Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν εκτοξευθεί στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 16 ετών, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Σύμφωνα με την BIMCO, η άνοδος αγγίζει το 3% από τις αρχές του 2024, ενώ σε σχέση με το 2020, το κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες έχει αυξηθεί κατά 53%.
Η ραγδαία αύξηση των τιμών οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, με κυριότερο τον πολλαπλασιασμό των παραγγελιών από τις αρχές του 2021. Το βιβλίο παραγγελιών έχει εκτοξευθεί κατά 72%, αγγίζοντας το υψηλότερο σημείο του από το 2012. Συνολικά, τα ναυπηγεία καλούνται να παραδώσουν 133 εκατομμύρια τόνους (CGT) πλοίων, αύξηση 56 εκατομμυρίων τόνων σε σχέση με το 2020.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 35% των νέων παραγγελιών αφορά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και το 30% πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Αύξηση κατασκευαστικού κόστους
Εκτός από την αύξηση της ζήτησης, σημαντικό ρόλο στην άνοδο των τιμών παίζει και η άνοδος του κατασκευαστικού κόστους. Στην Κίνα, οι αμοιβές στον βιομηχανικό κλάδο έχουν τριπλασιαστεί από το 2010, ενώ η μέση ετήσια αύξηση των τιμών ναυπήγησης πλοίων αγγίζει μόλις το 2,3%. Παράλληλα, η χρήση ακριβότερων τεχνολογιών και η άνοδος των τιμών των πρώτων υλών έχουν συμβάλλει στην αύξηση του κόστους.
Επιτάχυνση ελληνικών ναυπηγικών προγραμμάτων
Οι εξελίξεις αυτές έχουν ωθήσει τους Έλληνες εφοπλιστές σε επιτάχυνση των ναυπηγικών τους προγραμμάτων, προκειμένου να “προλάβουν” τις αυξήσεις και να ανανεώσουν τον στόλο τους. Το 2023 σηματοδότησε έτος καμπής, με 60% περισσότερες παραγγελίες σε αριθμό και 79% σε χωρητικότητα σε σχέση με το 2022. Συνολικά, τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατομμύρια dwt.
Παγκόσμιες τάσεις
Σε παγκόσμιο επίπεδο, παρατηρείται πτώση στις παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φορτηγών πλοίων, ενώ οι εφοπλιστές στρέφονται σε LNG, δεξαμενόπλοια, κρουαζιερόπλοια, πλοία μεταφοράς υγραερίου και χημικών, οχηματαγωγά-επιβατηγά.
Μελλοντικές προοπτικές
Η BIMCO προβλέπει περαιτέρω άνοδο των ναυπηγικών προγραμμάτων τα επόμενα χρόνια, λόγω της αντικατάστασης του γερασμένου στόλου που ναυπηγήθηκε τη δεκαετία του 2000. Επιπλέον, η ανάγκη για πλοία χαμηλών ρύπων