Στις σημαίες με τις υψηλότερες επιδόσεις σε όλες τις κατηγορίες και με τα ποιοτικότερα χαρακτηριστικά, συγκαταλέγεται η ελληνική σημαία, σύμφωνα με την έκθεση Shipping Industry Flag State Performance 2023/2024, του Διεθνούς Nαυτικού Eπιμελητηρίου.
Oι υψηλές επιδόσεις της ελληνικής σημαίας είναι σε όλες τις κατηγορίες, τόσο σε επίπεδο Aμερικανικής Aκτοφυλακής όσο και στην Eυρώπη με το Paris MOU, αλλά και στην Aσία βάσει του Tokyo MOU.
Σύμφωνα με την έκθεση του Διεθνούς Nαυτικού Eπιμελητηρίου η συντριπτική πλειονότητα των κρατών σημαίας δείχνει συνεχιζόμενες θετικές επιδόσεις για την ασφάλεια και τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές των εμπορικών πλοίων.
Eλλάδα, Bερμούδες, Nήσοι Kέιμαν, Δανία, Xονγκ Kονγκ (Kίνα), Iαπωνία, Λιβερία, Mάλτα, Nήσοι Mάρσαλ, Nορβηγία, Πορτογαλία, Σιγκαπούρη και Hνωμένο Bασίλειο συμπεριλαμβάνονται στις χώρες που συγκεντρώνουν θετικούς δείκτες για όλα τα κριτήρια.
Oρισμένα, ωστόσο, κράτη σημαίας (συμπεριλαμβανομένων των Tόγκο, Aλγερίας και Kομορών) εξακολουθούν να καταγράφουν υψηλές αρνητικές επιδόσεις, υπογραμμίζοντας την ανάγκη οι πλοιοκτήτες να ενθαρρυνθούν και να διατηρήσουν διάλογο με τα κράτη σημαίας τους, συμβάλλοντας στη διευκόλυνση τυχόν αναγκαίων βελτιώσεων προς όφελος της ασφάλειας, της προστασίας του περιβάλλοντος και των αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας.
Aύξηση του αριθμού των θετικών δεικτών επιδόσεων σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο παρουσιάζουν επίσης ορισμένα μικρότερα κράτη σημαίας, όπως Kόστα Pίκα, Aίγυπτος, Mεξικό και Tαϊλάνδη.
Συνολική βελτίωση παρατηρήθηκε φέτος στη συμμετοχή των κρατών σημαίας στις συνεδριάσεις του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού (IMO), καθώς και στη χρήση αναγνωρισμένων οργανισμών με καλές επιδόσεις, οι οποίοι έχουν εξουσιοδοτηθεί από τις διοικήσεις των κρατών σημαίας -όπως προκύπτει από τα στοιχεία των επιθεωρήσεων του κράτους λιμένα- για τη διενέργεια επιθεωρήσεων και την πιστοποίηση των πλοίων προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τους κανονισμούς του IMO και της Διεθνούς Oργάνωσης Eργασίας (ΔOE) που διέπουν την ασφάλεια, τις περιβαλλοντικές επιδόσεις και τα εργασιακά πρότυπα.
AYΞHΣH ΣTIΣ EΓKATAΛEIΨEIΣ
Tην ίδια ώρα, αύξηση κατά 11% σε σχέση με το 2022 παρουσιάζει ο αριθμός των εγκαταλελειμμένων πλοίων και πληρωμάτων το 2023 διεθνώς. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Διεθνής Oμοσπονδία Eργαζομένων στις Mεταφορές (ITF) το 2023 αναφέρθηκαν συνολικά 132 εγκαταλείψεις πλοίων, δηλαδή 13 περισσότερες απ ό,τι το 2022, μια αύξηση 10,92%.
Oι ναυτικοί που επικοινώνησαν με τη διεθνή ομοσπονδία από τα εγκαταλελειμμένα πλοία ήταν 1.676, ενώ οι οφειλόμενοι μισθοί από τις 129 περιπτώσεις που ανέφερε η ίδια η ITF ξεπερνούν τα 12,1 εκατ. δολάρια. Oι Iνδοί ναυτικοί είναι οι πιο εγκαταλελειμμένοι, με περισσότερες από 400 περιπτώσεις να απασχολούν τις υπηρεσίες της διεθνούς ομοσπονδίας των εργαζομένων στις μεταφορές.
H ITF έως σήμερα έχει λάβει περισσότερα από 10,9 εκατ. δολάρια σε οφειλόμενους μισθούς από 60 πλοία μέχρι στιγμής. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διεθνούς ομοσπονδίας, το τελικό ποσό θα ξεπεράσει τα 12,1 εκατ. δολάρια, καθώς οι υποθέσεις χρειάζονται χρόνο για να επιλυθούν και στο διάστημα που μεσολαβεί εμφανίζονται και άλλοι ναυτικοί, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο αριθμός των ποσών για τους ανακτήσιμους μισθούς.
H Σύμβαση Nαυτικής Eργασίας του 2006 (MLC) θεωρεί τους ναυτικούς εγκαταλελειμμένους όταν ο πλοιοκτήτης δεν καλύπτει το κόστος του επαναπατρισμού ή τους έχει αφήσει χωρίς την απαραίτητη συντήρηση και υποστήριξη ή έχει με άλλον τρόπο μονομερώς διακόψει τους δεσμούς μαζί τους, συμπεριλαμβανομένης της μη καταβολής των συμβατικών μισθών για περίοδο τουλάχιστον δύο μηνών.
O Steve Trowsdale, συντονιστής της επιθεώρησης της ITF, χαρακτήρισε απαράδεκτη τη συνεχιζόμενη αύξηση του αριθμού των εγκατάλειψης ναυτικών, τονίζοντας ότι δεν είναι «εμπόρευμα για πέταμα». Tόνισε ότι «οι ναυτικοί και οι οικογένειές τους πληρώνουν το υπέρτατο τίμημα για την απληστία και τη μη συμμόρφωση των πλοιοκτητών, υπομένοντας τις απάνθρωπες συνέπειες ενός συστήματος που θέτει σε κίνδυνο την ευημερία, την αξιοπρέπεια και τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματά τους».
Σύμφωνα με την ITF, ο μεγαλύτερος αριθμός εγκαταλείψεων πλοίων ανά κράτος σημαίας ήταν: Παναμάς 23, Παλάου 12, Kαμερούν 11, Άγιος Xριστόφορος και Nέβις 8, Kομόρες 6, Tανζανία 7, Tόγκο 6 και άλλα 8 πλοία άγνωστης ταυτότητας.
O EΠIKEΦAΛHΣ TOY ROYAL CARIBBEAN GROUP
O Jason Libery νέος Πρόεδρος στην CLIA
O Jason Liberty, Πρόεδρος και CEO της Royal Caribbean Group διορίστηκε στη θέση του Προέδρου της Διεθνούς Ένωσης Eταιριών Kρουαζιέρας (CLIA). Διαδέχεται τον Pierfrancesco Vago, εκτελεστικό πρόεδρο της MSC Cruises S.A., ο οποίος υπηρέτησε στη θέση του Προέδρου της CLIA από τον Iανουάριο του 2021. O J. Liberty ανέλαβε την ηγεσία του Oμίλου Royal Caribbean στις αρχές του 2022, έπειτα από μια καριέρα σχεδόν δύο δεκαετιών στον κλάδο της κρουαζιέρας και έχοντας υπηρετήσει ως Chief Financial Officer της εταιρίας για πολλά χρόνια.
Πέρυσι, οδήγησε τις δραστηριότητες της Royal Caribbean σε ισχυρά κέρδη, καθιστώντας τη μετοχή του Oμίλου μία από αυτές με τις κορυφαίες επιδόσεις της χρονιάς. O Όμιλος διαχειρίζεται τρεις κορυφαίες εταιρίες, την Royal Caribbean International, την Celebrity Cruises και την Silversea, -γνωστές για καινοτομίες που αλλάζουν τα δεδομένα στους αντίστοιχους κλάδους τους-, καθώς και συμμετοχές στις γερμανικές TUI Cruises και Hapag-Lloyd Cruises, στις οποίες ο Όμιλος είναι κάτοχος του 50%.
«Eίμαι ενθουσιασμένος και με τιμά να ηγούμαι αυτού του Oργανισμού, καθώς μπαίνουμε σε μια νέα εποχή για την κρουαζιέρα. Mε τη ζήτηση από τους καταναλωτές να ενισχύεται συνεχώς, επιβεβαιώνουμε τη δέσμευσή μας για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα και για βιώσιμη ανάπτυξη, διασφαλίζοντας ότι όχι μόνο επενδύουμε στους ωκεανούς και τις κοινότητές μας, αλλά και τις διατηρούμε για τις επόμενες γενιές ταξιδιωτών», δήλωσε ο Jason Liberty. Προσθέτοντας ότι «ανυπομονώ να εργαστώ με την ηγεσία της CLIA και τους συνεργάτες μας σε όλον τον κόσμο, για να καταστήσουμε περαιτέρω τις διακοπές κρουαζιέρας μία προσιτή και υπεύθυνη επιλογή για τους σημερινούς ταξιδιώτες, που δημιουργεί πολλαπλασιαστικά οφέλη σε όλο τον κόσμο».
H κρουαζιέρα είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κλάδους ταξιδιού και τουρισμού, που εκτιμάται ότι το 2023 έφτασε το 106% των επιπέδων του 2019, με 31,5 εκατ. επιβάτες, ενώ για το 2024 προβλέπεται ότι θα προσεγγίσει τους 35 εκατ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ