Τα μεγαλύτερα SOS για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι λύσεις
Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ
«Χρειαζόμαστε επειγόντως ολοκληρωμένες πολιτικές που θα διασφαλίζουν περιφερειακή ανάπτυξη και βιώσιμες πόλεις με κοινωνική συνοχή. Σε αυτή την κατεύθυνση, η Πολιτεία πρέπει να στηρίξει με κάθε δυνατό τρόπο τη λειτουργία των ήδη υφισταμένων και τη δημιουργία νέων εμπορικών καταστημάτων».
Με ξεκάθαρα λόγια ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) Γιώργος Καρανίκας αναδεικνύει τη δύναμη που διαθέτουν οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου για τη στήριξη της οικονομίας, όπως και τον κρίσιμο ρόλο του κλάδου για την αγορά εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων, στη συνέντευξή του στην «DEALnews».
Αναφέρει τα τέσσερα μεγάλα SOS για τις ΜμΕ, καθώς και ποιες κατά την άποψή του θεωρούνται οι καλύτερες προτάσεις για τη λύση των προβλημάτων.
– Ποια είναι, κατά την άποψή σας, κύριε πρόεδρε, τα μεγαλύτερα SOS για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το εμπόριο το 2024 και ποιες λύσεις προτείνετε γι’ αυτά τα προβλήματα; Ποια η εικόνα σας για τη σημερινή κατάσταση στην αγορά;
Οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εμπορικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις αλλά και γενικότερα οι ΜμΕ, σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, ιεραρχούνται ως εξής: α) Η διαχείριση των ανατιμήσεων, β) οι οικονομικές υποχρεώσεις, γ) η πρόσβαση στη ρευστότητα και δ) το κόστος του ψηφιακού μετασχηματισμού. Η διαφορά της χώρας μας με τις άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες εντοπίζεται στο γεγονός πως οι επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης και της αλματώδους διόγκωσης των τιμών εκδηλώθηκαν μεν σε διεθνές επίπεδο, αλλά η Ελλάδα ήταν ήδη ευάλωτη, καθώς είχε προηγηθεί ο εξαιρετικά ισχυρός αντίκτυπος της παρατεταμένης κρίσης χρέους.
Σήμερα η ελληνική μικρομεσαία επιχειρηματικότητα αισθάνεται ασφυκτικά πιεσμένη και για τον λόγο αυτό εστιάζει στην επιβίωσή της και όχι στον τόσο, πλέον, απαραίτητο μεσοπρόθεσμο μετασχηματισμό της. Ωστόσο, δεν υπάρχει άλλος τρόπος απεγκλωβισμού από τον φαύλο κύκλο της ύφεσης από την επένδυση σε νέες ιδέες, σε καινοτομία και σε εξωστρέφεια. Η διευκόλυνση της πρόσβασης σε ρευστότητα για επενδυτικούς σκοπούς, η υποχώρηση του κόστους του χρήματος (μείωση επιτοκίων χορηγήσεων), η ενίσχυση της κουλτούρας των συνεργειών για μείωση του κόστους προμηθευτών, η προώθηση των προϊόντων σε νέες αγορές με έμφαση στην ποιότητα, ο επανασχεδιασμός, με ολιστική, μάλιστα, προσέγγιση των επενδυτικών κινήτρων (επιδοτήσεις, δάνεια, φορολογικές/ ασφαλιστικές διευκολύνσεις) κ.λπ. είναι πρωτοβουλίες που κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
– Ποιοι πιστεύετε ότι θα είναι φέτος οι ισχυρότεροι πυλώνες ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία; Να τα περιμένουμε… όλα από τον τουρισμό;
Στην ΕΣΕΕ πιστεύαμε ανέκαθεν στη συμπληρωματικότητα της οικονομικής δραστηριότητας, δηλαδή στο ότι όλοι οι επιμέρους κλάδοι της θα πρέπει να λειτουργούν παραγωγικά και συμπληρωματικά για να είναι η ανάπτυξη ισχυρή, ισόρροπη και βιώσιμη. Για το 2024 η μεγέθυνση αναμένεται να διαμορφωθεί σε 2,3%, στηριζόμενη κατά κύριο λόγο στην ιδιωτική κατανάλωση, εξαιτίας και της βελτίωσης στην αγορά εργασίας, αλλά και στο μέτωπο του πληθωρισμού και στις επενδύσεις, λόγω των ευρωπαϊκών πόρων και της αναβάθμισης της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας. Φυσικά, η συμβολή του τουρισμού θα είναι και φέτος ιδιαίτερα θετική, τουλάχιστον με βάση τους πρόδρομους δείκτες των σχετικών δραστηριοτήτων (κρατήσεις ξενοδοχείων, αεροπορικές θέσεις και δρομολόγια κ.ά.), παρά, μάλιστα, τις διεθνείς γεωπολιτικές εντάσεις.
Εντούτοις, μόνο ο τουρισμός δεν επαρκεί. Ενδεικτικά μόνο να αναφερθεί πως, σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, μόνο το 15% της ημερήσιας τουριστικής δαπάνης των τουριστών καταλήγει στον εμπορικό κλάδο. Αντίθετα, οφείλουμε όλοι να συμβάλουμε ώστε να βελτιωθεί το ευρύτερο οικοσύστημα και οι υπηρεσίες γύρω από την τουριστική δραστηριότητα, εξέλιξη που θα επιτρέψει τα εξής: Αφενός τον επαναπροσδιορισμό (rebranding) του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, στοχεύοντας όχι μόνο στην αύξηση των αφίξεων, αλλά και στην προσέλκυση τουριστών με υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο τις τουριστικές εισπράξεις. Αφετέρου τη δυνατότητα διεύρυνσης της αγοράς για τα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, λειτουργώντας ευεργετικά και για το σύνολο των ΜμΕ.
– Με ποιες πρωτοβουλίες ή παρεμβάσεις στηρίζει η ΕΣΕΕ το επιχειρείν, από την πλευρά της, και ποιες άλλες προγραμματίζετε για το εγγύς μέλλον; Αναφερθήκατε πριν από λίγες ημέρες σε καμπάνιες όπως το «Shopping in Greece», που έχει προτείνει η ΕΣΕΕ, ή στην άλλη πρόταση να χτιστούν κλειστές αγορές τροφίμων σε περιοχές-κλειδιά, όπως ο Πειραιάς…
Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε ενημερωτικές δράσεις γύρω από τις τελευταίες πολλές υποχρεωτικές αλλαγές στη νομοθεσία που αφορούν τη χρηματοδότηση των ΜμΕ, την εφαρμογή της Ψηφιακή Κάρτας Εργασίας και τη σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS. Παράλληλα, με τις παρεμβάσεις μας προς τα συναρμόδια υπουργεία πιέζουμε για καλύτερη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην πορεία τους προς τη «δίδυμη» ψηφιακή και πράσινη μετάβαση. Η πρότασή μας για την καμπάνια «Shopping in Greece» μπορεί να αναβαθμίσει σημαντικά το τουριστικό προϊόν της χώρας, διασυνδέοντας τις τουριστικές ροές με τις εμπορικές επιχειρήσεις, κάτι στο οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά. Για να εμπλουτίσουμε την ταξιδιωτική εμπειρία, έχουμε προτείνει, επίσης, τη δημιουργία κλειστών αγορών τροφίμων στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Αυτές θα συστεγάζουν εμπορικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις εστίασης, ώστε ο αλλοδαπός επισκέπτης και ο Ελληνας καταναλωτής να γνωρίζουν ότι εκεί θα βρουν, θα αγοράσουν και θα απολαύσουν επιτόπου τα εξαιρετικά ελληνικά προϊόντα αγροδιατροφής. Φυσικά, παρακολουθούμε συνεχώς τις διεθνείς τάσεις του Retail και τις παρουσιάζουμε στο πλαίσιο του συνεδρίου μας Future of Retail, που πλέον αποτελεί θεσμό για το ελληνικό εμπόριο.
– Ποια ήταν τα κυριότερα μηνύματα του πρόσφατου διεθνούς συνεδρίου της ΕΣΕΕ «Future of Retail 2024», όπου δηλώσατε, ανάμεσα σε άλλα, «ενημερωνόμαστε για τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές απέναντι στις προκλήσεις του ψηφιακού και πράσινου μετασχηματισμού»; Σε τι «βαθμό» τις υιοθετούν και τις ενσωματώνουν στην καθημερινότητά τους οι ελληνικές ΜμΕ;
Στο «Future of Retail» έγινε πλήρως κατανοητό ότι πρέπει να εστιάσουμε στη διασύνδεση του «οικοσυστήματος» του λιανικού εμπορίου με όλα τα υπόλοιπα οικοσυστήματα -του τουρισμού, της τεχνολογίας, της καινοτομίας, της πράσινης οικονομίας- και για τη διασύνδεση του φυσικού καταστήματος με το ηλεκτρονικό, μέσα από πολλαπλά κανάλια πωλήσεων. Οι αλλαγές είναι ραγδαίες και οι αντοχές των ΜμΕ σε αυτόν τον «μαραθώνιο ταχύτητας» θα εξαρτηθούν σε μεγάλο βαθμό από τη συστηματική και στοχευμένη τους στήριξη, με νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων.
Ειδικά στη χώρα μας η στήριξη της μικρομεσαίας εμπορικής επιχειρηματικότητας είναι στην ψηφιακή εποχή περισσότερο αναγκαία από ποτέ. Με δεδομένη την ανησυχητική δημογραφική γήρανση, τα διογκούμενα προβλήματα του υπερτουρισμού σε συγκεκριμένες περιοχές και της συνεχούς οικονομικής υποβάθμισης σε άλλες, χρειαζόμαστε επειγόντως ολοκληρωμένες πολιτικές που θα διασφαλίζουν περιφερειακή ανάπτυξη και βιώσιμες πόλεις με κοινωνική συνοχή. Σε αυτή την κατεύθυνση η Πολιτεία πρέπει να στηρίξει με κάθε δυνατό τρόπο τη λειτουργία των ήδη υφισταμένων και τη δημιουργία νέων εμπορικών καταστημάτων. Οι εμπορικές επιχειρήσεις συντελούν στη διατήρηση και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, τονώνουν το αίσθημα ασφάλειας των κατοίκων και προσφέρουν ευκαιρίες για κοινωνικοποίηση των νέων και σύσφιξη των δεσμών των πολιτών με τον τόπο διαμονής τους. Εν κατακλείδι, ιδιαίτερα στην ψηφιακή εποχή είναι ικανές να συμβάλουν καθοριστικά στην αναζωογόνηση των συνοικιών στις πόλεις, στην ανάπτυξη της περιφέρειας και την κοινωνική συνοχή στο σύνολο της χώρας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ