– Η υποχρεωτική και η σχεδόν πλήρης ψηφιοποίηση των καθημερινών συναλλαγών μεταξύ πολιτών και επιχειρήσεων και το νέο, πιο αυστηρό, καθεστώς φορολόγησης των επαγγελματιών κατά πόσο θεωρείτε ότι θα βοηθήσουν στην προσπάθεια του κράτους να καταπολεμήσει τη φοροδιαφυγή; Βλέπετε κάποιο άλλο μέτρο που θα μπορούσε να ληφθεί και να αποδώσει;
Η ΕΣΕΕ και ο εμπορικός κόσμος εξαρχής στηρίζουν κριτικά, αλλά έμπρακτα, τις προσπάθειες ψηφιοποίησης της Φορολογικής Διοίκησης και των συναλλαγών, καθώς τα θεωρούμε απαραίτητα εργαλεία για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, τη στήριξη του υγιούς ανταγωνισμού, τη μείωση του γραφειοκρατικού κόστους, τη διαφάνεια στις συναλλαγές και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Στο πλαίσιο αυτό, επικροτήσαμε τη διασύνδεση των ταμειακών συστημάτων με την Εφορία και επιδιώξαμε, όποτε χρειάστηκε, τη χρονική παράταση για τη διασύνδεση των POS με τους φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς των επιχειρήσεων, με γνώμονα πάντα την ασφαλή προσαρμογή των ΜμΕ στο νέο καθεστώς, ώστε να αποφύγουν αχρείαστο κόστος και ταλαιπωρία. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει για ακόμα ένα εύλογο χρονικό διάστημα να αποφευχθεί η αχρείαστη επιβολή κυρώσεων στις περιπτώσεις στις οποίες επιμένουν τα τεχνικά προβλήματα, καθυστερώντας τη διασύνδεση POS – ταμειακών μηχανών χωρίς υπαιτιότητα των επιχειρήσεων.
Ωστόσο, το νέο φορολογικό καθεστώς των ελεύθερων επαγγελματιών αποτελεί, δυστυχώς, στην πράξη μια ομολογία αδυναμίας των ελεγκτικών μηχανισμών να χρησιμοποιήσουν τα ψηφιακά εργαλεία για την πάταξη της πραγματικής και, κυρίως, της μεγάλης φοροδιαφυγής. Επιμένουμε πως η θέσπιση του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος σε όλους τους επαγγελματικούς κλάδους και η παράλληλη διασύνδεσή του με τον κατώτατο μισθό είναι ένα αναχρονιστικό, άδικο και πιθανότατα αντισυνταγματικό σύστημα φορολόγησης, που δεν προάγει την εμπιστοσύνη ανάμεσα στις επιχειρήσεις και τη Φορολογική Διοίκηση. Ζητούμε να υιοθετηθούν μέτρα που υπηρετούν τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας, όπως η θέσπιση αφορολόγητου ορίου για τους επιχειρηματίες κατ’ αναλογία όσων ισχύουν σήμερα για τους μισθωτούς αλλά και η ενεργοποίηση του ειδικού ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού. Η υλοποίηση των εν λόγω προτάσεων θα διασφαλίσει πολύτιμη ρευστότητα και θα τονώσει την ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας, συντελώντας στη δημιουργία ενός δίκαιου φορολογικού περιβάλλοντος, που είναι βασικός παράγοντας οικονομικής και κοινωνικής σταθερότητας.
«Ο περιορισμός του ανταγωνισμού αυξάνει τις τιμές»
– Ακρίβεια και πληθωρισμός εξακολουθούν να «ψαλιδίζουν» τα εισοδήματα και να επηρεάζουν αρνητικά την κατανάλωση, άρα και τα έσοδα των επιχειρήσεων. Ποια θεωρείτε ότι θα ήταν τα κατάλληλα, άμεσα και στοχευμένα μέτρα για την αναχαίτισή τους;
Η πληθωριστική κλιμάκωση τις αναγκάζει, ειδικά τις εμπορικές ΜμΕ, να υπερβούν μια τριπλή πρόκληση:
πρώτον, την αύξηση των τιμών αγοράς εμπορευμάτων από τους προμηθευτές, αφού το 47,2% των εμπορικών ΜμΕ κλήθηκε το 2023 να πληρώσει υψηλότερες τιμές, της τάξεως του 11-30% σε σχέση με το 2022,
δεύτερον, την αύξηση του ενεργειακού κόστους, η οποία βέβαια είναι ηπιότερη σήμερα, και
τρίτον, το αρνητικό αποτύπωμα στα έσοδα από τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών.
Οι αρνητικές προσδοκίες των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού σε συγκεκριμένες ομάδες προϊόντων (π.χ. τρόφιμα) αναμένεται να δυσχεράνει την προσπάθεια αντιμετώπισης της ακρίβειας.
Πάγια θέση της ΕΣΕΕ είναι η ανάγκη ενδυνάμωσης του ανταγωνισμού. Οπως φαίνεται, η δομή της αγοράς παίζει κρίσιμο ρόλο στη διατήρηση υψηλών πληθωριστικών πιέσεων. Δεν είναι τυχαίο πως σε αγορές στις οποίες ο ανταγωνισμός είναι περιορισμένος, η αύξηση των τιμών είναι ένα μόνιμο φαινόμενο. Παρόμοια εικόνα καταγράφεται και στον τραπεζικό τομέα, με την πρόσφατη Εκθεση του ΚΕΠΕ για τον πληθωρισμό της απληστίας να είναι χαρακτηριστική. Σε κάθε περίπτωση, η ενίσχυση της θεσμικής θωράκισης του ανταγωνισμού αποτελεί σημείο-κλειδί για την απορρόφηση των διακυμάνσεων των τιμών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ