Σήμερα, Μεγάλη Παρασκευή, και αύριο, Μεγάλο Σάββατο, η δραστηριότητα στην αγορά κορυφώνεται, καθώς οι καταναλωτές σπεύδουν να αγοράσουν τα δώρα της τελευταίας στιγμής και να προετοιμαστούν για τα εορταστικά γεύματα.
Οι έμποροι αναφέρουν αύξηση της αγοραστικής δραστηριότητας, με τη σταθερή προσφορά προϊόντων και τη συγκράτηση των τιμών να ευνοούν τους καταναλωτές.
Σημειώνεται ότι τα καταστήματα θα λειτουργήσουν από τη 1 μ.μ. έως τις 7 μ.μ. τη Μεγάλη Παρασκευή και από τις 9 π.μ. έως τις 3 μ.μ. το Μεγάλο Σάββατο. Τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά την Κυριακή του Πάσχα, τη Δευτέρα και την Τρίτη.
Παράλληλα, παρατηρείται αυξημένη κίνηση στα σούπερ μάρκετ, καθώς οι καταναλωτές εκμεταλλεύονται το “Καλάθι του νοικοκυριού”, το “Καλάθι της Σαρακοστής” και το “Καλάθι του Πάσχα” για να οργανώσουν έγκαιρα τα γιορτινά τους γεύματα. Το “Πασχαλινό Καλάθι” είναι ενεργό από τις 24 Απριλίου έως τις 4 Μαΐου, ενώ το “Σαρακοστιανό Καλάθι” θα παραμείνει σε ισχύ έως τις 4 Μαΐου. Το “Πασχαλινό Καλάθι” επεκτείνει το “Καλάθι του νοικοκυριού” προσθέτοντας τέσσερις κατηγορίες τροφίμων για να παρέχει στους καταναλωτές πρόσθετες επιλογές. Το “Πασχαλινό Καλάθι” περιλαμβάνει αρνί, κατσίκι, πασχαλινό ψωμί (τσουρέκι) και σοκολατένια πασχαλινά αυγά, μεταξύ άλλων προϊόντων.
Οι καταναλωτές έχουν επίσης πρόσβαση στο “Καλάθι των νονών” από τις 22 Απριλίου, το οποίο περιλαμβάνει 12 κατηγορίες προϊόντων, όπως πασχαλινές λαμπάδες – παιχνίδια, επιτραπέζια παιχνίδια/παζλ, παιχνίδια που σχετίζονται με κούκλες, παιδικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευής και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τούβλα), τηλεκατευθυνόμενα οχήματα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικά σετ μπάσκετ και γκολ), βελούδινα παιχνίδια, μουσικά παιχνίδια και προαιρετικά σοκολατένια αυγά και συναφή προϊόντα.
Επιπλέον, η πλατφόρμα e-Consumer (https://e-katanalotis.gov.gr) έχει αναβαθμιστεί πλήρως και είναι διαθέσιμη στους χρήστες του διαδικτύου. Αυτή η πλατφόρμα είναι ένα χρήσιμο και φιλικό προς το χρήστη εργαλείο που επιτρέπει στους καταναλωτές να συγκρίνουν τιμές, να δημιουργήσουν ένα προσαρμοσμένο καλάθι αγορών με τα προϊόντα που επιθυμούν και να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους με το χαμηλότερο κόστος από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ που τα προσφέρει. Η πλατφόρμα παρέχει διαφανή σύγκριση τιμών για 3.000 βασικά και ταχέως μεταβαλλόμενα καταναλωτικά αγαθά επί του παρόντος σε ελάχιστο χρόνο. Ακολούθως, προσφέρει τη δυνατότητα εύρεσης του φθηνότερου καλαθιού με βάση τις τιμές και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων.
Η προσφορά στην αγορά είναι άφθονη και οι εντατικοί έλεγχοι συνεχίζονται
Πλήρης είναι η διαθεσιμότητα των προϊόντων στις λαϊκές αγορές της Αττικής, της Θεσσαλονίκης, αλλά και σε όλη τη χώρα, σύμφωνα με τον Παντελή Μόσχο, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Παραγωγών Αγροτικών Προϊόντων, ο οποίος δήλωσε πρόσφατα ότι παρά τις αυξήσεις στο κόστος παραγωγής το τελευταίο διάστημα, παρατηρείται άνοδος των τιμών σε όλα τα προϊόντα. Ωστόσο, πρόσθεσε: “Περιμένουμε από τους καταναλωτές να έρθουν και να ψωνίσουν τα φρέσκα προϊόντα που χρειάζονται για το πασχαλινό τους τραπέζι, όπως πατάτες, ντομάτες, μαρούλια, λάχανα, σε πλήρη διαθεσιμότητα χωρίς κανένα πρόβλημα. Εδώ, έχουμε και κάτι ευχάριστο για τους καταναλωτές. Είμαστε τουλάχιστον 30-40% φθηνότεροι από τα σούπερ μάρκετ και τους κλειστούς εμπορικούς χώρους”.
Η Περιφέρεια Αττικής πραγματοποιεί εντατικούς ελέγχους στην αγορά κατά την περίοδο του Πάσχα για την προστασία της δημόσιας υγείας και την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας που πλήττει τους καταναλωτές. Με εντολή του Περιφερειάρχη Νίκου Χαρδαλιά προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Περιφέρειας Αττικής θα βρίσκονται σε επιφυλακή μέχρι και τη Δευτέρα του Πάσχα, 6 Μαΐου, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή και νόμιμη λειτουργία όλων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. “Οι πολίτες της Αττικής θα γιορτάσουν το Πάσχα με ασφάλεια και με σεβασμό στον οικογενειακό προϋπολογισμό”, τόνισε ο κ. Χαρδαλιάς και πρόσθεσε: “Τις άγιες αυτές ημέρες, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας θα βρίσκονται σε διαρκή κινητοποίηση, ώστε τα προϊόντα που φτάνουν στο πασχαλινό τραπέζι να είναι απολύτως ασφαλή για την υγεία των καταναλωτών, να είναι υψηλής ποιότητας και να έχουν σωστή τιμή. Η ανοχή στην αισχροκέρδεια -σε μια περίοδο που ο οικογενειακός προϋπολογισμός είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένος-, στη νοθεία και στις εκπτώσεις ποιότητας θα είναι μηδενική. Οποιαδήποτε παράβαση θα τιμωρείται άμεσα από το νόμο, χωρίς εξαιρέσεις”.
Σημειώνεται ότι από τις 8 Απριλίου μέχρι σήμερα, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας έχουν πραγματοποιήσει 6.112 ελέγχους ενόψει του Πάσχα. Οι έλεγχοι θα επεκταθούν σε όλες τις επιχειρήσεις που υπάγονται στη δικαιοδοσία των μηχανισμών της Περιφέρειας, όπως επιχειρήσεις διανομής κρέατος, πωλητές φρούτων και λαχανικών και άλλων κατηγοριών τροφίμων, σούπερ μάρκετ, λαϊκές αγορές, καταστήματα γαλακτοκομικών προϊόντων, πτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, καταστήματα παιχνιδιών, πρατήρια καυσίμων, επιχειρήσεις διασκέδασης και άλλες.
Εστιάζοντας στο κόστος του πασχαλινού γεύματος
“Το αρνί στο πασχαλινό καλάθι πωλείται σε τιμές κάτω των 10 ευρώ. Στόχος μας ήταν να δώσουμε τη δυνατότητα στα νοικοκυριά να αγοράσουν αρνί σε προσιτές τιμές”, δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας. Ο ίδιος τόνισε: “Στόχος μας ήταν να δώσουμε τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει αν θα αγοράσει το αρνί του από τον κρεοπώλη του ή θα το προμηθευτεί σε χαμηλότερη τιμή μέσω του πασχαλινού καλαθιού”.
Ερωτηθείς για τα παράπονα των παραγωγών σχετικά με τις χαμηλές τιμές στις οποίες πωλούν τα προϊόντα τους, ο κ. Σκρέκας εξήγησε: “Οι τιμές των παραγωγών ήταν ελαφρώς υψηλότερες από πέρυσι και αυτό που θέλαμε ήταν να συμπιέσουμε τις τιμές των μεσαζόντων και τελικά να φέρουμε το αρνί στο καλάθι του σούπερ μάρκετ σε προσιτές τιμές”.
Όσον αφορά την ποιότητα, ο υπουργός σημείωσε: “Ο καταναλωτής κατευθύνεται εκεί που εμπιστεύεται. Ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει. Οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται από τον ΕΦΕΤ και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σε όλη την αγορά είναι για να αποτρέψουμε το φαινόμενο της λανθασμένης σήμανσης. Παρακολουθούμε την αγορά και επαγρυπνούμε”.
“Ανακοινώσαμε και δημοσιεύσαμε τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο καλάθι και είδαμε ότι είναι στην ίδια τιμή ή και χαμηλότερα από το περασμένο Πάσχα. Στόχος της κυβέρνησης είναι η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και η μείωση των υψηλών τιμών”, πρόσθεσε.
Εστιάζοντας στα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση, ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε: “Οι προσπάθειές μας για αποκλιμάκωση αποτελούνται από τρεις προσπάθειες: αύξηση των μισθών, διενέργεια ελέγχων και τόνωση του ανταγωνισμού με ένα ψηφιακό εργαλείο, που είναι η πλατφόρμα e-Consumer”.
Ειδικότερα, για την ψηφιακή πλατφόρμα e-Consumer, ο κ. Σκρέκας ανέφερε: “Την έχουμε εμπλουτίσει με 3.000 προϊόντα που βρίσκονται στα σούπερ μάρκετ. Η πλατφόρμα είναι λειτουργική και ο καταναλωτής μπορεί να δει τις τιμές σε διάφορα σούπερ μάρκετ. Με αυτό το εργαλείο, δίνουμε τη δυνατότητα στον καταναλωτή να δημιουργήσει το καλάθι του πριν βγει από το σπίτι του και αυτό ενισχύει και τον ανταγωνισμό”.
Όσον αφορά το κόστος του πασχαλινού γεύματος, οι έμποροι εκτιμούν ότι φέτος θα είναι ακριβότερο κατά 16,3% έως 19,3% σε σχέση με πέρυσι. Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜ-Υ-ΕΣΕΕ) κατέγραψε, μέσω επιτόπιας συλλογής τιμών και συνεντεύξεων με βασικούς πληροφοριοδότες της αγοράς, τις τιμές τόσο από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ όσο και από εξειδικευμένα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων (π.χ. ζαχαροπλαστεία, φρουτοπωλεία, κρεοπωλεία κ.λπ.), καθώς και από τη Βαρβάκειο Αγορά. Το εκτιμώμενο κόστος για το φετινό πασχαλινό γεύμα (για 6-8 άτομα) κυμαίνεται από 89,04 έως 130,04 ευρώ. Με άλλα λόγια, οι καταναλωτές που θα κάνουν τις ίδιες αγορές με πέρυσι από παρόμοια καταστήματα θα αντιμετωπίσουν μεταβολή τιμών από 16,3% έως 19,3% σε σχέση με το 2023. Σημειώνεται ότι το εύρος των τιμών δικαιολογείται από την καταγραφή μιας σειράς προϊόντων διαφορετικής ποιότητας, σε διάφορες τοπικές αγορές και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων. Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι οι τιμές των προϊόντων που καταγράφηκαν είναι ενδεικτικές και επιχειρείται η αποτύπωση της γενικής κατανομής των τιμών και της εικόνας της αγοράς. Επιπρόσθετα, τονίζεται ότι, για λόγους συγκρισιμότητας με προηγούμενες ετήσιες έρευνες του ΙΝΕΜΥ για την εκτίμηση του κόστους του πασχαλινού γεύματος, περιλαμβάνονται οι τιμές των προϊόντων που περιλαμβάνονται τόσο στο “πασχαλινό εορταστικό καλάθι” όσο και στο “καλάθι του νοικοκυριού”.