Οι παραδοσιακοί παίκτες και οι new entries
Με 70 πλοία ελέγχουν το 14% του διεθνούς στόλου
4+3 ηχηρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού κρατούν τα… σκήπτρα του LNG. Μπορεί οι Ιάπωνες να διαθέτουν την παράδοση και την πρωτιά διεθνώς με 100 πλοία, όμως, οι Greeks των θαλασσών εξελίσσονται σε «σίγουρη δύναμη» για τον κλάδο παρά το γεγονός ότι είναι «νεότεροι» ως προς την εμπειρία τους σε αυτόν.
Συνολικά ελέγχουν 70 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, αριθμός που αντιστοιχεί στο 14% του παγκοσμίου στόλου με την πλειοψηφία αυτών να συγκεντρώνεται στα χέρια επτά ισχυρών. Τριανταπέντε σκαριά βρίσκονται ήδη στο νερό, ενώ 35 ακόμη χτίζονται σε ξένες γιάρδες και θα παραδοθούν στις ελληνικές ναυτιλιακές μέχρι και το 2017.
Γιάννης Αγγελικούσης, Πήτερ Λιβανός, Γιώργος Προκοπίου και Νίκος Τσάκος είναι η «χρυσή» τετράδα που πριν από μια 10ετία πρωτοστάτησε και άνοιξε θαλάσσιους δρόμους και για άλλους Έλληνες πλοιοκτήτες προς το LNG. Οι επονομαζόμενοι παραδοσιακοί παίκτες.
Στην ίδια… ρότα με εκείνους ως «new entries» αποφάσισαν την περίοδο 2011- 2012 να πορευθούν, επενδύοντας στον κλάδο, ο Γιώργος Οικονόμου, ο Ντίνος Μαρτίνος και ο Χρήστος Κανελλάκης. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν «ρίξει» πάνω από 10 δισ. δολ. σε επενδύσεις LNG και συνεχίζουν… στο «κυνήγι του θησαυρού» του φυσικού αερίου.
Από την στιγμή που όλος ο πλανήτης διάγει τη «χρυσή εποχή» του αερίου, σύμφωνα με την Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, που οι ΗΠΑ προστίθενται στη λίστα με τους μεγαλύτερους εξαγωγείς μαζί με τους Ρώσους, τους Καταριανούς και τους Αυστραλούς και που νέα κοιτάσματα στην Ανατολική Μεσόγειο αναμένεται να μπουν στην παραγωγή την επόμενη 5ετία, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν θα μπορούσαν να είναι απόντες.
Άλλωστε, μετά από το ρεκόρ εσόδων από ναυλώσεις των 150.000 δολ. την ημέρα που σημειώθηκε το 2012, το ελληνικό ενδιαφέρον αυξήθηκε ακόμη περισσότερο.
«Οι Έλληνες ωρίμασαν ως προς τις business με το LNG» δηλώνει κορυφαίος ναυλομεσίτης στην Tradewinds, θέλοντας να δείξει τη μετεξέλιξη των εφοπλιστών της χώρας στην αρχή της δραστηριοποίησής τους στον εν λόγω κλάδο το 2004 μέχρι και σήμερα. Από τότε που ως μαθητευόμενοι έκαναν τα πρώτα δειλά τους βήματα μέχρι σήμερα που κλείνουν συμμαχίες, πρωτοστατούν στις νέες παραγγελίες LNG Carriers και αναζητούν νέα μέσα χρηματοδότησης των επενδύσεών τους. Αν και πρόκειται για μια σκληρή βιομηχανία στην αγορά ενέργειας, οι Greeks απέδειξαν πως πλέον διαδραματίζουν καίριο ρόλο και έχουν αυξημένη σφαίρα επιρροής ως προς τις ναυπηγήσεις πλοίων και τις ναυλώσεις αυτών.
Η ΠΡΩΤΙΑ ΤΗΣ MARAN GAS
Ο Γιάννης Αγγελικούσης της Maran Gas είναι εκείνος που πρώτος όλων άνοιξε τις θαλάσσιες… οδούς προς το LNG πριν από 10 χρόνια. Είναι και εκείνος σήμερα που διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Με 26 «σκαριά» η ναυτιλιακή εταιρία του ελέγχει πάνω από το 1/ 3 του ελληνόκτητου στόλου των LNG, ενώ υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα για τέτοιου είδους πλοία, της τάξεως των 3,4 δισ. δολ.
Η πρώτη «εξόρμηση» της Maran Gas στον συγκεκριμένο κλάδο έγινε με το Κατάρ, όταν και ναύλωσε τα πρώτα πλοία της στον κρατικό κολοσσό ενέργειας της Μέσης Ανατολής.
Σήμερα οι σχέσεις αυτές έχουν συσφιχθεί ακόμη περισσότερο, αφού έχει συστήσει κοινοπραξία με τη Nakilat (κατά 60% ελέγχεται από τη Maran Gas) και ναυπηγούν 17 συνολικά πλοία στις γιάρδες της Ν. Κορέας.
ΣΤΗΝ TOP- 4ΑΔΑ
Στο top- 4 της λίστας της Tradewinds με τους «κλασικούς παίκτες» στο LNG, εκτός από την Maran Gas συμπεριλαμβάνονται και τα ονόματα των Πήτερ Λιβανού, Γιώργου Προκοπίου και Νικόλα Τσάκου, οι οποίοι αναδεικνύονται σε «πρωταθλητές» ναυπηγήσεων πλοίων LNG.
Μάλιστα, οι δύο πρώτοι το τελευταίο 7μηνο στράφηκαν στις κεφαλαιαγορές προκειμένου να αντλήσουν ρευστότητα και να «προικοδοτήσουν» τις επενδύσεις τους στα LNG, προχωρώντας ταυτόχρονα και σε spin- off. Ο μεν με την Gaslog Partners και ο δε με την Dynagas LNG Partners.
Το ναυπηγικό πρόγραμμα της Gaslog η οποία ελέγχει έναν στόλο 23 πλοίων LNG, ανέρχεται στα 2 δισ. δολ. Ο εφοπλιστής φέρεται να έχει βάλει στο orderbook παραγγελίες για 10 πλοία συν 4 option, με κάποια από αυτά να παραλαμβάνονται το 2016.
Από την άλλη, η Dynagas έχει 7 υπό ναυπήγηση πλοία στα κορεάτικα ναυπηγεία της Hyundai, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2014 τα πλοία μεταφοράς LNG κέρδισαν 77.700 δολ. ανά ημέρα, ουσιαστικά το ίδιο ποσό με εκείνο πριν από 12 μήνες.
Η διαφορά του Προκοπίου με τους άλλους «παραδοσιακούς παίκτες» του κλάδου είναι, σύμφωνα με την Tradewinds, το γεγονός ότι διέβλεψε πως υπήρχε «κενό» στον τομέα των εξειδικευμένων παγοθραυστικών πλοίων LNG και έσπευσε να τοποθετηθεί από τους πρώτους.
Μπορεί μέχρι τώρα ο Νικόλας Τσάκος της TEN να εφαρμόζει μια πιο προσεκτική στρατηγική, χωρίς μεγάλα ανοίγματα και να ελέγχει μόλις δύο πλοία LNG, όμως, στόχος του, όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος, είναι να φτάσει τα 10 LNG μέχρι το 2018. Μάλιστα, πριν από λίγο καιρό μέρος των κεφαλαίων που ήθελε να αντλήσει από τις χρηματαγορές θα κατευθυνόταν για την χρηματοδότηση πλοίου LNG 174.000 cbm.
ΟΙ ΝΕΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ
Τρία ακόμη πρόσωπα όμως, διεκδικούν το δικό τους «κομμάτι» από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για LNG, ακόμη και αν θεωρούνται μάλλον new entries στον κλάδο.
H Alpha Gas της οικογένειας Κανελλάκη μπήκε στο LNG μάλλον από… τύχη, όπως εύστοχα παρατηρεί γνωστός Έλληνας πλοιοκτήτης, υπενθυμίζοντας ότι η αρχική παραγγελία της μητρικής Alpha Tanker & Freighters στα ναυπηγεία της STX Offshore & Shipbuilding αφορούσε στην κατασκευή capesize bulkers. Τα οποία μετατράπηκαν όμως σε παραγγελίες για LNG λόγω των «φτωχών» προοπτικών της αγοράς των φορτηγών πλοίων.
Και μπορεί τα οικονομικά προβλήματα της STX σε συνδυασμό με κάποια εσωτερικά ζητήματα της Alpha, να είχαν ως αποτέλεσμα την ακύρωση του δεύτερου πλοίου το Μάρτιο, όμως, η ναυτιλιακή εταιρία είναι έτοιμη να προβεί σε νέες κινήσεις που αφορούν στο κομμάτι του LNG, καθώς πιστεύει στις προοπτικές του κλάδου.
Αν και από τους «παλαιότερους»- από θέμα εμπειρίας- και από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, ο Γιώργος Οικονόμου, μάλλον… άργησε να δραστηριοποιηθεί στο LNG. Μπήκε στην αγορά όταν η Cardiff αγόρασε ένα μεταχειρισμένο πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο και ναύλωσε αμέσως. Αυτό ήταν και η αιτία για τη μετέπειτα απόφασή του να αποκτήσει και άλλα τέτοια πλοία. Έτσι, έσπευσε να παραγγείλει 4 ακόμη νεότευκτα στις γιάρδες της Daewoo, ενώ διαθέτει option για δύο επιπλέον, σε ένα πρόγραμμα επενδύσεων της τάξεως των 1,2 εκατ. δολ. περίπου.
«Ρότα» προς την αγορά του LNG έχει χαράξει και η Thenamaris της οικογένειας Μαρτίνου τα τελευταία δύο χρόνια. Τρία πλοία τέτοιου είδους έχει παραγγείλει στα ναυπηγεία της Samsung, με το πρώτο εξ αυτών ήδη να έχει βρει το ναυλωτή του.
GAZPROM – BG – SHELL – EXXONMOBIL
Οι «γίγαντες» που… προτιμούν ελληνικά πλοία
Το διεθνές εμπόριο LNG προβλέπεται πως θα αυξηθεί από 310 δισ. κ.μ. που ήταν το 2011 στα 880 δισ. κ.μ. το 2030. Πράγμα το οποίο σημαίνει πως αναλόγως αυξάνονται και οι business των εφοπλιστών. Αν αναλογιστεί κανείς πως οι «γίγαντες» της ενέργειας έχουν αυξημένες ανάγκες για να μεταφέρουν το φυσικό αέριο λόγω και της ανόδου των εισαγωγών από Κίνα και Ινδία, αλλά και των νέων κοιτασμάτων σε ΗΠΑ, Ρωσία, Ευρώπη, τότε αντιλαμβάνεται και το γεγονός ότι ανοίγεται πεδίον δόξης λαμπρόν για τους Έλληνες εφοπλιστές.
Οι οποίοι ήδη κυνηγούν τα «χρυσά συμβόλαια» τα οποία τους αποδίδουν έσοδα από 70.000- 150.000 δολ. την ημέρα. Η Maran Gas του Αγγελικούση έχει ήδη κλείσει μεγάλες συμφωνίες με την βρετανική πετρελαϊκή BG Group για πάνω από 10 πλοία της LNG από το 2012 έως σήμερα, με την τελευταία συμφωνία να κλείνεται τον περασμένο Φλεβάρη. Ωστόσο, ο Γιάννης Αγγελικούσης έναν μεγάλο αριθμό πλοίων δεν τα έχει «κλείσει» ακόμη προφανώς για να αξιοποιήσει και άλλες πιθανές συνεργασίες με άλλες εταιρίες.
H Gaslog του Λιβανού έχει ήδη ναυλώσει δύο νεότευκτα πλοία της στην Shell και ένα στην ExxonMobil. Στην τελευταία ναύλωσε τον περασμένο Μάρτιο το πλοίο Gaslog Chelsey για έξι μήνες με ναυλοσύμφωνο ύψους πάνω από 70.000 δολ. την ημέρα. Ψάχνει, όμως, όπως λένε οι πληροφορίες, ναυλωτή για 4 νεότευκτά της και λέγεται πως έχει ρίξει… δίχτυα προς την BG. Μάλιστα, ρόλο φαίνεται να έχει διαδραματίσει προς αυτήν την κατεύθυνση και η καλή συνεργασία των Βρετανών με την ελληνική Maran Gas.
Δουλειές με τη ρωσική Gazprom έχει ανοίξει ο Γιώργος Προκοπίου. Το πλοίο του «Ob Riven» ήταν εκείνο που ναύλωσαν οι Ρώσοι για το πρώτο ταξίδι στα παγωμένα νερά της Αρκτικής, ενώ η ναυτιλιακή εταιρία του είναι μεταξύ των υποψηφίων για ναύλωση πλοίων για τη μεταφορά του αερίου από το κοίτασμα Yamal.
«ΣΑΦΑΡΙ» ΝΕΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΟΣΟ Η ΖΗΤΗΣΗ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ
Ισχυροί αντίπαλοι Ιάπωνες και Νορβηγοί
Εκτός από τους Έλληνες παίκτες, έντονη είναι η δραστηριότητα στο LNG και από άλλους ξένους ναυτιλιακούς κολοσσούς. Από τους μεγαλύτερους παίκτες του κλάδου είναι οι Ιάπωνες και οι Νορβηγοί. Οι μεν πρώτοι «γκαζώνουν» για να προσθέσουν στον στόλο τους επιπλέον 90 νεότευκτα LNG Carriers έναντι 17,61 δισ. δολ. μέχρι το 2020. Κολοσσοί, όπως η Mitsui που διαθέτει ισχυρό στόλο από πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, ενώ στη Νορβηγία από τις εταιρίες με μεγάλη δραστηριότητα στο LNG είναι η Golar LNG με στόλο 11 πλοίων. Σημαντικός παίκτης και η Sovcomflot από τη Ρωσία, η οποία διαθέτει πάνω από 15 πλοία τέτοιου είδους.
Όσο οι προβλέψεις για αύξηση της ζήτησης του φυσικού αερίου παγκοσμίως είναι θετικές αναμένεται όλο και περισσότερο οι διεθνείς παίκτες θα επιδίδονται σε μεγαλύτερο «σαφάρι» παραγγελιών πλοίων LNG.
Τι βλέπουν οι αναλυτές για τον κλάδο; Πρόσφατη έρευνα της γαλλικής BNP κατέληγε στην εκτίμηση ότι οι ασιατικές χώρες θα χρειαστούν επιπλέον 8 εκ. τόνους LNG, για να καλύψουν το ενεργειακό τους ισοζύγιο. Σαν αποτέλεσμα, το LNG αναμένεται να κερδίσει ραγδαία μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια αγορά Ενέργειας, από το 19% που κατέχει σήμερα.
Ο παγκόσμιος στόλος μεταφοράς LNG αριθμεί σήμερα πλοία μεταφορικής ικανότητας 53 εκ. κυβικών μέτρων. Εως το 2030, υπολογίζεται ότι ο στόλος αυτός θα πρέπει να αυξηθεί από τα 360 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που είναι σήμερα, στα 900, με συνολική χωρητικότητα 90 εκ. κυβικών μέτρων, προκειμένου να καλύψει την παγκόσμια ζήτηση στις θαλάσσιες μεταφορές.
Άλλοι πάλι, υπολογίζουν πως τα κράτη που θα εισάγουν υγροποιημένο φυσικό αέριο θα φθάσουν τα 40 μέχρι το 2030.