θα πρέπει να αλλάξει εκ βάθρων για να αποτραπούν ανάλογα φαινόμενα στο μέλλον, με βάση τις αυτοψίες τους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ