Αύξηση 13% των εισαγωγών οίνου στο Ηνωμένο Βασίλειο
Αύξηση 13% σε σχέση με το προηγούμενο έτος παρουσίασε πέρσι η αξία των εισαγωγών κρασιού από την Ελλάδα στο Ηνωμένο Βασίλειο, καταδεικνύοντας την κατάκτηση συνεχώς αυξανόμενου μεριδίου αγοράς από τα ελληνικά κρασιά στη συγκεκριμένη αγορά, παρά τις προκλήσεις που θέτουν ο πληθωρισμός και η αβεβαιότητα του Brexit.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα αγοράς της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο, η συνολική αξία του ελληνικού κρασιού το 2023 ανήλθε σε 6.386.987 λίρες, έναντι 5.653.956 λίρες το 2022. Ετσι, η Ελλάδα κατέλαβε τη 16η θέση στην κατάταξη των χωρών από τις οποίες εισήγαγε κρασί το Η.Β., έναντι της 17ης το 2022 και της 20ής το 2021, καθώς οι εισαγωγές ελληνικού κρασιού έχουν τετραπλασιαστεί κατά την τελευταία πενταετία. Ωστόσο, προβληματισμό εγείρει η ταυτόχρονη πτώση των εισαγόμενων ποσοτήτων πέρσι, ένας δείκτης ιδιαίτερα ενδεικτικός των εξωγενών παραγόντων που επηρεάζουν την αξία των εισαγωγών (πληθωρισμός, μεταβολή ισοτιμίας λίρας/ευρώ).
Σχεδόν το σύνολο των εισαγωγών από την Ελλάδα αφορούσε ήρεμο εμφιαλωμένο κρασί (6.205.154 λίρες), του οποίου η αξία αυξήθηκε κατά 11% σε σχέση με το 2022, παρά τη μειωμένη συνολική εισαγόμενη ποσότητα (-8%). Μικρή, αλλά κατακόρυφα αυξημένη ποσότητα ελληνικού αφρώδους οίνου εισήχθη το 2023 (155.563 λίρες και 6.985 λίτρα), ενώ οι εισαγωγές ελληνικού κρασιού σε συσκευασίες μεγαλύτερες των 2 λίτρων αυξήθηκαν επίσης, αν και παρέμειναν και το 2023 εξαιρετικά περιορισμένες (συνολική αξία 26.270 λίρες). Σημειώνεται ότι η μέση μοναδιαία αξία των εισαγωγών σε σχέση με το προηγούμενο έτος σημείωσε αύξηση (4,19 έναντι 3,44 λίρες/λίτρο), ευρισκόμενη πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο και αρκετά υψηλότερα από άλλες μεσογειακές χώρες, ενώ οι ελληνικές ποικιλίες ασύρτικο και ξινόμαυρο βρίσκονταν ανάμεσα στις ταχύτερα ανερχόμενες στις προτιμήσεις των Βρετανών καταναλωτών γηγενείς ποικιλίες για το 2023.
Παρά το Brexit και τις θεσμικές/φορολογικές ανακατατάξεις που φέρνει, τα ευρωπαϊκά κρασιά εξακολουθούν να κυριαρχούν στις εισαγωγές κρασιού του Η.Β., με ποσοστό 75% της αξίας, έναντι 25% για τα κρασιά τρίτων χωρών. Το 2023 η Γαλλία ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας κρασιού στο Η.Β., αντιπροσωπεύοντας το 33% της αγοράς, ακολουθούμενη από την Ιταλία (18,5%) και το Βέλγιο (8,36%). Μεγαλύτερες προκλήσεις στη βρετανική αγορά θεωρούνται τα χαμηλά επίπεδα της μετά Covid κατανάλωσης στην εστίαση, αλλά και η αναμενόμενη περαιτέρω συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος των Βρετανών καταναλωτών λόγω της πληθωριστικής κρίσης. Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, βασικότερη πρόκληση αποτελεί η αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, ιδιάτερα των νεότερων γενιών, λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος για υγιεινή διατροφή και αποχή από το αλκοόλ.
MARKETING
Το σύγχρονο «όπλο» των Ελλήνων οινοπαραγωγών
Οι Ελληνες οινοπαραγωγοί εάν θέλουν να ανεβάσουν το μερίδιό τους στη βρετανική αγορά χωρίς να φθηνύνουν την αξία του προϊόντος τους καλούνται να «παίξουν» έξυπνα. Χρειάζεται να εκμεταλλευτούν τη συνεχιζόμενη τάση των καταναλωτών υπέρ της ποιότητας έναντι της ποσότητας, πλασάροντας καταλλήλως στην αγορά την αξία του ποιοτικού ελληνικού κρασιού. Θα βοηθούσαν σίγουρα η προώθηση βιώσιμων πρακτικών παραγωγής και συσκευασίας και η επένδυση σε χαμηλές και μη αλκοολούχες παραλλαγές κρασιών (no & low), ένα τμήμα της αγοράς προβλέπεται να αυξηθεί κατά 35% έως το 2025. Παράλληλα, μια περισσότερο αντιπροσωπευτική παρουσία του ελληνικού κρασιού στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής, υπό την προϋπόθεση ότι θα καταφέρει να αντισταθεί στις πιέσεις τιμολογιακής αντιμετώπισής του ως προϊόν μαζικού χαρακτήρα, θα συντελέσει καθοριστικά στην αναγνωρισιμότητα και στην εδραίωση της Ελλάδας ως σύγχρονης οινοπαραγωγικής χώρας στην αντίληψη του Βρετανού καταναλωτή, που ενδιαφέρεται για την ανακάλυψη νέων, αυτοχθόνων και μοναδικών ποικιλιών.
Γι’ αυτό και ως ιδιαίτερα σημαντική κρίνεται η προώθηση του ελληνικού κρασιού με τη χρήση εξειδικευμένων και σύγχρονων τεχνικών marketing (διαφημιστικές εκστρατείες, social media, influencers κ.λπ.), καθώς και εκδηλώσεων γευσιγνωσίας κρασιού, που αποτελούν μία από τις κύριες οδούς μέσω των οποίων οι καταναλωτές γνωρίζουν νέα κρασιά. Σημαντική είναι η σύνδεση του ελληνικού οίνου με το ευρύτερο τουριστικό και πολιτιστικό προϊόν που προσφέρει η χώρα μας, μέσω του οινοτουρισμού. Τα ελληνικά οινοποιεία έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν τη δημοφιλία της χώρας μας ως τουριστικού προορισμού των Βρετανών, συνδυάζοντας την προώθηση των προϊόντων τους με την επίσκεψη της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής στην οποία βρίσκονται. Τέλος, η τακτική συμμετοχή σε εξειδικευμένες διεθνείς εμπορικές εκθέσεις στο Η.Β., όπως η ετήσια London Wine Fair, θα συμβάλει στην περαιτέρω προώθηση και εδραίωση του ελληνικού κρασιού στη βρετανική αγορά.
ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ
Πότε και υπό ποιες συνθήκες αγοράζουν οι Βρετανοί
Το Ηνωμένο Βασίλειο κατατάσσεται στις πέντε πρώτες χώρες παγκοσμίως με βάση τη συνολική κατανάλωση κρασιού, η κατά κεφαλήν δαπάνη για αγορά οίνου υπολογίζεται σε 194 λίρες σε ετήσια βάση και σε 7 λίρες, κατά μέσο όρο, ανά φιάλη. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 26 εκατομμύρια καταναλωτές οίνου κυρίως άνω των 45, καθώς οι νεότερες γενιές στρέφονται όλο και περισσότερο προς το πιο υγιεινό μοντέλο. Οι γυναίκες είναι μεγαλύτεροι καταναλωτές κρασιού από τους άνδρες, ειδικά αν είναι λευκό ή ροζέ και σχετίζεται με κοινωνικές εκδηλώσεις (π.χ., brunch, απογευματινό τσάι).
Σύμφωνα με μια βρετανική έρευνα για την τυπολογία των καταναλωτών οίνου, κυρίαρχη τάση είναι οι newbies (24%), οι νέοι καταναλωτές οι οποίοι αγοράζουν κρασί κυρίως με αφορμή κοινωνικές εκδηλώσεις, συνήθως μία φορά τον μήνα. Ακολουθούν οι strong prospects (με δυνατές προοπτικές), που αντιπροσωπεύουν το 18%, και είναι αυτοί που αυτοπροσδιορίζονται ως οινογνώστες. Αγοράζουν κρασί αρκετές φορές την εβδομάδα και κυρίως για οικιακή κατανάλωση, καθώς τους αρέσει να διευρύνουν τις γνώσεις τους και να πειραματίζονται. Τρίτη δυναμική τάση, στο 18% επίσης, είναι αυτή των occasionals (περιστασιακοί), που επειδή πίνουν σπάνια κρασί, σε ειδικές περιπτώσεις, φροντίζουν συνήθως να επιλέγουν ποιοτικό κρασί σε καλή τιμή και σε αξιόπιστα καταστήματα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ