Με ποιον τρόπο μπορεί να γίνει πόλος έλξης τουριστών με αντικείμενο τη μόδα
Τι κοινό έχουν μεταξύ τους η Νέα Υόρκη, το Μιλάνο, το Παρίσι, το Λονδίνο; Από τα πολλά είναι πως κατέχουν κεντρική θέση στον κόσμο της μόδας και πως η σχέση τους με τη μόδα είναι πολυεπίπεδη και ισχυρή.
Της Μαρίας (Μαρλέν) Βυτινίδου
(Χημικός B.Sc., MBA, Fashion Designer, Business Instructor
και Ιδρύτρια του Ομίλου Επιχειρήσεων Μόδας AthensFashionClub)
Τα fashion weeks σε αυτές τις μητροπόλεις της μόδας προσελκύουν παγκόσμια προσοχή, καθώς και χιλιάδες επισκέπτες, influencers, δημοσιογράφους, στιλίστες, αγοραστές και διασημότητες.
Αποτελούν την έδρα πολλών διεθνώς αναγνωρισμένων σχεδιαστών μόδας, όπως οι Ralph Lauren, Chanel, Stella McCartney, Dior, Versace, Marc Jacobs, τα brands των οποίων διακρίνονται ως εμβληματικά και επηρεάζουν την παγκόσμια μόδα.
Επίσης, εκεί εδρεύουν και οι καλύτερες σχολές μόδας στον κόσμο, όπως το Fashion Institute of Technology (FIT), το Parsons School of Design, το London College of Fashion, το ξακουστό Central Saint Martins, η Esmod, συμβάλλοντας και αυτές από τη πλευρά τους στην ανανέωση και την εξέλιξη της βιομηχανίας μόδας διεθνώς.
Σημαντική προσέλευση επαγγελματιών του χώρου προσελκύουν και οι διεθνείς εμπορικές εκθέσεις. Κουλτούρα και τάσεις διαμορφώνονται από τα πιο σημαντικά περιοδικά μόδας, όπως η «Vogue», το «Harper’s Bazaar» και το «Elle», με έδρα το εξωτερικό.
Τέλος, ούτε συζήτηση για τις luxury μπουτίκ, τα πολυτελή καταστήματα κορυφαίων σχεδιαστών και τα μεγάλα flagship stores και τα εμπορικά κέντρα. Οι πόλεις αυτές είναι οι πιο επιδραστικές πρωτεύουσες παγκοσμίως, με πλούσια ιστορία στη μόδα, αποτελώντας ταυτόχρονα έναν παράδεισο για τους λάτρεις των αγορών και της μόδας. Αποτελούν, δηλαδή, κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισμούς με αντικείμενο τη μόδα.
To Fashion Travel ή διαφορετικά Shopping Tourism είναι ακόμα μία εναλλακτική μορφή τουρισμού, με τουρίστες οι οποίοι αναζητούν την εμπειρία μίας διαφορετικής περιήγησης και προσέγγισης της επισκεπτόμενης χώρας, αναζητώντας το «Ηoly Grail», δηλαδή το Αγιο Δισκοπότηρο της μόδας στον τόπο προορισμού τους.
Μιλάμε πλέον για ταξιδιωτικά πακέτα που ξεπερνούν το κλασικό τρίπτυχο Ηλιος – Αμμος – Θάλασσα, που ευτυχώς η χώρας μας τα προσφέρει απλόχερα, και προσφέρουν ένα επιπλέον σαγηνευτικό «travel experience».
Ελληνικές δράσεις περιορισμένης εμβέλειας
Στον αντίποδα έχουμε την Αθήνα. Ενα και μοναδικό fashion week, η Ελληνική Εβδομάδα Μόδας Athens Fashion Week, που σταθερά αγωνίζεται πάνω από μία δεκαετία ν’ αναδείξει ταλαντούχους σχεδιαστές και να τους προωθήσει στο εξωτερικό.
Ελληνες σχεδιαστές με εμπορική δραστηριότητα κυρίως εντός συνόρων, fashion brands περιορισμένης εμβέλειας, με ελάχιστες εξαιρέσεις να καταφέρνουν σοβαρή εξαγωγική δραστηριότητα, σχολές μόδας χωρίς μακρόπνοο όραμα τη διεθνή καταξίωση των αποφοίτων τους, με μία μόνο θερμοκοιτίδα μόδας, τη Fashion Gate, εκπαιδευτικό βραχίωνα του AthensFashionClub, και καμία απολύτως στήριξη από την Πολιτεία.
Μάλιστα, το 2021 καταργήθηκε η ειδικότητα του κλωστοϋφαντουργού μηχανικού στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σε αντίθεση με την ανάπτυξη του κλάδου της κλωστοϋφαντουργίας στο Ηνωμένο Βασίλειο και ειδικότερα στο Leeds, το οποίο έχει το γνωστό τμήμα των Clothworkers σχεδόν 150 χρόνια, με ηγετική θέση στην έρευνα του αντικειμένου παραγωγής υφασμάτων. Με λίγα λόγια, μία σκηνή μόδας στην πρωτεύουσα της Ελλάδας εκ διαμέτρου αντίθετη από αυτήν του εξωτερικού.
Εδώ, λοιπόν, γεννιέται το ερώτημα: Θέλουμε η Ελλάδα γενικότερα να γίνει πόλος έλξης τουριστών με αντικείμενο τη μόδα, μέσα από ένα διαφοροποιημένο και σύγχρονο μοντέλο ανάπτυξης; Ποιο στρατηγικό σχεδιασμό πρέπει να χαράξουμε για την επίτευξη αυτού του στόχου και ποιος ο ρόλος της Πολιτείας;
Οι παραπάνω στόχοι μπορούν να επιτευχθούν μέσω διάφορων στρατηγικών και ενεργειών που θα ενισχύσουν τη σύνδεση μεταξύ της μόδας και του τουρισμού.
Στρατηγικές κινήσεις και μοντέλα ανάπτυξης
Ακολουθούν μερικοί τρόποι με τους οποίους η μόδα μπορεί να συμβάλει:
– Να γίνουν ειδικές καμπάνιες προώθησης της ελληνικής μόδας διεθνώς, με παράλληλη προώθηση της Ιστορίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας.
– Δημιουργία προϊόντων μόδας με εμφανές το στοιχείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ενσωμάτωση παραδοσιακών στοιχείων, προσφέροντας κάτι μοναδικό και αυθεντικό.
– Ενίσχυση του τουρισμού πολυτελείας μέσα από προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου που αναζητούν πολυτελείς αγορές.
– Δημιουργία τουριστικών πακέτων μόδας, που περιλαμβάνουν επισκέψεις σε ελληνικές μπουτίκ, εργαστήρια μόδας και εκθέσεις μόδας.
– Δημιουργία fashion districts που να προσφέρουν shopping, cultural & luxury experience.
– Προβολή της ταυτότητας greek fashion στο εξωτερικό με υποστήριξη των local designers και της μόδας made in Greece, μέσα από πακέτα οικονομικής ενίσχυσης.
– Διοργάνωση διεθνών fashion weeks με στόχο την προσέλκυση σχεδιαστών, buyers, καλλιτεχνικού κόσμου και κοινού από όλη την Ευρώπη.
– Συνεργασία με διεθνείς οίκους μόδας και επενδυτές με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας της ελληνικής μόδας σε παγκόσμιο επίπεδο.
– Βελτίωση υποδομών και υπηρεσιών που σχετίζονται με τη μόδα, όπως καταστήματα, εκθεσιακοί χώροι και πολυτελή ξενοδοχεία.
– Κρατική υποστήριξη μέσω επιχορηγήσεων και φορολογικών κινήτρων για την ανάπτυξη της βιομηχανίας μόδας.
– Επένδυση στην εκπαίδευση, στην καινοτομία και την έρευνα για νέα υλικά και τεχνολογίες στη μόδα.
Συνοψίζοντας, η σχέση της μόδας με τον τουρισμό είναι στενή και αλληλεξαρτώμενη. Μπορεί να αποτελέσει ένα δυναμικό εργαλείο και ισχυρό μοχλό ανάπτυξης για τον τουρισμό και την οικονομία της Ελλάδας, εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες επενδύσεις και στρατηγικές. Ο ρόλος της Πολιτείας είναι να διαγνώσει τα οφέλη και να βρει την πολιτική βούληση να εφαρμόσει τα νέα μοντέλα ανάπτυξης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ