Πολιτισμός, φύση και γαστρονομία, τα κύρια πλεονεκτήματά μας – η έλλειψη συνδεσιμότητας το μεγαλύτερο «αγκάθι»
Οι ταξιδευτές από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου» αποτελούν ένα ιδιαίτερα ελκυστικό target group για την ελληνική τουριστική βιομηχανία, το οποίο απομάκρυνε η οικονομική κρίση του 2011.
Με αυξανόμενο αριθμό Ιαπώνων τουριστών πριν από το… διάλειμμα του Covid-19 ν’ αναζητούν την αυθεντική εμπειρία της Ελλάδας, η ανάπτυξη τουριστικών προσφορών προσαρμοσμένων στις ανάγκες τους αποτελεί έναν επίκαιρο και επικερδή στόχο, που προσπαθεί να υπηρετήσει και η καμπάνια του ελληνικού κράτους για το 2024 ως «Ετος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας – Ιαπωνίας».
Η ελκυστικότητα της ιαπωνικής αγοράς συνίσταται, κυρίως, στο ότι πρόκειται για ταξιδιώτες με υψηλό κατά κεφαλήν εισόδημα και αγοραστική δύναμη, που έχουν την τάση να επιλέγουν ακριβά καταλύματα και η μέση ημερήσια δαπάνη τους κατά τη διάρκεια παραμονής στον προορισμό είναι υψηλή.
Την ίδια στιγμή, οι Ιάπωνες τουρίστες αναζητούν μια ποικιλόμορφη και once in a lifetime ταξιδιωτική εμπειρία κατά την επίσκεψή τους σε μια χώρα, και η Ελλάδα φαντάζει εξαιρετική επιλογή, λόγω ιστορικών μνημείων, φυσικής ομορφιάς και πλούσιας γαστρονομίας.
Μη αμελητέος είναι ο αριθμός των Ιαπώνων που πραγματοποιούν εκπαιδευτικά ταξίδια, ακόμα ένα τμήμα της τουριστικής αγοράς σχετικά με το οποίο η χώρα μας διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της μακραίωνης ιστορίας της και των αρχαιολογικών μνημείων που διαθέτει.
«Το στοίχημα είναι ν’ ανοίξουν προορισμοί από Ανατολή, ιδιαίτερα η Ιαπωνία, που πριν από το 2011 είχε δυναμική» επισημαίνει στη «DEALNews» ο πρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού Αρης Μαρίνης.
Πράγματι, ενώ οι τουριστικές ροές από την Ιαπωνία υπάρχουν από τη δεκαετία του 1980 και το 2005 σημείωσαν έντονη αύξηση, την τελευταία δεκαετία κατέγραψαν σημαντική κάμψη, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης και της δυσμενούς εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό εξαιτίας των διαδηλώσεων και των μεταναστευτικών ροών προς τα νησιά του Αιγαίου.
Από το 2016 καταγράφεται ξανά μία ανοδική πορεία, η οποία κορυφώθηκε το 2019, οπότε οι αφίξεις Ιαπώνων τουριστών καταγράφουν αύξηση 57,4% σε σχέση με το 2015 (110.368, έναντι 70.110).
Το περσινό έτος αποτελεί ουσιαστικά το πρώτο μεταπανδημικό έτος χωρίς κανέναν ταξιδιωτικό περιορισμό από τη χώρα της Απω Ανατολής και, σύμφωνα με όσα αναφέρουν πηγές του κλάδου σε πρόσφατη έκθεση του υπουργείου Τουρισμού, η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των τριών πρώτων προορισμών με όρους πωλήσεων για το 2023 και αποτελεί μία από τις λίγες αγορές που έχουν κατορθώσει να προσεγγίσουν τα νούμερα του 2019.
Το κύριο εμπόδιο για την πολυαναμενόμενη μαζική επιστροφή των Ιαπώνων τουριστών είναι η έλλειψη απευθείας πτήσης μεταξύ Ελλάδας και Ιαπωνίας και το συνακόλουθα υψηλό ταξιδιωτικό κόστος. Παλιότερα, η Ολυμπιακή εκτελούσε απευθείας δρομολόγια Αθήνα – Τόκιο δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα και υπολογίζεται πως μετέφερε περίπου 130.000 επιβάτες τον χρόνο.
Μετά την αναδιάρθρωση της εταιρίας σταμάτησαν οι απευθείας πτήσεις, και η πανδημία και ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας, που επέκτεινε τη διάρκεια πτήσεων για την αποφυγή της εκεί ζώνης απαγόρευσης πτήσεων, δυσχέραιναν ακόμα περισσότερο την αεροπορική συνδεσιμότητα μεταξύ των δύο χωρών, με την κατάσταση να μη δείχνει σημάδια ομαλοποίησης.
Στα υπόλοιπα προβλήματα, ξεχωρίζουν η έλλειψη ξεναγών που γνωρίζουν ιαπωνικά, ο υπερτουρισμός σε συγκεκριμένους δημοφιλείς προορισμούς και η υπερτιμολόγηση των προσφερόμενων υπηρεσιών σε αυτούς, ο ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες (κυρίως Τουρκία και Κροατία) και η αυξανόμενη συχνότητα εμφάνισης ακραίων καιρικών φαινομένων και υψηλών θερμοκρασιών, που αποθαρρύνουν την επιλογή της χώρας μας ως προορισμού κατά τους θερινούς μήνες, καθώς, όπως υπογραμμίζεται, οι Ιάπωνες «είναι νησιωτικός, αλλά δεν είναι θαλασσινός λαός».
2024: «Ετος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας – Ιαπωνίας»
Υστερα από περσινή συμφωνία των δύο πρωθυπουργών των χωρών, το 2024 αποφασίστηκε να ανακηρυχθεί ως «Ετος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας – Ιαπωνίας». Η χώρα μας προγραμματίζει εκδηλώσεις σε ολόκληρη την Ιαπωνία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, που θα αναδείξουν τις ομοιότητες αλλά και τη διαφορετικότητα που φέρνουν κοντά την Ελλάδα και την Ιαπωνία.
Υπηρετώντας τον ίδιο στόχο, της επανεκκίνησης των ελληνοϊαπωνικών τουριστικών σχέσεων, ο ΕΟΤ πριν από λίγους μήνες συμμετείχε στην Τοurism Expo Japan 2023 ως συνεκθέτης εντός του ευρωπαϊκού περιπτέρου της European Travel Commission (ETC). Κατά τη διάρκεια της έκθεσης πραγματοποιήθηκαν στοχευμένες συναντήσεις με εκπροσώπους του Ιαπωνικού Οργανισμού Τουρισμού και άλλων τουριστικών φορέων.
Τέλος, ο ΕΟΤ σε συνεργασία με την πρεσβεία της Ελλάδας στο Τόκιο, οργανώνει fam trip εξοικείωσης κατά το χρονικό διάστημα από 6 έως 17 Ιουνίου 2024 για την ταξιδιωτική συγγραφέα και πιστοποιημένη οινογνώστρια κυρία Saiki Manami και τον φωτογράφο Hiroaki Tamura.
Οι φιλοξενούμενοι θα συμμετάσχουν σε κρουαζιέρα στο Αιγαίο, για την οποία η κυρία Saiki θα αρθρογραφήσει στο εθνικής εμβέλειας ιαπωνικό περιοδικό κρουαζιέρας «CRUISE».
Το προφίλ των ταξιδιωτών από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου»
Οι Ιάπωνες καταναλωτές επιζητούν ασφάλεια μαζί με καινοτόμες και μοναδικές εμπειρίες (novelty) στις διακοπές τους. Ενδιαφέρονται πολύ για την υψηλή ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που καταναλώνουν, δίνουν μεγάλη έμφαση στη λεπτομέρεια, στην αισθητική και την καθαριότητα, ενώ θεωρούν ότι οι προωθητικές μπροσούρες «έχουν ισχύ συμβολαίου». Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα, αγαπημένοι προορισμοί των Ιαπώνων είναι το Ν. Αιγαίο, η Αττική και η Κρήτη, ενώ πασίγνωστοι προορισμοί τούς είναι ουσιαστικά άγνωστοι.
Το πιο περιζήτητο τμήμα της ιαπωνικής αγοράς είναι οι τουρίστες άνω των 65 (silver tourism), καθώς πρόκειται για τους επισκέπτες που πραγματοποιούν ταξίδια μεγάλης διάρκειας και δαπανούν στον προορισμό 2,5 φορές πάνω από τον μέσο όρο.
Υπολογίζεται πως για το έτος 2020 περίπου το 72% των περιουσιακών στοιχείων στην Ιαπωνία βρίσκεται στην κατοχή ατόμων άνω των 55 ετών και συνταξιούχων. Βασικές προκλήσεις για την εν λόγω κατηγορία αποτελούν η έλλειψη γνώσης της αγγλικής γλώσσας και ζητήματα κινητικότητας.
Σημαντική δυναμική παρουσιάζουν και οι εργαζόμενες γυναίκες υψηλού μορφωτικού επιπέδου στο ηλικιακό φάσμα 20-30, που συνήθως διαθέτουν υψηλό εισόδημα για την πραγματοποίηση ταξιδιών. Διαθέτουν σχετικά καλή γνώση αγγλικών, ενδιαφέρονται σε μεγάλο βαθμό για ινσταγκραμικούς προορισμούς, όπου ταυτόχρονα θα αγοράσουν τοπικά προϊόντα, επιδιώκοντας σύνδεση με την τοπική κουλτούρα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ