Όπως σημειώνεται στην αναφορά του γραφείου ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι, σύμφωνα με ανάλυση του Ινστιτούτου Δημόσιας Πολιτικής (IPP), «η φορολόγηση των πετρελαϊκών υπερκερδών απέτυχε να αποδώσει τα αναμενόμενα έσοδα»
Την επιβολή έκτακτης φορολογίας, ύψους 33%, στα πολύ υψηλά κέρδη των διυλιστηρίων ανακοίνωσε πριν από μερικά εικοσιτετράωρα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, με στόχο την είσπραξη περίπου 300 εκατ. ευρώ στον κρατικό κορβανά. Το ποσό αυτό, όπως ανέφερε, θα διατεθεί για τη στήριξη του προϋπολογισμού και ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού όπως, για παράδειγμα, των χαμηλοσυνταξιούχων, οι οποίοι δεν είδαν αύξηση λόγω της προσωπικής διαφοράς. Η ανακοίνωση του πρωθυπουργού προφανώς δημιουργεί προσδοκίες στις τάξεις των πιο ευάλωτων οικονομικά, αναμένοντας το μέτρο να στεφθεί με επιτυχία. Όμως, σε αναμονή των αποτελεσμάτων που θα έχει, τα νέα από τη Γαλλία δεν προδικάζουν θετικές εξελίξεις…
Με βάση το ραπόρτο που απέστειλε λίγες ημέρες πριν τις ανακοινώσεις του κ. Κυρ. Μητσοτάκη, το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι, προς το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών και το οποίο η Dealnews φέρνει αποκλειστικά στη δημοσιότητα, ανάλογο μέτρο το οποίο λήφθηκε στη Γαλλία απέτυχε με αποτέλεσμα να μην αποδώσει τα αναμενόμενα έσοδα…
Όπως σημειώνεται στην αναφορά του γραφείου ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι, σύμφωνα με ανάλυση του Ινστιτούτου Δημόσιας Πολιτικής (IPP), «η φορολόγηση των πετρελαϊκών υπερκερδών απέτυχε να αποδώσει τα αναμενόμενα έσοδα». Συγκεκριμένα, το 2023, η προσωρινή εισφορά αλληλεγγύης (CES) απέφερε μόνο 69 εκατ. ευρώ ενώ είχε υπολογιστεί ότι θα απέφερε 3 δις. ευρώ.
Οι λόγοι της αποτυχίας του μέτρου της φορολόγησης των πετρελαϊκών υπερκερδών στη Γαλλία
Η απόκλιση, με βάση την αναφορά της πρεσβείας, οφείλεται κυρίως σε τρεις λόγους: Στη μειωμένη φορολογική βάση, στη μεταφορά ζημιών προηγούμενων ετών και στα υφιστάμενα χαμηλά περιθώρια κέρδους στη Γαλλία.
Πράγματι, πολλές επιχειρήσεις εξαιρέθηκαν από την εφαρμογή του φόρου, ακόμα κι αν ελέγχουν πλήρως τους υπεργολάβους τους. Η εξαίρεση αυτή μείωσε σημαντικά τα φορολογικά έσοδα. Επιπλέον, οι πετρελαϊκές εταιρείες μείωσαν τα υπερκέρδη τους μεταφέροντας ζημιές από προηγούμενα έτη, μια πρακτική που συνάδει με τους κανόνες της εταιρικής φορολογίας. Αυτό επέφερε επιπλέον μείωση κατά 20% στα φορολογητέα υπερκέρδη του 2022.
TotalEnergies και ExxonMobil
Τέλος, τα περιθώρια κέρδους των πετρελαϊκών ομίλων στη Γαλλία παρέμειναν χαμηλά, παρά την αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Ειδικότερα, οι δύο κυρίαρχες εταιρείες, TotalEnergies και ExxonMobil, παρουσιάζουν χαμηλά κέρδη στη Γαλλία, ενώ σε άλλες χώρες της ΕΕ τα κέρδη τους είναι σημαντικά υψηλότερα. Το Ινστιτούτο Δημόσιας Πολιτικής υπογραμμίζει την ανάγκη για πανευρωπαϊκό συντονισμό προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αδυναμία προσδιορισμού της εθνικής προέλευσης των περιθωρίων κέρδους.
Ως εκ τούτου, προτείνεται η ανακατανομή των κερδών των πετρελαϊκών ομίλων βάσει της δραστηριότητάς τους σε κάθε χώρα της ΕΕ, όπως συμβαίνει και με τον παγκόσμιο ελάχιστο φόρο για τις εταιρείες έχει τεθεί από τον ΟΟΣΑ. Μια τέτοια προσέγγιση θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά υψηλότερα έσοδα. Με βάση την παραπάνω πρόταση, η Γαλλία το 2022 θα είχε εισπράξει 2 δισεκατομμύρια ευρώ από τον εταιρικό φόρο και 2,2 δισ. ευρώ από τον φόρο στα υπερκέρδη. Ωστόσο, η εφαρμογή αυτής της πολιτικής προϋποθέτει τη συνεργασία και συμφωνία όλων των χωρών της ΕΕ.
Μήπως και στην Ελλάδα, η κυβέρνηση πρέπει να εξετάσει ανάλογα μέτρα και να ασκήσει πιέσεις στις Βρυξέλλες, στο ενδεχόμενο που το μέτρο της φορολόγησης των υπερκερδών τελικά αποτύχει, όπως συνέβη και στη Γαλλία;