Στόχευση προς Ανατολή και Ινδία, αγορές αναπτυσσόμενες, σημαντικές και για την Ελλάδα
Του Μιχαήλ Γελαντάλι
Πυλώνας ανάπτυξης για τον τουρισμό της χώρας και φέτος η Aegean, ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας, που από το 1999, οπότε ιδρύθηκε από τον αείμνηστο Θεόδωρο Βασιλάκη, επενδύει αδιάλειπτα στα δίκτυα εσωτερικού – εξωτερικού, σε υποδομές, τεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση προσωπικού.
Πλέον, ο όμιλος, που την προσεχή εβδομάδα (28 Μαΐου) εορτάζει την πρώτη 25ετία λειτουργίας πτήσεων, θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με λελογισμένα βήματα, τοποθετώντας τον πήχη ακόμα ψηλότερα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Δημήτρη Γερογιάννη.
Η δημιουργία της εταιρίας είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων παραγόντων, με βασικότερο όλων το όραμα του Θεόδωρου Βασιλάκη, το οποίο υπηρέτησε με συνέπεια. Ωστόσο, καταλυτικό ρόλο στη μετέπειτα εξέλιξη διαδραμάτισε και εξακολουθεί να διαδραματίζει ο Ευτύχιος Βασιλάκης, ο οποίος χάραξε τη στρατηγική και βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρίας, λαμβάνοντας καθοριστικές αποφάσεις για την ανάπτυξή της, αλλά και τη διαχείριση των κρίσεων που εκδηλώθηκαν διαχρονικά.
Αρχίζοντας το 1999, με μόλις δύο αεροσκάφη και δύο προορισμούς από την Αθήνα, είναι σήμερα μία από τις πιο επιτυχημένες περιφερειακές αεροπορικές εταιρίες στην Ευρώπη. Ενισχύοντας τις δυνάμεις της με την εξαγορά της Air Greece και την ένωση με την Cronus, επέκτεινε τη δραστηριότητά της στις αγορές του εξωτερικού. Το 2005, μόλις έξι χρόνια μετά την ίδρυσή της, παραγγέλνει τα πρώτα αεροσκάφη Α320, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία με την Airbus, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. To 2013 προχωρά με την εξαγορά της Olympic Air και την άνοιξη του 2018 η Aegean πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα, με την παραγγελία έως 46 αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320neo, παραγγελία που το 2023 ανέβηκε στα 50 αεροσκάφη.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΜΕΝΟ ΠΡΟΪΟΝ
Με την ανακοίνωση, πρόσφατα, της απόκτησης τεσσάρων νέων Airbus A321neo, με σημαντικά μεγαλύτερη εμβέλεια και νέα ειδικά διαμορφωμένη καμπίνα επιβατών, για εξυπηρέτηση αγορών εκτός Ε.Ε. και διάρκειας πτήσεων από 4 έως 7,5 ωρών, η διοίκηση σχεδιάζει να καλύψει αγορές που αναπτύσσονται και είναι σημαντικές και για την Ελλάδα, τόσο προς την Ανατολή και την Ινδία όσο και προς τον Κόλπο, αλλά και σε κάποιες χώρες της κεντρικής Αφρικής. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη θα επιτρέψουν στην εταιρία να προσφέρει στους επιβάτες της και ένα πιο αναβαθμισμένο προϊόν, το οποίο αυτές οι αγορές αποζητούν, κάνοντας έτσι ακόμα ένα βήμα που θα συμβάλει στην περαιτέρω εξέλιξή της.
Το γιατί «προς ανατολικά;», την απάντηση τη δίνει η Star Alliance, η μεγαλύτερη συμμαχία κορυφαίων αεροπορικών εταιριών παγκοσμίως, δημιουργώντας Κέντρο Αριστείας στη Σιγκαπούρη (2021), γιορτάζοντας την 25η επέτειο (2022) ως η πρώτη και ισχυρότερη alliance με την ελληνική εταιρία από τα πρώτα μέλη της (Ιούνιος 2010), που δίνει το πλεονέκτημα «κοινών κωδικών» με ξένες εταιρίες, 25 με την προσθήκη της κινεζικής Juneyao Air, αποκτώντας πρόσβαση στην τεράστια αγορά της χώρας, όπως και της Saudia.
ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ
«Φτερά» σε 47 χώρες και πάνω από 155 προορισμούς
Η Aegean, βέβαια, δεν είναι απλά μία αεροπορική εταιρία, αλλά «…το πρώτο σημείο της χώρας που ένας ξένος βλέπει την Ελλάδα είναι το αεροπλάνο με το οποίο θα ταξιδέψει σε αυτή τη χώρα, όραμα το οποίο συνεχίζουμε να υπηρετούμε, συμβάλλοντας κι εμείς από την πλευράς μας στην ποιοτική εξέλιξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας…», όπως συνήθιζε να λέει ο οραματιστής ιδρυτής Θεόδωρος Βασιλάκης. Πράγματι, αυτή την 25ετία αεροπορική εταιρία και τουρισμός αναπτύσσονται αλληλένδετα, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία τόσο επιχειρηματικά όσο και σε όρους ΑΕΠ. Διαγραμματικά η 25ετία ανάπτυξης ελληνικού τουρισμού και εταιρίας είναι παράλληλη, καθώς αποτελεί τον κύριο μεταφορέα, προσφέροντας 19,5 εκατ. θέσεις (2024) από/προς 47 χώρες, σε περισσότερους από 155 προορισμούς.
Η ενίσχυση υφιστάμενων προορισμών ,συνδυαστικά με τη χρονική επέκταση του δικτύου (τείνει να καλύπτει σχεδόν πλήρως τρία 3μηνα), συν το «άνοιγμα των πτερών» προς Ασία (λ.χ. Ινδία, Καζακστάν), Κεντρική Αφρική (Λάγος, Ναϊρόμπι, Αντίς Αμπέμπα κ.α.), αναδεικνύει τη στόχευση της διοίκησης για την επόμενη, δεύτερη 25ετία. Ειδικότερα, η αγορά της Ινδίας (Δελχί, Βομβάη) αποτελεί το holy grail των δύο πόλων Δύσης/ΗΠΑ VS Ανατολής/Κίνας, αλλά και την ταχύτατα ανερχόμενη οικονομική δύναμη του πλανήτη. Για την δε Ελλάδα, η Ινδία δεν είναι ένας απλός σύνδεσμος από τα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου, μια ισχυρή σχέση που χάνεται στα χρόνια του Μενάνδρου Α’ του Σωτήρος, του σημαντικότερου Ελληνα βασιλιά της Ινδίας, αλλά ένα στοίχημα και γεωπολιτικό και επιχειρηματικό/οικονομικό. Αναλογικά η Νιγηρία, με τα $5 δισ. επενδεδυμένα Ελλήνων και Ελληνοκύπριων επιχειρηματιών από το 2017 (Levendis Group-Δαυίδ, Ομιλος Κουμάνταρου, Ομιλος Μανδήλα, ΡΖ Group e.t.c), είναι η πολυπληθέστερη χώρα και ισχυρότερη οικονομία στην Αφρική. Σε μία συγκυρία που συντελούνται ανακατατάξεις στην ευρύτερη περιοχή (ζώνη του Σαχέλ, κεντρική Αφρική), με (γεω)πολιτικό/οικονομικό αποτύπωμα, η Aegean θα είναι ο πρεσβευτής των ελληνικών/γαλανόλευκων χρωμάτων», ο κύριος εκπρόσωπος του πολιτισμού, του σύγχρονου προσώπου της χώρας.
ΑΥΞΗΣΗ 6%
Ηδη, σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του δικτύου της Agean, σύμφωνα με τον Γιάννη Ράσογλου, Director Network Planning and Airlines Partnerships, αυτή χαρακτηρίζεται από κύκλους ανάπτυξης που σταδιακά διευρύνουν το δίκτυο, τόσο σε εύρος όσο και σε όγκο, και στηρίζουν την αύξηση της επιβατικής κίνησης. Ειδικά στο θερινό πρόγραμμα θα διατεθούν 13,4 εκατ. θέσεις, αύξηση της τάξεως του 6%. Σημειώνεται ότι ποσοστό αύξησης καταγράφεται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, με στόχο τη μείωση της εποχικότητας, με μήνες όπως ο Φεβρουάριος, ο Μάρτιος και ο Μάιος να προσφέρονται αυξημένες θέσεις εξωτερικού από 10% έως και 15%.
Ο Μάιος, όπως σημειώνει η Πέπη Σταμάτη, Deputy Chief Commercial Officer Network and Revenue, φαίνεται πως θα είναι ένας «δυναμικός» μήνας, τόσο για το δίκτυο του εσωτερικού όσο και για το δίκτυο του εξωτερικού, που ενισχύθηκε και από την περίοδο του Πάσχα.
Μήνας που κλείνει με την ανακοίνωση μεγεθών Q1/2024 σήμερα Παρασκευή και με την πληρωμή του μερίσματος (0,75/μτχ.) στους μετόχους τη Δευτέρα 27 Μαΐου, την πρώτη έπειτα από τέσσερα χρόνια. Και επιστεγάστηκε από την αποστολή στο Ντουμπάι, άρτια οργανωμένη από τη Μαρίνα Σπυριδάκη, διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικών Υποθέσεων, και την εξαιρετική ομάδα της.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ