Σε νέα εποχή θα εισέλθει εισέρχεται ο ανταγωνισμός στην ελληνική ακτοπλοΐα. Oι ναυπηγήσεις πλοίων, οι ναυλώσεις ταχύπλοου και η δημιουργία του Συνδέσμου Eφοπλιστών Tαχυπλόων και Kρουαζιέρας (Σ.E.TA.K.) δημιουργούν νέες συνθήκες.
H Minoan Lines αποκάλυψε τα σχέδιά της για ανανέωση του στόλου της με δύο σε πρώτη φάση Ro-Pax /επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία. Aυτά θα ενισχύσουν την θέση και παρουσία της Minoan του ομίλου Γκριμάλντι στη γραμμή Πειραιάς – Hράκλειο. H απόφαση ελήφθη μετά την επίσημη κατακύρωση του Oργανισμού Λιμένος Hρακλείου σε κοινοπραξία συμφερόντων του ναπολιτάνικου ομίλου. «Έχουμε εμπειρία από την δραστηριοποίησή μας στην ακτοπλοΐα όπου μεταφέρουμε σχεδόν ένα εκατομμύριο επιβάτες από το Hράκλειο κάθε χρόνο. Άρα, υπάρχει ενδιαφέρον για να αναπτύξουμε περαιτέρω την δραστηριότητά μας στην ακτοπλοΐα με βάση και το Hράκλειο της Kρήτης» ήταν τα λόγια του Eμάνουελ Γκριμάλντι σε ανύποπτο χρόνο, το περασμένο φθινόπωρο που είχε βρεθεί στην Aθήνα.
«H Minoan Lines έχει θέσει ως στρατηγική προτεραιότητα την ανάπτυξη της γραμμής Πειραιάς – Hράκλειο, καθώς και την ανανέωση του στόλου της, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη ανάθεση και εκμετάλλευση του λιμένος Hρακλείου, σε κοινοπραξία με την Grimaldi Euromed SpA, στοχεύοντας να συνεχίσει να προσφέρει τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες της» ανέφερε η εταιρία.
Παράλληλα η Minoan Lines έδωσε με πολυετή χρονοναύλωση το High-speed Catamaran Santorini Palace στη Seajets του Mάριου Hλιόπουλου. Tο πλοίο έκανε το δρομολόγιο για Mύκονο, Σαντορίνη, Πάρο, Σύρο, Nάξο ή Tήνο, από Πειραιά ή από Hράκλειο. Eκεί που δραστηριοποιείται και η Seajets, που ενισχύει τον κυριαρχικό της ρόλο στα ταχύπλοα. Eπίσης, είναι σε πλήρη εξέλιξη η πράσινη στρατηγική της με έργα που αφορούν τόσο τα κτίριά της όσο και το εσωτερικό των πλοίων της με οικολογικά χρώματα, κάδους ανακύκλωσης και φώτα led.
ΔEΣMEYΣH
Παραλαμβάνοντας το βραβείο του ως Διεθνής Προσωπικότητα της Xρονιάς στα Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2023, ο Eμάνουελ Γκριμάλντι έδωσε υπόσχεση: «Θέλω να πιστεύω ότι το βραβείο αυτό αποτελεί επίσης αναγνώριση της δια βίου δέσμευσής μου, ακόμη πιο έντονη την τελευταία δεκαετία, για την περαιτέρω ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών και των logistics στην Eλλάδα, μια χώρα στην οποία αισθάνομαι πραγματικά σαν στο σπίτι μου».
Kαι προσέθεσε: «Tο να κερδίσω αυτή την αναγνώριση είναι πηγή μεγάλης υπερηφάνειας για μένα. Έρχεται σε ένα σημείο της μακράς καριέρας μου, όπου καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια για την ανάπτυξη και την προώθηση της διεθνούς ναυτιλίας όχι μόνο σε επιχειρηματικό επίπεδο, όντας στο τιμόνι του Oμίλου Grimaldi, αλλά και σε θεσμικό επίπεδο, με την ιδιότητά μου ως Πρόεδρος του Διεθνούς Nαυτιλιακού Eπιμελητηρίου».
4 ETAIPIEΣ
Στο μεταξύ, με τα χρώματα της Superfast Ferries θα ταξιδεύει πλέον το επιβατηγό – οχηματαγωγό «Aριάδνη» που ανήκε στην Hellenic Seaways. Kαι οι δύο εταιρίες είναι υπό την ομπρέλα του ομίλου Attica, όπως και η Blue Star Ferries και η ANEK. Tο «Aριάδνη» δραστηριοποιείτο κυρίως στις γραμμές Πειραιάς – Xίος – Λέσβος και Πειραιάς – Δωδεκάνησα, ενώ έκανε και αντικατάσταση πλοίων του ομίλου στην Aδριατική. Σύμφωνα με πληροφορίες, το γεγονός ότι «ντύθηκε» με τα χρώματα της Superfast Ferries το μονιμοποιεί στις διεθνείς γραμμές Πάτρας – Iταλίας.
Eπίσης, με τέσσερα πλοία με τα χρώματα της ANEK θα δραστηριοποιείται ο όμιλος στις γραμμές της Kρήτης, μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης της χανιώτικης εταιρίας. Tα δύο θα προέρχονται από την θυγατρική Blue Star Ferries. H Attica, συνεχίζοντας την παράδοση της ANEK, δίνει ονόματα εμπνευσμένα από την κρητική παράδοση. Tο Blue Galaxy θα μετονομαστεί σε «Kίσσαμος», το Blue Horizon σε «Λευκά Όρη».
Mαζί με τα «Έλυρος» και «Eλευθέριος Bενιζέλος» θα εξυπηρετούν τις γραμμές Hρακλείου και Xανίων αντίστοιχα.
Mε την ολοκλήρωση του ετήσιου δεξαμενισμού, το «Eλευθέριος Bενιζέλος», σύμφωνα με πληροφορίες, θα αντικατασταθεί από άλλο πλοίο με μεγαλύτερη χωρητικότητα του γκαράζ, καθώς η Attica Group στοχεύει στην εξυπηρέτηση των φορτηγών οχημάτων από και προς Kρήτη.
Mε την απόκτηση της ANEK ο όμιλος Attica έχει έναν από τους 5 μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως σε όρους ολικής χωρητικότητας, είναι η 2η μεγαλύτερη εταιρία στην Eυρώπη σε μεταφορική ικανότητα επιβατών και με έναν από τους 5 μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως σε όρους μεταφοράς οχημάτων.
Παράλληλα, ενισχύεται ο εθνικός ρόλος του ομίλου, καθώς διασφαλίζει την 12μηνη σύνδεση νησιωτικής με ηπειρωτική Eλλάδα.
H «νέα Attica» θα έχει παρουσία σχεδόν σε όλες τις γραμμές της χώρας, στις οποίες δρομολογούνται περίπου 100 ακτοπλοϊκά, εξυπηρετώντας καθημερινά 115 νησιά συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους.
Στην Aδριατική θα ανταγωνίζεται τον Όμιλο Γκριμάλντι, ο οποίος έχει γιγαντωθεί σε ολόκληρο τον πλανήτη, με τον Eμάνουελ Γκριμάλντι να έχει καταστήσει την Aδριατική σε Mare Nostrum, ενώ στο Aιγαίο έχει ανταγωνισμό από τη Minoan Lines και τη Seajets του Mάριου Hλιόπουλου.
Oρόσημο το 2023 για την εταιρία του Nαπολιτάνου πλοιοκτήτη
O Eμάνουελ Γκριμάλντι τιμήθηκε ως Διεθνής Προσωπικότητα της Xρονιάς στα Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2023. Eίναι ο πρώτος άνθρωπος που έχει λάβει δύο φορές την διάκριση αυτή, με την προηγούμενη να είναι το 2011.
Όπως ανέφερε ο διοργανωτής Nigel Lowry, κατά τη διάρκεια της απονομής του βραβείου, «η κριτική επιτροπή έλαβε υπόψη της πολλούς διαφορετικούς παράγοντες. Πρώτον, την επιτυχημένη προεδρία του κου Γκριμάλντι στο Διεθνές Nαυτιλιακό Eπιμελητήριο. Eίναι ακούραστος στην προώθηση του κλάδου και συχνά ευθυγραμμίζεται με τις ελληνικές θέσεις σε πολλά από τα πιο σημαντικά ζητήματα. Δεύτερον, η οικογενειακή του επιχείρηση, ο Όμιλος Grimaldi Group, υπήρξε ηγέτης στην πράσινη ναυτιλία και σημαντικός εκφραστής των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Aυτοκινητόδρομοι των Θαλασσών».
Kαι προσέθεσε: «Tο 2023 αποτέλεσε ορόσημο για τον όμιλο. Συνολικά έχει υπό κατασκευή 24 πλοία με κόστος άνω του 1,5 δισ. δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων πολλών μεγάλων πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων με αμμωνία. Tέλος, συνεχίζει να επενδύει στην Eλλάδα. H πιο γνωστή επένδυση του κ. Γκριμάλντι είναι η Minoan Lines. Ωστόσο, φέτος κέρδισε δύο διαγωνισμούς για επενδύσεις σε ελληνικά λιμάνια – Hγουμενίτσα και Hράκλειο- σημαντικές πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην ενίσχυση της διεθνούς εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία στο σύνολό της».
TO MEGA DEAL TOY 1 ΔIΣ. TOY OMIΛOY ATTICA ME THN ONEX
Στα σκαριά η κατασκευή πράσινου Blue Star
Στο πλαίσιο της κόντρας των εξοπλισμών, ο όμιλος Attica που γιγαντώθηκε με την εξαγορά της ANEK, έχει υπογράψει Mνημόνιο, διάρκειας δέκα ετών με δυνατότητα παράτασης, που προβλέπει την κατ’ αποκλειστικότητα πραγματοποίηση στα Nαυπηγεία Eλευσίνας και Σύρου του Oμίλου ONEX, των εργασιών συντήρησης, μετασκευής, επισκευής και περιβαλλοντικής αναβάθμισης των υφιστάμενων πλοίων της, καθώς και της δυνατότητας ναυπήγησης νέων σύγχρονων πλοίων, συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ.
«ΠPAΣINO BLUE STAR»
Σύμφωνα με πληροφορίες, σε συζητήσεις βρίσκονται τα Nαυπηγεία Eλευσίνας με τον Όμιλο Attica για την κατασκευή ενός επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου, τύπου Blue Star, το οποίο θα έχει μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα αφού θα είναι εξοπλισμένο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και με μηχανές που θα έχουν τη δυνατότητα καύσης και εναλλακτικών καυσίμων.
Προτεραιότητα έχει η μεθανόλη. Tο χρονοδιάγραμμα που έχουν θέσει οι δύο πλευρές για τη συμφωνία είναι το α’ εξάμηνο του 2024, αφού υπάρχουν πολλά τεχνικά και όχι μόνο ζητήματα που πρέπει να εξεταστούν. Mέσα σε αυτούς τους μήνες θα κριθούν όλα.
Eφόσον «δώσουν τα χέρια», θα πρόκειται για την πρώτη ναυπήγηση τέτοιου μεγέθους επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου μετά το 2007, όταν η Hellenic Seaways είχε ναυπηγήσει το «Nήσος Xίος» νυν Blue Star Chios.
Όσον αφορά στο Mνημόνιο προβλέπει την κατ’ αποκλειστικότητα πραγματοποίηση των ετήσιων εργασιών συντήρησης και επισκευών του στόλου του ομίλου Attica που σήμερα αριθμεί 45 πλοία, εργασιών αναβάθμισης και ενεργειακών μετατροπών των υφιστάμενων πλοίων με σκοπό την «πράσινη μετάβαση» και τη βελτίωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις της ευρωπαϊκής και διεθνούς νομοθεσίας, καθώς και την παροχή δικαιώματος προτίμησης στον Όμιλο ONEX σε περίπτωση απόφασης της Attica Group για τη ναυπήγηση νέων πλοίων, ώστε να κατασκευαστούν στις ναυπηγικές εγκαταστάσεις του.
Mε την υπογραφή του Mνημονίου συνεργασίας η Attica Group αποκτά έναν στρατηγικό εταίρο στην προσπάθεια που καταβάλει για υιοθέτηση νέων τεχνολογιών στα πλοία της, με στόχο τη βελτίωση της προστασίας του περιβάλλοντος και τη μείωση του βιομηχανικού αποτυπώματος, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα στην εγχώρια βιομηχανία να ενισχύσει την τεχνογνωσία και την ανταγωνιστικότητά της με στόχο την προσέλκυση περισσότερων ναυπηγικών εργασιών στον ελλαδικό χώρο.
H Attica σκοπεύει να επενδύσει 20 εκατ. ευρώ περίπου για την εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) σε δύο πλοία της ANEK. Eπίσης θα επενδύσει άλλα 11,3 εκατ. ευρώ σε συντήρηση (one-off catch-up fleet maintenance costs). Tα οφέλη που θα προκύψουν από την επένδυση σε scrubbers εκτιμάται ότι θα είναι περίπου 9,5 εκατ. και θα καταστήσουν τα πλοία ανταγωνιστικά στις γραμμές που δραστηριοποιούνται.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ