13,2% αύξηση διανυκτερεύσεων το 2023, μέσω Airbnb και αντίστοιχων πλατφορμών
Αύξηση διανυκτερεύσεων και, συνεπώς, τζίρου παρουσιάζει για το 2023 η βιομηχανία των βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικιών μέσω διαμοιρασμού πλατφορμών, χωρίς ωστόσο, όπως υπογραμμίζουν ειδικοί του κλάδου, αυτή η ανάπτυξη να συνοδεύεται από αύξηση των εμπλεκόμενων εταιριών.
Με βάση τα επικαιροποιημένα στοιχεία της Eurostat για την περσινή χρονιά, στην Ελλάδα κατεγράφησαν 36,44 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις και, άρα, κατατάσσεται στην 6η θέση της σχετικής ευρωπαϊκής λίστας, με ετήσια αύξηση 13,23% σε σχέση με το 2022 (31,62 εκατ. διανυκτερεύσεις). Σε σχέση δε με το 2019, την τελευταία σεζόν πριν από τη διετή καθίζηση του κλάδου λόγω των απαγορεύσεων που επέφερε η πανδημία Covid-19, καταγράφεται άνοδος 33,32% (24,30 εκατ. διανυκτερεύσεις).
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κατεγράφησαν συνολικά πάνω από 678 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις με κράτηση μέσω Airbnb, Booking, Expedia Group ή TripAdvisor, με τη Γαλλία να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας, την Ισπανία να ακολουθεί και τις Κύπρο, Γερμανία, Πορτογαλία να συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα.
Πρόκειται για την τρίτη συνεχόμενη χρονιά με διψήφια ετήσια αύξηση (13,8% πανευρωπαϊκά σε σύγκριση με το 2022, οπότε σημειώθηκαν 596,5 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις), αν και η ανάπτυξη έχει επιβραδυνθεί από τη στιγμή που η συρρίκνωση που υπέστη το 2020 ο κλάδος λόγω της πανδημίας Covid-19 έχει ξεπεραστεί ήδη από το 2022 (2021: +33,9%, 2022: +63,9%).
Σύμφωνα δε με τα επικαιροποιημένα στοιχεία ανά περιφέρεια για το περσινό καλοκαίρι (γ’ τρίμηνο του 2023), μεταξύ των 20 κορυφαίων περιφερειών βρίσκονται και δύο ελληνικές, η Περιφέρεια του Νότιου Αιγαίου, με περίπου 4,6 εκατ. διανυκτερεύσεις, και αυτή των Ιονίων Νήσων, με σχεδόν 4,3 εκατ. διανυκτερεύσεις. Επονται η Κρήτη, με 3,9 εκατ. διανυκτερεύσεις, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με 3 εκατ., και, τέλος, η Αττική, με 2,9 εκατ.
Πανευρωπαϊκά, οι πιο δημοφιλείς περιοχές για τύπου Airbnb καταλύματα την ίδια εποχή ήταν η Jadranska Hrvatska στην Κροατία (23,7 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις), η Ανδαλουσία στην Ισπανία (14 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις) και η γαλλική Προβηγκία – Alpes-Côte d’Azur (12,2 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις), ενώ πολλές περιφέρειες από την Ιταλία και την Πορτογαλία φιγουράρουν στο Top 20.
Αδύνατο σημείο για την ελληνική βιομηχανία βραχυχρόνιων μισθώσεων μέσω πλατφορμών διαμοιρασμού κατοικίας φαίνεται να είναι η εποχικότητα του τουρισμού στη χώρα μας: κατά το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου καταγράφηκε η πλειονότητα των διανυκτερεύσεων, δηλαδή πάνω από 17 εκατ., ακολουθούν ο Σεπτέμβριος με πάνω από 5 εκατ. διανυκτερεύσεις και ο Ιούνιος με περισσότερες από 4 εκατ., αλλά στον αντίποδα βρίσκονται ο ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος, με λιγότερο από 1 εκατομμύριο διανυκτερεύσεις το δίμηνο.
Κυρίαρχοι όμιλοι από Λίβανο και Ισραήλ και άλλες εθνικότητες
Εξετάζοντας τα δεδομένα, πέρα από την προφανή αύξηση τζίρου που επιφέρει η εκτίναξη του ελληνικού τουρισμού στη μεταπανδημική περίοδο, για την ελληνική βιομηχανία βραχυχρόνιων μισθώσεων μέσω πλατφορμών πρόκειται για την τρίτη συνεχόμενη χρονιά με διψήφια ετήσια αύξηση και τη δεύτερη που ξεπερνιέται το προ Covid ορόσημο του 2019.
Ωστόσο, πρόκειται και για την πρώτη χρονιά με φυσιολογικό ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης, καθώς εκλείπει πλέον ο παράγοντας των περιορισμών λόγω της πανδημίας στη σύγκριση των ετήσιων μεγεθών (μεταξύ 20-21 υπήρξε αύξηση 96,6% και την περίοδο 21-22 76,8%).
Πρόκειται για μια τάση σταθεροποίησης που την επισημαίνει στην «Dealnews» και η κυρία Κατερίνα Παναγοπούλου, στέλεχος της κτηματομεσιτικής εταιρίας Value Deal, με καλή εποπτεία της αγοράς Airbnb της Αθήνας και της Σαντορίνης, όταν της θέσαμε το ερώτημα αν η αύξηση του τζίρου του κλάδου συνεπάγεται και αντίστοιχη αύξηση των εμπλεκόμενων εταιριών.
«Δεν έχει αλλάξει κάτι σημαντικά στα μετά Covid χρόνια, κάποιες εταιρίες κλείνουν, κάποιες ανοίγουν, χωρίς μεγάλη διαφοροποίηση. Είναι σαν τη θερμοκρασία της θάλασσας, παραμένει η ίδια χειμώνα καλοκαίρι, κι ας αλλάζει 2 βαθμούς πάνω κάτω, αναλόγως της εποχής» μας απάντησε.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει, το περίπου 40% του συνόλου της βιομηχανίας βραχυχρόνιων μισθώσεων διαχειρίζονται κανονικού τύπου επιχειρήσεις, στις οποίες κυριαρχούν μεγάλοι κτηματομεσιτικοί όμιλοι Λιβανέζων και Ισραηλινών. Στο υπόλοιπο 60% συναντάμε ιδιώτες που διαθέτουν λίγα διαμερίσματα, ανεξαρτήτως αν έχουν κατοχυρώσει για νομικούς λόγους την ταυτότητα επιχείρησης.
Μια τάση που παρατηρείται στο δεύτερο κομμάτι είναι η αύξηση των αναθέσεων, ενώ σίγουρα δεν διαφαίνεται κάποιος ενθουσιασμός ανάλογος της προ Covid-19 περιόδου εκρηκτικής ανάπτυξης του κλάδου, καθώς τα «μεγάλα ψάρια» φαίνεται να έχουν σταθεροποιήσει την κυρίαρχη θέση τους στην αγορά.
«Μου θυμίζει την προηγούμενη κρίση, εκεί στο 2014-15, που άνοιγαν πολλά καταστήματα frozen yogurt, υπήρχε τεράστια ζήτηση, αλλά μετά από λίγο εξαφανίστηκαν» επισημαίνει χαρακτηριστικά η κυρία Παναγοπούλου.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ