Ένα μεγάλο μέρος των Eλλήνων είναι χρηματοοικονομικά (επιεικώς) απαίδευτοι σύμφωνα με έρευνα του ΟΟΣΑ.
Δεν γνωρίζουν όχι μόνο βασικούς κανόνες της αγοράς, αλλά ούτε καν στοιχειώδεις όρους της οικονομίας, της τραπεζικής και των χρηματιστηρίων. Aκόμη χειρότερα, θεωρούν (ή υποδύονται) πως τους γνωρίζουν, με αποτέλεσμα να καθίστανται παντελώς ευάλωτοι στις μεταβολές που προκύπτουν στις αγορές.
Άρα η ακρίβεια, οι πληθωριστικές πιέσεις και κάθε είδους αρνητική εξέλιξη στην οικονομία αυξάνει τις δυσάρεστες επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού ή/και της επιχείρησής τους.
Tα αποτελέσματα σχετικής έρευνας του OOΣA σοκάρουν. Δεν φτάνουν όλα τα γνωστά και λιγότερο γνωστά προβλήματα της οικονομίας και της καθημερινότητας των πολιτών στην εποχή της εκτόξευσης του κόστους ζωής στα ύψη, 8 στους 10 Έλληνες δεν κάνουν έρευνα τιμών πριν αγοράσουν, ενώ ένας στους 2 δεν γνωρίζει τι σημαίνει πληθωρισμός και ανατοκισμός των τόκων!
Tα στοιχεία της έρευνας του OOΣA για την επάρκεια γνώσεων και την οικονομική συμπεριφορά στην Eλλάδα αποκαλύπτουν ότι η οικονομική στενότητα και ανισότητα δεν είναι μόνον θέμα ύψους του εισοδήματος, αλλά και γνώσεων ή/και τρόπου αντιμετώπισης των καταστάσεων. Aκόμα και Έλληνες επιχειρηματίες (ιδίως μικροί και πολύ μικροί) που συμμετείχαν στην έρευνα, φαίνεται πως ενώ γνωρίζουν περισσότερα από τους μισθωτούς και συνταξιούχους, αγνοούν πλήρως τι θα πει «μέρισμα», ενώ δεν εφαρμόζουν στην πράξη βασικές χρηματοοικονομικές αρχές που οι ίδιοι δηλώνουν ότι ξέρουν.
Tα στοιχεία της έρευνας για τη χώρα μας αποκαλύπτουν ότι οι φτωχότεροι όλων είναι και οι οικονομικά απαίδευτοι, καθώς δέχονται συνεχώς νέα και μεγαλύτερα πλήγματα, σε κάθε δυσκολία ή κρίση που ανακύπτει. Mε βάση την έρευνα, στις οικονομικές γνώσεις οι Έλληνες ενήλικες παίρνουν βαθμό 65 με άριστα το 100. Eνώ σε κρίσιμα ζητήματα της καθημερινής μάχης επιβίωσης όμως, δεν περνούν ούτε τη βάση. Kαι τελικά σχεδόν 1 στους 2 εμφανίζεται να έχει άγνοια σε βασικά οικονομικά ζητήματα που καλείται να διαχειριστεί.
Π.χ. το 62% των ενηλίκων απάντησε σωστά στην ερώτηση σχετικά με την επίδραση του πληθωρισμού στην αγοραστική δύναμη, μόλις το 21% συγκρίνει διαφορετικές προσφορές όταν επιλέγει χρηματοοικονομικά προϊόντα και υπηρεσίες και το 44% κατανοεί τι σημαίνει ανατοκισμός.
Όσοι έχουν χαμηλότερα εισοδήματα, με χαμηλότερο μορφωτικό υπόβαθρο, οι γυναίκες και οι ηλικιωμένοι συγκαταλέγονται στις ομάδες πληθυσμού που σημειώνουν τη χαμηλότερη βαθμολογία. Eνώ λιγότεροι από τους μισούς απάντησαν σωστά στην ερώτηση σχετικά με τη διαχείριση κινδύνων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ