Οι βραχυπρόθεσμοι επενδυτές τέχνης που πωλούν με μεγάλα κέρδη
Ένας πίνακας του Israel Lund, με αχνά κίτρινα και γκρι χρώματα, πουλήθηκε τέσσερις φορές τους τελευταίους 11 μήνες. Στο διάστημα αυτό, η τιμή του εκτινάχθηκε κατά 1.500%. Είναι το χαρακτηριστικότερο δείγμα της επιστροφής των λεγόμενων “flippers” στην αγορά της τέχνης, δηλαδή των βραχυπρόθεσμων επενδυτών που αγοράζουν έργα με μοναδικό στόχο να εκμεταλλευτούν την άνθηση της αγοράς και να τα πουλήσουν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, με μεγάλο κέρδος.
Ο πίνακας του Lund είναι ένα από τα 124 έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν μέσα στα τελευταία τρία χρόνια και πουλήθηκαν στις δημοπρασίες της Νέας Υόρκης του Μαΐου. Οι φετινές δημοπρασίες προσέφεραν 114% περισσότερα νέα έργα σε σχέση με εκείνες του περσινού Μαΐου.
Οι πίνακες αυτοί πουλήθηκαν αντί του συνολικού ποσού των 28,4 εκατ. δολαρίων από τους οίκους Christie’s, Sotheby’s και Phillips. Ακόμα και στο αποκορύφωμα της φούσκας της τέχνης, το Μάιο του 2007, οι αντίστοιχες δημοπρασίες της Νέας Υόρκης είχαν βγάλει στο σφυρί 97 νέα έργα (ηλικίας κάτω των τριών ετών), με τα συνολικά έσοδα από αυτά να ανέρχονται στο ένα τρίτο των φετινών πωλήσεων.
Καθώς η αγορά τέχνης κατακλύζεται από νέους συλλέκτες, η πρακτική του “flipping” φουντώνει. Η ικανότητα σχετικά φρέσκων καλλιτεχνών να προσελκύσουν όλο και υψηλότερες προσφορές θεωρείται προειδοποιητικό καμπανάκι για φούσκα τουλάχιστον σε αυτό το κομμάτι της αγοράς.
Πραγματικά, ο πίνακας του Lund πουλήθηκε προ ημερών από τον οίκο Christie’s αντί 125.000 δολαρίων. Πρόκειται για προσωπικό ρεκόρ για τον καλλιτέχνη, αλλά και αντίτιμο κατά 1.567% υψηλότερο σε σχέση με τα 7.500 δολάρια που είχαν δοθεί για το έργο κατά το ντεμπούτο του σε σόλο έκθεση, σε γκαλερί της Νέας Υόρκης, τον περασμένο Ιούνιο. Το έργο είχε εκτιμηθεί στα 30.000 με 40.000 δολάρια και ήταν ένα από τα τέσσερα του Lund που πουλήθηκαν κατά το μαραθώνιο των δημοπρασιών ιμπρεσιονιστών, μοντέρνας, μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης που πραγματοποιήθηκαν το Μάιο στη Νέα Υόρκη, συγκεντρώνοντας 2,3 δισ. δολάρια.
“Αυτό το κομμάτι της αγοράς τέχνης είναι φούσκα. Αυτό δεν σημαίνει ότι ολόκληρη η αγορά τέχνης είναι φούσκα. Ο πίνακας των 142 εκατ. δολαρίων του Francis Bacon είναι ένα εντελώς άλλο πράγμα από εκείνον του 1 εκατ. δολαρίων του Alex Israel”, εξηγεί ο Todd Levin, διευθυντής της Levin Art Group, αναφερόμενος στον πίνακα του Alex Israel, που ήταν το πρώτο έργο του συγκεκριμένου καλλιτέχνη που εμφανίστηκε σε δημοπρασία, αλλά ξεπέρασε το 1 εκατ. δολάρια.