Κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, οι δύο μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είδαν τα κέρδη τους να μειώνονται λόγω της μειωμένης ζήτησης στην Κίνα και στις εγχώριες αγορές τους, επηρεάζοντας τον κλάδο.
Τα κέρδη του ομίλου Volkswagen για το τρίμηνο που έληξε στις 31 Μαρτίου μειώθηκαν κατά είκοσι τοις εκατό σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, φθάνοντας τα 4,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Η μείωση αυτή οφειλόταν κυρίως στην πτώση των τιμών μεταπώλησης και στα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας της Audi, μιας από τις πιο κερδοφόρες μάρκες της.
Οι μειωμένες τιμές μεταπώλησης δημιουργούν προκλήσεις για αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η VW, οι οποίες παρέχουν το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης των πελατών. Όταν τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα πωλούνται σε χαμηλότερη τιμή από την αναμενόμενη, αυτό καθιστά αναγκαία την απομείωση αυτών των δανείων.
Η Stellantis, η οποία περιλαμβάνει μάρκες όπως η Peugeot και η Jeep, ανακοίνωσε μεγαλύτερη από την αναμενόμενη μείωση των εσόδων στα 41,7 δισ. ευρώ για το πρώτο τρίμηνο, η οποία αποδίδεται στις ασθενέστερες επιδόσεις των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων της.
Η Mercedes-Benz, που ανήκει στην Daimler, ανακοίνωσε επίσης πτώση σχεδόν 30% στα κέρδη προ φόρων και τόκων στα 3,9 δισ. ευρώ, καθώς μειώθηκαν τόσο ο όγκος των πωλήσεων όσο και τα περιθώρια κέρδους.
Η Mercedes-Benz σημείωσε μείωση 8% στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων σε σχέση με πέρυσι, οι οποίες ανήλθαν σε 463.000, με σημαντική μείωση στην Ασία. Οι αναλυτές της Citi εξέφρασαν αυξανόμενες ανησυχίες για τις δραστηριότητες της Mercedes Cars, επικαλούμενοι την ασθενέστερη ζήτηση πολυτελών προϊόντων από τους Κινέζους καταναλωτές.
“Kακή αρχή” για το πρώτο τρίμηνο του έτους και για τη VW.
Μετά από αρκετά χρόνια ενίσχυσης των κερδών από τα προβλήματα της αλυσίδας εφοδιασμού που οδηγούσαν σε αύξηση των τιμών, ο κλάδος αντιμετωπίζει προκλήσεις από την κατάρρευση των αξιών μεταπώλησης των ηλεκτρικών οχημάτων – λόγω της ασθενέστερης του αναμενόμενου ζήτησης, του απαρχαιωμένου λογισμικού και του πολέμου τιμών που οδηγείται από την Tesla και την Κίνα – και τα υψηλότερα επιτόκια που αποτρέπουν τους καταναλωτές.
Η VW και η Mercedes είναι επίσης πιο εκτεθειμένες στις προκλήσεις στη μεγαλύτερη αγορά τους, την Κίνα, όπου η καταναλωτική ζήτηση έχει αποδυναμωθεί εν μέσω αυξανόμενου ανταγωνισμού από τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η VW ανακοίνωσε χαμηλότερο από το αναμενόμενο περιθώριο λειτουργικού κέρδους λόγω των εκπτώσεων σε όλα τα μοντέλα της και των εσωτερικών προβλημάτων της αλυσίδας εφοδιασμού που επιβράδυναν την παραγωγή των κινητήρων V6 και V8 της Audi.
Ο όμιλος προειδοποίησε για ένα “αργό ξεκίνημα του έτους”, δεδομένων των προετοιμασιών για τη σταδιακή απόσυρση παλαιότερων μοντέλων και την εστίαση σε σχεδόν 30 νέα μοντέλα σε όλες τις μάρκες του, σχεδόν όλα EVs.
Η VW επανέλαβε τις προοπτικές της για το σύνολο του έτους για “αύξηση των πωλήσεων έως και 5%” επί των πωλήσεων του 2023 ύψους 322,3 δισ. ευρώ, με τον οικονομικό διευθυντή Arno Antlitz να δίνει έμφαση στα μέτρα εξοικονόμησης κόστους και στην παρουσίαση νέων μοντέλων.
Η οικονομική διευθύντρια της Stellantis, Natalie Knight, χαρακτήρισε το τρίμηνο ως “ασταθές”, καθώς η εταιρεία προετοιμάζεται για την εισαγωγή νέων μοντέλων, ιδίως ηλεκτρικών οχημάτων, αργότερα μέσα στο έτος. Τα καθαρά έσοδα για το τρίμηνο μέχρι τον Μάρτιο ήταν 41,7 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 12% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, μετά την εξάντληση των αποθεμάτων που δημιουργήθηκαν πέρυσι. Αυτό ήταν σε σύγκριση με τις μέσες προσδοκίες των αναλυτών για 42,3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με δημοσκόπηση της Refinitiv.
Οι μετοχές της VW και της Mercedes υποχώρησαν κατά περίπου 3% στις πρωινές συναλλαγές, ενώ η Stellantis σημείωσε πτώση περίπου 2%.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως αποκαλύπτεται από τις πρόσφατες ανακοινώσεις των Volkswagen, Stellantis και Mercedes-Benz, βρίσκονται αντιμέτωπες με σημαντικές προκλήσεις που πηγάζουν από τη μειωμένη ζήτηση, την κατάρρευση των τιμών μεταπώλησης και τις δυσκολίες στην αλυσίδα εφοδιασμού. Η κατάσταση επιδεινώνεται από τα αυξημένα επιτόκια και την έντονη ανταγωνιστική πίεση, ιδιαίτερα από την Κίνα και την Tesla, που απειλούν την κερδοφορία και την αγοραστική δύναμη.
Μπροστά στο μέλλον, οι εταιρείες αυτοκινήτων θα πρέπει να εστιάσουν περισσότερο στην καινοτομία και τη βελτίωση της αποδοτικότητας της παραγωγής τους. Η μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα παραμένει μετέωρη, καθώς η ζήτηση παραμένει χαμηλή και οι επενδύσεις σε σύγχρονες τεχνολογίες και οικονομικά αποδοτικά μοντέλα αναμένεται να είναι οι κινητήριοι μοχλοί για ανάκαμψη και βιωσιμότητα.
Επιπλέον, η ανάπτυξη στρατηγικών για την ενίσχυση των λειτουργικών περιθωρίων κέρδους και η ενσωμάτωση πιο ευέλικτων επιχειρησιακών μοντέλων θα μπορούσαν να προσφέρουν προστασία από τις διακυμάνσεις στη ζήτηση και την αγοραστική δύναμη. Η προσαρμογή στη μεταβαλλόμενη αγοραστική συμπεριφορά και η ανταπόκριση στις ανάγκες για πιο βιώσιμες και προσιτές μετακινήσεις είναι επίσης επιτακτική.