Η φετινή χρονιά, όπως εκτιμούν ακτοπλοϊκοί κύκλοι της Ακτής Μιαούλη, θα είναι η καλύτερη της τελευταίας δεκαετίας, δεδομένου ότι αναμένονται τα έσοδα των εταιριών να υπερβούν τα 2 δισ. ευρώ.
Στις ελληνικές θαλάσσιες συγκοινωνίες δραστηριοποιούνται 264 πλοία, ενώ υπάρχουν άλλα 10-15 πλοία που εκτελούν ετησίως δρομολόγια στις γραμμές της Αδριατικής.
Ωστόσο, στις εσωτερικές θαλάσσιες γραμμές, κυρίως, αλλά και στις γραμμές της Αδριατικής κυριαρχούν τρεις εταιρίες: Η Attica Group, που διευθύνεται από ένα επενδυτικό σχήμα που είναι συνδεδεμένο με την Τράπεζα Πειραιώς, οι Μινωικές Γραμμές, που ανήκουν εξ ολοκλήρου στον όμιλο του Εμανουέλε Γκριμάλντι και δεσπόζουν με τα σύγχρονα, μεγάλης χωρητικότητας πλοία στη γραμμή Ιταλία – Ελλάδα, και η Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου, που διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων και είναι η μοναδική εταιρία που ανήκει σε Ελληνα ιδιώτη, παραδοσιακό πλοιοκτήτη.
Οι εταιρίες, εν όψει της καλοκαιρινής περιόδου, σχεδιάζουν και υλοποιούν τα πλάνα τους και τη διάταξη των δρομολογίων με στόχο την εξασφάλιση μεγαλύτερων εσόδων, ενώ σε αναμονή βρίσκονται και για το θέμα των επιδοτήσεων των αγόνων γραμμών που είναι σε εξέλιξη.
Το συνολικό ποσό που θα εκταμιευθεί φέτος από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για τις επιδοτούμενες γραμμές προσεγγίζει τα 154.000.000 ευρώ. Η προθεσμία κατάθεσης των προσφορών ολοκληρώθηκε στις 29 Φεβρουαρίου και τώρα οι υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αξιολογούν τις προσφορές για τις θαλάσσιες γραμμές και, όπως τονίστηκε στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου του υπουργού Χρήστου Στυλιανίδη, τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν έως τις 15 Απριλίου.
Υπενθυμίζεται ότι η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού έθετε τρεις προτεραιότητες, που θα κρίνουν και το αποτέλεσμα: Αυτές είναι η ηλικία του πλοίου, η χωρητικότητα και η δυνατότητα διαθέσιμου εναλλακτικού πλοίου, στην περίπτωση που το βασικό πλοίο θα υποστεί βλάβη ή αδυνατεί να εκτελέσει τα δρομολόγια της σύμβασης.
Η Attica Group, μετά την απορρόφηση της ΑΝΕΚ, θα λειτουργεί με πέντε brand names και θα διαχειρίζεται 45 επιβατηγά οχηματαγωγά και ταχύπλοα πλοία. Οι πέντε θυγατρικές εταιρίες που θα διαχειρίζονται τα 45 πλοία θα είναι: Η Superfast Ferries, η Blue Star Ferries, Hellenic Seaways, η Africa Morocco Links (AML) και η ΑΝΕΚ.
Η νέα εταιρία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των οικονομικών παραγόντων της Ακτής Μιαούλη, θεωρείται σίγουρο ότι θα διαμορφώσει ετήσια έσοδα άνω των 700.000.000 ευρώ.
Στις γραμμές της Αδριατικής, η ενοποιημένη εταιρία θα δρομολογήσει τρία πλοία Superfast, δύο της ΑΝΕΚ και το «Αστερίων», που είναι ναυλωμένο, ενώ τους θερινούς μήνες θα ενσωματώνει στα δρομολόγια και έβδομο πλοίο.
Η εταιρία με τα επτά πλοία θα αναχωρεί από την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα για τα ιταλικά λιμάνια Αγκόνα, Βενετία και Μπάρι.
Στις γραμμές των Δωδεκανήσων θα δρομολογήσει τέσσερα πλοία, τρία επιβατηγά οχηματαγωγά και ένα οχηματαγωγό για τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων και φορτηγών οχημάτων.
Στις Κυκλάδες θα υπάρχουν επτά πλοία, τέσσερα συμβατικά πλοία, τρία ταχύπλοα και ένα οχηματαγωγό πλοίο.
Στο βόρειο Αιγαίο θα δρομολογηθούν τρία συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία και ένα οχηματαγωγό πλοίο.
Στις Σποράδες θα δρομολογηθεί μόνο ένα πλοίο.
Στον Σαρωνικό θα δρομολογηθούν τέσσερα καταμαράν και τρία υδροπτέρυγα AERO.
Τέλος, η Africa Morocco Links θα δρομολογήσει δύο επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία. Επισημαίνεται ότι η εταιρία αυτή ανήκει κατά 49% στην Attica Group και κατά 51% σε τράπεζα.
Στην Κρήτη, η εταιρία θα δρομολογήσει τέσσερα πλοία και θα αξιοποιήσει το όνομα της ΑΝΕΚ, προκειμένου να ενισχύσει τις πωλήσεις της έναντι των Μινωικών Γραμμών, τόσο στα Χανιά όσο και στο Ηράκλειο.
Η ενοποιημένη εταιρία θα δρομολογήσει τα πλοία «Ελυρος» και «Ελευθέριος Βενιζέλος», που ανήκουν σήμερα στην ΑΝΕΚ, καθώς και τα «Λευκά Ορη», πρώην «Blue Horizon», και το «Κίσσαμος», πρώην «Blue Galaxy».
Ο όμιλος του Εμανουέλε Γκριμάλντι, μετά την εξασφάλιση των Οργανισμών Λιμένων Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου, επανασχεδιάζει τη διάρθρωση του στόλου των Μινωικών Γραμμών αλλά και της Grimaldi Lines στις γραμμές της Αδριατικής. Σε αυτό το πλαίσιο, ναύλωσε το πλοίο «Santorini Palace» στην εταιρία του Μάριου Ηλιόπουλου.
Οι Μινωικές Γραμμές δίνουν πλέον προτεραιότητα στην ανάπτυξη της γραμμής Πειραιάς – Ηράκλειο, καθώς και στην ανανέωση του στόλου. Η παρουσία του ομίλου στην Αδριατική ενισχύεται μέσω της δρομολόγησης του «Kydon Palace», στη Γραμμή Ηγουμενίτσα – Μπρίντιζι, με ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα.
Επίσης, ο όμιλος δρομολόγησε από τις 29 Φεβρουαρίου το πλοίο «Europalink» μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας και, ειδικότερα, συνέδεσε τα λιμάνια του Μπρίντιζι και της Ηγουμενίτσας. Το πλοίο αυτό διαθέτει τη μεγαλύτερη χωρητικότητα που δρομολογήθηκε ποτέ στη θάλασσα της Αδριατικής.
Στη γραμμή λειτουργεί και το ro-pax, το «Kydon Palace», που παρέχει δύο τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από κάθε ένα από τα δύο λιμάνια. Το «Europalink» ταξιδεύει με ιταλική σημαία, μπορεί να μεταφέρει 930 επιβάτες και 3.900 γραμμικά μέτρα για φορτηγά αυτοκίνητα και Ι.Χ. Με άλλα λόγια μπορεί να μεταφέρει 220 φορτηγά αυτοκίνητα.
Σε σύγκριση με το πλοίο «Igoumenitsa», σε κάθε ταξίδι το νέο πλοίο θα μπορεί να μεταφέρει 20% περισσότερους επιβάτες και περίπου 50% περισσότερα φορτηγά. Σε αυτή τη σημαντική αύξηση της χωρητικότητας προστίθεται και η ποιότητα της υπηρεσίας που προσφέρεται σε επιβάτες και οδηγούς, επειδή το «Europalink» διαθέτει 201 καμπίνες, με ένα σύνολο 632 κλινών διαφόρων τύπων: εσωτερικές, εξωτερικές και junior σουίτες, όλες εξοπλισμένες με κλιματισμό.
Η εταιρία του Μάριου Ηλιόπουλου, που διαθέτει συνολικά 29 πλοία, τα περισσότερα από τα οποία είναι ταχύπλοα, συνεχίζει τις αγορές πλοίων με στόχο την κάλυψη του συνόλου των γραμμών του Αιγαίου, των Σποράδων και του Αργοσαρωνικού. Ηδη παρέλαβε και κατέπλευσε στον Πειραιά το νέο ταχύπλοο πλοίο της εταιρίας «EuroChampion Jet». Το πλοίο είναι ναυπηγημένο στο ναυπηγείο Incat Tasmania το 2007 και έχει μήκος 112,6 μέτρα.
Επίσης, πρόσφατα έγινε γνωστό ότι ο Μάριος Ηλιόπουλος απέκτησε δύο πλοία που κατασκευάστηκαν στα ναυπηγεία της Αυστραλίας AUSTAL. Πρόκειται για το «OSMAN GAZI 1» και «ORHAN GAZI 1» της εταιρίας IDO της Τουρκίας. Τα δύο πλοία έχουν μήκος 87,85 μέτρα και πλάτος 24 μέτρα, αναπτύσσουν ταχύτητα 37 κόμβων και δύνανται να μεταφέρουν 1. 200 επιβάτες και 225 Ι.Χ.
Η Istanbul Deniz Otobusleri (IDO) θεωρείται μία σημαντική εταιρία της Τουρκίας. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρία έχει αγοράσει το συμβατικό επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Superstar II», το οποίο διαθέτει χωρητικότητα 19.763 gt (2.390 dwt), μήκος 137 μέτρα, πλάτος 24,61 μέτρα και βύθισμα 5,65 μέτρα. Το πλοίο δύναται να μεταφέρει 1.460 επιβάτες, αφού διαθέτει 148 κρεβάτια και 340 Ι.Χ. (510 γραμμικά μέτρα).
Το πλοίο βρίσκεται σε διαδικασία αναμόρφωσης και μετασκευής και θα διαθέτει μετά την ολοκλήρωση των εργασιών δύο κύριες μηχανές Burmeister & Wain 8L45GB, συνολικής ισχύος 12.480 kW, και θα μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 19 κόμβων. Τέλος, η εταιρία θα δρομολογήσει ένα καταμαράν στη γραμμή του Αργοσαρωνικού.
Στον στόλο των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιριών συμμετέχουν με αξιώσεις και διατηρούν σημαντικά μερίδια της αγοράς οι εταιρίες Golden Star Ferries του Γιώργου και του Δημήτρη Στεφάνου, η Alpha Line του Βασίλη και του Αντώνη Αγαπητού, η Dodekanisos lines της οικογένειας Σπανού, η SAOS του Φώτη Μανούση, η Levante Ferries του Ευστράτιου Απέργη, η Saronic Ferries των οικογενειών Παναγιωτίδη και Λεφάκη, και άλλες μικρότερες, που συμβάλλουν στην ομαλή διακίνηση των επιβατών και των οχημάτων προς τα νησιά της χώρας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ