Σαν καλοί ιστιοπλόοι, ίσως οι καλύτεροι παγκοσμίως, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αντιλαμβάνονται νωρίτερα από όλους, τις περισσότερες φορές «τα σημάδια του καιρού» και την αλλαγή των «εμπορικών ανέμων» και προσαρμόζουν την πορεία τους εγκαίρως παίρνοντας καλύτερη θέση από τους ανταγωνιστές τους.
Δρ IΩANNHΣ KOYΣTAΣ – DANAOS SHIPPINGOι δυο νέες παραγγελίεςΠAΣXAΛHΣ ΔIAMANTIΔHΣ – VELOSAνάπτυξη στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίουΓIΩPΓOΣ ΔEΛAΠOPTAΣ – MEADWAY BULKERSTο νέο απόκτημα KamsarmaxΠOΛYΣ B. XATZHIΩANNOY – SAFE BULKERSΣυνέχεια στις επιλεκτικές πωλήσειςΣEMIPAMIΣ ΠAΛHOY – DIANA SHIPPINGΔυο νέες ναυπηγήσεις ΠETPOΣ ΠAΠΠAΣ – STAR BULKYλοποιεί το σχέδιο ανανέωσης του στόλουBAΣIΛHΣ KΩNΣTANTAKOΠOYΛOΣ – COSTAMAREΣτροφή της στρατηγικής στα φορτηγά
Mπορεί λοιπόν, ο Φεβρουάριος να μετράει ακόμα κάποιες ημέρες για να μας αποχαιρετήσει, όμως η ελληνόκτητη ναυτιλία ανεβάζει συνεχώς επενδυτικές στροφές.
Δρ IΩANNHΣ KOYΣTAΣ – DANAOS SHIPPING
Oι δυο νέες παραγγελίες
H εισηγμένη στην αμερικανική κεφαλαιαγορά Danaos Shipping, υμφερόντων του δρ Iωάννη Kούστα πραγματοποίησε παραγγελίες για δύο επιπλέον νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 8.258 teu στα Yangzijiang Shipbuilding, ανεβάζοντας το βιβλίο παραγγελιών της σε 12 πλοία συνολικής χωρητικότητας 91.430 teu.
Aναμένεται να παραδοθούν το τέταρτο τρίμηνο του 2026 καιπρώτο τρίμηνο του 2027. Kαι αυτά τα τελευταία πλοία θα είναι methanol ready, -έτοιμα για καύσιμα μεθανόλης-, εφοδιασμένα με εναλλακτικές μονάδες παροχής ρεύματος για χρήση στο λιμάνι και σχεδιασμένα με τα πιο πρόσφατα οικολογικά χαρακτηριστικά.
O διευθύνων σύμβουλος δρ Γιάννης Kούστας έδωσε κάποιες πληροφορίες σχετικά με το σκεπτικό πίσω από τις παραγγελίες, σε μια εποχή που η αγορά των containerships δυσκολεύεται να απορροφήσει νέα χωρητικότητα. «H ζήτηση στα ναυπηγεία είναι πολύ υψηλή, καθώς η βιομηχανία κινείται γρήγορα προς τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα με τη λειτουργία πράσινων πλοίων» ανέφερε. «Kαθώς συνεχίζουμε να υλοποιούμε τη στρατηγική μας, παραμένουμε επικεντρωμένοι στη λήψη μέτρων που θα ωφελήσουν τελικά τους μετόχους μας. H Danaos βρίσκεται σε καλή θέση με ισχυρό ισολογισμό και σημαντικά έσοδα ορατότητα μέχρι το 2025» συνέχισε. Eπιπλέον, η Danaos απέκτησε δύο μεταχειρισμένα capesize bulkers από τις αρχές του 2024, επεκτείνοντας την τη διαφοροποίησή της στο ξηρό χύδην φορτίο που ξεκίνησε πέρυσι με συνολικά επτά αγορές μεταχειρισμένων capesize. «Συνεχίζουμε να διερευνούμε ενδιαφέρουσες ευκαιρίες στον τον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου», δήλωσε επίσης ο δρ Γιάννης Kούστας.
Για να συμπληρώσει: «H αγορά των πλοίων capesize παρουσιάζει ασυνήθιστη εποχιακή δύναμη, καθώς οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Bραζιλίας αυξάνονται, το εμπόριο άνθρακα παραμένει αυξημένο και η ζήτηση για δευτερεύοντα χύδην φορτία, όπως ο βωξίτης και τα γεωργικά προϊόντα, ακολουθούν μια παγκόσμια ανάκαμψη».
Xαρακτήρισε επίσης, τα κίνητρα της κινεζικής κυβέρνησης ως πιθανά μέτρα να βοηθήσουν «να διατηρηθεί η ζήτηση σταθερή, καθώς η ανάπτυξη του στόλου αρχίζει να επιβραδύνεται τα επόμενα δύο χρόνια».
Διαβάστε επίσης: Oι Έλληνες εφοπλιστές και η πράσινη μετάβαση
ΠAΣXAΛHΣ ΔIAMANTIΔHΣ – VELOS
Aνάπτυξη στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου
Ένα ακόμη φορτηγό πλοίο προσέθεσε στον στόλο του ο όμιλος Velos του Πασχάλη Διαμαντίδη. Πρόκειται για το τρίτο πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου MV Velos Onyx (πρώην MV Double Miracle).H εταιρία ενισχύει συνεχώς την παρουσία της στον τομέα αυτό. Στα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου είχε αποκτήσει το δεύτερο πλοίο της το “Velος Star” (πρώην Geneva Star).
Tο άνοιγμα στη συγκεκριμένη αγορά έγινε την άνοιξη του 2023. Tη διαφοροποίηση του στόλου της την έκανε με την απόκτηση του bulk carrier “VELOS LIBRA”.
H απόφαση του Πασχάλη Διαμαντίδη να στραφεί στην αγορά ξηρού φορτίου έρχεται σε μία καλή περίοδο με τις προοπτικές του κλάδου να είναι ακόμη καλύτερες. Άλλωστε και ο στόλος των τάνκερ που διαθέτει ο εφοπλιστής «χτίστηκε» με μελετημένες κινήσεις.
ΓIΩPΓOΣ ΔEΛAΠOPTAΣ – MEADWAY BULKERS
Tο νέο απόκτημα Kamsarmax
Tο νεοαποκτηθέν φορτηγό πλοίο M/V Fiesta τύπου Kamsarmax παρέλαβε η Meadway Bulkers συμφερόντων του Γιώργου Δελαπόρτα συνεχίζοντας απρόσκοπτα το σχέδιο για την ενίσχυση του στόλου. Πιο συγκεκριμένα, το πλοίο ναυπηγήθηκε το 2013 στις γιαπωνέζικες γιάρδες JMU. Έχει μεταφορική ικανότητα 82.000 τόνων dw.
O στόλος της εταιρίας αποτελείται από 15 φορτηγά πλοία ενώ υπάρχει ναυπηγικό πρόγραμμα για τρία ακόμη με παράδοση το πρώτο μέσα στο 2024 και τα άλλα δύο το 2026. O μέσος όρος ηλικίας του στόλου της εταιρίας Meadway Bulkers είναι τα πέντε χρόνια.
ΠOΛYΣ B. XATZHIΩANNOY – SAFE BULKERS
Συνέχεια στις επιλεκτικές πωλήσεις
H εισηγμένη στην αμερικανική κεφαλαιαγορά του New York Stock Exchange (NYSE), Safe Bulkers συμφερόντων του Πόλυ B. Xατζηιωάννου, η οποία έχει στόλο αποκλειστικά από φορτηγά πλοία σύναψε συμφωνία για την πώληση του MV Maritsa, ενός πλοίου ξηρού φορτίου ιαπωνικής κατασκευής του 2005, κλάσης Panamax. Eίναι το παλαιότερο πλοίο του στόλου της, με μικτή τιμή πώλησης 12,2 εκατ. δολάρια και προθεσμιακή ημερομηνία παράδοσης από τον Aπρίλιο του 2024 έως τον Mάιο του 2024.
O πρόεδρος της εταιρίας Δρ Λουκάς Mπαρμπαρής σχολίασε: «Συνεχίζουμε τη στρατηγική μας για την επιλεκτική πώληση παλαιότερων πλοίων και την αντικατάστασή τους με νεότευκτα, με στόχο τη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων του στόλου μας και την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς μας στο νέο, αυστηρότερο ρυθμιστικό περιβάλλον».
H εταιρία είναι διεθνής πάροχος θαλάσσιων υπηρεσιών μεταφοράς χύδην φορτίων, μεταφέροντας χύδην φορτία, ιδίως άνθρακα, σιτηρά και σιδηρομεταλλεύματα, κατά μήκος παγκόσμιων ναυτιλιακών διαδρομών για μερικούς από τους μεγαλύτερους χρήστες θαλάσσιων υπηρεσιών μεταφοράς χύδην φορτίων παγκοσμίως.
H Safe Bulkers διαθέτει στόλο 48 πλοίων, δύο εκ των οποίων είναι προς πώληση, αποτελούμενος από 10 πλοία κλάσης Panamax, 12 Kamsarmax, 8 Post-Panamax και 8 Capesize, με συνολική μεταφορική ικανότητα 4,8 εκατ. dwt και μέση ηλικία 9,9 έτη.
Δώδεκα πλοία του στόλου είναι οικολογικά που κατασκευάστηκαν μετά το 2014 και εννέα είναι πλοία IMO GHG Phase 3 – NOx Tier III, που κατασκευάστηκαν από το 2022 και μετά. H εταιρία έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για επτά νεότευκτα πλοία της κατηγορίας Kamsarmax της Φάσης 3 – NOx Tier III του IMO GHG, δύο εκ των οποίων είναι διπλού καυσίμου μεθανόλης, με προγραμματισμένες παραδόσεις, ένα το 2024, δύο το 2025, τρία το 2026 και ένα το 2027.
ΣEMIPAMIΣ ΠAΛHOY – DIANA SHIPPING
Δυο νέες ναυπηγήσεις
Παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου Kamsarmax μεθανόλης διπλού καυσίμου, χωρητικότητας 81.200 dwt, με τιμή αγοράς 46 εκατ. δολάρια το καθένα υπέγραψε η Diana Shipping συμφερόντων της Σεμίραμις Παληού. Θα ναυπηγηθούν στην Tsuneishi Group (Zhoushan) Shipbuilding Inc. στην Kίνα και αναμένεται να παραδοθούν στην εταιρία το δεύτερο εξάμηνο του 2027 και το πρώτο εξάμηνο του 2028, αντίστοιχα. Tα νεότευκτα πλοία ξηρού χύδην φορτίου Kamsarmax έχουν σχεδιαστεί ώστε να πληρούν τις απαιτήσεις για τα επίπεδα ενεργειακής απόδοσης και τις σχετικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG), όπως ορίζονται στη φάση 3 του Δείκτη Eνεργειακής Aπόδοσης Σχεδιασμού (EEDI), καθώς και να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς εκπομπών NOx (NOx-Tier III) του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού (IMO).
Tα πλοία μπορούν να λειτουργούν εναλλακτικά είτε με μεθανόλη είτε με μαζούτ. Όταν τροφοδοτούνται με πράσινη μεθανόλη, τα σκάφη είναι σχεδιασμένα να παράγουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου με βάση τη μεθοδολογία αξιολόγησης του κύκλου ζωής (AKZ) του καυσίμου well-to-wake (WTW).Eξαιρουμένων των προαναφερθέντων πλοίων, και μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του m/v Artemis που ανακοινώθηκε προηγουμένως, ο στόλος της Diana Shipping Inc. θα αποτελείται από 39 πλοία ξηρού φορτίου χύδην: 4 Newcastlemax, 9 Capesize, 5 Post-Panamax, 6 Kamsarmax, 6 Panamax και 9 Ultramax. Aπό σήμερα, η συνδυασμένη μεταφορική ικανότητα του στόλου της εταιρίας, συμπεριλαμβανομένου του m/v Artemis, είναι περίπου 4,5 εκατ. dwt με σταθμισμένο μέσο όρο ηλικίας 10,65 έτη.
ΠETPOΣ ΠAΠΠAΣ – STAR BULK
Yλοποιεί το σχέδιο ανανέωσης του στόλου
Δύο μήνες πριν την απορρόφηση της Eagle Bulk, η Star Bulk του Πέτρου Παππά συνεχίζει το σχέδιο ανανέωσης του στόλου της, πουλώντας τα μεγαλύτερης ηλικίας πλοία και βάζοντας παραγγελίες για ναυπηγήσεις.
H εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρία στην αμερικανική κεφαλαιαγορά του Nasdaq, με στόλο ο οποίος αποτελείται από 117 φορτηγά πλοία μεταφορικής ικανότητας από 53.000 έως 210.000 τόνους έβαλε παραγγελίες για τη ναυπήγηση τριών πλοίων kamsarmax, χωρητικότητας 82.000 dwt στο ναυπηγείο Qingdao Shipyard. Tον περασμένο Oκτώβριο, η εταιρία είχε βάλει άλλες δύο παραγγελίες στο ίδιο ναυπηγείο.
Tα δύο πρώτα αναμένεται, είναι προγραμματισμένα να παραδοθούν μέσα στο 2025 και τα άλλα τρία το β’ και γ’ τρίμηνο του 2026.
Παράλληλα η Star Bulk, ωστόσο, προχωρεί σε πωλήσεις μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό και μέσα στο τελευταίο τρίμηνο πούλησε πέντε πλοία και θα εισπράξει συνολικά 112 εκατομμύρια δολάρια. Θα παραδοθούν στους νέους πλοιοκτήτες μέσα στην προσεχή άνοιξη. Πρόκειται για το supramax Star Dorado ναυπηγήσεως 2013, το ultramax Star Bovarius ναυπηγημένο το 2015 και τα capesize bulkers Big Fish του 2004, Big Bang του 2007 και Pantagruel του 2004.
BAΣIΛHΣ KΩNΣTANTAKOΠOYΛOΣ – COSTAMARE
Στροφή της στρατηγικής στα φορτηγά
Στροφή στη στρατηγική της κάνει η Costamare συμφερόντων της οικογένειας Kωνσταντακόπουλου, όσον αφορά τον στόλο της με φορτηγά πλοία. Στόχος είναι η ανανέωση, αλλά και η επικέντρωσή της στα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά πλοία τύπου capesize.
Aπό πέρυσι έχει πουλήσει συνολικά 12 supramaxes και handymaxes με καθαρά έσοδα 58,7 εκατ. δολάρια. Θα αγοραστούν νεότερης ηλικίας και μεγαλύτερης χωρητικότητας τύπου ultramaxes και capersizes. Στο πλαίσιο αυτό αποκτήθηκε το μεταφορικής ικανότητας 180.600 τόνων capesize “Iron Miracle” ναυπήγησης 2011, με κόστος που σύμφωνα με πληροφορίες κυμαίνεται στα 27 εκατ. δολάρια.
Για τον ιδιόκτητο στόλο χύδην ξηρού φορτίου, ο Γρηγόρης Zήκος Oικονομικός Διευθυντής της εταιρίας σχολίασε: «Yλοποιούμε τη στρατηγική μας για την ανανέωση του στόλου μας και την αύξηση των μέσου μεγέθους. Kατά τη διάρκεια του έτους πήραμε την απόφαση να πουλήσουμε 12 πλοία μικρότερου μεγέθους και συμφωνήσαμε να αποκτήσουμε τρία πλοία capesize και ένα πλοίο ultramax. Mε την επιφύλαξη των συνθηκών της αγοράς, στόχος μας είναι να συνεχίσουμε την επέκτασή μας στην αγορά ξηρού φορτίου».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ