Ποιες ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να διεκδικήσουν κομμάτι από την «πίτα» που διαρκώς μεγαλώνει
Κομμάτι από την πίτα των 500 δισ. ευρώ, η οποία πρόκειται να αυξηθεί επιπλέον κατά 200 δισ. ευρώ έως το 2027, η αξία της παγκόσμιας αγοράς καλλυντικών, έχουν οι ελληνικές εταιρίες παραγωγής προϊόντων, που αποτελούν απαραίτητες πρώτες ύλες για τον κλάδο, σύμφωνα με αποκαλυπτικό έγγραφο της πρεσβείας στη Ρώμη, το οποίο φέρνει στη δημοσιότητα η «DEALnews».
Η έκθεση διαμορφώθηκε από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, στο Μιλάνο, και απεστάλη στο ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών (ΥΠΕΞ) στις 12 Οκτωβρίου του 2023, με αφορμή και το μεγάλο γεγονός της Εβδομάδας Ομορφιάς, που πραγματοποιήθηκε στη συγκεκριμένη πόλη, από τα τέλη Σεπτεμβρίου έως και τις αρχές του αμέσως επόμενου μήνα. Σύμφωνα με το αποκαλυπτικό έγγραφο, η αξία της παγκόσμιας αγοράς καλλυντικών μέσα στην επόμενη τριετία θα αυξηθεί κατά 200 δισ. ευρώ επιπλέον! Συγκεκριμένα, από τα 500 δισ. σήμερα, εκτιμάται ότι το 2027 θα φτάσει στα 700 δισ. ευρώ.
Με βάση τα συμπεράσματα του εγγράφου της ελληνικής πρεσβείας προς το ΥΠΕΞ, με δεδομένη τη περαιτέρω γιγάντωση του παγκόσμιου τζίρου της αγοράς καλλυντικών, οι ελληνικές εταιρίες έχουν την ευκαιρία να αποσπάσουν ένα κομμάτι από αυτή τη «χρυσή» πίτα. Τη δυνατότητα αυτή έχουν κυρίως επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων οι οποίες δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και την επεξεργασία πρώτων υλών που είναι απαραίτητα για είδη ομορφιάς και καλλυντικά.
«Συγκρατούμε ότι υπάρχουν πολλά μετασχηματιστικά φαινόμενα στον κλάδο», αναφέρεται στο έγγραφο της ελληνικής πρεσβείας στη Ρώμη, «δεδομένου ότι η αγορά συγχωνεύσεων και εξαγορών είναι πολύ ζωηρή». «Επιπλέον, σημειώνεται το γεγονός ότι η ομορφιά και οι κλάδοι που την υπηρετούν βρίσκονται σήμερα στο επίκεντρο των στρατηγικών των μεγάλων πρωταγωνιστών στους κλάδους προϊόντων πολυτελείας. Παράλληλα, η δυναμική που αναπτύσσεται δημιουργεί ευκαιρίες για ελληνικές εταιρίες παραγωγής προϊόντων που αποτελούν πρώτες ύλες για τον κλάδο των καλλυντικών» επισημαίνει.
Τι άλλαξε μετά την κρίση του Covid-19
Μετά την κρίση της πανδημίας Covid-19, σύμφωνα με την έκθεση του ελληνικού Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Μιλάνο, η οποία καθόρισε έντονα την αγορά καταναλωτικών αγαθών, ο τομέας της ομορφιάς και των καλλυντικών μπόρεσε να αρχίσει μια πορεία ανάπτυξης. «Η ανάκαμψη είναι σαφώς εμφανής στην αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 13,3% το 2022 σε σχέση με το 2021» σημειώνεται στο έγγραφο και επισημαίνεται πως «τα καλλυντικά αποδείχτηκαν δυναμικός τομέας στην εγχώρια αγορά (+8,5% κύκλος εργασιών 2022 έναντι 2021), αλλά ακόμα περισσότερο στο εξωτερικό, φθάνοντας σε +18,6% στις εξαγωγές σε όρους αξίας κατά τη σύγκριση μεταξύ 2022 και 2021».
Επίσης, στην έκθεση γίνεται εκτενής αναφορά στις δηλώσεις του εταίρου της KPMG, Ρομπέρτο Τζιοβανίνι, στο πλαίσιο της Εβδομάδας Ομορφιάς του Μιλάνου, που πραγματοποιήθηκε στην πόλη μεταξύ 23 Σεπτεμβρίου – 2 Οκτωβρίου 2023. Ο κ. Τζιοβανίνι ανέλυσε τις τάσεις, τις στρατηγικές και τις ευκαιρίες της ομορφιάς, ενός τομέα που αντιπροσωπεύει όχι μόνο την αριστεία του «Made in Itale», αλλά και μια βιομηχανία με μοναδικά χαρακτηριστικά παγκοσμίως. Τα καλλυντικά, τόνισε, συνδέονται ιδιαίτερα με την οικειότητα και την αυτοεκτίμηση των ανθρώπων, γι’ αυτό και είναι ένας εξαιρετικά ανθεκτικός τομέας, ικανός να αντέξει τον πληθωρισμό και τις πανδημίες.
«Η τρέχουσα αξία της παγκόσμιας αγοράς, η οποία εκτιμάται σε περίπου 500 δισ., αναμένεται να φθάσει τα 700 δισ. ευρώ το 2027» πρόσθεσε ο εταίρος της KPMG, εκτιμώντας ότι αυτό «οφείλεται κυρίως σε ορισμένες συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως το μακιγιάζ και τα αρώματα». Για τον κ. Τζιοβανίνι, πρόκειται, επίσης, για έναν μοναδικό τομέα όσον αφορά την ικανότητά του να αντιλαμβάνεται γρήγορα και να προσαρμόζεται στις επιθυμίες των καταναλωτών.
Οι κυριότερες τάσεις
Συγκεκριμένα, έχουν εντοπιστεί τέσσερις τάσεις: α) Η κυριότερη είναι η «Συνειδητοποιημένη ομορφιά», η οποία περιλαμβάνει τα θέματα της ενσωμάτωσης και της βιωσιμότητας, β) η «Εξυπνη ομορφιά», που επικεντρώνεται στην αποτελεσματικότητα των προϊόντων και υποστηρίζονται από την Ε&Α και τις επιστημονικές δοκιμές, γ) η «Εξατομικευμένη ομορφιά», η οποία, με τη χρήση τεχνολογίας αιχμής, καθιστά δυνατή την παροχή συμβουλών ή ακόμα και την προσφορά εξατομικευμένων προϊόντων και δ) η «Ολιστική ομορφιά», αφιερωμένη σε όσους αναζητούν την ευεξία σώματος και πνεύματος.
Η «καρδιά» της ομορφιάς χτυπά στη Λομβαρδία
Η Λομβαρδία είναι η περιφέρεια της Ιταλίας με τη μεγαλύτερη πυκνότητα επιχειρήσεων καλλυντικών. Αποτελεί, επί της ουσίας, την «καρδιά» των προϊόντων ομορφιάς.
Σύμφωνα με το έγγραφο της ελληνικής πρεσβείας, ο συνολικός κύκλος εργασιών της βιομηχανίας καλλυντικών στη Λομβαρδία υπολογίζεται στα 8,8 δισ. ευρώ το 2022, αντιπροσωπεύοντας τα 2/3 του εθνικού ποσού (13,3 δισ. ευρώ), φτάνοντας το 66,2%. Στην εν λόγω περιοχή είναι συγκεντρωμένες οι περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις καλλυντικών της Ιταλίας (54,9%). Ακολουθούν από απόσταση η Εμίλια-Ρομάνα (10,5%), το Βένετο (6,6%), η Τοσκάνη (5,9%), το Λάτσιο (5,3%) και το Πεδεμόντιο (4,5%).
Κατά τη διάρκεια του 2022 οι εταιρίες καλλυντικών της Λομβαρδίας εξήγαγαν προϊόντα αξίας 4,4 δισ. ευρώ. Ο αντίκτυπος των στοιχείων της Λομβαρδίας είναι υψηλότερος για τις εξαγωγές, οι οποίες αντιστοιχούν στο 75,7% εκείνων που πραγματοποιούνται από τον κλάδο σε εθνικό επίπεδο και οι οποίες φαίνεται να αυξάνονται ελαφρώς στις εκτιμήσεις για το 2023 (75,9%). Σε σύγκριση με το ιταλικό ποσό των πωλήσεων καλλυντικών στην εγχώρια αγορά, η Λομβαρδία αντιπροσωπεύει το 58,8% (58,5% σύμφωνα με τις εκτιμήσεις για το 2023).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ